Opiskelemaan Melbourneen

Aloittaja Carita, helmikuu 11, 2005, 23:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Carita


Hennu

Heips Carita!!

Kyllahan meita suomityttoja ja poikia piisaa Melbournessa oikein montakin. Eli sekaan vaan. Varmasti saat puhua suomeakin sopivin valiajoin joten ala siita huoli. Tervetuloa!! Taalla dunderissa ilmotellaan ahkerasti aina kun jotain tapahtuu. En tieda vielako Riiapa pitaa erillista meililistaa Melbournen suomalaisista mutta jos nain on niin paaset varmasti listalle ja saat tiedon jos jotain on jarjesteilla... :P

riaapa

Heipä hei!

Juu tervetuloa vaan minunkin puolestani Carita! Meitä on täällä Melbussa ihan hirveesti. :roue Minä pidän tosiaan meililistaa, jossa on 32 nimeä tällä hetkellä, tosin kyllä tämä Dundernews on sitä parempi tiedonlähde. Siellä listalla on kuitenkin muutamia ihmisiä jotka eivät Dunderissa ainakaan kovin aktiivisesti käy, joten se toimii ns. rinnakkaisena mediana. Kovin on hiljaista ollut kuitenkin viime aikoina, en ole ilmeisesti ainut joka käy ahkeraan töissä... :confuse Paljon järjestetään myös pienemmällä porukalla jos jonkinlaista kimppaantumista (oisko hyvä käännös sanalle "get-together", vai muistuttaako liikaa kimpaantumista?? :? ). Jos haluat liittyä sähköpostilistalle, niin laita mulle u2u tai sähköpostia allaolevaan osoitteeseen.

Täällä Dunderissa Melbournen tapahtumia löytyy -yllätys, yllätys- "Melbournen tapahtumia" -ketjusta. Seuraava isompi tapahtuma on pääsiäisen Suomi-päivät, missä varmasti näkyy myös meitä nuorempia Melbun suomalaisia, jos ei muuten niin kovaa menoa ja meininkiä ihmettelemässä ja pällistelemässä.
Riina

jpelkone

Joo tervetuloa vaan. Meillä oli RMIT Universityn kansainvälisten opiskelijoitten tervetuloilta keskiviikkona ja yllättäen sinne tupsahti noin 15 uutta suomalaista opiskelijaa. Viime lukukaudella meitä oli käsittääkseni 3 joten kaikenlaista tapahtumaa voi nyt järjestää aika helposti kun tuollainen perus opiskelijalössi on kasassa. Laitan viestiä menee et kaikki lähettäs yhteystietonsa Riinalle. Tarkoituksena on järjestää ainakin saunailta tuossa Citybathissa joka on sopivasti siinä RMIT,n Campuksella.

Zende

Oho, no jopas on tosiaan suomalaisopiskelijoita eksynyt RMIThin tana vuonna!  

Carita, tervetuloa Melbourneen.  Mulla on sellainen muistikuva etta Raisat joka taallakin joskus kirjoittelee on myoskin aloittamassa vuotta Victorian College of the Artsissa.  Pidapa silmat auki hanen posteilleen, taikka etsi hanet tuolta "Jasenlista" toiminnon kautta ja pista U2U niin asia varmistuu.

Tapahtumista sen verran, etta virittelen suunnitelmaa maaliskuisesta piknikista jollain luonnonkauniilla paikalla.  Mikali ajatus itaa toiminnan asteelle, pista infoa meidan palstalle "Lukijoiden ilmoitustalulle".

