ajaminen??

Aloittaja juliet24, maaliskuu 19, 2007, 18:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juliet24

Hei!
Olen lähdössä 3kk australiaan, ja australialainen ystäväni on jo varannut minut kännikuskiksi kun tietää etten juo :D Hän väittää, että siellä voi ajaa minun kortilla, ja että hänen muutkin eurooppalaiset ystävät ovat ajaneet, minä kuitenkin epäilen tätä syvästi. Voisiko joku kertoa, miten on , ja mitä minun tulee tehdä, jotta saan ajaa siellä? KIITOS!

Leokatti

Kyllä ystäväsi on aivan oikeassa. EU-korttisi kelpaa lomasi ajan. Tosin vasemmalla puolella tietä ajaminen saattaa olla hidastava seikka ja varsinkin isoissa kaupungeissa liikenne on vähän toista luokkaa kuin Suomessa. Järki käteen ja jalat maahan :D. Ja jos yhtään arveluttaa niin älä aja.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

juliet24

kiitos!! Toisella keskustelupalstalla oli sitten väärää tietoa......
saa nähdä uskallanko ajaa... Mutta hyvä tietää, että saan, mikäli uskallan:):)

jounij

Voit myös tutkiskella tämän palstan muita aiempia keskusteluja aiheesta. Niistä saat luultavasti hyviä vinkkejä. Hakusanalla "ajokortti" löytyi useampia viestiketjuja, muun muassa

EU-ajokortti, kelpaako Australiassa?


Hakua käyttämään kehottaa
Jouni
Canberra

Paula_Liina

Itselleni kavi kerran niin, etta autovuokraamo ei suostunut vuokraamaan autoa ilman kansainvalista ajokorttia (joka onneksi sattui olemaan), tama tapahtui Tasmaniassa ja koska olin ainoa porukasta jolta se loytyi niin tulikin sitten ajettua koko se loma (kun muut saivat nauttia olusensa mina katselin vieresta janoisena  :P  ;)  ). Talla ei varmaankaan ollut lakipykalien kanssa tekemista vaan enemmankin vuokraamoiden kaytanto (?), mutta ihan vinkkina vaan etta ainakin tama autovuokraamo (en nyt muista tarkalleen mika se oli kun tuli kaytettya monia mutta oli yksi suurimmista ja tunnetuimmista) oli hyvin tarkka etta ei vuokraa ilman kv-korttia eika autoa saanut ajaa ilman sita.

Mutta ihan "virallista" tietoa mita sain yliopiston oppaasta kun tanne tulin opiskelemaan niin tilapaisviisumilla (= eli jos aiot lahtea takas kotios viisumin paatyttya) oli etta oman maan kortilla saa ajaa kunhan mukana on joko kv-kortti tai englanninkielinen kaannos oman maan kortista jos kortti itsessaan ei ole englanniksi.

Siita kuinka tarkkoja tuon saannon noudattamisesta ollaan ei ole omakohtaista kokemusta... 

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: Paula-LiinaTalla ei varmaankaan ollut lakipykalien kanssa tekemista vaan enemmankin vuokraamoiden kaytanto (?)

Ei varmaan olekaan mitään tekemistä lakien kanssa, eikä vuokraamoillakaan sinänsä, vaan vaatimus on vakuutusyhtiöiltä.

juliet24

heippa... lueskeltua aiheesta muualta jäi minulle edelleen sellainen käsitys, että kuitenkin käännöksen kortista tarvisin. Eu-ajokortissa vain suomi&ruotsi. Mistä tällainen käännös haetaan, ja onko se sitten jo yhtä kallis kuin kv-ajokortti??kiitos taas :)

RUU

Juliet, KV-ajokortin saat hoidettua Autoliitossa tai jossain sen edustajalla. Katso ohjeet AL:n sivuilta, siellä -> Matkailu -> Matkailuasiapaperit.
Jos olet Australiassa vain lyhyen aikaa (oliskohan ollut kork. 12 kk, en muista tarkalleen), kelpaa vuoden -49 malli, jolla on hintaa huimat 26 €. Pitkäaikaiseen käyttöön vaaditaan jostain syystä vuoden -68 mallinen käännös, joka on hitusen tyyriimpi, 36 €.

AL sanoo, että toimitusaika on väh. viikon mutta Turussa saimme viime vuonna hakea omamme pois jo seuraavana päivänä. Riippunee vähän paikasta, toimiston suhteista paikalliseen poliisiin ja ajankohdasta, siis.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

arixmel

tjaa jos tarkkoja ollaan niin EU ajokortissa on myos englanti, eli kylla kun sita hiukan kaantelee niin se sanoo etupuolella etta Drivers licence (sellasella hamaralla printilla) ja takanahan siina on sitten kuvakielta.
eli oma kelpasi tallasenaan paikallisille viranomaisille.
cheers
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Silppu

Ilmankin Kansainvälistä ajokorttia pärjää, jos hankkii osavaltiokohtaisen ajokortin. Testi on helppo ja halpa, ja EU-ajokortti kelpaa todisteeksi ainakin Queenslandin viranomaisille sellaisenaan ilman käännöksiä. Kortin saa käteen samantien. Pitää vain todistaa että asuu osavaltiossa (vuokrakuitti, sähkö-/puhelinlasku jossa oma nimi, kirjastokortti kelpaa; piti näyttää muistaakseni kaksi tositetta).

