Ekonomi ja kätilö

Aloittaja wada, helmikuu 08, 2007, 17:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wada

Moi,

Löysin sattumalta tämän foorumin ja ajattelin kysyä hieman neuvoa teiltä konkareilta.

Eli vietimme tyttöystävän kanssa viime vuonna 2 kuukautta Australiassa ja ihastuimme maahan täysin!!:god:
Nyt haaveilemme muutosta maahan, jossa vesi pyörii lavuaarissa toiseen suuntaan.

Olen kolmannen vuoden ekonomiopiskelija, pääaineena markkinointi ja sivuaineena laskentatoimi.

Tyttöystävä on tuleva kätilö.

Mahdolliseen lähtöömme on siis aikaa, mutta toivoisin vähän tietoa siitä, että onko meillä minkäänlaisia mahdollisuuksia saada viisumia ja töitä Ausseista?

Eli toisin sanoen: Kannattaako edes haaveilla?:confuse

Ainiin, tyttöystäväni täti perheineen asustelee Australiassa.
Voiko tästä olla hyötyä?

Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastailla!!

eevis

wada :)

Ehdottomasti tyttöystäväsi siivellä! Kätilöistä ja kaikista muistakin sairaanhoitajista on pulaa.

Lukekaa vaikka alkuun sairaanhoitajien oma maahanmuutto-osio DIMAn sivuilla. Täti käy myös sponsoriksi jos on aussikansalainen tai permanent resident, jos sille tielle lähdette.

Eiköhän meidän oma kätilö Jurttamuori voi kertoa lisää aiheesta?
Dees - We will bloody bounce back!!!


Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja wada
Nyt haaveilemme muutosta maahan, jossa vesi pyörii lavuaarissa toiseen suuntaan.
...

Eli toisin sanoen: Kannattaako edes haaveilla?:confuse

Ei kannata haaveilla, petytte taatusti. Nimittäin petytte siinä tapauksessa, että tuo veden pyörimissuunta on päämotivaatio muutolle. Samanlaisessa lavuaarissa vesi pyörii täällä täsmälleen samaan suuntaan kuin Suomessakin.

Eevis,  Ovatko kätilöt tossiaankin sairaanhoitajia?   Minun äitini on kätilö, tosin jo eläkkeellä, alkujaan kunnankätilön virasta, mutta 1970-luvulla hänestä tuli kyllä terveydenhoitaja eikä sairaanhoitaja :D

muokkaus: eli vastaan Eeviksen puolesta. Antamassasi linkissä tosiaankin oli tuo ANMC eli valtiollinen elin, joka käsittelee sekä kätilöiden että  sairaanhoitajien asioita.

wada

No voi kehveli!!:hahhaa
Minua on huijattu oikein kunnolla!! No en varmaankaan ole ensimmäinen eurooppalainen, jota tämä aussi on ukottanut!!
Hölmö kun olen!!

S

eevis

Timo :D

Liekö muuttunut koulutus, mutta ymmärtääkseni nykyään kätilöksi erikoistutaan sairaanhoitajan koulutuksen jälkeen, tai siis sairaanhoitaja sisältyy jo siihen tutkintoon.

wada :D Mutta silti kun pääset perille, tarkistat asian, ihan vaan varmuudeksi. nimim. kokemusta on... :hahhaaa
Dees - We will bloody bounce back!!!


kris

Kannattaa ehdottomasti hakea! Tämä maahan on mahtipaikka; varsinkin Brisbane. Mutta tuosta Ekonomin tutkinnosta ei juurikaan ole apua; paitsi siinä tapauksessa, että se voidaan yhdistää johonkin ammattiin, jota täällä arvostetaan. (Näin selitti minulle maahanmuuttojuristi aikoinaan, kun haimme viisumia. Taisi kuitenkin osata asiansa, koska olemme edelleen täällä). Uskoisin, että siinä vaiheessa, kun olette valmistuneita, niin kätilö saattaa kuitenkin vetää ns. pitemmän korren pisteytyksessä. Ennen valmistumista tuskin on mahdollisuutta hakuhommiin. Eli: ensin paperit ja työkokemus, ja sitten hakuhommiin.