Zende

Annele

Voi kateus ja tuska,RMITssa suomalaisruuhka?
Onko kukaan sit sattumalta eksynyt Monashin Claytonin campukselle? Pliis? Siella on toistaiseksi ollu aika yksinaista, joten muutama suomalainen opiskelija vois piristaa meininkia...

eevis

Annele :D

Jos Claytonin kampuksella haluat suomalaisia tavata, meitä muutama (mä, Taitsu, Hanski ja Ari) käy torstaisin porukalla lounaalla, kokoontuminen klo 12.30 campus centressa STA travelin edessä. Mä tulen itse vaihtelevalla ahkeruudella, koska olen töissä MMC:ssa ja tuppaa lounaat venähtämään :D jos sieltä campukselle asti käveleskelee, mutta toivottavasti nähdään torstaina! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


Annele

Mika on MMC? Monash Medical Centre? Mita sie siella teet? Ja tulen mielellani tostaina lounaalle aina jos mulla on hyppytunti kahdentoista jalkeen:) Eka yritys silla viikolla kun yliopisto alkaa eli...3 maaliskuuta?

eevis

Monash Medical Centre, sehan se. :) Olen toissa yhdessa tutkimusryhmassa RA:na taman vuoden. Mut hetkinen, 3.3. on jo paalla formulahassakka, eli ois ehka parempi koittaa jotain toista paivaa. Hmm, joko siirretaan sitten sita seuraavalle viikolle tai jos oleskelet taalla MMC:ssa pain talla alkavalla viikolla niin lahde syomaan sairaalan ruokalaan (joo se on just sita sairaalasapuskaa mita siella tarjotaan. mut on se joskus ihan hyvaakin... :P:D )
Dees - We will bloody bounce back!!!


epic

Olen myos Claytonin kampuksella ensimmaista lukukautta. Toistaiseksi suomalaisiin olen tormannyt melko harvoin. Olisi ihan kiva tavata muita suomalaisia kampuksella. Itsellani on luento tuolloin torstaisin klo 12:30.

Annele

Tervetuloa Claytoniin epic :) Mitapa opiskelet? Mielellaan tapaisin muita Claytonin suomalaisia, joten laitas vaik u2u:ta siita milloin sulla on taukoja luentojen valissa! Huom kaikki, Punaisen ristin verenluovutus ensi viikolla keskiviikosta perjantaihin jossain pain Engineering rakennuksia, joten kaikki joukolla luovuttamaan!!! (tosin hyva varata 2-3 tuntia, siella on yleensa tunkua erityisesti lounastauon aikoihin ja sen jalkeen)

marX

Herätelläänpäs tällainen vanha aihe henkiin.

Tuo RMIT:n suomalaisryntäys oli varsin ohimenevää ja nyt suurin osa onkin jo palannut Suomeen. Ite oon täällä vielä tämän juuri alkaneen lukukauden ja olisi ihan kiva nähdä silloin tällöin suomalaisiakin. Varsinkin tuo saunailta kiinnostaa kovin, täältä kun ei kunnon löylyseuraa tunnu löytyvän vaikka saunoja olisi jopa yllättävänkin paljon tarjolla. :)

Semmoista. Katsotaan joskos joku innostuisi.. :peukkuy
\"Turku on Suomen Teisko\"

Ice

Herätellään nyt sitten tätä keskustelua oikein kunnolla:D
Olen itse miettinyt Maasterin suorittamista La Trobessa. Onko
kellään mitään tietoa La Troben tasosta? Oma kohtaisia kokemuksia?
Entäs onko kukaan löytänyt mitään hyvää stipendejä myöntävää tahoa?
Kun näyttää, että kaikkiin vaaditaan ihan järjettömän hyvät arvosanat...
En tiedä jos täältä Suomesta löytyisi...
Toisena YO vaihtoehtona on pyörinyt Monash eli siitäkin mielelläni kuulen kokemuksia jos joku niitä omaa ja ehtii jakaa viisauttaan:roue

eevis

Ice :D

Olen taalla Monashissa vaan toissa :D joten en omaa kokemusta taalla opiskelusta, mutta ainakin biolaaketieteen ja farmasian ala taalla on aikas hyvatasoista. Muista en sitten niin tiedakaan, mutta taisi Monash aikas hyvin sijoittua niissa yliopistojen tasovertailuissa (hae vaikka tuolla meidan loistavalla haulla lisatietoja, foorumissa on siita joskus keskustelu). Toivottavasti siita on jotain apua. :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


