ruisleipaa australiasta?!?

Aloittaja somppu, lokakuu 09, 2003, 14:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sanna77

Kiitos Milka, pitääpäs ensi kerran kaupassa käydessä pitää silmät auki :D

hups tulipahan ihan kahteen kertaan tuo viesti tuohon....:?? Vähän liian nopea tuo hiiri sormi näin perjantai aamuna....;)

Zende

LainaaAlkuperäinen postittaja Petri
Ruishapanleipää saa alueelta seuraavasti:

Gertrude Street Organic Bakery
288 Gertrude St.
Fitzroy
Ph 9417 5998

Hei Petri, kiitos naista vinkeista, ellen ole jo kiitellyt.  Kun nahtavasti asutaan melkein toistemme naapurissa (mina Abbotsfordissa), haluaisitkos joskus tavata?  Yritin lahetta U2U viestia aikaisemmin, muttet ehka saanut sita.  Lahatappa minulle sellainen, mikali haluat ottaa yhteytta.

Zende

Petri

Zende,

Enpäs ole tosiaankaan huomannut viestiäsi - anteeksi, naapuri! Vastaus on nyt matkalla.

Ruisleivän himoisille tiedoksi: mainitsemiani erittäin hyviä jauhoja saa myös 10 kilon pusseissa, hinta lienee aika lailla edullisempi (saan tietää keskiviikkona kuinka paljon...)

Olen tässä lisäksi oppinut, että kun lämpötila on yli 25°, hapatusajat täytyy pitää minimissä. Pari satsia homehtui.

arixmel

terve petri tuossa jo Zandelle kirjoittelin, asun itse Oxford streetilla eli siina smith  streetin vieressa ja kiven heiton paassa tuosta leipomosta, olen just nyt matkoilla tuonne heinakuuhun asti mutta kaydaan sitten vaikka naapureiden kesken oluella tahi kahvilla, nappaa mailia niin jutellaan lisaa arihaukkaathotmailcom
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

ata

Heips,
itse ainakin löysimme iloksemme venäläisperäistä väestöä viliseviltä alueilta leipomoita/pullapuoteja, joista löytyi ihan suomalaistyyppistäkin RUISleipää. Melbournesta ainakin Balaclavan pääkadulta ihan juna-aseman vierestä lyötyi yksi. (ja tästähän on n. 4 vuotta...).

Ata
Ata

McMaster

Itselleni on tullut kuivattua varrasleipaa ja nakkileipaa postilla aidin lahettamana suomesta. Mutta kylla se pitaa loytaa joku kauppa taalta Adelaidestakin joka myisi tuota tuoretta RUISleipaa. Kylla lkaa niin kyllastynyt olemaan tahan paahtoleipa/muu pullamossoleipa tarjontaan jotta. Ei kunnon leipaa tahdo loytya mistaan. Esim kaura- ja ruispuikuloita on kylla ikava:(

1770

Siin? olisi nyt bisnesmahdollisuutta kun pist?isit oman leipomon pystyyn. Markkina-alueeksi sopisi Adelaiden lis?ksi koko Australia... postimyyntiruisleip??...:D

aa12345

Heippa kaikki te ruisleipaa kaipaavat :)

Ja sinulle McMaster, jos loydat hyvaa ruisleipaa taalta Adelaidesta niin laitahan tiedot palstalle, etta paasen minakin sita ostamaan! Olen muuttanut Melbournesta Adelaideen hiljattain (terkut tutuille Melbournessa, esim. Milka&Heidi :XXXX , arvaatte varmaan kenelta!)
En ole loytanyt taalta mitaan hyvaa ruisleipaa, joten hiljattain toimme Sydneyn reissulta kolme limppua Realin tapaista leipaa, jotka ostimme Wahroongassa sijaitsevasta leipomosta. Kylla sita kaikkea tekeekin leivan eteen...:)

t.A

Kati

A, (McMaster ja muut suomalaiset Adelaidessa)

Vastasin jo toiseen viestiisi suomalaisista Adelaidessa.

