Sydneyssä asuminen ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja Raiwå, marraskuu 01, 2002, 15:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anuli

LainaaAlkuperäinen postittaja Minna
Anuli :D

Sydneyssa asuttiin kaverin kanssa 3kk Uusi-Seelantilaisen vuokran-antajan siipien alla ja vuokraa maksettiin sellaset 115 AUD viikossa eli aika kallista.:??Mutta kyse olikin asunnosta joka sijaitsi "In the middle of everything" eli Chinatownissa 38 kerroksisessa talossa (huoneistomme 8 kerroksessa).No kuitenkin viihdyimme paikassa ja mita kuulimme muilta backpackereilta jotka asuivat esim.Kings Crossilla,Bondi Beachilla ym taso ei ollut kovinkaan hyva asunnossa siis..torakoita siella taalla,mutta niinhan se on etta kalliimmalla saa parempaa mutta toki varmaan halpa vuokraisia ja hyvia paikkojakin loytyy...:XXXX

Suosittelen kanssa tota etta kattelet asuntoa sitten ihan paikan paalla...tien varret on taynna asunto-ilmotuksia + sitten lehdet!!:peukkuy
Onnea matkaan!!:peukkuy:D



Kerro ihmeessa lisaa tuosta Chinatownin asunnosta? Nayttaisi kivasti olevan keskella kaikkea:)
Se oli siis aika jees?

Eika vuokrakaan nayta pahalta...

Kiitos :)
Anu

somppu

itse olin poikaystäväni kanssa viime vuoden. Asuntoja löytyi hyvin jos ei ollut liian nirso, mutta kaksiota on erittäin vaikea (=kallis) löytää. Itse jaoimme asuntomme muiden kanssa, oma huone tietysti oli. Useimmat ovat huoneita, koko kämpästä joutuu maksamaan aika paljon (jos haluaa vähän paremmalta seudulta). Bondilla asuimme hetken, mutta torakat ajoivat meidät pois. Siirryimme Narrabeen nimiseen kaupunkiin jonne on Sydneystä n.40minsaa. Tosi rauhallinen ja ihan merenrannalla (ja hinnat huomattavasti edullisempia). Melbournesta tuntui olevan vaikeinta löytää asuntoa...Perthistä löysimme oman kaksion ihan keskustasta, sieltä tosin ei sitten löytynytkään töitä...Mutta ehdottomasti käymisen arvoinen paikka!

hauskaa matkaa!!

Jaaks

Somppu :D


Lainaamutta torakat ajoivat meidät pois


There is such a thing as pest control these days.

and after a good bombing there is no more cockies :D

Reija

Laitan tahan nyt viela yhden linkin asuntoihin tanne ausseihin:

http://www.flatmates.com.au

Sielta kautta on moni matkaaja loytanyt kampan tai kamppiksen!!

1770

Lisäksi noissa kannattaa vielä huomioida, että monet alueet ovat pieniä ja alue vaihtuu nopeammin kuin pääministeri Suomessa. Esimerkkinä vaikka tuo Chinatown, joka on alle kymmenen minuutin kävelymatkan päässä Central Stationilta, josta taas kymmenessä minuutissa siirtyy Redfernin vähemmän miellyttävälle alueelle.

Itse tuli asuttua aivan ydinkeskustassa Elizabeth Streetin alkupäässä, mikä luonnollisesti sijainniltaan on erinomainen paikka. Kovin rauhallista tuolla ei tietenkään ole, ja ääniä kantautuu öisin sisään jos ikkunaa pitää auki. Yhteydet oli luonnollisesti huippuhyvät. Vuokra oli kuitenkin kohtuu kova. Etsimältä keskustankin alueelta voi löytää jonkun jaetun asunnon vaikka kerroksesta 30. Chinatown nyt jää hieman ihan CBD:n ulkopuolelle, mutta on silti hyvin lähellä kaikkea.