pinkus

höh, ei tää keskustelu nyt niin kovin elossa sitten ollutkaan :(
Nyt oon kuitenkin päässyt jo niin pitkälle että yo-kirjotukset on kunnialla ohi ja rahansäästösuunnitelmat sillä mallilla että ens heinäkuussa olisin lähdössä.  Nyt olisi vielä päätettävä, että kumpaan laitokseen sitä haluaisi enemmän, vaihtoehtoina ovat RMIT ja LaTrobe.. Edellisen viestini aiheet ovat edelleen ajankohtaisia, ja olisi kiva kuulla kyseisissä yliopistoissa opiskelevien/opiskelleiden mietteitä ja mielipiteitä.


-pinks-

eevis

pinkus :D

hmm jos ei vielakaan tule vastauksia kokemuksista noista yliopistoista, voisit koittaa vaikka laittaa spesifisempia kysymyksia, eli mita tarkalleen ottaen haluaisit niista tietaa? ...tai sitten vaikka haulla etsia ne foorumilaiset, jotka vaikka RMIT:ssa opiskelevat, ja sitten vaikka kohteliaasti kysya U2U:lla heilta suoraan... :roue :D Ja oletko muuten odotellessa lueskellut noita kyseisten yliopistojen sivuja, La Troben sivuilta loytyi naita "todistajanlausuntoja", kuinka kivaa :) siella opiskelu on:  La Troben opiskelijoilta. Eikohan RMIT:lla varmaan joku samanlainen olisi myos. Ja sitten tietty on myos nuo yliopistojen ranking -listat, jos niista nyt vaikka jotain kuvaa hiukan saisi noiden yliopistojen tasosta.

Lisaksi tama on ihan mielenkiintoinen linkki IDP:n sivuille, jossa voit hakea yliopistojen nimilla ja saada myos hiukka tietoa niista ja niissa opiskelusta. (mulla ei ole mitaan tietoa miten puolueeton tuo IDP on, vaikka julistaakin sita olevansa :confuse )

good luck! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


pinkus

Kiitos Eevis :pyhimys  
Nyt oon jo aika paljon selvitelly ihan itekseni ja hui, alkaa ihan j?nnitt??, eih?n t?ss? oo en?? pitk? aika l?ht??n :o  Siis l?hd?ss? ollaan, Takaisin Australiaan, mars! :pepsodent

Kiitokset noista linkeist? ja vinkeist?, osan oonkin jo kattonu mutta joitain on viel? kattomatta. Nuo "oi t??ll? on niin ihanaa opiskella!" -jutut on hauskoja, aika aurinkoisen kuvan antavat :D

Yksi kysymys, joka mua on mietitytt?nyt on ero kampusyliopiston ja keskustayliopiston v?lill?. Itse oon miettinyt, ett? kampuksella opiskelussa on varmaan puolensa ainakin siin? mieless?, ett? opiskeluyhteis? lienee suht tiivis, tosin en tied? miksei n?in voisi olla keskustayliopistossakin :confuse  On t?? vaikeeta :D

No, itseh?n t?? p??t?s on teht?v? ja kyll? m? sen teenkin. Piakkoin... Isoin p??t?s on kumminkin jo tehty :pepsodent

N?kemisiin, Melbourne!

~Pinks~

joni

Olen tulossa/lähdössä helmikuussa Melbourneen opiskelemaan, ongelma on seuraava. En tiedä vielä mihin. Vaihtoehtoja ovat RMIT ja La Trobe. Olen kallistumassa RMIT:hin. Aineena ~business ja kampuksena tn city..

