Muutto edessä?

Aloittaja tiikru, tammikuu 16, 2016, 22:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tiikru

Heippa! Samaa rataa jatkan kuin muutkin. Haaveissa olisi muuttaa perheen kanssa Australiaan. Mieheni veli asuu jo siellä ja me itse rakastuimme paikkaan myös. Vuoden ajan olen jo miettinyt ja tutkinut mutta silti tuntuu aina jotain uutta tulevan joka päivä vastaan. Olen itse laittanut oman hakemuksen skilled visalle skillselectiin jo marraskuussa mutta mitään ei tapahtu. Mieheni on Automaalari ja niitä ei näköjään tarvita niin haemme minun lastenhoitaja tittelillä.

Olen jostain syystä luullut kokoajan että ensin pitää saada sponsori tai kutsu ennenkuin voi hakea edes viisumia, mutta ilmeisesti näin kannatta tehdä jos varmasti haluaa päästä maahan?
Voiko saada viisumia ilman sponsoria?

Toinen tärkeä asia on noi asiakirjat ja dokumentit
Olen yrittänyt saada kaikkia listalle australia goverment sivulta 457viisumia varten mutta aina liikaa selityks että kadotan langan hommasta. Onko jollain tiedossa selkeetä listaa dokumenteista ja asiakirjoista ? Tai esim. Sivua missä ne olisi luettelo muodossa? Tai suomalaista sivua niistä?
Englannin taidossa ei ole ongelmaa, mutta kaikki luettelot tähän mennessä on ollut niin epäselviä.
Mukavaa jos jaksoit lukea tähänkin asti,
Odottelen innolla vastauksia ja mahdollista muuttoa.

RUU

Tiikru, Australian viranomaisten taholta tarjottu tieto on yleensä hyvin jäsenneltyä ja selkeää. Jos olet selvinnyt joskus Kelan tukihakemuksesta (opinto, asuminen, lapsi, tms), selviät hyvin noistakin paperitöistä.  :peukkuy

Esim 457-viisumin checklist on täällä. Tuolla sivulla avaat Visa Applicants > Document checklist for visa applicants ja seuraat linkkejä, jotka johtavat lopulta tänne. Sama logiikka on muidenkin viisumien kohdalla.

Viisumin voi saada ilman sponsorointia. Työviisumin sponsorointi tarkoittaa sitä, että jokin organisaatio sitoutuu tarjoamaan sinulle työpaikan määräajaksi (tilapäinen viisumi) tai pysyvästi (permanent resident, käytännössä useaksi vuodeksi, tarkka aika lukee jossain sponsoroinnin ehdoissa).

* Sponsoroitu: haet & sovit itsellesi työpaikan, yritys hakee lupaa sponsoroida sinut, sinä haet ammatin tunnustuksen (skills assessment) jos tarvitsee, haet viisumin, ja sen jälkeen aloitat ja pysyt ko. työssä (ainakin 457-viisumin kohdalla: jos lopetat siinä yrityksessä, viisumi raukeaa ja joko haet uutta viisumia tai poistut maasta).
Tämä on yleensä nopeampi ja halvempi tapa mutta edellyttää työpaikan saantia etukäteen (yleensä sopimus kirjoitetaan ehdollisena, "subject to the applicant being granted a work visa") ja onnistuu yleensä tehtävissä joihin sisältyy jotain erityistä osaamista jota on vaikea paikallisesti löytää tai jos haluatte olla töissä suurimpien kaupunkien / alueiden ulkopuolella.
Tähän sopii viisumit (numerot) 457, 186, 187, 489.

* Itse haettu (general skilled migration): jos sinun tai miehen ammatti on haluttujen ammatien listalla, jätätte sisään ammatin tunnustamisen ja sen jälkeen viisumihakemuksen ja jäätte odottamaan käsittelyä. Viisumi 189, 190.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

tiikru

Joo samoja sivuja tutkinut kokoajan. Niin paljon vain ylimäärästä tekstiä. Erittelen noita asia kerrallaan niin kyllä se siitä.

Varman päälle haluttiin ilmeisesti pelata kun en ole uskaltanu hakea ees viisumia ennenkuin saisi sponsoria miehelle.
Automaalareita kyllä siellä haetaan kokoajan ja itselle myös näyttäisi siellä olevan kaikkea työtä tarjolla.

