Lennot Suomeen

Aloittaja arja, heinäkuu 16, 2008, 11:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

arja

Tehdäänpä uusi aihe kun aiemmat keskustelut oli lukittu..

Kysympä muiden kokemuksia mistä saada halvimmat lennot Suomeen. Olen lähdössä puolisoni kanssa Suomeen jouluksi (varmastikin pahin ruuhka-aika lennoissa!) ja tulossa takaisin Sydneyyn tammikuun lopussa. Minulla on jo yhdensuuntainen lentolippu Suomeen mutta takaisin lento Ausseihin puuttuu, lisäksi puolisoni tarvitsee menopaluulipun. Lippuhinnat näyttävät olevan aika korkeita, esimm flight centerillä halvin taisi olla 3000 dollaria?! Onko vinkkejä mitä kautta saisi halvimmin liput, ja kannattaako odottaa vielä pari kuukautta ja yrittää last minute dealeja? Onkohan joulu- ja uudenvuoden sesongiksi luvassa halvempia hintoja? Itse en ole koskaan tuohon vuodenaikaan matkustanut ja nyt arveluttaa nuo hinnat.. Eli vinkkejä otetaan vastaan! (yritin muuten soittaa Jameson travelille, ei vastausta, onkohan paikka vielä pystyssa?)

??? aurinkoista päivänjatkoa Sydneystä
(tämä lähtee nyt kalaan, jos vaikka saisi fisua dinneriksi ja säästäisi ruokarahoissa vaikka lentolippuun :D)
Hullu saa olla (ja v?h?n pit??kin olla) mutta ei tyhm?!

maailmalla79

Itse mentiin Flight Centerin kautta, saatiin alle 3000 Perth-Hki Hki-Praha Praha-Hki ja Hki-Perth. Itse lensin 22.12 ja tulin takaisin helmikuun alussa. Muistaakseni Finnairilla oli tarjouksia joissa liput oli tod halpoja mutta ne piti lunastaa 48 h kuluessa (minkä takia menetettiin parit liput, ei ollut 4000 käteistä just silloin)

Vaikka joulukuu onkin sesonkiaikaa, se sesonki päättyy kuulemma just 22.12 eli jsut passelisti ehtii jouluks kotiin. Koita toista Flight Center toimistoa. Mekin kävimme ensin yhdessä toimistossa jossa oli aika tyly tyttö duunissa (päätettiin antaa provikat jollekin toiselle) ja seuraavassa paikassa henkilö oli paljon osaavampi ja palvelualttiimpi.

Mutta usko tai älä, Finnair oli halvin. (kone oli sitten pieni ja ahdas eikä jokainen saanut omaa telkkaria. Kiva lentää Singaporesta vessan vieressä istuen jalat koukussa ja yrittää katsoa jotain "joulutarinaa" ala-arvosilla kuulokkeilla käytävän päällä roikkuvasta televisiosta.

Paula_Liina

Itse menin tana vuonna tammikuun alussa Sydney-Hki ja takas. Varasin lippuja syyskuun lopussa ja oli muuten tuskan takana loytaa enaa paikkoja, kaikki lennot melkein tayteen buukattuja. Kuulemma tammikuun alku on viela pahempi sesonki kuin joulu, niin minulle matkatoimistoista kertoivat. Soittelin ympariinsa ja 3000 oli monessa paikkaa halvin, lopulta sain STA travelilta liput himpun alle $2500 (ei ollut opiskelijoille tarkoitettu vaan kaikille avoin lippu). Lento oli Qantas Hong Kongiin ja loppumatka Finnairilla Helsinkiin. Molemmat koneet, seka  Qantas etta Finnair, olivat pienia eika omia telkkareita tarjolla. Itse asiassa Finnairilla oli paremmin, siella oli telkkari kaytavalla noin joka viidennen rivin kohdalla, kun taas Qantasilla oli tasan yksi tv kaikkien rivien edessa. Itse istuin takaosassa etta ihan turha oli yrittaa mitaan nahda, eipa tosin haitannut koska koko tv-jarjestelma oli epatoiminnassa eivatka pystyneet nayttamaan mitaan  :)
Koska oli 'suora yhteys', matkustusaika oli kokonaisuudessaan alle 20h  :pepsodent ja esim takas tullessa vaihtoaika Hong Kongissa vain 45 min (eli suoraan portilta toiselle). Aion jatkossakin kayttaa tuota reittia, sen verran tyytyvainen olin  :peukkuy
Nauratti (ja kummastutti) hieman kun matkatoimistosta kysyivat ennenkuin ehdottivat tuota reittia etta "suostuisinko matkustamaan finnairilla?".