Kiinnostaisiko kuitenkin saada faktaa pariin kolmeen kysymykseen:
1) Onko RMIT lähinnä Aasialaisten opiskelijoiden/vaihto-opiskelijoiden koulu?
2) Pidetäänkö RMIT:ta Australiassa lähinnä teekkari kouluna?
3) Miten aktiivisesti koulu/opiskelijajärjestö järjestää tapahtumia vaihto-opiskelijoille, varsinkin ns extra curricular activities...

jos jollain on yleisesti kokemuksia molemmista paikoista, niin kiinnostaa tietty kuulla

-j

Melbournen Suvi

Moikka joni,

Ma opiskelen businessta la trobessa, 2 vuotta takana,  et jos on jotain kysyttavaa ni kirjoitteleppas spostia. suvi1984@yahoo.com.

marX

Ite olin juuri vuoden verran RMIT:llä vaihdossa, opiskelin sekä business- että tietotekniikkakursseja. Varsinkin business-kursseilla aasialaisten opiskelijoiden osuus oli huikea, monella kurssilla selvästi yli puolet. Opinkin nopeasti valitsemaan iltaluentoja, joilla sitten kävivät australialaiset osa-aikaopiskelijat.

RMIT:n vaihto-opiskelijatoiminnasta voisin kertoa pitkänkin tarinan. Lyhyt versio on kuitenkin se, että toimintaa ei ole. Itse en kuitenkaan hyväksynyt tuollaista ja päädyinkin sitten itse puuhamieheksi järkkäämään tota toimintaa...
\"Turku on Suomen Teisko\"

Emmakatariina

Täällähän oli sopiva ketju valmiina, nostetaan tätä vähäsen.

Oon siis suuntaamassa helmikuussa Melbourneen opiskelujen pariin nyt ainakin aluksi - sen jälkeinen elämä mukavasti avoimena. Löytyykö muita samaan aikaan samaan paikkaan ehkäpä jopa samasta syystä matkaavia?

Emma

iinav

Minäkin nostelen ketjua näin vuoden perästä.

Löytyisiköhän täältä Melbourneen tai erityisesti Geelongiin ensi kevääksi suuntaavia tai siellä jo olevia opiskelijoita? Olen itse lähdössä vaihtoon Deakin Universityyn Geelongiin koko vuodeksi 2008, ja samassa tilanteessa olevien kanssa olisi hauska vaihtaa ajatuksia sekä fiilistellä tulevaa :).


Iina

pinkus

No en oo Geelongissa vaan Melbournessa.. Mutta Geelongissa tulee kaytya sillon tallon matkalla Colaciin kun se on siina valilla. Niin ja Footya kattomaan talvella :)
Ma tykkaan paikasta, sopivan iso mutta kuitenkin tarpeeksi pieni.. Ja siella on pieni rantakin :) Niin ja siella Deakinissa saattaa tormata niihin footystaroihin  :god: 

Qatar

Moi! Olen hakemassa Deakinin yliopistoon, mutta vasta vuoden 2009 helmikuussa alkavalle lukukaudelle. Todennäköisesti kampus olisi Burwood. Olisi todella kiva kuulla kokemuksia Deakinin yliopistosta kunhan sinne asti pääset! Mitä olet menossa opiskelemaan? Joka tapauksessa, hyvää matkaa! Mä joudun vielä odottelemaan täällä Suomessa jonkin aikaa...

iinav

pinkus: helpottavaa kuulla, että Geelong miellyttää. Mun täällä Suomessa (Helsingissä) asuva aussituttu kuvaili Geelongia Turun kaltaiseksi kaupungiksi eikä ilmeisesti tarkoittanut sitä kovin positiivisessa mielessä :o. Eli kiva jos on ookoo kaupunki. Täytyy tosiaan ilmeisesti alkaa seurata footya erityisesti nyt, kun Geelong on päässyt siinä oikein maailmankartalle. Hesarissakin oli pieni juttu jostain niiden Suomessa käyneestä superstarapelaajasta tässä vähän aikaa sitten :). Missä yliopistossa itse opiskelet?

