Working holiday Visa

Aloittaja Reija, lokakuu 12, 2003, 05:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaaks

Reija :D

Kiitos tiedosta :god:

Voisitko kertoa tarkemmin miten se tapahtuu lentokentalla ja missa vaiheessa, niin voidaan laittaa se tuonne FAQ listalle.

Thanks :D

Tiikeli

Kiitos Reija tuosta tiedon murusta :god:
Varmaan se kuuluu asioihin jotka yleens? selvi?v?t vasta j?lkeenp?in.  Paitsi kun foorumia lukee niin silloinhan kaikki on selvill? kun sinne saapuu ;)

Reija

Joo anteeksi foorumilaiset :(

Joskus sita ei osaa kertoa kaikkea tarvittavaa tietoa yhdella kertaa vaan sita jotenkin kertoo vaan kaikki pintapuolin.... eli koneessa kun tayttelet semmosen pienen lomakkeen johon merkitaan viipymisaika ja matkantarkoitus niin naammasta sen perusteella he tiesivat etta 12kk maassa ja purpose of visit oli travel niin ohjasivat heti passin tarkastuksen jalkeen pienelle tiskille ennen matkalaukkujen noutoa jossa nainen/mies sitten lyo leimansa passiin... kehui etta he ovat paattaaneet tulla nykyaan heti tanne lentokentalle antamaan tuon ko. leiman.... mika lie oli sitten syy nykyiseen kaytantoon   :?? :??

Jaaks

Thanks R :god:

Taytyyko kaikkeen aina olla joku syy :??

Ehka syyna on hiljattain aloitettu WH viisumi Euroopan maiden kanssa ja tulijoita on valtavasti :??

Kylla ne taallakin joskus tekee tutkimuksia ja sen mukaan suunnittelee miten hommat olisi paras hoitaa :D

Anski

Todistus pankista

Tarkistampa asian nyt vielä teiltä viisaammilta

Eli, tarvinko mitään todistusta täkäläisestä pankkitilistä avatakseni siellä tilin? Siis, todistuksen, että olen täällä hoitanut pankkiasiani moitteettomasti, ei ole mitään maksuhäiriöitä yms.
Jouko tuolla aiemmissa keskusteluissa kertoi, että pankki vaatii ekaa kertaa maassa olevalta turistilta ainoastaan passin tilin avaamista varten, mutta Nordeassa töissä oleva tuttuni kertoo, että tilin avaaminen voi olla hankalaa ilma mitään todistusta.
Todistus kun maksaa 50e, joten ei sitä ihan huvikseen maksaisi.
Varsinkin, kun just menetin vielä rahaa Flying Finnille, mistä olin ehtinyt buukata lennon ja huomisesta lähtien koneet ei enää nouse... :(

Eikä etes liity mitenkään aiheeseen, mutta anyway...

Cheers :D

jounij

Luit vissiin jo tämän aiemman keskustelun aiheesta:

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=157

Eli et välttämättä tarvitse todistuksia suomalaiselta pankilta, mutta sellaisesta voi olla apua luottokelpoisuuttasi tarkistettaessa, jos esimerkiksi aiot hakea täkäläistä luottokorttia tai muuta lainaa.


Vahvistaa
Jouni
Canberra

Reija

Itse kavin avaamassa tilin commonwealth pankkiin taalla ja he halusivat vain nahda passin.... mutta itse otin myos tuon kalliin todistuksen omasta suomen pankistani ja eihan sita ikina tieda jos sita vaikka tarvitsisi joskus tulevaisuudessa :?? :?? Never Know....

Anski

Jouni :)

Joo, tuosta ketjusta sen Joukon vastauksen bongasinkin.
Jostain lappusesta muuten luin, että eivät backpackereille tai muuten wh-viisumilla maahan tulleille etes myöntäisi sikäläistä luottokorttia.
Ei sillä, että en sellaista olisi kyllä hakemassakaan.
Ehkä parempi ottaa se todistus täältä, kaiken varalta, better be safe than sorry :D

Reija

Laitetaanpa yksi huomio viela tanne....

Suomessa annoin kelalle tiedon etta poistun maasta vuodeksi ja nyt heilta oli tullut tieto etta mun taytyy lahettaa heille mun kela kortti takaisin????

Ennen kuin lahetan sen niin enhan tarvi omaa kelakorttiani taalla jos vakuutukset on kunnossa???

Kyselee tietamaton  :?

Jaaks

Reija :D

Et tarvitse Kela korttiasi, mutta miksi lahettaisit sen takaisin :??

Tuliskohan ne vaikka hakeen sen taalta jos et lahettaisi :D:D:D

MH

Joo ilmoita että tulkaa hakemaan niin pääsee joku kelan leipääntynyt virkailia lomalle:D:D:D

sanna77

Reija, Olen itse asunut nyt pariin otteeseen muualla kuin Suomessa ja molemmilla kerroilla "unohdin" Ilmoittaa kelalle että olen poissa suomesta muutaman vuoden. Laittoivat kirjeen äidin luokse missä periaatteessa sanottiin, että jos en täytä maasta poissaolo ilmoitusta he poistavat minut suomen sosiaali järjestelmän piiristä!!! :o En tiennyt että se on mahdollista....