"Lycka till", sano ruotsalainen, kun maaottelu alkoi.
T: Krisse

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja wada
No voi kehveli!!:hahhaa
Minua on huijattu oikein kunnolla!! No en varmaankaan ole ensimmäinen eurooppalainen, jota tämä aussi on ukottanut!!
Hölmö kun olen!!
S

No, et ole ensimmäinen hölmö. Kaikki me ollaan tuo tarina aikanaan uskottu, katso vaikka täältä. Ja vaikka tuo lavuaaritarina kaupunkitarinaksi tiedettäisiinkin, pitää asiaa silti kaikkien Eeviksen lailla itse käytännön kokeilla varmistaa.  

Eevis, ennen niitä kätilöitä koulutettiin kätilöopistolla Neitsytpolun päässä. Eipä taida enää moista paikkaa olla, tai jos on, niin se varmaan on joku ammattikorkeakoulu nykyään.

eevis

Timo :o:o Jummi, ja mä oon syntynyt siellä kätilöopistolla! Hooo... oispa sattuma jos... :eye: :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja eevis
Timo :o:o Jummi, ja mä oon syntynyt siellä kätilöopistolla! Hooo... oispa sattuma jos... :eye: :)

Eevis :D Mäkin olen syntynyt siellä kätilöopistolla, mutta mooooonta vuotta ennen sua. Äitini opiskeli siellä ja käväisi sitten Oulusta saakka  vanhassa koulussaan synnyttämässä. Ei ollut siellä töissä koskaan.

eevis

Timo :D

Voi voi. Mut oispa se ollut hauskaa. :D

Hyvää legendaa tuosta kätilöopistosta löytyy täältä.
Dees - We will bloody bounce back!!!


Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja eevis
Voi voi. Mut oispa se ollut hauskaa. :D

Eevis :D Ois joo, ja vielä hauskempaa olisi ollut, jos olisi paljastunut, että olisimme syntyneet kätilöopistolla samoihi aikoihin, ja joku olisi vahingossa vaihtanut meidät  keskenämme :hahhaa

LainaaHyvää legendaa tuosta kätilöopistosta löytyy täältä.

Kiitos tuosta! Lähetämpä äidilleni. Minäkin muistan jopa henkilökohtaisesti joitakin noista asioista: se, miten äiti meni kotikäynneille kunnan pyörällä tai potkukelkalla. Suksia ei tainnut olla, mutta sen sijaan taksilla hän sai kyllä ajaa pidemmät matkat. Tuolla kunnan naistenpyörällä minäkin taisin opetella polkupyörällä ajoa. Kuusivuotiaaksi asti asuin  tuollaisessa kätilön asunnossa neuvolan seinän takana. Sinne neuvolaan joskus viikonloppuna  livahdettiin leikkimään alppiaurinkolampulla. Noilla kätilön natsoillakin muistan leikkineeni.  Minun syntyessäni äitiysloma ei kyllä ollut kolmea kuukautta vaan kaksi viikkoa. Vieläkin 1970-luvulla kun kätilöstä oli tullut terveydenhoitaja, ja työaika ei ollut enää 24-tuntia vuorokaudessa, kävivät silti ihmiset meillä kotona valittamassa vaivojaan iltaisin ja viikonloppuisin.

eevis

Timo :D

Hehheh... no, ei vaihdeta enää takaisin, sen sijaan että olisin siis juossut kissimirrisolmuke kaulassa ja käyttänyt sitä ritsana, juoksinkin hörhelömekossa ja työnsin pikkuveljen kolmipyöräisellään alas mäkeä nokkospuskaan. :hahhaa Olen tyytyväinen näinkin.