Ehkä isoin este on tällä hetkellä siis se epävarmuus että saako viisumia kun sen kerran maksaa.
Onkohan jossain tietoja siitä miten "helpolla" on päässyt maahan ja miten helposti kielletään?

Kiitoksia taas jos joku jaksaa lukea ja vastailla.
:)

tiikru

Jatkaisin vielä pienellä kysymyksellä. Olen selvitellyt noita Skills Assesment juttuja, mutta niissäkin jollain tapaa epäselvyyttä itelläni vielä.

Onko joku joutunut aikasemmin tekemään tuota skills assessmenttia ?
Itsellä löytyy Australialainen ystävä joka osaa selittää nuo kaikki asiat englanniksi, mutta jos on joku joka osaa Suomeksi vielä vähän selkiyttää.

Olen nimittäin Lähihoitaja ja valmistunut Lasten ja nuorten puolelle ja tarvitsisin sen assessmentin tälle koulutukselle.
Tiedän että tämä vastaa Bachelor Degreetä, mutta tuolla sivulla missä on tämän assessin tekemistä www.acecqa.gov.au
sieltä löytyy vaikka ja mitä. Kysyn jos joku olisi ennen joutunut tota selvittelemään.
Edit. Myös huomasi että tuolla oli viimeks ilmeisesti 2010 puhuttu semmoisesta kuin papereiden kääntäminen englanniksi ja notaarin käyttö. Onko tullut lähiaikoina käytettyä ja onko tosiaan vielkin pakko saada kaikkiin papereihin viralliset kääntäjät ja viralliset notaarin leimat?

Thanks Tiikru.

jounij

Lainaus käyttäjältä: tiikru - tammikuu 19, 2016, 01:29
Varman päälle haluttiin ilmeisesti pelata kun en ole uskaltanu hakea ees viisumia ennenkuin saisi sponsoria miehelle.

Siis vain toinen avioparin tai vakiintuneen avoparin puolisko tarvitsee työhön oikeuttavan viisumin. Toinen saa niin ikään työhön oikeuttavan viisumin "siivellä".

Ja joo, hakemukseen mahdollisesti vaadittavat käännökset on käsittääkseni tehtävä Australian valtion virallisesti hyväksymillä kääntäjillä.


Kommentoi
Jouni
Canberra

RUU

Lainaus käyttäjältä: jounij - tammikuu 20, 2016, 23:07
hakemukseen mahdollisesti vaadittavat käännökset on käsittääkseni tehtävä Australian valtion virallisesti hyväksymillä kääntäjillä.
Näin on asia Australiassa tehtyjen käännösten kohdalla. Ulkomailla tehtyjen osalta tilanne on hiukan helpompi: "A translator outside Australia does not need to be accredited, but they must endorse the translation with their full name, address, telephone number, and details of their qualifications and experience in the language being translated." (Information to help prepare your application)
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

odetteodile

Paljon tsemppiä prosessiin! :)

Itseäni kiinnostaa teidän suunnitelmat, koska olen tuleva lastentarhanopettaja ja toiveissa aloittaa paperisota Australiaan muuttoa varten heti kun valmistun.

Ehkä hieman tyhmiä kysymyksiä:

- Eikö EOI (tämänkö lähetit silloin marraskuussa?) vaadi, että skill assessment on jo tehty? Tai siis olen ymmärtänyt, että ammatilla (vaikka se olisikin SO-listalla) ei ole "arvoa" ellei sen ole hyväksynyt australialainen ammattijärjestö (vai miksi noita kutsutaankaan...).
- Suorititko IELTS vai TOEFL-testin ja mikä oli tuloksesi? Kysyn tätä, koska lastentarhanopettajien täytyy saada IELTS-testistä vähintään 8/9 jokaisesta osa-alueesta ja kiinnostaa, onko lähihoitajilla alempi vaatimus kielitasolle.
- Paljonko laskit saaneesi pisteitä pistetestistä ja mistä osa-alueista (esim. työkokemus, koulutus, kielitaito) sait mitäkin?
- Oletko miettinyt millä (englanninkielisellä) ammattinimikkeellä haet töitä?