MH

Tuskin löytyy mistään kovin halpoja lentoja vuodenvaihteen tietämissä. kiinalaisten juhlima uusivuosi täyttää aasian lennot aika tehokkaasti ja lentoyhtiöillä on vara pyytää mitä tahansa lennoista koska kaikki paikat ovat loppuunmyytyjä yleensä tuohon aikaan joka tapauksessa.

jounij

Lainaus käyttäjältä: arja - heinäkuu 16, 2008, 11:41
(yritin muuten soittaa Jameson travelille, ei vastausta, onkohan paikka vielä pystyssa?)

On pystyssä ja on joku aika sitten laajentunutkin eli avannut toisen toimiston Canberran pohjoisimpaan kaupunkikeskukseen Gungahliniin. Outo juttu, jos eivät vastanneet. Olihan sinulla oikeat yhteystiedot:

Jamison Travel
+61 -(0)2 - 6251 5166
tai
+61 -(0)2 - 6251 5165

Shop 5 / 39 Bowman St
Macquarie ACT 2614

info@jamisontravel.com.au

Suomalainen Tuula on edelleen duunissa tuossa Macquarien toimistossa (muttei tiistaisin), joten en edes pistä niitä Gungahlinin toimiston tietoja tähän. Tupun spostiosoite on sama kuin ylläoleva, paitsi että sana "info" pitää korvata nimellä "tuula".


Päivittää
Jouni
Canberra

SunSet

Itse ostin yhdensuuntaiset liput ausseista suomeen 11.1 tämänä vuoden alulle hintaan 1300AUD. Flight centeriltä minäkin. Ja veikkaan että saat havelmmalla mitä aikaisemmin ne liput hankit :).

Haagalainen

Finnair kertoi muutama päivä sitten, että lentopetroolin eli kerosiinin kustannus lähentelee jo kolmasosaa lentotoiminnan kustannuksista. Kauhean kaukana ei ole aika, jolloin ko kustannus oli hieman yli 10%.
Ja enää ei olla kaukana tilanteesta, että kerosiinin hinta olisi noussut 100% vuoden 2008 alusta >:(
Kovasta kilpailutilanteesta johtuen kerosiinin kallistumisesta aiheutuvia kustannuksia ei ole toistaiseksi pystytty siirtämään lippujen hintoihin läheskään täysimääräisesti, mutta jos lentoyhtiöt ylipäätään haluaa pysyä pystyssä, lippujen hintoja on edelleen pakko hilata ylöspäin, ellei sitten raakaöljyn hintakehityksessä tapahdu pientä ihmettä alaspäin.
Myös päästökaupan ulottaminen lentoliikenteeseen nostaa jonkun ajan kuluttua EU'n ulkopuolelle suuntautuvien lentojen lippujen hintoja, mutta vaikutus ei ainakaan alkuvaiheessa ole kummoinen

Eli varautukaa siihen, että alle € 2000,- hinta edestakaisesta lentolipusta Suomen ja Australian välillä on jatkossa harvinaista herkkua muulloinkin kun Joulun ja kiinalaisten uuden vuoden aikoihin.

Jotkut on valitelleet, että Finnair lentää Aasian kohteisiin pienkoneilla. Ei Finskillä ole esim. 747-400 kokoluokan suurkoneita. Mitä olen Honkkarissa viime aikona käynyt, niin A340-300 on ollut käytössä, ja minusta se on kooltaan riittävä. Omien kokemusteni mukaan Finnair'in Aasian reittien MD-11 että A340-300 koneissa on väljemmät jalkatilat kun esim. Malaysia Airlinesin 747-400 koneissa. Penkithän on "kiskoilla", eli penkkien etäisyyttä toisistaan voi kukin lentoyhtiö tilanteen mukaan säädellä.