Qatar: opiskelen arkkitehtuuria, joten tulen opiskelemaan Geelongin pienellä Waterfront-kampuksella. Voin toki kertoa kokemuksia, jahka opiskelut alkavat. Muistuta täällä, jos muuten unohdan :). Tähän mennessä olen kuullut Deakinista tai ainakin niiden arkkitehtiosastosta oikein positiivisia kokemuksia.

Oi joi, matkakuume alkaa nousta jo hälyttäviin lukemiin...  8)

pinkus

Hehee, mulle jostain syysta tuli mieleen Geelongista Jyvaskyla kun siella ensimmaisen kerran kavin ja kun poikaystavani kavi Jyvaskylassa, han sanoi etta siita tuli mieleen Geelong :D En tieda miksi, jotenkin se keskusta vaan oli saman oloinen. Ma oon taalla Melbournessa La Trobessa, eli en kovin kaukana. Millon sulla on lahto?
Huhhei, nyt taytyy lahtea kaymaan ulkona, saas nahda miten selvian palamatta ja sulamatta.. Tahan kuumuuteen kyllastyy yllattavan helposti  :confuse

--
Ida

iinav

Hii, no Jyväskylä on jo ihan positiivinen mielleyhtymä, sehän ei kuulosta yhtään niin pahalta :D. Ja Melbourneen pääsee Geelongista kuitenkin ilmeisen kätevästi ja edullisesti junalla käymään, joten pikkukaupunkimaisuuskaan ei niin haittaa.

Mulla on lähtö Suomesta jo reilun kahden viikon päästä, vähän hirvittää kyllä :o. Lähden kuitenkin kiertämään Uutta-Seelantia ja vähän Aussejakin kaverini kanssa ennen Geelongiin asettumista, joten saavun Melbourneen vasta 13.1. Mutta siitä lähtien siellä sitten :). Vitsit, olisi kyllä mahtavaa törmäillä muihin suomalaisiin kanssaopiskelijoihin tuolla suunnalla, joten mikäli kaipailet Suomi-seuraa niin pistetään viestiä!

pinkus

Tuu ihmeessa vaikka kaymaan. Ma oon lahossa Suomeen joululomalle eli oon myos poissa 3.1. asti mutta kunhan asetut aloillesi ni ilmottele!

iinav

pinkus: laitoin sulle yksityisviestiä, mutta onnistuin sähläilemään viestin lähetyksessä, joten tulikohan viesti ollenkaan perille? olen vielä vähän tahvo tämän foorumisysteemin kanssa  :confuse

pinkus

Moikka, joo tuli perille! Sorry oon ollut vahan netin ulottumattomissa viime aikoina ja kiireinen reissatessa mutta koitan vastata viestiin heti kun ehdin, viimeistaan kunhan paasen kotiin tammikuun alussa!

Redback

Kävin Melbournen RMIT yliopistolla kyselemässä mahdollista opiskelijavaihtoa..onko kenelläkään kokemusta opiskelijanvaihdon järjestämisestä koulusta joka ei varsinaisesti ole RMIT sisarkoulu? Kävin koulun pään juttusilla Melbournessa eikä hän pitänyt tilannetta mahdottomana. Ei tekisi mieli kuitenkaan maksaa tuota 20 000AUD:n vuosimaksua niin siksi pitäisi saada vaihto organisoitua. Kuinkas vaihtooppilaana ollessa työskentely? onko paljon rajoituksia?


typsy

Opiskelijavaihdon järjestymisestä ei ole kokemusta, mutta jos saavut opiskelijaviisumilla, niin se sallii sen max. 20 h/vko työskentelyn. Mikä rajoittaa enemmän, on työnantajat, jotka ihan lähtökohtaisesti etsii ihmisiä, joilla on täydet työskentelyoikeudet (riippuen tietysti millaista työtä etsit).

