Laktoosi-intolerantikko Ausseissa?

Aloittaja poppins, lokakuu 26, 2006, 19:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poppins

Koitin etsiä aiheesta keskustelua mut ilmeisesti ketään (?) ei ole vielä askarruttanut tämä asia. Eli millaisia maitotuotteita Ausseissa on tarjolla laktoosi-intoleranssista kärsiville? Voihan toki maitotuotteet jättää syömättä jos niikseen tulee mut ihan kiinnostaisi onko mitään laktoositonta tai vähälaktoosista tarjolla. Entä ravintoloissa tai valmisruoissa? Ilmoitetaanko ruokalistoissa/pakkauksissa siitä et tuote sisältää laktoosia? Miten laktoosi-intolerantikot ovat reissussa pärjänneet, kannattaako mukana viedä läjä laktoosinpilkkojapillereitä vai myydäänkö niitä paikallisissa apteekeissa?

Jurttamuori

Hei Poppins!

Pukkaappas hakulaatikkoon sana laktoosi, niin saat ketjukaupalla luettavaa. Laktoosinpilkkoja- pillereistä en tiedä, mutta koitan kurkata apteekista, kun käyn!

Paukutella vaiko eikö paukutella :roue
Jurttis
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

riaapa

Hei poppins,

Varsinaisina vähälaktoosisina tai laktoosittomina mainostettavia tuotteita on aika vähän Suomeen verrattuna, mutta soijatuotteita on hyvin tarjolla.

Ravintoloissa ei listoilla merkitä erikseen laktoosittomia ruokia, vaan sen joutuu itse päättelemään nimestä. En ole huomannut että ruokapakkauksissakaan ilmoitettaisiin laktoosin määrää. Aasialaiset ruuat ovat usein laktoosittomia ja niitä on paljon tarjolla.

Itsellä ei kumma kyllä ole laktoosi-intoleranssi vaivannut lainkaan täällä Australiassa, joten mietityttää että oliko se diagnoosi sittenkään oikea Suomessa...

Hyvin täällä pärjää, jos ei muuten niin sitten vaikka soijatuotteiden turvin.

Lycka till!
Riina

poppins

Kiitti! :)
Koitin taas varmaan hakea noita vastauksia vähän liian monen mutkan takaa, onneksi on avuliaita ihmisiä olemassa. Reilu kaksi viikko lähtöön, jännittää...

iluvatar

niin jossain täällä oli joku vanhempi keskustelu minkä tässä luin ja siinä todettiin et monet suomalaiset lerantikot on huomannu ettei saa täkäläisestä maidosta oireita. Itelläni on ihan lievä vaan mut oon mä jotain parannusta huomannu kyl!

Jouko

Sama täällä ei ole muakaan toi laktoosi intoleranssi vaivannut tosin en Riinan tavoin ole aivan varma tuosta diagnoosista. Maitotuotteita tosin ei tule nyt juustoa ja satunnaisia jogurtteja lukuun ottamatta niin paljon syötyäkään kun suomessa asuessani.

Joten kyllä täällä todistettavasti pärjää lakto-intoleranttina ihan mukavasti.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Heidi

Mut on Suomessa diagnosoitu laktoosi-intolerantikoksi ja kaytin asianmukaisia maitotuotteita ja niita pillereitakin valilla tiukan paikan tullen, mutta taalla ei ole ollut mitaan oireita koskaan ja mina syon litrakaupalla jugurttia ja paljon juustoa, maitoa en tosin sinansa juo, mutta kaytan ruoanvalmistuksessa ja kahvin kanssa. Vahalaktoosisista tai laktoosittomista tuotteista ei ole mulla mitaan tietoa, silla niihin ei ole ollut mitaan tarvetta. :)

Minna

Mulla taas vaan paheni oireet ausseissa ollessani...poistin sitten maitotuotteet kokonaan ruokavaliostani..nautin esim. normaalien dairyjatskien tilalla sorbetteja ja kaupasta loysin maitojuomaa jossai ei ollut laktoosia.Parjasin nain oikein hyvin.:peukkuy Jugurtitkin joita soin olivat laktoosittomia..nyt en vaan muista etta minka nimisia...:confuse
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

poppins

No saa nähdä miten päin käy mulla. Jännä et toisilla on pahentunut ja toisilla parantunut. Ei mullakaan mikään ihan hirveän paha ongelma tämä ole ollut mut on se aina kivempi välttyä vatsakivuilta kuin niitä tahallisesti aiheuttaa. Täytyy laittaa vaik tähän ketjuun sit omat selviytymiskeinot. Pakkasin mukaan kyllä parisenkymmentä tablettiakin varmuuden vuoksi; voi käyttää sit ainakin varmoissa tapauksissa. Lähtö muutaman päivän päästä; jännittää ja oon innoissani :)

Minna

Onnea matkaan!:pepsodent:peukkuy
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

poppins

Terkut Sydneysta! Lupasin laittaa tahan ketjuun omat kokemukseni ja niinpa nyt teen vaikka matkaa on takana vasta kaksi viikkoa. Elikka siis, joistain maitotuotteista saan edelleen reaktioita mut esimerkiksi jaateloa ja ihan vahan maitoa olen taalla voinut syoda ilman mitaan vaikutusta. En kuitenkaan kovin suuria maaria maitotuotteita ole nauttinut joten en voi sanoa etta oireet olisivat kokonaan havinneet. Kaupoista saa laktoositonta maitoa (vahan kuin hylamaito, ei ole kylmahyllyssa) seka tietysti soijamaitoa. Soijajogurtit ovat olleet hyva kalsiumin lahde ja onpa myos laktoositonta oikeaa jogurttiakin (valmista Liddell's) joka on hyvaa vaikkakin aika kallista. Eli ilman maitotuotteita ei tarvitse olla. Ja apteekista (ainakin hyvin varustetuista) loytyy laktoosin pilkkojatabletteja (pureskeltavia, en ole viela uskaltautunut ostamaan ja maistamaan) jotka eivat edes olleet suomalaisia vastaavia kalliimpia. Ei siis huolta huomisesta laktoosi-intolerantikollakaan! :)

pirre

Miksiköhän laktoosittomassa maidossa ja monissa muissakin maitotölkeissä lukee että ei suositella alle kaksi vuotiaille? En ole tavannut tähän ilmiöön Suomessa. Ei meillä juoda liiemmin lehmänmaitoa mutta alkoi ihmetyttää. Eri suosituksetko?

Leokatti

Onhan näissä maitotuotteissa muitakin ihmeellisyyksiä, kuten se että niiden "exploration" pvm on jossain ensi viikolla... varsinaiseen kysymykseen sanon että en tiijä, sori... ;).
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.