Mutta hattua täytyy nostaa nykyajankin, mutta varsinkin entisaikojen kätilöille! Valtavan mielenkiintoisia tarinoita. (Ja pakko kysyä, MITÄ te sillä alppiaurinkolampulla teitte... :D Sorry wada ketjusi käyttö kätilön ammatin historian puintiin (ja vähän muuhunkin :P))
Dees - We will bloody bounce back!!!


Jurttamuori

Ja se on sitten foorumin oma kätilö Jurttamuori täällä (KIITOS Eevis :D)

Helposti voitte haaveilla Australiaan muutosta. Tyttöystävän ammatti auttaa asiaa huomattavasti!

Itse kun hain työpaikkaa, oli kätilöopinnot loppusuoralla, taisi olla 2kk valmistumiseen. Sairaanhoitajan tutkinto ja työkokemusta oli jo pari vuotta (ja kyllä, SH:n tutkinto on osa kätilötutkintoa nykyään). Eipä ollut mitään ongelmia hakea vielä opiskelijana.  Hain Professional Connections- nimisen firman kautta, ja he järjestivät työpaikan/sponsorin viisumille. Muuten paperisodan sai hoitaa itse, mutta helpotti kovasti, kun oli se sponsori. Kannattaa varmaan hakea kätilölle viisumi, ja itse tulla osana sitä. Se ehken käsitellään nopeammin kuin ekonomin, koska meistä on ISO pula. :(

Viisumin hain sitten vasta valmistumisen jälkeen, koska ensin piti saada Suomessa kätilön rekisteröinti, hakea Aussirekisteröinti ja sitten vasta sai sponsorikirjeen ja pääsi hakemaan visaa. Monimutkaista, mutta selviää prosessin kuluessa...

Kätilön peruspalkka ilman kokemuslisiä ja  vuorotyö/ylityötunteja on NSW:ssa n.1800e/kk KÄTEEN, joten kyllä sillä hetken pärjääkin, vaikka ekonomi hakisi töitä vasta paikanpäällä.

Ennenkuin lupaudutte minnekkään tiettyyn sairaalaan, ottakaa selvää asuinalueesta ja sairaalasta. Kaupunkien nettisivut on kaikki yhtä herkullisia, joten kannattanee vierailla foorumissa kyselemässä- nimim. muutan lauantaina uuteen paikkaan :roue  

Hitsi, ihan innostuin, tulee ihan omat lähtöajat mieleen! :pepsodent
Mielelläni vastailen kaikkiin kysymyksiin, ja Dunderissa on omista haastattelu/ kielikoe/ viisumikompasteluistani pari ketjuakin (en mää osaa niitä tähän laittaa, mutta haulla löytynee, kätilö vaan hakusanaksi) .

Welcome DownUnder,

Jurttis
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

Timo

Siteeraus:
Alkuperäinen postittaja eevis
(Ja pakko kysyä, MITÄ te sillä alppiaurinkolampulla teitte... )


Vielä vähän sivupolkuja jatkaen: Eevis :D Ei me siihen juuri uskallettu koskeakaan. Se oli uusi, hieno ja kallis laite, ei mikään pieni kotikäyttöön tarkoitettu uv-lamppu, kuten myöhemmin näkemäni. Tämä oli muistini mukaan pitkän varren päässä jököttävä puolipallon muotoinen. Minusta se näytti sputnikilta. Katseltiin vain ja kerrottiin toisillemme, ettei sitä saa laittaa päälle, koska "se polttais reiän sun mahaan". Niitä siihen kuuluvia punaisia suojalaseja soviteltiin. nhalla stetoskoopilla sen sijaan oli lupa leikkiä.