Sitten vastapainoksi asuin myös jossain Redfernin ja Chippendalen välimaastossa, missä turhautuneet aboriginaalit ja kodittomat kittasivat viinaa ja rikkoivat paikkoja. Ei hyvää seutua. Muutenkaan en henk.koht. South Sydneystä pidä yhtään niin paljoa kuin muista suunnista.

Glebe on alueena mukava, vaikka todelliset hipit on tainnut paikan jo jättää, on seudulla vielä paljon pikkukauppoja ja viikottainen tori. Ei kerrostaloja, ja oikeastaan kaikki rakentuu yhden pääkadun varrelle.

Ylipäänsä nyrkkisääntö taitaa olla että mitä lähempänä keskustaa, sitä paremmat yhteydet ja palvelut, kun taas kauempana alue voi olla persoonallisempi ja viihtyisämpi, ja myös edullisempi.

DreamOZ

Heippa!
Etsin itselleni kämpän edullisesti  n.3 viikoksi (1.12--vähän ennen joulua). Saavun Sydneyyn Suomesta 1.12.
Asuinalue voisi olla rauhallinen sekä lähellä harjoituspaikkoja. esim. urheilukenttä.

riaapa

Pahoin pelkään että noin lyhyeksi ajaksi voi olla vaikea löytää vuokrakämppää... :(

Itse en tunne Sydneyä, mutta kannattaisi ehkä katsella josko jostain keskustan ulkopuolelta, läheltä jotain urheilukenttää tai -keskusta löytyisi hostelli. Mitä kauempana keskustasta niin varmaankin sitä edullisempaakin...
Riina

1770

Aika samoilla linjoilla olen riaapa:n kanssa. Omaa vuokrakämppää en usko että tulet saamaan noin lyhyeksi ajaksi. Minimivuokra-aika alkaa yleensä kuukaudesta, ja sekin on aika pieni. Hyvässä lykyssä joku shared appartment -ratkaisu saattaisi järjestyä, mutta sen eteen joutuu kyllä näkemään vähän vaivaa paikan päällä. Itsekin pitäisin parhaana ratkaisuna jotain mukavaa hostellia.

Tanja

Hihhei suomalaiset kanssaelajat,

Olen asunut kaksi vuotta kampuksella lansi-Sydneyssa ja nyt tuntuu silta, etta on korkea aika muuttaa keskustaan kolmanneksi vuodeksi. Olisiko siis kenellakaan tiedossa vapaata huonetta keskustan alueelta, mielellaan lahelta Central asemaa?

Olen 26-vuotias, tupakoimaton, siisti ja luotettava opiskelija neitonen jonka suunnitelmissa on tyoskennella ja asustella keskustassa heti marraskuun lopusta/joulukuun alusta lahtien. Loytyisiko Suomi-joukoista apua?

Kiitos ja kumarrus,
Tanja

Ruudolf

Hej,
olen tulossa mammani kanssa Sydneyyn kahden viikon kuluttua WH:n voimin. Kysymys kuuluu eli mihin ei todellakaan pidä/kannata muuttaa Sydneyssä? Ja mitä alueita voisitte taas suositella?
KIITOS avustanne jo nyt.

wendolene

Ruudolf:D
Tämä nyt on väistämättä hieman yksipuolinen vastaus, mutta ehkä saamme lisää näkökulmia muilta...
Ystäväni, joka on "true sydney sider" ei suositellut ainakaan Redfernin
aluetta tai monia muitakaan Sydneyn lounais-/eteläalueita. Toisaalta törmäsin Sydneyssä nuoriin, jotka pitivät Redfernia ihan asuttavana alueena, eivätkä olleet kokeneet mitään negatiivisia asioita. Itse asuin Pohjois-Sydneyssä, joka on mielestäni maailman kauneinta aluetta!  Valinta on siis tietenkin viime kädessä sinun ja ainahan voi vaihtaa, jos ei parin päivän jälkeen miellytä:confuse

Minna

Ruudolf :)
Surry Hills,Paddigton,Kings Cross ja tuo Redfern...ei suositeltavia.:peukkua
Itse asuin in the heart of everything..Chinatownin kupeessa joten se on mielestäni ihan mukava paikka asua mutta kallis ja äänekäs,että jos haluu hiljasemmalle alueelle niin en suosittele.:confuse
Onnea matkaan!:)
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

lillerilalleri

Kings Crossille en muuttaisi ikinä!