Edit 18.7. Jos tuon alla olevan nettisivun tiedot pitää paikkansa, Malaysia on korjannut tilanteen edukseen. Ahtauden tuskaa lisää myös edessä istuva, joka "kaataa" istuimensa selkänojan niin pitkälle taakse kun mahdollista >:(

http://www.uk-air.net/seatpitch.htm

Leokatti

Yksi hyvä paikka etsiskellä: Webjet

Finnairin airbus Hong Kong reitillä oli ihan uusi ja asiallinen, jokaisella oma ruutu jne, mutta itse tykkään kyllä enempi 747:sta, vaikka MEL-HKG välilläkin ollut kone oli jo nähnyt useamman matkustajan elinikänään. Jotenkin tuo airbus muistuttaa enemmän bussia kuin lentokonetta... :confuse
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - heinäkuu 20, 2008, 07:44
Jotenkin tuo airbus muistuttaa enemmän bussia kuin lentokonetta... :confuse

Nimensä puolesta kyllä; muu on jo vähän kauempaa haettua 8)

No, joka tapauksessa jos haluaa Finskillä jatkossa osan Australian ja Suomen välillä lentää, paras totutella noihin "bussia muistuttaviin lentokoneisiin", sillä ne tulevat valtaosin muodostamaan Finnair'in kaukoliikenteen laivaston, ja polttoainesyöpömmät MD-11 koneet jää pois.
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article58465.ece?v=t

MH

Itse en lennä Finnairilla Frankfurtia pidemmälle jos ei ole pakko. Sen jaksaa just katella leipääntyneiden lentoemojen tympeitä naamoja. :pepsodent :pepsodent

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - heinäkuu 20, 2008, 08:48
Nimensä puolesta kyllä; muu on jo vähän kauempaa haettua 8)

Kaukaa haettua? Noo, kuka tykkää mistäkin... Kapeat ja suht kovat penkit, täysin hyödyttömät pään sivutuet ja vain 45 asteen kulmaan nousevat... kääk... (arm rests) eivät ainakaan minua ihastuttaneet. Vaikka käytössä oli kokonainen penkkirivi, jäi makoilu vain haaveeksi  >:(.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

hardflip

Malaysian Airlines on ehdottomasti palvelultaan parasta mita ikina on vastaan tullut matkustaessa pitempia valimatkoja lentokoneella. Lapsiperheet otetaan hyvin huomioon, paasee ennen muita koneeseen, ruokaa ja juomaa voi pyytaa milloin tahansa (paasin kyseisesta asiasta lentoEMOn puhutteluun) ja penkit kaantyvat suht hyvaan asentoon myos "arm rests"it (kasinojat) mukaan lukien =)

Valien 7,5h Melbs - Kuala Lumpur ja Kuala Lumpur - Lontoo 12h puuduttavuuteen em. asiat ainakin meilla vaikuttivat paljon joskin suomeen pain menemme joko Hong Kongin tai Singaporen kautta, pienta ekstraa maksaa mielellaan jos edes muutaman tunnin voittaa verrattuna Melbs-KL-Lontoo-Hellsinki-Tampere.

:XXXX
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - heinäkuu 20, 2008, 14:29

Kaukaa haettua? Noo, kuka tykkää mistäkin... Kapeat ja suht kovat penkit, täysin hyödyttömät pään sivutuet ja vain 45 asteen kulmaan nousevat... kääk...

Pidin noista Airbussin penkeistä. Ja päätukikin toimi minulla, mutta olen nähnyt kyllä parempiakin pään sivutukia.

Lainaus käyttäjältä: hardflip - heinäkuu 20, 2008, 17:05
Malaysian Airlines on ehdottomasti palvelultaan parasta mita ikina on vastaan tullut matkustaessa pitempia valimatkoja lentokoneella.

