Miten käy "vanhuksen", joka tahtoo töihin?

Aloittaja mirjami, helmikuu 21, 2009, 02:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mirjami

Heip!
Olen lueskellut silimäni kippeeksi kysymyksiä ja vastauksia. Välillä käynyt noilla immin sivuilla ja käyttänyt visawizardia.
Nyt näyttää siltä, että kun on mittarissa yli 45 vee, niin ei  ole asiaa töihin. Onko tilanne tosissaan tämmönen?  :nuttu:
Turistiviisuminhan saa vuodeksi, mutku ei saa tehrä töitä! Siis, miten menettelen? jätänkö haaveet sikseen vai?  :god:
Mirjami

Littl Ruu

Hei!
Mäkin haluisin työpötellä Ausseis.... mut sama juttu meikäl.

Mitäköhän ne vapaaehtoistyöt ovat käytännössä?? Olisikohan se mahdollisuus??

Inkaa

Terve!

Kottarainen vastasi mulle vapaaehtoistyöläiskokemuksistaan näin :

   
Lainaus käyttäjältä: Kottarainen - helmikuu 27, 2009, 06:35
Meikä oli HelpXinä viime keväänä, ja pidin siitä kovasti. Olin vain kahdella eri "tilalla", reilun viikon kummassakin. Aikaa oli tarkoitus viettää enemmänkin helppaillessa, mutta kyllä jo muutamassa viikossa tuli kaipuu takaisin kotiin Brisbaneen, missä oli kuitenkin jossain määrin oma koti ja avain oveen. Nautin helppailusta paljon, paljon enemmän kuin esimerkiksi hostellielämästä ja voin suositella sitä kaikille.

Kokeilin helppailua kahdessa hyvin erilaisessa perheessä: ensimmäinen kokemus oli hyvin rahakkaan kotirouvan isossa talossa, jossa autettiin muunmuassa maalaamaan puutarhapaviljonkia ja sensellaista. Töitä oli vain neljä tuntia päivässä, mutta sen lisäksi autoimme ruuanlaitossa ja muissa pikkupuuhissa. Lopputulos oli, että lähes koko päivä meni jonkinlaisessa puuhassa (tiskikoneen tyhjennystä jne), vaikka vapaata kyllä sai ja pitikin pitää. Illalliset olivat melkein ravintolatasoa ja viinit vielä parempia, talon rouva taas mitä sydämellisin ja ihanin ihminen. Siellä talossa ei paljoa kiroiltu.

Toinen kokemus oli hyvin, hyvin erilaisessa perheessä. Selvästi keskimääräistä toimeentuloa vähemmällä toimeen tullut perhe oli ihastuttavan tavallinen porukka, perhe jossa riidellään aamiaisella ja ruokana on lähinnä paistia eikä perheen miehistä kukaan suostu syömään vihanneksia. Sisällä röökattiin ja katottiin paljon televisiota, jossa hädin tuskin oli kuvaa. Töitä tehtiin viisi tuntia päivässä mutta sen lisäksi ei tarttenut tehdä yhtään mitään. Viikossa ehdimme laatoittaa osan pihasta. Työ tehtiin ihan alusta lähtien, eli ekana päivänä kuokittiin nurtsi pois, seuraavana päivänä lapioitiin maata pois, kolmantena päivänä alettiin siivilöidä hiekkaan siitä maasta ja asetella laattoja ja sitä tehtiinkin sit viikon loppuun. Jälleen kerran meillä oli hirveän kivaa ja perhe oli ihana, siellä oli taas sitten vähän rennompaa kun ei tarvinnut olla niin siisti ja puhtoinen, meininki oli enemmän "hällä väliä".

Palkkaa en ois kehdannut ees kysyä, mutta hyvin pidettiin ruuassa ja patjoissa. :P




Noita vapaaehtoisjärjestöjähän on toi HelpX.net ja http://www.wwoof.com.au/ ainakin. Itse ainakin tutkaillessani näytti toi HelpX NETTISIVUJEN ja FOORUMIKIRJOITUSTEN perusteella mukavammalta vaihtoehdolta, ja olenkin hakemassa helppailemaan jonkun luokse loppuvuodesta. Ja parasta on se, että sitä voi tosiaan tehdä turistiviisumilla  :XXXX

Ps. Suomessa sataa lunta, vaik pitäis olla KEVÄT!  :nuttu:
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

mirjami

Hello folks!

Kiitos julmetusti kaikille vastanneille  :god:
Nyt on vaan niin, että meitsi elättää itse itsensä, ja sattuupa tuota koulutuspohjaakin olemaan sen verran, että en kyllä au pairiksi tai vastaavaksi aio  :pepsodent  Pitäisi saada ihan kunnon duuni ja kunnon liksa, jolla elää: vuokra, laskut ja muut pakolliset.

No, olen itse päätynyt seuraavaan (rahaa kyllä palaa  >:( ): menen down under kesäkuussa, otan kaikki dokkarit käännettyinä mukaan ja yritän paikan päällä päästä työhaastatteluun. Eihän Suomessakaan "oikeisiin töihin" oteta sikaa säkissä. Parhaat paikat laittavat vielä testeihin. Sitten kun kuukauden olen Ausseja tällä viisiin kolunnut, tiedän mikä on tilanne. Jos lykästää, voinen saada työnantajan sponssaaman viisumin; näin olen antanut uskotella isselleni  :confuse

Korjatkaa, jos hoksaatte, että ajatus meni mehtään! - Ja on muuten upee tää foorumi!! Kiitos ylläpitäjille ja kaikille kirjoittajille  :god:

Silppu

Entäpä jos otat reissun ihan loman kannalta. Ei mitään stressiä, jne. Kuukausi on kovin lyhyt aika tutustua tähän maahan. Mutta jos olet kuitenkin näin päättänyt, niin kannattaa tsekata tarjoukset esim. Qantasin Englannin sivuilta, hinnat alle 600e meno-paluu jos matka ennen 15.6.2009.

Tuo sponsorin saaminen yli 45-vuotiaalle ilman mitään spesiaalialaa /-kokemusta lienee todella vaikeaa, muutoinhan kaikki tulisivat tänne sillä konstilla. On hyvä muistaa että nykyisestä taloustilanteesta johtuen paikallista työvoimaa on tarjolla monissa ammattiryhmissä.

Onnea yritykselle kuitenkin toivoen,

Silppu