Reija

taytyy vahan puolustaa tuota Kings Crossia.... itse asustelin siella ekan viikon ja mun mielesta se ei ollut mitenkaan liian ei asuttava paikka, mutta itse nyt olenkin enemman tallainen seikkailija luonne joka nyt ei niin paljon valita keta siina omalla kadulla kavelee vastaan... eli ihan on kiinni miten hienolle alueelle haluaa muuttaa.... north sydney, neutral bay, cremorne, mosman, chatswood, ynm... pohjoispuolella, hirveen turvallista aluetta... itse asun myos tuolla pohjois puolella nykyaan....

zetax

Cabramatassa ei kuulemma uskalla kayda edes paivalla hammaslaakarissa:confuse  Huumeita sulle tyrkytetaan parin minuutin valein kuulemma :o

Aikis

Tästä muistan keskustelleeni ennenkin - kehun puolestani Southern Suburbs! Olemme asuneet puolitoista vuotta Cronullassa, viiden kilometrin mittaisen Cronulla beachin rannalla (lähes)... olo on kuin olisi aina lomalla. Avaraa, kotoisaa, rauhallista siitäkin huolimatta että rannat täyttyvät ääriään myöten viikonloppuisin. Junalla pääsee sitiin tunnissa, autolla tietysti myös. Iso shopping town Mirandassa, sieltä saa kaikkea... Historiallinen Kurnell ja Royal National Park Wattamollan laguuneineen ja Bullin panoraama lookouteineen Wollongongiin päin mentäessä... Emme ole kyllä kaivanneet mitään, mitä täällä ei olisi!

tosin olemme kuulleet, että asumme väärässä paikassa - normaalit ex-patperheet asuvat pohjoisen suburbeissa. Mutta emme ole muutenkaan laumasieluja, luokkajaosta puhumattakaan! Vaikka Sutherland Shiren asukkaat eivät ehkä ole kauhea executive tai owners, ovat he hyvin tietoisia kotikonnuistaan ja ylpeitä shireläisyydestään (jota tosin jotkut kutsuvat nurkkakuntaisuudeksi ja moukkmaisuudeksi).

No, onhan täällä yksi puute - co-ecucated yksityiskoulut! Ja siksipä valitettavasti olemmekin muuttamassa 'odotusten' mukaisesti North Shoren alueelle. eipä silti, ihan mielenkiintoista saada sekin kokemus - onko elämä ja ilmapiiri ja ihmiset todella erilaisia, suvaitsevaisempia ja kansainvälisempiä kuin täällä syvässä etelässä.

Jos joku jää nyt ihmettelemään, niin selitän että valtion kouluista on tullut nyt sellainen käsitys, että kun ainoa tyttö ja kuopus kaikenlisäksi on aloittamssa High Schoolin, niin tulimme siihen tulokseen, että haluamme hänen saavan parhaan mahdollisen opetuksen, minkä tässä osavaltiossa nyt pystyy saamaan - ja se edellyttää nöyrtymistä luokkayhteiskunnan edessä ja pohjoisen yksityiskoulun valintaa!

Surffari

Meille aikoinaan sanottiin etta Glebe on "groove" mesta. Sen kerran kun siella pyorittiin niin se ei ainakaan vakuuttanut.

Kai siellakin puolensa sitten on.

Jouko

Pistämpä kommenttini kaverini humoristisesta logiikasta noiden huonojen ja hyvien alueiden suhteen.

