Pyörän osto,vakuutukset, ajokortti

Aloittaja Timpe, maaliskuu 02, 2004, 16:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timpe

Mulla on suomen prätkäkortti,tarviinko erillistä korttia siellä? Kuinka hankalaa pyörän hankkiminen, ja mitäs vakuutukset maksaa? Tarkoitus on W&H viisumilla vuodeksi

Jaaks

Timpe :D

Laitappa hakulaatikkoon sana "ajokortti" & "moottoripyora" ja lue ne ensin :D

Voisin tietysti kopioida kaiken uudestaan tanne, mutta enpa taida talla kertaa:D

Jos jotain kysyttavaa jaa viela, niin kysy ihmeessa :D

Surffari

Minulla on nyt prosessi kesken er??n liikkeen kanssa Yamaha YZF R1:st?.

Homma toimii niin, ett? haen t?ll? haavaa rahoitusta sile suomesta. Paperit on tehty (siin? meni aikaa n. 30min) siihen pisteeseen, ett? kun rahat ovat liikkeen tilill?, he rekister?iv?t py?r?n minun nimiini.

Papereita tehdess? he ihmetteleiv?t hieman finksi-korttiani ja kysyiv?t saako sill? ajaa siell?. Kun kerroin ett? itseni ja kaverini on pys?ytetty eik? poliisit sanoneet kortista mit??n, niin se kelpasi liikeelle.

Eli py?r?n saat ostettua ja rekister?ity?
helposti. Vakuutusta varten ne saattavat haluta sitten lis?? pisteit? henkil?llisyydell?, joten siin? vaiheessa luottokortti ja passi riitt?v?t. Medicare kortti tosin on ilmeisen kovaa tavaraa henkil?llisyyden todistamisessa liikkeen mukaan.

Jos oman py?r?ni rahoitus j?rjestyy, niin suunnittelin k?ytt?v?ni Kari Gesel:in (tai Gesell) palveluksia sen rahtaamiseen.
Jos py?r? saadaan sidottua tietyn kokoiselle lavalle, niin rahti suomeen on vaivaiset 550$.

Itse ajattelin k?yd? kysym?ss? kansainv?list? ajokorttia varmuudeksi jos se ei maksa omaisuuksia.

Jouko

Surffari,

Mist? p?in Ozanlandiaa ostit tai olet ostamassa py?r??. Vilasin h?t?sesti suomen hintoja, onko niin ett? hinta suomessa on melkeen sama ekuissa kuin t??ll? dollareissa:?

Motarissa on ainakin se hyv? puoli ettei tarvitse stongaa vaihtaa puolelta toiselle, eik? rahti p??t? huimaa. Voi kannattaa hommata tuo kansainv?linen kortti niin on ainakin paput kunnossa.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Surffari

T?ll? hetkell? mulla on Southportin Yamahalta tarjous ORC:ineen 20000$.
Ovh suomessa kyseiselle rutkulle on 20900?
joten niit? saanee sellaiseen himpun alle kahdenkymmenen tonnin.

Ja pit?? muistaa viel? ett? py?rien ja autojen hinnat tulivat viel? harppauksen alas kun autoverotusta vihdoin laskettiin vuosi sitten. :)

Jos joku muuten on perehtynyt nuihin pr?tkiin ja tiet?? jonkin liikkeen Brisbanen v?litt?m?ss? (= Ozzi mittakaavalla kai 150km radius) l?heisyydess?, myyv?n k?teisell? noita R-ykk?si? selv?sti halvemmalla kuin tuo 20k$ niin saapi vihjaista.

Surffari

Nyt on sitten Nordea mennyt my?nt?m??n meik?l?iselle rahoitusta! :o
Gold Coastilla siis odottaisi Yammun uusi R1!  :peukkuy:D:D:D

Seuraava ongelma on ett? miten hoitaa tuo kauppa transaktio.

Mik? olisi luotettavin/halvin/k?tevin tapa siirt?? noin 20k$ liikkeen tilille?