Omien kokemusteni mukaan Malaysia, Thai ja Singapore on tuossa suhteessa aika tasaväkisiä. Ja tosi hyviä. Huonommasta päästä omalta kohdaltamme Aasian lennoilla Lufthansa ja Austrian. Finski, BA ja Garuda myös suht OK.

Mitä Tukholmasta olen viime aikoina KL suuntaan mennyt, aika kulahtanutta on vaan niillä lennoilla ollut Malaysian 777 koneiden sisustus. Paikat repsottaa, selkänojan lukitus reistailee, tms. Mutta palvelu on tosi hyvää 8)

jounij

Huomasithan Leokatti, että niitä Finnairinkin koneissa nykyään käytettäviä pään sivutukia voi taivutella haluamaansa asentoon?

Omasta mielestäni Finnair on ihan kelvollinen yhtiö kuivakkaan asiallisesta asiakaspalvelustaan huolimatta. Ja joka tapauksessa monin verroin miellyttävämpi matkustusvaihtoehto verrattuna (omien kokemuksieni mukaan) erittäin ahtaaseen British Airwaysiin - ja etenkin British Airwaysilla matkustettaessa pakollisen Lontoon sivuretken huomioiden. Maksan mieluusti enemmän suorasta yhteydestä Aasiasta Suomeen: siinä säästyy normaalisti hyvinkin kuusi tuntia matka-aikaa, kun ei tarvitse käydä hakemassa vauhtia tympeästä Heathrowsta.


Tuumaa
Jouni
Canberra

Silppu

Samoilla linjoilla Jounin kanssa. Pääasia että matkustusaika on mahdollisimman lyhyt, ja Heathrowin jonotukset voi unohtaa. Muu onkin sitten epäoleellisempaa. Joka tapauksessa takapuoli ehtii puutumaan useampaan kertaan, oli siinä penkissä hienosäätöjä tai ei.

Silppu

wamberal

Varasin just aidilleni Hesasta lennot Sydneyyn ja takas tolla Finnairin+Qantasin Honkkareiden lyhyella stopilla ja hintaa tuli verojen kanssa 1049 Euroa, mika on musta (korjatkaa jos oon vaarassa..) hyva hinta, kun lahto Hesasta joulukuun alussa ja paluu saman kuun lopussa. Ainakin oli halvin hinta mita itse netista loysin.
www.supersaver.fi ja www.terminala.fi (Terminal A) oli mulle ihan uusia tuttavuuksia!  :peukkuy

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: wamberal - heinäkuu 21, 2008, 13:38
Varasin just aidilleni Hesasta lennot Sydneyyn ja takas tolla Finnairin+Qantasin Honkkareiden lyhyella stopilla ja hintaa tuli verojen kanssa 1049 Euroa, mika on musta (korjatkaa jos oon vaarassa..) hyva hinta.

Tuo on tosi hyvä hinta. Noin halpaa ei ole omaan aikatauluun osunut sitten milleniumin vaihteen.
Finnair kertoi joku aika sitten, että Aasian reiteillä koneiden täyttöaste on pudonnut, syinä mm Kiinan tapahtumat. Matkustajakadosta ei kyllä muutama vk sitten ollut mitään merkkeja HK koneessa, ja vuoroja Hong Kong'iin lisätäänkin, Kantonista luovutaan.
http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/article115029.ece?v=n
Mutta jos konetta ei meinaa saada täyteen, parempi halvallakin myyty penkki kun tyhjä penkki.


Lainaus käyttäjältä: jounij - heinäkuu 21, 2008, 08:30
Omasta mielestäni Finnair on ihan kelvollinen yhtiö kuivakkaan asiallisesta asiakaspalvelustaan huolimatta.

Niin on.
Itse annamme Finnair'lle max + 200€ per matkustaja limitin Aasian suuntaan. Siis tuon verran enempi saa Finnair ( + mahdollinen jatkolento jollain muulla) maksaa, ja silti otamme Finskin. Eli aika pahasti olemme sinivalkoisiin siipiin kallellaan. Joskus Finnair on halvin, mutta aikas usein hinta menee yli limitin.

arja

Hei ja kiitoksia vinkeistä!
Tuo TerminalA oli uusi ja ilmeisen kannattava uusi tuttavuus!!