80/90 luvun viahteen aikaan, maahan tullessamme asuimme nyt jo suomeen takaisin muuttaneiden ystäviemme kanssa samalla melko huonomaineisella alueella.  Alueen hyviä ja huonoja puolia pohtiessamme kaverini totesi että, "mikäs täällä on asustellessa, kun kaikki konnat lähtee öisin noille paremmille alueille ryöstelemään, niin tällä saa olla ihan rauhassa".

Mutta totuuden nimissä täytyy todeta että useilla hyvillä alueilla on huonoja osia ja sama toisinpäin. Mikä tarkoittaa sitä että harkintaa tulee käyttää ja kannattaa kierellä vähän lähikortteileitakin.

Vanha Oz-viidakon sanontahan menee, että älä osta hyvää taloa vaan osta myös hyvät naapurit. Tässä on varmasti mukana pieni totuuden murunenkin.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

1770

Jouko puhuu asiaa!

Itse asuin reilun kuukauden Redfernin ytimessä Abercrombie St:n kulmilla, kolmen minuutin kävelymatkan päässä asemasta nopeinta reittiä ja kuuden minuuutin sitä reittiä jota poliisin mukaan uskalsi kulkea...

Yhtäkään vaaratilannetta en kokenut, eikä muitakaan ongelmia ollut. Viihtyisäksi tai turvallisen oloiseksi aluetta ei kuitenkaan voi hyvällä tahdollakaan sanoa. Yleissilmäykseltään alue oli todella paskassa kunnossa ja likainen. Meteliä riitti päivin öin. Tunnetusti Redfernissä asuu paljon juuri niitä vähäosaisempia aboriginaaleja sekä muita hieman yhteiskunnasta syrjääntyneitä.

Samanlaisia juttuja on kuullut joistain muistakin south sydney councilin alueista, mutta nämä ovat sitten puhtaasti kuulopuheita, jotka ilman omaa kokemusta jättäisin omaan arvoonsa.

Ennen muuttoa kävisin itse alueella kiertelemässä, mielellään vaikka pimeänkin jo laskeuduttua, ja jos seutu yhä näyttää hyvältä, niin mikä ettei sinne - riippumatta paikan nimestä.

headwind

Blacktowniin en muuttaisi - sama juttu paivallakin pelotti siella kavella. Sydney on sen verran laaja etta itse valitsisin kampan, jos mahdollista, suhteellisen lahelta tyopaikkaa. Asuinkokemusta on Mosman, Cremorne, Dee Why ja kaikki oikein miellyttavia. Kaverit asuu Brontessa joka myos hyvin viihtyisa.

Cronullassakin on tullut ajeltua, vaikuttaa tosi mukavalta ja sielta tosiaan paasy lautalla Bundeenan kautta Royal National Parkiin on hyva juttu jos trekkaamisesta tykkaa. Wattamolla laguunilla on tullut kaytya ja upea paikka on.

HW
Riku Aho

tiiao

myös sellainen sivusto kuin www.iagora.com saattaa auttaa asunnon/huoneen etsinnässä. Itse olen löytänyt muutaman viikon odotuksen jälkeen solun kuukaudeksi monista euroopan maista, mutta näyttää siellä olevan australiastakin asuntoja saatavana. Kannattaa laittaa ilmoitus. itsekin tässä odottelen, jos jollakin olisi huone vapaana..:eye:

lillerilalleri

Sorry Reija :D
En mä nyt Kings Crossia sillä tavalla haukkumaan ala, etteikö sielä mukavaa olis.
On tullut moni ilta vietettyä niissä paikoissa, ja tarkoitinkin sitä, että menomestana sehän on mitä mahtavin!Todellakin viihdettä jokaiseen makuun :cool::XXXX:god:

Mutta siitä huolimatta en haluaisi asua sillä seudulla.Kyllähän siellä silti varmasti viikon jos toisen voi viettää.

