Työviisumi ja työnantajan sponsorointi?

Aloittaja voila, lokakuu 20, 2012, 03:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

voila

Hei!

Olin vuonna 2010 WH-viisumilla ausseissa. Tuona aikana työskentelin 3kk tarjoilijana ihanassa ravintolassa Sydneyssä. Nyt haluan takaisin. Olen miettinyt viisumi mahdollisuuksiani, toinen WH ei mahdollinen, ja olen ajatellut työviisumia. Olen edelleen yhteyksissä kyseisen ravintolan työntekijöihin ja ajattelin ehdottaa ravintolalle sponsorointia noin 2 vuoden ajaksi. Tällä hetkellä oma tutkintoni yliopistossa on vielä kesken, mutta halu taukoon ja matkalle on suuri.

Miten työviisumin haku etenee? ja mitkä ovat kustannukset kyseiselle työnantajalle? Onko tämä pitkä prosessi ja kuinka toimiva? Olen ajatelut lähtöä ensi kesänä/syksynä. Onko kokemuksia?

Kiitos tuhannesti!

Silppu

Todennnäköisesti mitään nopeaa ratkaisua ei ole näköpiirissä ellei sinulla ole jotain työvoimapula-ammattia ja kokemusta valmiina. Ihan mihin tahansa ammattiin kun ei ole mahdollista saada sponsoria. Eikä sen sponsorin saaminen ole muutenkaan läpihuutojuttu, sillä siitä koituu työnantajalle vaivaa ja kustannuksia. Mutta ainahan voit tulla tänne lomalle.

Toivottavasti olet kouluttautumassa alalle joiden työntekijöistä ei ole pulaa. Jos valmistut oikeaan ammattiin, niin sitten vaan suunnitelmia lähivuosiksi Suomessa ja valmistelemaan hakuprosessia. On etuoikeutesi Suomessa, että opiskelu on ilmaista alalla kuin alalla. Ota kaikki hyöty irti siitä.

Lisää tietoa viisumeista löytyy osoitteesta http://www.immi.gov.au

voila

Niin.. ymmärrän kyllä, että prosessi tulisi varmasti olemaan monimutkainen. Onko jollain omakohtaista kokemusta? Kuuluuko tarjoilija kyseiseen sponsorointi listaan? Aion kyllä tutustua vielä paremmin immi.aug sivuille, mutta mitkä ovat nämä kustannukset työnantajalle? Tietty rahamäärä, hieman aikaa ja vaivaa?

Kyse ei ole halusta matkustaa vain lomailemaan australiaan. Takana on 2 vuoden kaipuu ja ystävät. Onko ensi askel prosessissa yhteydenotto työnantajaan? ja aloittavatko he prosessin ensin sielä päässä, vai haenko viisumia ensin täältä käsin. Onko kellään kokemusta?

sim

En suoraan sanottuna ole ikinä kuullut että tarjoilijalle olisi viisumia työnantaja suostunut sponsoroimaan; on otettava myös huomioon että sponsoroiduille viisumeille on olemassa "Temporary Skilled Migration Income Threshold" eli tuloraja, tällä hetkellä $51,400/vuosi;

LainaaStandard business sponsors are required to pay their overseas workers the market salary rate. The increase to TSMIT means that where the market rate for a position is less than $51 400, the position cannot be nominated under the 457 program.

Tarjoilijoiden keskipalkka näyttää tilastojen valossa olevan merkittävästi tuon alle.

Ainahan työnantajalle voi ja kenties kannattaakin ehdottaa mitä vaan, mutta valitettavasti luulen että tarjoilijan työlle sponsoriviisumin saaminen voi olla hyvin vaikea ellei mahdoton tehtävä, etenkin Sydneyssä. Boomtowneihin voi olla helpompi päästä (kts kohta "Template labour agreement for fast food employers" sivulla http://www.immi.gov.au/skilled/whats-new-esw.htm.

Komppaan Silppua että paras mahdollisuutesi lienee lähteä suunnittelemaan viisumin hakua sopiva yliopistotutkinto (+ alan työkokemusta) pohjalla.

Joe-76

Tämä menee vähän ohi alkuperäisestä mutta tuohon sponsorointiin voin sanoa että sellaisen saaminen on kiroilematta sanottuna pahuksen vaikeaa.
Itse olen yrittänyt saada sellaista nyt yli vuoden mutta ketään ei ole löytynyt.
Rehellisesti sanottuna lompakko ei kestä lähteä paikanpäälle muutamaksi kuukaudeksi lomalle ja etsiä halukkaita sponsoreita ja sitten palata ja tulla myöhemmin uudelleen.Olen säästänyt jo vuoden mutta vieläkään en ole saanut kerättyä rahaa edes lentolippuun saati sitten että pitäisi saada säästettyä myös siihen oleskeluun.
Työnantajani tuskin antaisi minun lähteä lomalle 3:ksi kuukaudeksi.
Itseni tuntien paikanpäälle tuleminen olisi virhetikki koska poislähtiessä alkaisi vain entistä pahemmin kiroiluttamaan.:(
Täytyy vain koettaa parhaansa vaikka alkaakin homma jo kääntymään epätoivon puolelle ja toivo alkaa menemään.
Immi:n listoissa kun ei ole omaa ammattiani.

RUU

Tarjoilijoita löytyy Australiasta yllinkyllin omastakin takaa, työnantajilla ei liene mitään syytä sponsoroida siihen työhön ketään ulkomailta. Sinulla pitäisi olla jotain aivan erityistä kokemusta, jotta homma kannattaisi, esim Euroopan top-10 sommelier, tai muuta harvinaista mutta arvokasta.

Nykytilanteessa yleisestikin liki kaikkiin töihin työvoimaa on tarjolla jo Australiassa. Ainut tapa päästä mukaan on olla paikalla ja sopivampi kuin muut sen hetkiset tarjokkaat töihin.

Komppaan Silppua siinä, että joissain tilanteissa oikeasti paras vaihtoehto voikin olla pysyä Suomessa ja ottaa valtavasta ja ilmaisesta koulutustarjonnasta kaikki irti. Ja joillain aloilla töitä voi löytyä sujuvammin joltain muulta ilmansuunnalta. Vauhdin ottaminen esim Englannista tai Pohjois-Amerikasta voi olla toimiva veto, sekin.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates