Uusi-Seelanti

Aloittaja danielah, elokuu 07, 2009, 05:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

danielah

Moikka!!
En nyt tiedä sopiiko tänne laittaa Uudesta-Seelannista mutta en oikein löytänyt googlettamalla oikeaa vastausta..
Eli minulla on Uuteen-Seelantiin työ viisumi voimassa joulukuuhun asti, tulin suomeen muutaman kuukauden lomalle ja olisin palaamassa nyt sinne mutta onnistuuko paluu pelkällä menolipulla?
Tarkoituksenani on anoa uutta viisumia heti sinne päästessäni..
En vain halua että minut sitten käännytetäänkin sen puuttumattoman jatkolennon vuoksi, mutta on aikas tyhmää ostaa se menopaluu jos ei pakollista koska se paluu osio menisi hukkaan :(
Kiitos jo etukäteen vastauksista!!

jounij

En tiedä oikeaa vastausta, ja sen saanet varmimmin Uuden Seelannin viranomaisilta. Mutta oudolta tuntuisi, jos työviisumin (ei siis working holiday, vai?) omaavia käännytettäisiin pois rajalta!?


Funtsii
Jouni
Canberra

JuhaP

Kyllä se onnistuu, koska sinulla on työviisumi. Yleisesti ottaen mikä tahansa viisumi, turistisellainen mukaanlukien, riittää siihen ettei jatkolippua tarvitse olla valmiiksi ostettuna. Voit toki varmistaa asian viranomaisilta, mutta erittäin suurella todennäköisyydellä näin on Uuden Seelanninkin kohdalla.

Wilmina

Jos on Working Holiday viisumi Uuteen-Seelantiin *tarvitsee* lipun ulos maasta myös (ellei noin puolessatoista vuodessa tilanne ole muuttunut)!
Tuo löytyi kyllä sillon puolitoista vuotta sitten selvästi NZn immigrationin sivuilta.(Juha P: tuo on käytäntö monessa maassa mutta NZ:ssä etenkin turistiviisumilla tulevalla täytyisi siis olla myös lippu ulos maasta.) Vaikka aikoisikin anoa jatkoviisumia tms niin lentoyhtiö ei välttämättä päästä viimeiselle lennolle mukaan ilman tuota, sillä joutuu jollain tapaa vastaamaan jos päästävät immeisiä ilman lupaa sisään ja ovat sitten välillä tiukempia kuin maan viranomaiset.

Itse menin siis puolitoista vuotta sitten NZiin working holiday viisumi mukana mutta eivät meinanneet päästää koneeseen, koska mulla ei ollut paluulippua. Paluulippua ei ollut ku sinne minne oltiin NZstä menossa ei voinut ostaa lippua Australiasta... Päästivät koneeseen, kun oli NZn viranomaisilta tulostettu s-posti, jossa totesivat, että mä en tartte tuota paluulentoa, koska uusiseelantilaisen kanssa naimisissa olevana voin olla siellä vaikka forever - tosin työlupaa joudun sielläkin hakeman. Vaikka oli s-posti ja mies matkusti mukana, jouduin vielä kentällä todistamaan, että naimisissa ollaan... eli tiukkoja - mutta mukavia :) - olivat!

danielah

Moikka
Eli siis mulla on parisuhde kategorian alla oleva työviisumi(poikakaveri on nz kansalainen), mietin että voikohan sitä sitten näyttää heille että on rahaa ostaa se paluulippu tms?
Kun mailailin jo useaan paikkaan mutta sieltä ei tunnu vastausta tulevan :(

JuhaP

Joo, siis jokainen maahan omista maahantulomuodollisuuksistaan päättää ja siksi jokaiseen kommenttiin pitää aina lisätä disclaimeri, että asia kannattaa tarkistaa viranomaisilta. Lentoyhtiöt kyttää pilkuntarkasti sääntöjä ymmärtääkseni juuri siksi, että jos ne päästävät jatkoliputtoman matkustajan koneeseen, niin mahdollisen maahantulokiellon sattuessa on saman yhtiön vastuulla lennättää ko. matkustaja takaisin lähtöpisteeseen. Tämä asia on teroitettu jokaiselle virkailijalle ja koska näinä big brother -aikoina tiedetään kuka yhtiön virkailja on tämän henkilön koneeseen päästänyt niin kukaan ei (ihan ymmärrättävästi) halua sitä tehdä.

Sen sijaan on kokonaan toinen asia kysytäänkö lippua oikeasti maahan tullessa. Itse olen lentänyt ainakin kymmeneen eri maahan ilman jatkolippua ja Ausseihinkin olen tullut pelkällä menolipulla sekä WH:lla, turistina että PR:llä. Milloinkaan ei rajalla ole mitään kysytty, mutta sen sijaan koneeseen pääsy lähtömaassa on vaatinut tiukkoja selityksiä ja kolme kertaa (kaksi Australiasta lähtiessä ja kerran Suomesta) olen joutunut ostamaan lipun kentältä. Mutta siis edellisessä vastauksessa oletin, että kyseessä ei ole WH vaan "oikea" työviisumi. Ei kai Uusi Seelantikaan tuossa tapauksessa vaadi valmiiksi ostettuja lippuja? Työviisuumihan voi olla esim. sponsoroitu niin pitkäksi aikaa, että sellaista ei ole edes mahdollista ostaa niin pitkälle etukäteen. Perinteinen keino, joka tosin ostohetkellä on ikävän kallis, on ostaa sellainen jatkolippu jossa on peruutusoikeus täydellä takaisinmaksulla. Sen voi perua maahan tultuaan ja hakea lentoyhtiöstä lippurahat pois.