Muistan ikuisesti kun ystäväni neuvoi reittiä omaan kotiinsa ja sanoi:"kun näet puna-lateksi-pukuisen ilotytön niin käänny oikealle, ja siitä toisen sexshopin jälkeinen katu vasemmalla ja numero 4!Toinen kerros..."En sitten tiedä miksei voinut katuja kertoa.Koska eipä toi nyt paljoa kings crossin pisteitä kasvata...

En sit tiiä.Itse Longuevillessä ja Lane Covessa asuneena olen tottunut eri meininkiin.Antakaa anteeksi :D:cool::D

Tanja

hihhei, vastaanpas ihan itse itselleni ;)

yhden paivan aktiivisen metsastyksen jalkeen loysin taydellisen huoneen Ultimo:sta. Viiden minuutin kavelymatka Centralille ja erittain siisti ja hyvakuntoinen kamppa. tahan aikaan vuodesta siis pitaisi muidenkin kampan etsijoiden loytaa katto paan paalle helposti ja nopeasti.

parasta omassa loydossani oli kuitenkin ehdottomasti se, etta asuintalon alakerrasta loytyy aivan loisto iso uima-allas ja IHKA OIKEA SAUNA. siis sellainen oikea pimea puulauteinen suomalaiseen makuun oleva sauna!

*tohkatohkatohka*

nyt vain muuttoa odotellen :D

Tanja

heh, noi kings crossin reitin neuvominen kuulostaa taysin samalta kuin omat ohjeeni oli aikanaan rakkaassa helsingin kalliossa asuessani...

sen verran lisaisin, etta kylla surry hills on enemman kuin ok, kunhan ei mene sinne redfernin reunamille. glebe ja newtown erittain rok. riippuu tietysti taysin siita, etta milla mielella asuntoa hakee. mitaan naita cityn lahettyvilla olevia suburbeja en suosittelisi lapsiperheelle tai rauhaa rakastavalle...

kunhan vain sanot ei lansi-sydneylle. etenkin blacktown, rooty hill, st mary's, kingswood, penrith etc.

jounij

Onko tiedossa, onko talon historiassa suomalaisia omistajia (eli saunan rakentajia)?


Näin veikkaisi
Jouni
Canberra

Jari_2

Lillerilalleri ;):D

LainaaAlkuperäinen postittaja lillerilalleri

Muistan ikuisesti kun ystäväni neuvoi reittiä omaan kotiinsa ja sanoi:"kun näet puna-lateksi-pukuisen ilotytön niin käänny oikealle, ja siitä toisen sexshopin jälkeinen katu vasemmalla ja numero 4!Toinen kerros..."En sitten tiedä miksei voinut katuja kertoa.Koska eipä toi nyt paljoa kings crossin pisteitä kasvata...


Toi kuulostaa liian tutulta...
Et kai vaan tarkoita Santtua :o??
Ei toi mikään ihan normi ohjeistus ole  :hahhaa

Mitä noihin asuinalueisiin tulee, niin makuasioissa ei oo yhtä oikeita ratkaisua. Riippuu mitä etsii ja mihin on tottunu.
Ja tosiaan "hyvä" alue saattaa muuttua "huonoksi" yhden tai kahden korttelin matkalla.
Ei muuta ku paikan päälle ja sit katsoo mistä löytää töitä yms.
Eikohän noi "huonoimmat" paikat oo jo tossa aikasemmin lueteltu...

Jouko

Veikkailen samaa kuin Jouni. En ole törmännyt yhteenkään aussiin joka olisi rakentanut oman saunan. Tiedossa on ainakin yksi jonka talossa oli sauna mutta sitä pidettiin romuvarastona :o

Kyllähän niitä rakennetaan ohan täällä useita siihen erikoistuneita liikkeitäkin, ympäri maata.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

mette

En  osaa veikkailla mitään rakentajien kansallisuuksista , mutta kyllä täällä Brisbanessa monistakin  kerrostaloista löytyy  yhteiset sauna-ja kuntoilutilat uima-altaineen.