pinkus

Tyorajoitus on tosiaan 20h, paitsi yliopiston virallisina loma-aikoina, jolloin saat tehda rajoittamattomasti toita. Toiden saanti riippuu myos siita mihin aikaan vuodesta olisit toita tekemassa. Esim. jouluapulaisena saattaisit hyvinkin saada toita vaikket aikoisikaan maassa viettaa pidempaa aikaa.
Vaihdon onnistuminen varmaan riippuu suurimmaksi osaksi nykyisesta yliopistostasi ja heidan halukkuudestaan maksaa opiskelumaksusi. Vaihto-opiskeluhan perustuu nimenomaan opiskelijavaihtoon yliopistojen valilla. En usko etta RMIT antaisi sinun opiskella ilmaiseksi ellei vaihtosopimusta yliopistojen valilla ole. Tama ei tosin ole mihinkaan faktoihin perustuvaa tietoa eli voin olla vaarassakin :)
Tanne haluavia vaihto-opiskelijoita on enemman kuin taalta vaihtoon lahtijoita, ja moni ulkomaalainen onkin taalla suorittamassa ns. Study Abroad-vuotta tai -lukukautta, jolloin lukukausimaksut maksetaan itse, eika vaihtosopimusta tarvitse yliopistojen valilla olla. Oletko tutkinut tarjoaako nykyinen yliopistosi, RMIT tai jokin muu taho minkaanlaisia stipendeja tai apurahoja lukukausimaksun kattamiseksi?

Redback

Kiitos hyvistä vastauksista!

Nyt alkaa ajattelemaan uudella tavalla sanontaa naiset on kalliita..11k € lukuvuosi  :pepsodent
No kait sen verran pitää olla valmis panostamaan auringonpaisteesta! Säästöliekki päälle vaan.
Tavotteena olla siel heinäkuun lopulla!
Onko opiskelijaviisumilla kuinka vaikea löytää töitä?


pinkus

Riippuu varmaan vahan etta millon haet ja minkalaista tyota. Mulla ei koskaan ollut mitaan erityisia vaikeuksia mutta mulla oli ravintola-alan koulutus taustalla. Mutta kylla ilmankin toita saa -en tunne yhtakaan kansainvalista opiskelijaa joka olisi tosissaan etsinyt muttei mitaan toita loytanyt  :)

Redback

Rakennusalaa pitäs lukea ja sillä alalla olen töissä ollut täällä suomessa jo 10 vuotta. Mitään valmista tutkintoa ei ole rakennusalaan liittyen mutta kaipa sitä ilman tutkintojakin raksalle pääsee jos homma sujuu ja töitä riittää. Toki melki mikä tahansa työpaikka kelpaa melkein ei tarvi rakennusalaa olla. Heinä-elokuussa olisi tarkoitus töitä alkaa hakemaan.

Henni

Täältä ois taas yks suomalainen suuntaamassa Melbourneen :)

Saksassa melkeen 6 vuotta takana ja bachelor tutkinto lähes taskussa.
Muutama viikko takaperin sain myöntävän vastuksen Swinburne University:ilta, missä linjana sitten se ihan perus MBA.
Huonompi puoli pariskunnsta (saksalainen) sitten menee sinne Melbourne University:iin..

Kovat on odotukset ja lentolippu ois varattu elokuun lopulle. Toivottavasti en sit ihan ainoo suomalainen siellä Swinburnessa ole..

pinkus

Et ainakaan Melbournessa ainoa suomalainen ole :) Ja loytyy taalta saksalaistakin seuraa ;)

Redback

 :pepsodent :pepsodent :XXXX :XXXX :god: :god:
Vihdoinkin pääsee tuulettamaan!! Tänään tuli kutsu opiskelemaan! Heinäkuussa Melbourne ja RMIT kutsuu!

kokoko

onneksi olkoon redback! u are very lucky! mutta mulla kiinnostaisikin tietää että kuinka paljon aikasemmin noista yliopistoista ja muista ylipäätänsä ilmoitellaan että on opiskelupaikan saanut, redback taisit saada ilmoituksen siis vain noin 2 kk ennen opiskelujen alkua? onko tää 2 kk ihan perusaika vai voiko yliopistoissa saada ton letter of confirmationin useitakin kk aikaisemmin?