Koska olet maassa vain 3kk niin ehkä helpoin ja nopein tapa on hankkia se kv-ajokortti.

Silppu

arixmel

Silppua myotailee ja lisakommenttina sen verran etta ainakaan Qld:ssa ei tarvi ilmeisesti enaa normaalia korttia varten suomalaisen kortin omaava edes suorittaa sita testia, meinaan minulle ne lahetti testin maksun takaisin joskus viime vuonna, olivat tulkinneet lakia uudelleen ja huomanneet etta ei suomalaisten sita testia tarvi tehda??? (vaikka he niin omilla sivuillaan ainakin viime vuonna vaittivat)
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Leokatti

Älkää nyt turistia laittako ajamaan Aussikorttia, kun ei se edes onnistu (tarvitsee olla pysyvä osoite jne Ausseissa). EU-ajokortti kelpaa. Kv-kortin saa hommata, jos ilman sitä ei uskalla lähteä, mutta minusta sekin on turhaa rahanhaaskausta. Kuinka monta kertaa pysyvästi täällä asuvat dunderilaiset ovat korttinsa liikenteessä näyttäneet? Minä 9.5 vuoden aikana yhden ainoan kerran. Pari kk sitten kun päräytin 50 alueella tutkaan ylinopeutta (hyi minua!) ensimmäisen kerran ajourani aikana.

Aloittaja ei edes maininnut, minne päin Australiaa on tulossa. Nämä jutut on osavaltiokohtaisia ja esim. täällä villissä (?) lännessä englanninkielinen käännös on vain suositus.

Sitä paitsi - epäilen että ajot jää ajamatta, kun neiti näkee ja kokee paikallisen liikenteen ;D
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Aikis

Katia peesailen...NSW:ssa ei ainakaan isänällä ollut kaikkien noiden vuosien aikana mitään ongelmaa, vaikka oli vain tavallinen EU-läpyskä (jossa siis kansallisuustunnus ja älyttömän himmällä myös maininta Driving Licence) - aika monta kertaa joutui töppäilyjensä takia tuota korttia liikenteessä esittelemään. Koskaan ei kukaan kysynyt mitään erityistä...

Itse hankin paikallisen ajokortin koska se piti olla opetuslupaa varten. Joissakin muissa tilanteissa (ei liikenteessä) kun on esittänyt tuon FIN ajokortin henkilöllisyystodistuksena, on saatettu kysyä että mikä näistä on DOB (syntymäaika).

Siinäkin olen samaa mieltä, että saattaapi jollakin (ollaan rehellisiä, naisihmisellä) keposti kolme kuukautta mennä ajamista ihmetellessä ja arvaillessa että uskaltaiskohan joukkoon....

Reijo

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - maaliskuu 19, 2007, 18:28
Tosin vasemmalla puolella tietä ajaminen saattaa olla hidastava seikka ja varsinkin isoissa kaupungeissa liikenne on vähän toista luokkaa kuin Suomessa. Järki käteen ja jalat maahan :D. Ja jos yhtään arveluttaa niin älä aja.

Kyllä ainakin omasta mielestäni liikenne on paljon hitaampaa kun oli suomessa tottunut, täällä ajetaan alle nopeusrajoituksen ja annas armias jos pisara vettä putoaa niin heti tiputetaan vähintään 20km/h pois nopeudesta.

Reijo
Reijo

Leokatti

Reijo, en tarkoittanutkaan nopeutta, mutta esimerkiksi meillä on niin fiksut inssinöörit että kun kaupungista poistut Freeway:lle niin 100 metrin matkalla täytyy ylittää kolme kaistaa vasemmalta oikealle, muuten päädyt takaisin kaupunkiin. Ja vähintään joka toinen niistä autoilijoista, jotka ovat niillä kolmella oikeanpuoleisella kaistalla, yrittää vängätä samaan aikaan kolmen kaistan yli sinne vasemmalle. Vauhdista näissä tilanteissa ei tartte välittää kun ei se liikenne oikein tahdo kulkea muuta kuin sivusuuntaan  ::). Laitettaisiinko Juliet yrittämään Romeon kanssa vai ilman? ;D

ps. siihen, että sateella liikenne hidastuu, on hyvä syy. Ainakin täälläpäin silloin kun harvoin sataa, teistä tulee yhtä liukkaita, kuin ajaisit jäällä... nimim. avolavakruiserilla nelipyöräluisussa risteyksiä joskus neuvotellut...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Reijo

Kati,

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - maaliskuu 21, 2007, 16:20
avolavakruiserilla nelipyöräluisussa risteyksiä joskus neuvotellut...

Toihan se vasta sen mielenkiintoikseksi tekee  ;D .... haikaillen talvikelejä muistellen
Reijo

Milka

Suomessa on nykyisin kaikissan taajamissa 40 km nopeusrajoitus. Tai no ainakin oli vuosia sitten kun siella viimeksi asuin. Melbournessa samanlaisilla teilla saa ajaa 60 ja kylla ihmiset niin tekevatkin jos ei ole liikenneruuhkaa, eli saattaa alkuun liikenne tuntua pelottavalta.