Tanja

niin siis kyseessa on todellakin yhteinen sauna uima-altaan ja kuntosalin yhteydessa. mutta tavanomaisen kuntosalisaunan sijaan talossa on perinteinen suomalainen kotisauna sahkokiukaalla.

lillerilalleri

Jari_2 :D:D

Santtuapa hyvinkin!
Ompas omituista törmätä täällä Jarppa!
Nyt olen aivan :o
Tiedätkö kuka olen vai mennäänkö arvaa kuka leikkiä!?:hahhaa

Milloin kotiuduit?Tämä lähtee takaisin tammikuussa, Että ei muutakun cheers mate ja hasta la vista :XXXX

Jari_2

Lillerilalleri :D

On se vaan pieni maailma ja netti saa sen vielä tuntumaan entistä pienemmältä...

Piti käydä lukemassa sun vanhoja kirjoituksia, mut
väittäisin tunnistavani sut, Liisa. Voin olla toki väärässäkin.

Vai tammikuussa takaisin :peukkuy, luin tuolta että occupational trainee systeemin oot kehitelly, hieno homma.
Saako kysellä minkälainen jobi?

Samat suunnitelmat takas pitäis päästä, skills assesment paperit on lähetetty ja viisumi hakemusta rupeen pikkuhiljaa vääntämään. Eli see U there, mate :XXXX

Tanja

no niin, tassa sita taas prkl mennaan.

muutto terassitaloon alakerran huoneeseen newtownissa 5 paivaa sitten.  eilen illalla sitten joku [lisaa tahan pitka lista hyvin pahoja sanoja] narkkari varasti kasilaukun kaikkine kamoineen.

olin toista tullessani jattanyt laukun poydalleni ja mennyt takapihalle vaihtamaan paivan kuulumiset kamppisten kanssa noin tunniksi. takaisin tullessa huomasin, etta ikkuna oli avattu (oli kylla ollut taysin suljettu, mutta ei lukossa koska isannoitsija ei ollut viela korjannut rikkinaista lukkoa), verho oli revitty lattialle pois tielta ja ikkunakaltereiden valista torrotti sisaan outo kepin paa.

vaikka poyta laukkuineen oli huoneen kauimmaisella seinalla, oli tama sankari onkinut kasilaukkuni noin kolmimetrisella kepilla ja hivuttanut sen ulos kaltereiden valista. siina meni kaikki passia, puhelinta ja kotiavaimia lukuunottamatta. onneksi ei siis kuitenkaan ihan kaikki.

-tuttaa niin pirusti joka tapauksessa.

siis edes tama minut muutoin totaalisesti hurmannut onnela nimelta newtown ei ole taysin turvallinen.

riaapa

No ei sitä narkkaria voi ainakaan yritteliäisyyden puutteesta syyttää... se on oikein tosissaan halunnut sun käsilaukun, kun on noin paljon vaivaa nähnyt! :o :? :o

Onneksi ei sentään ihan kaikki mennyt. Tsemppiä!
Riina

Tanja

jepjep, en vaan tajua, etta mika epatoivoinen ruudinkeksija nakee noin paljon vaivaa varastaessaan kasilaukun huoneesta joka huutaa kovaan aaneen "olen penniton taideopiskelija" :|

1770

LainaaAlkuperäinen postittaja Tanja
jepjep, en vaan tajua, etta mika epatoivoinen ruudinkeksija nakee noin paljon vaivaa varastaessaan kasilaukun huoneesta joka huutaa kovaan aaneen "olen penniton taideopiskelija" :|

Ei ole tainnut tällä vorolla kovin hyvin pyyhkiä itseltään, lähinnä tuo vaikuttaa joko todella epätoivoiselta tai sitten vaan niin helvetin rutinoituneelta että varastaisi minkä tahansa mistä tahansa... Tsemppiä!

