Tarvitsen apua muutto asiassa.

Aloittaja janina, kesäkuu 24, 2007, 21:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

janina

Hei te kaikki ja hienoa että löysin sivuston tämä on ehkä paras apu minulle!
Olen 22 vuotias tyttö Turusta ja työskentelen baarissa. Tykkään matkustella
ja olen tässä jonku aikaa jo miettiny lähtöä johonkin. Päätin että lähden australiaan,
melbourneen. Ensiksi meinasin että jos lähtisin alianssin kautta (nuorisovaihto) vuodeksi
töihin eli heidän kautta pääsisi itse pitää vaan hakea työpaikka ja asunto.
Eräs tuttuni kuitenkin joka tällä hetkellä on jossain päin etelä amerikkaa kirjoitti minulle ettei
kannata alianssin kautta lähteä vaan hoitaisin viisumin, veronumeron ja pankin sinne suuntaan itse jolloin
voitan rahallisesti muutaman satasen. Eli tämä alianssi vetää välistä jonkin verran.

Minulla asuu tuttu melbournessa tosin hän on ihan syntyjään sieltä enkä koskaan häntä ole nähny ku kuvista.
Ollaan kirjoteltu monta vuotta ja hän lupasi auttaa mm asunnon hakemisessa (sen aikaa voin olla hänen luona) ja
ehkä työpaikan haussakin. Hänellä on jotain suhteita baareihin siellä päin.

Eli mitä muuta minun tulisi nyt tarkistaa  ettei tule yllätyksiä?
Viisumi, tili ja matkat sinne. Mutta esimerkiksi mitä viisumia minun kannattaa hakea ja jos minä viihdyn siellä vuoden jälkeenkin niin
onko mahdollista jäädä? Tai mitä yleensäkki kannattaa ja pitää tehdä jos näin käy että viihdyn liiankin hyvin ? :)

veronumero ja työpaikka pystyn hoitamaan varmaan paikan päällä?

Mun ystävä lähtee tammikuussa mun kanssa sinne mutta viihtyy kuukauden ja lentää takas suomeen jollon jään site sinne
yksikseni. Tän ensimmäisen kk aikana oon ajatellu et lomailis mutta sais hoidettua työpaikan ainakin sinä aikana ko elli on mun kanssa.

Ei nyt muuta mut kiitos teille kaikille jotka mua jaksatte avittaa ^^

janina kaunisoja

RUU

Tervetuloa messiin, Janina!
Laitan tuohon sekaan vähän osviittaa eli avainsanoja, joiden kanssa pääset tiedonhakuun eli hakemaan tämän foorumin jutuista että myös muualta.

Lainaus käyttäjältä: janina - kesäkuu 24, 2007, 21:28
Ensiksi meinasin että jos lähtisin alianssin kautta (nuorisovaihto) vuodeksi töihin eli heidän kautta pääsisi itse pitää vaan hakea työpaikka ja asunto.

Näistä järjestöistä on täällä ollut puhetta aiemminkin, sekä puolesta että vastaan, tosin yleensä vastaan. Kaiken saman, mitä järjestö tekee sinulle, pystyt ihan helposti tekemään itsekin.

Lainaaehkä työpaikan haussakin. Hänellä on jotain suhteita baareihin siellä päin.

Tästä on sinulle varmasti iloa. Ekan paikan saaminen on aina POP!

LainaaEli mitä muuta minun tulisi nyt tarkistaa  ettei tule yllätyksiä?
Viisumi, tili ja matkat sinne. Mutta esimerkiksi mitä viisumia minun kannattaa hakea ja jos minä viihdyn siellä vuoden jälkeenkin niin onko mahdollista jäädä?

Viisumiksi kaikkein luontevin on Working Holiday ("WH"), joka on voimassa 12 kk ja sallii työnteon max 6 kk kullakin työnantajalla.
Ehdottomasti suosittelen, jo ihan kokemuksen vuoksi, että harkitset vakavasti ainakin 3 kk työtä jossain maaseudulla. Näet sekä vähän erilaista Australiaa, että saat mahdollisuuden hakea heti perään toista yhden vuoden WH:ta.

Lainaaveronumero ja työpaikka pystyn hoitamaan varmaan paikan päällä?

Paikallinen verotoimisto, ATO, auttaa ystävällisesti eteenpäin.
Työpaikkoja ilmoitellaan sekä kahviloiden, yms ikkunoissa, että mm. www.seek.com.au ja www.mycareer.com.au. Myös erilaisia työnvalitystoimistoja (agentteja) voi koittaa käyttää.

Muista myös pankkitili ja Medicare (eli Kelan sairausvakuutuspuolta vastaava instanssi). Pankkitilin voit avata missä tahansa pankissa ja saada siihen pankkikortin (cashcard).

Hyviä tiedonhakuhetkiä.  :peukkuy
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Wilmina

Pieni tarkennus vielä RUUn hyvään vastaukseen: muista aukasta pankkitili ekojen päivien aikana, koska silloin tarvitset vain passin ja viisumin mukaan. Pankin mukaan myöhemmin on kuulemma enemmän paperienkääntämistä ja huomattavasti hankalampaa. Muistaakseni helpolla pääsee jos ekan kuukauden aikana tuon tilin avaa, mutta ajasta en oo varma.

W