supernatuation

Aloittaja jarkko84, maaliskuu 07, 2012, 12:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarkko84

Olen tyoskennellyt australiassa useissa eri tyopaikoissa ja kaikista minun supernatuationit on maksettu eri paikkaan.  :nuttu: mika on helpoin tapa siirtaa ne samaan paikkaa? Asun Brisbanessa ja mietin voiko kayda jossain toimistossa tayttamassa kaavakkeen missa joku virkailija voi neuvoa vai onko se tehtava netissa? olen joskus taalla lukenut naista, mutta en nytten loytanyt vanhoja viestiketjuja.

jounij

Ensinnäkin, et ole ehkä löytänyt oikeita keskusteluja, koska hakusanasi on väärä. Kokeile "superannuation".

Toiseksi, valittuasi yhden eläkerahaston, jonne rahat haluat, ota yhteyttä kyseiseen rahastoon joka antaa sinulle tarpeellisen määrän "rollover"-kaavakkeita täytettäväksi. Varmista samalla tilinumerosi kyseiseen rahastoon. Sitten täyttelet nämä kaavakkeet ja lähettelet niihin muihin rahastoihin. Niiden käsittelyyn saattaa mennä parikin kuukautta, sillä yhdelläkään rahastolla ei ole hinkua vähentää sijoitettua pääomaansa suurella kiireellä.

En tiedä, onnistuuko tämä netitse yhdelläkään rahastolla. Luultavasti suurin osa, jolleivät kaikki, vaativat oikeita paperkaavakkeita allekirjoituksineen.


Neuvoo
Jouni
Canberra

maailmalla79

Paras tapa on kerata rahastojen nimet palkkakuiteista ja sitten soittaa rahastoihin ja pyytaa niilta oma membership numero. Sitten otat yhteytta siihen rahastoon johon haluat rahasi laittaa.

Yleensa rahastot on valmiita tekemaan likaisen tyon puolestasi jos se tarkoittaa etta niiden saldo kasvaa. Eli yleensa niiden rahasto X:n nettisivuilta loytyy kaavake rahastojen rollaamiseen rahasto X:aan. Kaavakkeeseen pitaa laittaa omat rahasto X:n tiedot seka sen rahaston tiedt jotka haluat rollata rahasto X:aan. Yleensa pitaa liittaa mukaan certifoitu kopio henkkarista.

eli paras tapa on saada rahasto hakemaan sinun rahasi muista rahastoista sen sijaan etta yritat itse organisoida monta rahastoa siirtamaan rahasi toiseen rahastoon.

Ota kuitenkin selvaa paljonko tama rahasto sulkeminen maksaa ettei tule yllatyksia.

sim

Ja jos superia on kertynyt niin moneen paikkaan ettei edes muista kaikkia, voi yrittää käyttää tällaisia palveluja: http://www.findmysuper.com.au/

[Disclaimer: en ole itse tuota käyttänyt enkä osaa sanoa onko se hyvä/luotettava/jne]

SaQ

Lainaus käyttäjältä: sim - maaliskuu 08, 2012, 10:28
[Disclaimer: en ole itse tuota käyttänyt enkä osaa sanoa onko se hyvä/luotettava/jne]
Lieko tuo ilmainen? ATOn sivuilla on ainakin ilmainen SuperSeeker:
http://www.ato.gov.au/individuals/content.aspx?doc=/content/33301.htm&headline=onlineserv

Nuukailee,
Saku

maailmalla79

super seeker toimii oman ymmarrykseni mukaan ainoastaan jos superfund on ilmoittanut sinut "kadonneeksi" Siella ei listata kaikkien jokaista superia.