Jotain juttuahan oli tuolla niist? takuuvuokran saamisesta toiseen suuntaan, mutta lis?? ideoita otetaan vastaan.

Ongelmana on se ett? kauppa (ja vakuutukset) pit?isi tehd? jo ENNEN kuin p??sen itse paikan p??lle jotta se 6kk.

Tuipa

Suffari, olet siis viem?ss? py?r?n takaisin Suomeen... Miten paljon verottaja ottaa sit? itselleen? (Kenties tyhmi? kyselee Suomessa ennen Schengeneit? ja EUta asustellut, jolloin kaikki meniv?t YK joukkoihin ostaakseen verottoman auton...) Eli mik? on verotussysteemi nyky??n? Kiikarissa Ducati tai Honda VFR, Suomeen takaisin joskus tulevaisuudessa...

Surffari

Autoveron alennus ja sen edellytykset

Suomen autoverolain mukaan autoveroa kannetaan EU:sta ja sen ulkopuolelta tuotavista verollisista moottoriajoneuvoista.

Maahan muuttavan henkil?n muuton yhteydess? tuoman yhden yksityistalouteen kuuluvan verollisen ajoneuvon autoveroa alennetaan enint??n 13 450 eurolla, jos

- muuttaja on v?litt?m?sti ennen muuttoaan ollut ulkomailla yht?jaksoisesti v?hint??n 1 vuoden ajan

- ajoneuvo on v?litt?m?sti ennen muuttoa ollut muuttajan tai h?nen aviopuolisonsa omistuksessa tai omistukseen johtavassa hallinnassa ja muuttajan k?yt?ss? ulkomailla v?hint??n 6 kuukauden ajan; sek?

- tapauksessa, jossa muuttaja on aikaisemmin tuonut maahan alennetulla verolla tai verotta ajoneuvon, sen verottomalle luovutukselle s??detty tai m??r?tty m??r?aika on p??ttynyt ennen muuttoa Suomeen. HUOM! Jos muuttaja on luovuttanut vaurioituneen muuttoajoneuvon vakuutusyhti?lle Suomessa tai ulkomailla k?ytett?v?ksi ja aikoo tuoda my?hemmin maahan uuden muuttoajoneuvon, uuden muuttoajoneuvon tuonnille edell? s??detyt m??r?ajat alkavat kulua vasta 30 kuukauden kuluttua siit? p?iv?st?, jona aikaisemmin tuodulle muuttoajoneuvolle on my?nnetty veronalennus.

Lis??:

http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/03_Muuttoajoneuvot/index.jsp

Tuipa

Ukkokulta kyll? riemastuu noista tiedoista, viimeinen oma py?r? kun oli alla Tukholmassa vuosia sitten... Jospa se Ducati sittenkin kannattaisi hankkia...

Surffari

K?vin tuossa eilen Noredeassa kysym?ss? noista transaktio hinnoista.

Nordealla ei mene kuin kiinte? 12 euroa joten mit??n summaan sidottua prosenttim??r?ist? komissiota ei perit

Surffari

Menee t??ll? v?h?n mullakin yksinpuheluksi.

Mutta kuten siskoni sanoi, se ett? juttelee itselleen on hyv? merkki mielenterveyden suhteen. :)

Asiaan...

Nyt on sitten pistetty rahat menem??n Australiaan. TOivottavasti rahoille saa sitten vastinettakin...

Loppujen lopuksi vakuutuksen ja regon saamiseksi et?n? piti faksata:

Passin etusivu, viisumi ja birth certificate.
Ongelmaksi muodostui se ett? suomesta on hieman hankalaa saada syntym?todistusta kun t??ll? ei sellaista
miss??n k?ytet?.

Otin sitten kirkkoherran virastosta englannin kielisen virkatodistuksen ja toivottavasti se kelpaa.

Selitin siin? viel? palasen saatteeksi suomen historiaa jos ihmettelev?t ett?
miksi se on kirkon/seurakunnan paperi.