Kiitos jos viitsit vastata :)



EDIT. Se piti vielä kysyä, että onko oikeasti lähihoitajatutkinto bachelor-tasoinen? Siis toisen asteen tutkinto vastaa korkeakoulututkintoa?

kalipsu

Kyllä maailma on muuttunut.  Nykyään Aussilaan ei tahdo saada pitkiä viisumeita millään.  Toista se on nykyään Venäjän viisumeissa.  Hakemus matkatoimistossa sisään ja kerro haluatko 1 vuoden vai 2 vuoden viisumin, tai nykyään saa jo kolmenkin vuoden viisumeita.  1 vuoden viisumi maksaa 125 euroa, eli halvaksi tulee matkailu idän ihme maassa.  Eikä bensan hinta päätä huimaa; eilen kävin tankkaamassa auton Venäjän Värtsilässä ja bensa maksoi noin 40 senttiä per litra.  Joskus Neuvostoliiton aikoihin viisumit olivat yhtä kiven alla kuin nykyään Aussilan viisumit   :pepsodent :pepsodent :pepsodent

sunrise.

Joo, eikä Venäjälle edes kukaan Suomalainen nykyään halua,,Ville Haapasaloa lukuunottamatta,, :pepsodent

Viisumiasiat ovat sekä vaikeutuneet, että hinnat tuplaantuneet viimmeisen 15v aikana. Pääsisiköhän polkupyörällä Weipan porteista läpi?? :pepsodent

Kerran rakennustyömaalla eräs muurari ylisti Neuvostoliittoa ja sen niin halpaa alkoholia,,vertasi sitä taivaaseen. Kuuntelin kaveria n.Tunnin verran ja tuumasin että et sinä ehkä taivasta ole vielä nähnytkään, minä olen ollut Australiassa töissä. Siihen loppui Muurarin ylistykset sitten sillä kertaa,, :pepsodent

tiikru

Lainaus käyttäjältä: odetteodile - tammikuu 24, 2016, 21:26
Paljon tsemppiä prosessiin! :)

Itseäni kiinnostaa teidän suunnitelmat, koska olen tuleva lastentarhanopettaja ja toiveissa aloittaa paperisota Australiaan muuttoa varten heti kun valmistun.

Ehkä hieman tyhmiä kysymyksiä:

- Eikö EOI (tämänkö lähetit silloin marraskuussa?) vaadi, että skill assessment on jo tehty? Tai siis olen ymmärtänyt, että ammatilla (vaikka se olisikin SO-listalla) ei ole "arvoa" ellei sen ole hyväksynyt australialainen ammattijärjestö (vai miksi noita kutsutaankaan...).
- Suorititko IELTS vai TOEFL-testin ja mikä oli tuloksesi? Kysyn tätä, koska lastentarhanopettajien täytyy saada IELTS-testistä vähintään 8/9 jokaisesta osa-alueesta ja kiinnostaa, onko lähihoitajilla alempi vaatimus kielitasolle.
- Paljonko laskit saaneesi pisteitä pistetestistä ja mistä osa-alueista (esim. työkokemus, koulutus, kielitaito) sait mitäkin?
- Oletko miettinyt millä (englanninkielisellä) ammattinimikkeellä haet töitä?

Kiitos jos viitsit vastata :)



EDIT. Se piti vielä kysyä, että onko oikeasti lähihoitajatutkinto bachelor-tasoinen? Siis toisen asteen tutkinto vastaa korkeakoulututkintoa?

Siis tuon hakemuksen pystyi laittamaan jo sisään ilman skills assesmenttia ja englanninkielen testiä. Laskin pisteet ja riitti juuri ja juuri. Tällä hetkellä lisään aina hakemukseen kun saan lisää pisteitä tuottavia tekijöitä mukaan.
Ja kyllä, lähihoitajan tutkinnolla ja lasten ja nuorten puolelle erikoistumisella se on Bachelor tason koulutus.

Vielä puuttuu osa tosiaan tosta 457 viisumista mutta tätä paperisotaa ei ole missään nimessä helppo toteuttaa.
Alkaa olee kohta kaikki käännetty englanniks ja löysin kuin löysinkin Australian virallisen kääntäjän suomen maasta.

Vielä edessä lääkärintarkastukset ja skills assesmentit.
Koitan ilman todistusta englanninkielen taitoa päästä edes maahan.

Ja meillä tosiaan olisi kiva jos edes toinen saisi aluksi sieltä töitä mutta tää on niin raskaan työn takana että pakko kokoajan siirtää päivämäärää.. :/


odetteodile

Tuo visa 457 on mahdollinen vasta jos sulla on Australian päässä jo olemassa työnantaja, joka sponssaa sua. Eli sun pitäisi siis saada työtarjous, jotta voit hakea tuota viisumia. Ja tarviit myös sen kielitodistuksen.

