Kela vaatii ilmoittamaan olinpaikan

Aloittaja Assa, syyskuu 01, 2006, 01:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Assa

Alotin uuden aiheen tänne, toivottavasti on jotenkin liitoksissa muuttamiseen.

Eli, onko teille muille tullut esiin asioita valtion virastojen kanssa kun ootte menneet ulkomaille enemmän ja vähemmän pysyvästi?

Tänään miulle niin kävi. Kävin Kelassa kysymässä muutamia asioita kelakortista ja ne siellä rupesivat kyselemään enemmän matkastani ja sitten käskivät täyttää lomakkeen "ILMOITUS muutosta ulkomaille tai tilapäisestä oleskelusta ulkomailla". Tuossa lomakkeessa pitää ilmottaa syy miksi on ulkomailla ja esim. "pidempi aikaiset työsuhteet" on ilmotettava työnantajan osotetta myöten kelan naisen mukaan. Kuulostaa aika epäilyttävältä.

Se nainen pelotteli vielä sillä, että työntekojani tarkastellaan vielä sillonkin kun haen eläkettä. Sano vain että "jos sen 20-30vuoden päästä kaikki on levällään niin ei naurata".

Oon nyt vähän ymmälläni, en välttämättä haluis että Suomen valtio koko ajan tietää että missä mie oon.. Mitä te muut olette tehneet?

Merja

Assa,
tämä on ihan normaali proseduuri. Kaikki pidempään ulkomaille lähtevät täyttävät sen. Suomen valtio tietää siitä huolimatta missä olet jos haluaa, siis mikäli kuljet maassta maahan laillisia reittejä :roue
Eihän siinä muuta täytetä kuin yhteystiedot ja tarkistetaan sosilaaliturvan piiriin kuuluminen, me esimerkiksi saamme lapsilisät tänne ausseihin. Kun teet täällä muuttoilmoituksen Suomeen, se menee kelallekin kätevasti suoraan (I just love finnish Posti!).

Merja

RUU

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin Postin osoitteenmuutosilmoituksessa on rasti, jossa pyyd?t postia ilmoittamaan muuttuneet tiedot my?s maistraatille, ts. v?est?rekisteriin.
Jos ilmoitat muuttavasi alle vuoden ajaksi, no worries, pysyt sosiaaliturvan piiriss?. Jos puolestaan t?yt?t lomakkeen yli vuoden muuton mukaisesti, tipahdat pois sosiaaliturvasta (mutta et ole aussi-j?rjestelm?ss? kiinni kahteen vuoteen) eli sinun pit?? j?rjest?? turvasi itse. T?h?n on tosin poikkeuksena tietynlaiset henkil?t ja ty?ntekij?t, jotka anomuksesta s?ilytt?v?t suomalaisia etuja viiden vuoden ajan. Lue pyk?l?t huolella ja mieti mik? t?rpp?? sopivasti. :eye:
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

wendolene

Mitenkohan on, ehtiiko lahettaa lomakkeen viela 8 kk ulkomailla oleskelun jalkeen..?:eye:

Leokatti

LainaaJos puolestaan t?yt?t lomakkeen yli vuoden muuton mukaisesti, tipahdat pois sosiaaliturvasta (mutta et ole aussi-j?rjestelm?ss? kiinni kahteen vuoteen) eli sinun pit?? j?rjest?? turvasi itse.

Ennen kuin joku huolestuu, niin t?m? ei siis koske terveydenhuoltopalveluita vaan ty?tt?myyskorvauksia jne. Eli l??k?rik?ynnit toimii samoin kuin aussienkin kanssa. Medicare card:n saa heti.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Winterway

T?ss? muutama linkki aiheesta Kelan sivuilta.. Vaikka osaisihan jokainen ne tietysti sielt? itsekin etsi? :P

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130801121735EH?openDocument
P??t?s sosiaaliturvan piiriin kuulumisesta
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130801120102EH?openDocument
Tilap?inen oleskelu
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130801120703EH?openDocument
Ty? tai opiskelu ulkomailla

usia

Wendolene, kylla kelalle voi ilmoittaa ulkomailla oleskelusta myohassakin:) Itse olin muinoin n. vuoden jenkeissa ja unohdin tietenkin lahtiessani tuon muuttoilmoituksen tehda. Sain Kelalta kirjeen, joka alkoi "Olemme saaneet tietoomme, etta oleskelet ulkomailla...." ja ILMOITUS muutosta ulkomaille tai tilap?isest? oleskelusta ulkomailla kaavake taytettavaksi.  :confuse

MK

Itsekaan en tiennyt ja muistanut koko kelakaavakkaiden hoitamista ennen Australiaan lahtoani. Vasta Australiasta palattuani kavin Kelalla hoitamassa sitten asiat kuntoon, eivat peloitelleet millaan pahalla tulevaisuudella tai mitaan muuta negatiivista :roue