Jouko

Surffari,

Onnittelut uudesta motarista, toivottavasti tulet n?ytt?m??n uutta py?r?? kun t?nne Brisbaneen p??set.

Tosiaan tuo kirkkoherran viraston virkatodistus on ainakin t?h?n saakka ajanut saman asian pienten selitysten kera. Kannattaa pist?? ett?, suomessa kun on jenkki malliin tuo sos. tunnus niin ei tarvita noita idioottimaisia syntym?todistuksia.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Surffari

Ja t?n??n tuli tietoa ett? homma on rooger, eli rahat meniv?t perille (huhhuh...) ja paperit on py?r?st? tehty!

Kyl?ilem??n tullaan varmasti.

Yksi ainoa asia askarruttaa...
Kun on autolla tottunut ajelemaan se
UBD/UDB karttakirja koko ajan auki kun on tuolla suunnistellut, niin kaksipy?r?isell? homma k?y kertaluokkaa vaikeammaksi.

Toisaalta turvallisuus kasvaa kun pit?? pys?hty? karttaa selaamaan. Autolla tuli kaikenasteisia tilanteita kun yritti aja, selata karttaa, suunnitella reitti? ja mahdollisesti s??t?? mankkaa ja sy?d?/juoda samaanaikaan! :D

Surffari

Tarkalleen ottaen tassa:
http://www.janisaarinen.com/australia/all_images/Mun_Kuvat/2004_08_20/Picture%20059.jpg

Homma meni suht kivuttomasti paitsi etta pyoraliikkeen palvelu oli aika ala-arvoista sen jalkeen kun kauppa oli varmistunut.

Nooh, tietaa ainakin mista seuraavaa fillaria en osta.

wendolene

surffari :D
Jepjep, komea kuva tosiaan :roue
ja komea kyykky myös :D

Surffari

Ellei Australian mantereelle ole viela lanseerattu lentavaa lausetta "Risto Kiittaa!", niin tehdaan se nyt.

Eli Wendolene, Risto kiittaa!

:)

Jouko

No voi .... kyl on komee fillari, jos p?r?yt?t Sunnybank Hillsin l?heisyydest? ohi niin tule ihmeess? n?ytt?? uutta laitettasi. On varmaan aika paljon nopeampi kun se nissan urvan jolla edellisen kerran k?vit. :D

ONNITTELUT!!!


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Surffari

Kiituksia kiituksia...

Pitaapa tosiaan tulla piipahtamaan.

Tosin nyt kun meikalainen joutuu puskemaan hommia
6:30-17:00 niin iltaisin ei oiken muuta elamaa oo kun on mehut miehesta aika kateissa ainakin nain alussa ennenkuin tottuu taas...

Mutta pitanee soitella, numerohan sulle on varmaan sama kuten myos taalla paassa!

jani

jirvinen

LainaaAlkuperäinen postittaja Surffari
Tarkalleen ottaen tassa:
http://www.janisaarinen.com/australia/all_images/Mun_Kuvat/2004_08_20/Picture%20059.jpg

:itke

tahtoo samanlaisen!

pyöräkuume senkuin kasvaa. pitääpä tosissaan miettiä pyörän ostoa, kun vuodenvaihteen jälkeen down-under:iin pääsee! rahoitus on tosissaan vielä vähän hakusessa, pitää taas muutama rivi lottoa pyöräyttää täksi illaksi! :D

Jouko

Jirvinen,

Sattumoisin osuin sivuille joilla on juttu fillarin tuomisesta suomeen, juttu näytti olevan melko vanha  (-99) joten monet asiat ovat muuttuneet sen jälkeen. Mutta muuten ihan "hauska" luettavaa.

Tässä linkki,

http://www.mcexecutorsfinland.fi/turvallisuus/tuonti.htm


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

JuPe

Siisti kyyky Surffari!

Nyt kun olen itse paasyt tanne Melbourneen niin tarvitsisi alkaa kaymaan lapi noita pyora liikkeita. Olen itse ajatellut Hondan BlackBird XX, taytyy kuulemman olla mukavaa olla kyydissa.
Jos jollakin on hyvia/huonoja kokemuksia Melbournen pyora liikkeista niin pista kommentia tulemaan.