Meidän suunnitelmat on ehtinyt tosin jo vähän muuttua.... muutammekin pysyvästi Suomeen helmikuun alussa!! Suunnitelmissamme on ollut muuttaa suomeen noin 2 vuoden sisällä, mutta nyt päätimmekin repäistä ja muuttaa sinne jo nyt. Sopivasti kun asunnon vuokrasoppari umpeutuu, mun viisumi umpeutuu, puh soppari umpeutuu ja ennen kuin partnerini on liian vanha saamaan working holiday viisumin suomeen niin päätimme lähteä kokeilemaan suomea jo nyt. Nyt alkaa siis jännittäminen miten sujuu muutto, tai siis mitä ja miten kannattaa mukaan ottaa, ja mitä kaikkea tarvitsee siellä päässä ulkomaalaisen tehdä. Hassua, jännittää melkein enemmän takaisin muutto kuin aikanaan muutto tänne.. 8)
Hullu saa olla (ja v?h?n pit??kin olla) mutta ei tyhm?!

pienetpojat

updeitataan aihetta, vaikka onkin vanha... Haluaisin vuodenvaihteessa halvimmat mahdolliset lennot perth- hongkong-helsinki ja takaisin. Mitään ideoita mistä nykyään kannattaa katsoo? Matkatoimistoilta? Suoraan lentoyhtiöiltä? Ja mukana ja lasta 5 ja 3. Kiitos avusta!!

RUU

Lentoja kannattaa kysella usealta eri matkatoimistolta.
Kun viimeisimpia lippuja ostimme, tarjouksia oli yhteensa nelja: kaksi kallista, kaksi halpaa. Mm. maan nakyvin ketju antoi kalleimman tarjouksen, "this is the absolutely best we can find for you". Halvimman tarjouksen ero kalliisiin oli $4,000. Kaiken lisaksi edullisemmissa reititys & aikataulut olivat paljon paremmat.

Moni lentoyhtio mielellaan ohjaa lippujen ostajat matkatoimistoon. Qantas myy lippuja itsekin ja heilla on paasy myos Finnairin varauksiin, toisin kuin tuntui olevan joillain matkatoimistoilla.

Meille muuten useampikin matkatoimistovirkailija suoraan ehdotti Finnairin valttamista. Olisivat mieluiten myyneet liput melkein mille muulle yhtiolle tahansa.  :confuse
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Silppu

Kannattaa myös muistaa Finnairin tarjous täältä Australiasta käsin lennettäessä, jolloin saa jatkolennon "kaupan päälle" vaikka Roomaan (tai johonkin muuhun Finnairin kohteeseen). Stop overin voi pitää Helsingissä. Matkatoimistot eivät yleensä tiedä sitä täällä, eikä Finnair mainosta sitä. Sitä pitää osata vaatia lippua tilatessa.

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: RUU - kesäkuu 02, 2010, 13:33
Meille muuten useampikin matkatoimistovirkailija suoraan ehdotti Finnairin valttamista. Olisivat mieluiten myyneet liput melkein mille muulle yhtiolle tahansa.  :confuse

Ilmeisesti matkatoimiston siivu Finskin kohdalla jää pienemmäksi, kun jonkun muun lentoyhtiön kohdalla?
Kuitenkin vähän yllättävää tuo Finskin sorsiminen, koska Finnair ja Qantas on samassa allianssissakin.

Leokatti

Jaa-a... Finnairilta voi kyllä ostaa liput suoraankin ja itseasiassa löysin äidilleni ja ystävälleni halvimmat liput juuri Finnairilta. Tosin lentävät toiseen suuntaan, mutta kuitenkin. Googleta "cheap flights Perth Helsinki". Zujilta löysin viime vuodenvaihteessa halvimmat liput (nekin Finnairilla), mutta nyt olivat kalliimmat kuin suoraan Finskiltä ostetut.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.