Että se niistä kätilömuistoista. Sen verran minullekin tuli inspiraatiota tästä ketjusta, että aion patistaa sisarukseni jututtamaan äitiäni noista ajoista ja tallentamaan muistelot videolle. Ehkä nuo omat lapsuusmuistotkin voisi johonkin tallettaa.

hanskie

Terve Jurttis
Tietenkin me oltais uteliaita, mihinka kaupungin osaan muutit????jos nyt haluat sen sanoa?????? Paadyitko poco Italy, Tempe, Summer Hill vai Balmain.   ;D  ???  :-\
Hannu

Jurttamuori

Hanskie (ja muutkin)

toki kerron, nyt kun vihdoin löysin tänne taas! Ensin en päässyt edes foorumiin sisään, ja vieläkin takkuaa viestien aukeaminen saatikka niiden löytäminen  >:( >:(  ei hyvä, mutta ehkä sitä oppii käyttämään tätä uuttakin sivustoa... ja jatkan kätilöketjun vetämistä offtopicin puolelle!

Muutin siis Petershamiin, ihanaa vanhaan taloon jossa on luonnetta- ja muurahaisia :D
Kyllä kuulkaa tuntuu hyvältä olla pois Liverpoolista, masentava paikka! Työpaikalla pitivät kunnon kemut ja lahjoivat lähtiessä, se tuntui kovin mukavalta. Ei siinä sairaalassa niin vikaa ollutkaan...

Mutta nyt uuteen naapuriin BBQ:lle, kutsuivat naapuruston muitakin lapsiperheitä meihin tutustumaan. En ehkä tarviikaan Valium-reseptiä kestämään tätä aussielämää, alkuperäinen paikkakunnanvalinta vaan meni metsään! Tai, harmaaseen ja suttuiseen lähiölaatikkopusikkoon tarkemmin ottaen...

Oi että on nyt kivaa :D,

Jurttis
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

eevis

Jurttis  :D

Onnea uuden asuinpaikan johdosta, tosi kiva kuulla että viihdytte!
Dees - We will bloody bounce back!!!


hanskie

Terve taas

No sitten on kaikki hyvin, kun olet onnellinen uuteen asuinpaikkaasi. Tunsin jonkin asteisia paineita, koska olin noin 2-3 vuotta sitten neuvomassa Sinulle Liverpoolia. Mutta muistaakseni sinulla oli jo asuinpaikka selva kun kyselit Liverpoolin asuinmahdollisuuksia. Muistaakseni suosittelin sinulle pohjoisempaan Liverpoolista paremmille asuinalueille. Lahetin sinulle U2U viestin. 

Tai yritin lahettaa mutta tama systeemi sanoo, etta ei tunne sinun nimimerkkiasi  ?????? JOUKOOOOO voitko fiksata.

All to Best   ;D
Hannu

Aikis

Jurttis, kiva kuulla iloisista uutisistasi ja iloisesta mielestäsi! Ymmärrän hyvin tuntemuksesi Petershamissa Liverpoolin jälkeen...hieno homma ja onnea vaan edelleenkin!

Jurttamuori

OLEN SÄHLÄ  ;D

Koska jotenkin sain itseni ja nimimerkkini jumiin ja sitten koitin kirjautua uudelleen ja aktivointikoodi meni roskapostiin ja löysin sen vasta nyt- mutta olen back on track, jiihaa! Siis Joukon ei tarvii fiksata vaan blondi tajusi VIHDOIN mistä kenkä puristaa...  :-[  Kerkesin jo hätäpäissäni rekisteröityä uudellakin nimimerkillä, ennen kuin tajusin mistä kenkä puristaa (nolo)

Älä ota Hanskie paineita, hommahan meni niin että Liverpooliin olin jo menossa kun tänne kirjoittelin, ja olisin jo silloin voinut valita että tuun RPA-sairaalaan, mutta arvelin että kauempana Citystä on turvallisempaa- enkä kysellyt Dunderin guruilta ajoissa vaan ihan itte omalle kohalle tein sen (väärän) päätöksen. Siis no worries, nyt elämä on hyvää! Paitsi että meillä on HIIRI joka on syönyt sohvasta palan. Ja hämähäkkejä. Ja torakoita. Mutta niitä on varmaan kaikilla. Laitoin hiirelle juustoa ettei tarvii sohvaa järsiä- loukkuun. En kyllä niistä kuolleenakaan välittäis.

Cheers,
Jurttis
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.