JuPe

Surffari

Heh...

Olin parkissa tuossa jokin aika sitten erään kaverin vieressä joka oli liikkeellä Yammun tonnisella Thundercatillä. Jotakuinkin omaani vastaava touring versio. Kaveri tokaisi että: "I would have one of those if just my missus could fit her ass to the back seat."

:D:D

Onhan tuon RYkkösen takapenkki hieman postimerkki kuitenkin.
Itsellä oli hieman itsekkäät ajatukset kun hankintakriteerejä pohdiskelin.

Mitä pyörän ostoon tuli, niin varsinkin jos uutta ostaa, kannattaa merkkiliikkeitä kierrellä pari kolme ja istua alas ja neuvotella hintaa.

Haarukan saa pikkuhiljaa selville kun osoitat niille että olet pyörää oikeasti ostamassa. Kun vihjaa että kyselet tarjousta parista kolmesta paikasta niin eiköhän se hintakin asetu johonkin oikeaan.

Kertoile miten käy/kävi!

==================

Hei täällähän on automaatti sensurointi. shit!  :D:D

JuPe

No niin... tilaus on sisässä ja viikon päästä pitäisi tulla oikea värinenkin vielä :P

-Surffari-
Aijotko viedä pyörän Suomeen kun meet takas?
Pyysitkö niiltä vastaavuustodistuksen, sitä ilmeisesti tarvitset kun katsastat pyörän Suomessa.
Certificate Of Conformity (COC) Se on vissiin englanniksi.

JuPe

Surffari

En oo viela ainakaan pyytanyt. Pitanee kysella.
Koska meinasit rahdata pyoran suomneen vai onko se suunnitelmissa? Sitahan voisi miettia kimpparahtia jos
sellainen vain onnistuu ja on taloudellisesti kannattavaa.

Pyora on todellakin ainakin viela tarkoitus vieda suomeen.
Ainakin jos itse sinne tulee takaisin mentya.

Meikalainenhan on tassa brdiging visalla jo talla hetkella
ja seuraavaksi pitaneekin noita viisumi viesteja alkaa lueskella
kun on tuossa vahan onkelmia tuon oman hakemuksen kanssa.

JuPe

Mulla on neljän vuoden työviisumi ja vakituinen työpaikka täällä joten en ole ihan heti lähdössä takaisin. Suunnitelmissa on ainakin olla täällä 2-3 vuotta ja sen jälkeen niinkauan kuin viihtyy...
Kimppa vienti olisi kyllä hyvä, mutta en ole ainakaan ihan heti viemässä sitä Suomeen.
Oletko muuten tulossa tänne Melbourneen käymään Ärräsi kanssa?

JuPe

Surffari

Mulla on kanssa pidempi tyoviisumi haussa, mutta ainakin minulla oli suunnitelmissa jatkaa opintoja suomessa ensi vuoden alussa.

Toisaalta mita enemman asiaa funtsii, sita enemman loytaa syita jaada tanne. Ainakin jos vertaa Suomeen menoa tammi-helmikuussa.

Melbourneen olisi tarkoitus tulla kayman, mutta en oikein tieda jaksaako sita lahtea sahaamaan R1:lla.

Joululomaa (jos nyt on duunissa siihen saakka) ois jotain kolme viikkoa palkallista ja ajattelin etta jos lahtisi pienella roadtripille tuonne barrier reeffin suuntaan.

Saa nyt nahda mita tapahtuu.

JuPe

No niin Surffari, nyt on prätkä haettu :D
Kaikki sujui hyvin sain jonkun paperinkin niiltä, täytyy vaan tarkistaa Suomesta onko se COC (vastaavuus todistus) vai ei. Vaikutti vähän oudolta, mutta en ole silti nähnyt yhtään sellaista aikaisemmin etten tiedä.

