Nimikkeiden vastaavuudet Australiassa (SOL-lista)

Aloittaja Rege, joulukuu 01, 2012, 12:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rege

Moikka dunderilaiset,

mulla on vähän qualifications-käännösmietintää. Oon koulutukseltani lähihoitaja sekä sosionomi, mutta kumpaakaan koulutusta ei täällä Aussilassa kaiketi oikein tunneta, ainakaan Enrolled Nurse tai Bachelor of Social Services ei monellekaan sano mitään. 5 vuoden työkokemus vammaisalalta sekä lisäksi lähihoitajan hommia tehnyt muutaman vuoden.

Osaiskohan joku teistä jeesiä ja keksiä mitkä olis noiden termien vastaavuudet mahdollisesti ja sattuisinko koulutukseni puolesta olemaan SOL-listalla ja täten potentiaalinen hakija Skilled Migration Visalle? Vielä en ole SOL-lta löytänyt itseäni toistaiseksi  :confuse

Kaikista avuista kiittäen 8)

Savonian

Lähihoitaja on juurikin tuo Enrolled Nurse (EN) ja lääkeluvat saatuaan Endorsed Enrolled Nurse (EEN). Miten noita löytyy miltään listoilta, en osaa sanoa.

Rege

Kiitos nopsasta vastuksesta!

Taitaakin olla niin tosiaan, että tuo Enrolled Nurse on ihan suht tunnettu nimike, mutta sosionomia ei meinata tuntea, ja se olis enemmän sitä mun ominta hommaa, kehitysvammaisten ohjaajana toimiminen. Lueskelin sun blogin jo läpi, tutunomaiselta tuntui, itse olin WH:lla liikenteessä 2010-2011 ja nyt sitten toisissa merkeissä takaisin, mutta työvisaa ei vielä ole. Hienoa, että oot saanut töitä noin nopeasti. Tuo IELTS kannattaisi munkin varmaan asap hoitaa muuten joo, kuitenkin sitä jossain aiheessa varmasti aletaan pyytämään.

:)

Silppu

Voi olla niin, että jos tutkintoa ei suoraan voida muuttaa aussivastaavaksi, niin se valitettavasti helposti "downgradetaan" täällä virallisessa arvioinnissa. Toki kannattaa yrittää perustella mahdollisimman hyvin virallisilla selvityksillä, että kyseessä on niin ja niin monta vuotta täysipäiväistä opiskeluvuotta vastaava tutkinto yms. Jokaisesta tutkinnosta kyllä löytyy taho Suomessa, joka osaa määritellä sen, mitä tutkintoon virallisesti kuuluu. Ehkä sellaisen lausunto voisi olla tarpeen ennekuin lähetät papereitasi arvioitavaksi. Haluan vain sanoa, että parempi tehdä perustelut tässä kohdin hyvin, kuin pettyä siihen että alentavat tutkintoasi.

Täällä kehitysvammaishoitajilla/ohjaajilla on Cert III in Disability tutkinto (4kk-1vuosi opiskelua). Yhä useammilla on myös Cert IV in Disability (muutama viikko lisäopiskelua Cert III päälle). Monilla ei ole tutkintoa lainkaan. Heidän nimikkeensä voisi olla esim. Carer (omaishoitajat, vammaishoitajat) tai Personal Carer (vammaishoitaja). Näiden ruohonjuuritason vammaistyöntekijöiden päällikkönä on teamleaderit (Cert IV tai Diploma taso). Eli ymmärtääkseni varsinaista vammaisohjaajan tai lähihoitajan titteliä ei vammaishoidossa ole. Opintoja voi jatkaa seuraavalle tasolle eli Diploma tasolle (pari vuotta joko yliopistossa tai TAFEssa). Siitä seuraava taso on Bachelor (sosionomi) yliopistossa jne. Valitettavasti täällä vammaistyössä ei ole yhtä korkea koulutusvaatimustaso kuin suomalaisilla, minkä vuoksi SOL listalta sitä tuskin löytyy lähitulevaisuudessa.

Vastaavasti vanhustenhoitajat ovat joko Cert III tai Cert IV in Aged Care ja toimivat yleensä tittelillä AIN (assistant in Nursing).
Cert III in Aged Care ja in Disability ovat hyvin lähellä toisiaan. Erikoistuminen vammaistyöhön käy vanhustenhoitopuolella (dementia on "disability", mutta ei yleensä toisinpäin)

Mielestäni lähihoitajatutkintosi on Diploma in Disability tai Diploma in Aged care, ja työnimikkeenä joko Personal Carer (vammaiset) tai EN/EEN (vanhukset) ja sosionomi kehitysvammaisten parissa olisi Bachelor in Disability. Se on kuitenkin niin harvinainen tutkinto täällä, että alan ammattia tuskin löytyy SOL listalta, niin  ehkä kannattaa yrittää koittaa saada tutkintoa EN tai EEN työnimikkeen alle jos vaikka joltain listalta sellainen löytyisi. Tsekkaa myös kunkin osavaltion state sponsorship listat, sillä sieltä voi löytyä kattavemmin eri työnimikkeitä kuin SOL listalta. Sitten vaan työtehtävillä kuvaamaan työtä niin että kyseessä on ollut paljon high care eli vastaavaa työtä kuin high care vanhustyössäkin ja bachelor tasoinen tutkinto. Toivottavasti menee läpi. Jos sinulla olisi kokemusta sosiaalityöstä vammaisten parista, niin voisit päästä social worker kategoriaan sosionomi tutkinnolla, joista on suurta pulaa. Aina voi yrittää, mutta valmistelevaan paperityöhön kannattaa varata paljon aikaa ja vaivaa.

Empp?

No hei kanssasosionomi!

Minulla on sama homma edessä ja olen saanut (epävirallisesti paikalliselta sossulta) sellaista tietoa, että olet siellä ihan pätevä social worker sillä tämä Bachelor tutkintomme on ilm. se mihin monet ausseissa sen jättävät yliopistojen hintojen takia. Muistaakseni kyllä siellä Skilled Visan hakemuksessa on joku maininta Bachelor of Social Workista..

Se mitä en ihan ole oivaltanut on, että voitko sosionomina hakea myös ns. coucellor-paikkoja. Itse olen ollut päihdehoidon ja rikosseraamuksen puolella joten esim. drug and alcohol coucellor olisi aika luonteva.

Odotan innolla muitakin vastauksia tähän.

Empp?

Täältä Rege saat varmaan vastauksia. Vaatii (taas) vähän tutustumista, paperisotaa ja rahaa..

http://www.aasw.asn.au/whatwedo/migration-to-australia-as-a-social-worker

En ite oo tehny asialle vielä mitään mutta pitänee ruveta nyt tekemään, jos siis minkäänlaista viisumia halajan saada lokakuuhun mennessä.