Varmasti ajatuksena on että, et varmasti voi hakea tai saada minkäänlaisia sosiaali etuuksia tai lääkärin palveluita yms suomessa, jos lähetät kelakortin heille. Mutta etkös olekkin Reija menossa takaisin Suomeen jossain vaiheessa? Sinuna pitäisin vain kelakortin tiivisti omassa taskussa...
Olen itse ilmoittanut, että olen toistaiseksi poissa suomesta eivätkä ole vielä pyytäneet minua kelakorttia lähettämään takaisin....

mette

Me lähtiessämme Suomesta täytimme sellaisen postista saatavan muuttoilmoituksen,jossa oli erikseen  ulkomaille muuttaville henkilöille omat sarakkkeensa.Eikös se ole ihan lakisääteinen?Postin kanssa teimme sopimuksen erikseen mihin lähettävät meidän postimme.Suomen postilaitos on kyllä maailman paras!Edelleen olemme saanet postia Suomesta,jonka posti on kääntänyt sukulaisellemme  about kymmenen vuoden takaisesta osoitteesta,joka ei ollut meidän viimeinen osoite Suomessa.

Niin ja meillä on Kelan kortit :D

Jaaks

Tassa suoraan KELA'n sivuilta:

"Suomessa asuvana ja sosiaaliturvan piiriin kuuluvana pidetään ulkomailla tilapäisesti oleskelevaa henkilöä. Tällöin ulkomailla oleskelu kestää enintään yhden vuoden ajan."

Eli pida korttisi vaan Reija :D

http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/130801120102EH?openDocument

:D

Paa

Mulle sanoivat kelasta, että kun muuttaa pois Suomesta (pidemmäksi aikaa kuin 1v), kelakortti pitäisi periaatteessa palauttaa tai sitten tuhota. Sitä ei kuitenkaan kukaan tulee kyselemään, että tuhositko nyt varmasti.

Toinen asia on, että tarkistavatko he onko kortti voimassa, sitten jos kortille tulee jotain käyttöä. En tiedä. Tietääkö joku muu?

Olen muuttamassa Ausseihin pysyvästi, eli en tule maksamaan Suomeen veroja, en siis myöskään ansaitse ilmaista terveydenhoitoa. Jos sairastun käydessäni Suomessa lomamatkalla, minulla tulee olla matkavakuutus, ihan samalla tavalla kuin yleensäkin ulkomaanmatkoilla. Nyt vaan erona on se, että kotimaastani tulee ulkomaa... Hui, pelottava ajatus!

Tämä sääntö kuulemma siitä syystä, että muuten kiusaus olisi kova: Asua jossakin veroparatiisissa ja sitten kun tarvetta tulee, esim. vanhuus tai synnytys, onkin kova halu päästä Suomen erinomaisen sairaanhoidon piiriin. Kuulostaa ihan reilulta peliltä tämä kelan sääntö.

Mutta jos kyseessä on alle vuoden matka, asialla ei taida olla mitään merkitystä.

Arvuuttelee
Paa

Jouko

Paa,

Suomella ja Australialla on terveydenhoitopalvelujen vaihtosopimus,  joka mielestäni takaa myös Suomenvierailulla Aussille terveydenhoitopalvelut aivan samoin kun niille suomalaisille jotka vierailevat täällä. Korjatkaa jos tieto on väärä.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Paa

Olet kuningas!:god:

Olipa hyvä tietää tollanenki asia!
Kas kun eivät siellä Kelalla tulleet maininneeksi moisesta asiasta...
Että matkavakuutusta vaan mulle tyrkyttivät...

Jos tämä tieto pitää paikkansa, ELÄMÄNI HELPOTTUU JÄLLEEN!

Kiittäen,
Paa

jounij

Kyllä tuo Joukon tieto pitää paikansa, mutta muista että tuon sopimuksen pohjalta kyseeseen tulee pelkästään terveyskeskustasoinen sairaanhoito ja apu hätätapauksiin. Jos joudut esimerkiksi turvautuman ambulanssikyytiin, joudut maksamaan sen kalliin kyydityksen omasta pussistasi, ellei sinulla ole vakuutusta. Eli kyllä niille vakuutuksillekin on käyttöä. Australiaan pysyvästi muuttavan kannattaa tietysti asioiden hoidon yksinkertaistamiseksi ottaa ambulanssi- sun muut vakuutukset vasta paikan päällä.

Sitä paitsi tuo Kelan ja Australian Medicaren sopimus tosiaankin kattaa vain maiden välillä liikkuvat turistit. Maasta toiseen pysyvästi muuttavat eivät siis saa korvauksia entisestä kotimaastaan.


Tarkentaa
Jouni
Canberra

Jaaks

Jos olet Queensland resident ei mitaan ambulanssi vakuutusta tarvita :D

"From 1 July 2003, all Queensland residents are automatically covered for the cost of ambulance services anywhere, anytime, across Australia."

http://www.ambulancecover.qld.gov.au/ambulancecover/index.html

Reija

Kiitos tiedoista ja mielipiteista, niinhan se oli etta saan automaatisesti taalla sen ilmaisen terveydenhoidon vaikkakin rajallisesti niin kuin edella mainittiin, unohdin sen ihan totaalisesti ( vaikka itse hain sen Medicare numeronkin..:nuttu: )

Joo taidan pitaa tuon kela kortin, ihan oikeessa olette tuskin ne tulee sita taalta kravaamaan ja heilta jo tuli ilmoitus etten enaa kuulu kelan sosiaaliturvan piiriin niin so what, eiko se riita niille :?? :??

Ja vakuutus on tietenkin kunnossa... mutta toivotaan ettei noita ambulanssi matkoja tule kuitenkaan :)