Nyt ei ehdi kirjoitella enempää... :P

Cyntti

tuliko pyörä paljonkin halvemmaksi siellä toispuol jokkee? vai onko verotus paljonin pienimpi kuin suomessa?

JuPe

Pyörästä riippuen voi laskea että 5000 ekee tai enemmmän.
Jos tänne tulee vuodeksi niin kyllä kannattaa pyörä ostaa, rahtauskin on kuulemman suht halpa.
Surffarilla voi olla enemmän tietoa hinnoista Suomen ja Aussien välillä.

Surffari

R1 ovh suomessa 21900 euroa. Liikkeesta sen voi kai saada johonkin 19000-18000 euroon.

Taalla ovh on jotakuinkin sama dollareissa. Omastani maksoin 19500 dollaria. Silloisella kurssilla 11080 euroa. You do the math!

Itse laskin etta jos hinnat ja verot suomessa pysyvat samoina voisin saada pyorasta parhaassa tapauksessa lahes saman hinnan kuin taalla maksoin.
Tosin tuohon ei sitten lasketa rahti ym. kuluja.

Ny kun euro vahvistuu niin hintakin taitaa halventua koko ajan.
Tosin suomessa ei valuutan vahvistuessa todennakoisesti hintoja ainakaan lasketa! :hahhaa

"Kasko" R1:teen oli vuodeksi 1400 dollaria Suncorpilta.

Jupe, raportoippa siita COC:sta etta kelpuuttavatko sen suomessa. Pitanee sellaista kysella myos itse!

Surffari

Heh, olin muuten joskus Infosto nimisen lafkan palveluksessa Tampereella joka toimi tuon McExecutorsin ylakerrassa kauniin pyhajarven rannassa Pyynikilla. Tuttuja partoja...

Surffari

Tassa viela vahan infoa tuosta vasta vastaavuustodistuksesta ja kaksipyoraisista:

EU:n ulkopuolelta muuttotavarana maahantuotavat moottoripyörät

Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista (1250/2002) 10 § mukaan muuttotavarana tuodun, ulkovallan edustuston tai diplomaattikunnan jäsenen hallinnassa olevan, perintönä tai testamentilla saadun sekä tulli- tai muusta valtion järjestämästä huutokaupasta hankitun L-luokan ajoneuvon vaatimustenmukaisuudeksi riittää, mikäli ajoneuvo täyttää yhdysvaltalaisten FMVSS-standardien vaihtoehtona kanadalaisten CMVSS- tai japanilaisten standardien vaatimukset.

Surffari

Kävi niin että Australian päässä alkoi olla todella hankalaa hankkia  sitä vaatimuksenmukaisuus todistusta. Kai sen olisi saanut kun olisi tapellut.

Soittokierros helsinkiläisiin katsastuskonttoreihin tuotti tuloksen, että EU klpoiseksi luokittelu on vaikeaa, koska todistuksessa pitäisi luetella kaikki ne euro "direktiivit" joita mopo vastaa eikä Ozzilan Yamaha miehet niitä tiedä. Sen heidän innsinsä oli selvittänyt että Yamahan R1 (04) vastasi täysin rakenteeltaan ja päästöiltään euro mallia.

Suomen katsastuskonttoreilla sanoivat että helpoimmin pääsee kun saa virallisen lapun jossa on hieno yamahan logo ja joku tärkeän tittelin omaava sen allekirjoittaa. Ja lapussa sitten maininta että vastaa niitä jenkki/kanukki/japani säädöksiä.

Päätin ottaa yhteyttä Yamahan maahantuojaan joka SUUREKSI yllätyksekseni lupasi kirjoittaa todistuksen ILMAISEKSI.

Todistuksen sain eilen postissa joten kivi putosi sydämmeltä.

Kuulin huhua että jotkin maahantuojat eivät palvele samalla lailla (kuulemma mm. KTM) joten varmistukaa etukäteen että saatte sen todistuksen ennekuin tuudittaudutte siihen uskoon.

Nyt enää puuttuu se että saan tullivirkailijan vakuutettua siitä että olen ollut ulkomailla tarpeeksi kauan.