"To apply you must:

be nominated to work in an approved occupation on the Skilled Occupation Lists (Formerly Known as Form 1121i)
meet the skill requirements for the nominated occupation
meet registration and licensing obligations
speak vocational English
have been nominated by an approved business
"

Jos aiot sen skill assessmentin saada läpi niin silloin sun on käytävä kielitestissä :) Ja ilman assessmentia et voi saada tuon alan töitä.

Onko sun occupation siis registered nurse (child and family health) vai mikä?

tiikru

Lainaus käyttäjältä: odetteodile - tammikuu 29, 2016, 21:29
Tuo visa 457 on mahdollinen vasta jos sulla on Australian päässä jo olemassa työnantaja, joka sponssaa sua. Eli sun pitäisi siis saada työtarjous, jotta voit hakea tuota viisumia. Ja tarviit myös sen kielitodistuksen.

"To apply you must:

be nominated to work in an approved occupation on the Skilled Occupation Lists (Formerly Known as Form 1121i)
meet the skill requirements for the nominated occupation
meet registration and licensing obligations
speak vocational English
have been nominated by an approved business
"

Jos aiot sen skill assessmentin saada läpi niin silloin sun on käytävä kielitestissä :) Ja ilman assessmentia et voi saada tuon alan töitä.

Onko sun occupation siis registered nurse (child and family health) vai mikä?

Joo registered nurse jne on se millä haen.
Niinku sanoin näitten paperien kanssa menee ikä ja terveys..
Puolet tehty ja puolet odottaa.
Suurin ongelma tässäkin kaikessa on raha.
Siihen aina oravanpyörä päättyy.
Mutta pusken Australiaa kohti vaikka mitä ongelmi vastaan tulisi. :) Tiiän jo sivut mistä saan etsiä sitä työtä kunhan saan dokumentit ja assessmentit kuntoon.

Kaiken takana on nainen.. Ja raha.

odetteodile

Mikä on sun tilanne nyt?

Kun sanoit, että raha on ongelma, niin kertoisitko paljon nuo eri viisuminhakuvaiheet maksaa? Mä en ole löytänyt kuin skills assessmentin ja varsinaisen viisuminen hakemisen hinnan ja ne pyörivät muutamassa tonnissa... Ja tietty se kielitesti maksaa myös parisataa.

tiikru

Heippa!! Olen kännättänyt nyt papereita virallisella käännttäjällä mikä maksaa sen 35 e per paperi. Sitten hommasin passeja lapsille ni meni n. 100 e. Kielitesti sen 200 ja syntymätodistukset 80e ja vielä jos joutuu lääkäritodistuksen hommaamaan, ne maksaa omansa. Seuraavaksi vasta on edessä skills assessment joka maksaa 600 aud ja sitten vielä viisumi koko perheelle on n. 4000. Eli on tossa melkein 5000 e ja työtunteja käyttänyt paljon.
Ja joutui selvittää tarkemmin nuo hakemus jutut myös ja practical nurse tosiaan on se ammattinimike ja koulutus oli Vocational education eikä bachelor.   :)
Täällä mennään hitaasti ja varmasti kohti parempaa tulevaisuutta.
:)


Silppu

Viralliset kääntäjät kannattaa aina kilpailuttaa. Yhden ihmisen firmat kääntää yleensä halvemmalla. Halvimmalla tietty pääsee jos tuntee jonkun tutun tutun kääntäjän.

Lääkärintodistuspyynnön tullessa kannattaa käydä perheen kanssa Tallinnassa panel doctorilla, niin tulee paljon halvemmaksi.

Kyllä kai se on niinkin, että ne jotka jaksaa puristaa tuon viisumiprosessin ovat varsin huojentuneita silloin kun se viimein tulee. Osaa sitten arvostaa ihan toisella tavalla maassa asumista, ja lopulta kansalaisuuttakin. Se on suuri etuoikeus. Hieno perintö lapsille myös.

tiikru

Tuo kääntäjän maksu oli onneks viel pieni verrattuna esim. Tuohon itse viisumiin. :)
Ja kyllä samaa mieltä olen. Tätä oppii arvostamaan kun jaksanut "taistella" tiensä läpi Ausseihin.
Nyt menossa Heinäkuussa vaan ystävän luo Adelaidee ja mietinkin että onko jollakin kokemusta onko Ausseista päin jotkut asiat helpompi hoitaa?