***

Luin aika mielenkiinnolla Sydney Morning Heraldista viime viikolla juttua siitä, kuinka Redfernin aluetta yritetään laittaa aika tosissaankin uusiksi. Kiinnosti ihan erityisesti siksi, että itse on asunut hyvinkin lähellä siinä mistä valokuva "ongelma-alueesta" oli napattu.

Kaikki kehitys tuolla alueella on oikeaan suuntaan...

antti

Moro kaikille,

olen helmikuussa tulossa Sydneyyn 6 kk:si opiskelemaan ja ajattelin tiedustella tätä kautta vähän asuntojen hinnoista. UTS tarjoaa opiskelijakämppiä hintahaitarilla 3500-6000 AUD puoleksi vuodeksi eli n. 600-1000 dollaria/kk. Miltä tämä kuulostaa "paikallisten" korviin? :) Mulla ei nimittäin ole harmaintakaan hajua noista - nettisivuilla kehuivat edulliseksi, mutta kukapa nyt ei. Nuo edullisimmat kämpät ovat jaettuja kämppiä, joissa yhteiset keittiöt jne, joten sellaiseen majoittuisin joka tapauksessa.

Kämpät ovat käsitykseni mukaan "keskustassa" - http://www.uts.edu.au/about/mapsdirections/citymap.html (merkattuna A-kirjaimilla).

Kiitos jo etukäteen :)

-Antti

eevis

Antti :D

En ole asunut Sydneyssä mutta mitä Melbournen hintoja olen katsellut niin kyllä vähänkin parempi kämppä sen 150-200 maksaa per viikko...joten kyllä nuo sinulle tarjotut melko edullisilta tai ainakin OK:lta tuntuvat. Mutta ehkä joku sydneyläinen osaa sanoa paremmin?
Dees - We will bloody bounce back!!!


antti

Kävipä kuitenkin niin että hain noita opiskelija-asuntoja Sydneystä, katsotaan miten käy.

Mutta haluisin vielä kysyä, että onko Sydneyssä minkälainen asuntotilanne yleensä helmikuussa? Uudet opiskelijat tulevat tietty tuolloin Sydneyyn ja kysyntää ainakin on.

Thx :)

tiiao

Itse myös muuttamassa noihin aikoihin Sydneyyn. Yksiöitä ja jopa joitain kaksioita saa jo n.70e per viikko ja kaveri kävi tsekkaamassa asunnot paikan päällä ja totesi niiden olevan ihan hyvässä kunnossakin. Näin ainakin North Ryde-Lane Cove alueella. Itse en alkanut edes Macquarien kautta asuntoa katselemaan kun halvemallakin saa :) shared asunnot näyttävät ainakin yliopistojen läheisyydessä olevan kalliimpia kuin yksiöt ja kaksiot..

1770

Jos olet UTS:iin menossa opiskelemaan, ovat noi sijainniltaan ihan ok, vaikkakin esim. tuo eteläisempi on jo "kaukana" keskustasta eli noin puolen tunnin - 45 minuutin kävelymatkan päässä. Cleveland Streeetin eteläpuolelle asettuisin muutenkin hyvin varauksella, jos oikeasti etsit viihtyisää paikkaa.

Aivan parhailla sijainneilla noista ei ole kumpikaan, junalle kertyy kävelymatkaa. Bussit kulkevat Broadwayta pitkin jatkuvasti ja muutenkin aika läheltä. Tuo pohjoisempi paikka vakuuttaa itseni paljon paremmin, juuri noiden molempien seutua Sydneysta on tullut koluttua aika hyvin.

Asuntojen hinnat vaihtelevat älyttömästi riippuen juuri varustelutasosta ja sijainnista. Juna/bussimatkan päässä keskustasta hinnat laskevat selvästi ja/tai varustetaso nousee. Shared appartment -ratkaisuja löytää kävelyetäisyydeltäkin ihan hyviä hintahaarukassa $[90, 170]/vko. Nämä ovat sitten aika tapauskohtaisia ja melkein pitäisi paikan päällä nähdä a) paikan kunto ja kee) kämppikset.