Adelaidesta saa suomalaista ruisleipaa ainakin Central Market:lta, siella on useita leipomokojuja ja ruislimppua myydaan Berliner Brot nimella ainakin. Lisaksi David Jonesin (Rundle Mall) ruokaosastolta saa Vaasan&Vaasan nakkileipaa ja hapankorppua. Onnea metsastykseen!

Kati

riaapa

Ruisleipää bongattu!! :eye:

Yllätyksekseni löysin tosi hyvää RUISleipää (eli ei sitä höttöstä "ruis"leipää, vaan aitoa kamaa) meidän lähimarketista, eli Errol Streetin IGAsta (North Melbourne). Se on luomua, joten hintaa tuolla 500 gramman paketilla on 3,45 AUD, mutta kyllä on hyvää! Heiltä löytyy muutamaa eri sorttia, joissain on enemmän jyviä, auringonkukan siemeniä ynnä muuta. Ulkonäöltään se vastaa Suomesta löytyvää Realia, eli kyseessä ei ole limppu, vaan suorakaiteen muotoista, valmiiksi siivutettua leipää. Pelottaa että milloin se loppuu, joten olen ostanut aina useamman paketin kerrallaan pakastimeen...

Onko päivitettyä tietoa mistä sitä Finncrispiä löytyy, kun en ole löytänyt ainakaan Carltonin Safewaysta enkä Sydney Roadin Colesista? Mielellään vähän lähempää kuin Milkan kulmilta... Tosin jos ei ala löytyä, niin pitää kai lähteä sinne "Viherkylän" suuntaan.
Riina

Jaaks

Riina :D

Meilla sita loytyy jopa paikallisesta kulmakaupasta :D  Kuten myoskin paikallisista Coles'n liikkeista.

riaapa

Hmh... lucky you.

Minä olen aina yrittänyt muistaa etsiä Finncrispiä joka kaupassa missä olen käynyt, varsinkin noissa isommissa, mutta en ole onnistunut löytämään. Yksi paketti on kyllä kaapissa, jonka ostin Suomi-seuran juhannustansseissa, mutta pahoin pelkään että kun sen avaan niin se katoaa alta aikayksikön...

Riina.
Riina

Petri

Vähäänpä sitä ollaan tyytyväisiä - niinkuin Vaasan 'hapankorppuihin.' Eh - vielä on puoli pakettia Suomesta postimyyntinä tulleita Oululaisen korppuja. Niitä kun oikean Emmentalin kanssa (Valion Mustaleimaista kun ei ole saanut kai 10 vuoteen) nakertaa...  Ja tuikku pakastekylmää Finlandiaa!

Ovat muuten olleet kova sana toimistomme neuvottelukahveilla, ilman votkaa tosin. Kaikki ensin oudoksuvat, mutta sitten ovat korput saaneet kyytiä. Hih - verovähennyskelpoisia korppuja!

mette

Riaapa :D

Aidosta ruisleivästä  todella edullinen hinta!
Noissa kaupan ruisleivissä , kun ei  enää  ole ruisjauhoa kuin nimeksi, mutta silti myydään ruisjauhon nimellä?:o
Tämä  Choice-magaziinista , viime vuoden numerosta 6/04.
Buyer beware!
Some examples of standards that no longer exist include :
Wholemeal bread: the flour no longer has to be at least 90% wholemeal.
Rye bread: the flour doesn`t have to be at least   30% rye flour any more.www.choiceextra.com.au

arixmel

Riiapa,
itse olen ostanut aina finncrispit meyersin alakerran herkkumyymalasta,,,eli kun kavelykadulta meet sisaan niin heti vasemmalla,,,siella ne aina piilottelee ruottalaisten piparien sun muun valissa.
ari
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

riaapa

Arixmel, KIITOS!!!!!!!! :god: :god: :god: :god: :god:

Olen nimittäin kovasti ihastunut hapankorppu-Philadelphia-yhdistelmään...
Riina

riaapa

aargh, Ari... :itke

Löysin Finncrispin Meyersilta, mutta voih... :nuttu: se oli sitä pyöreää näkkileipää. Minä kun söin koulussa tarpeeksi näkkileipää koko loppuiäkseni. Hapankorput sen sijaan... :D enpä tajunnut tarkentaa että kaipaan nimenomaan Finncrispin HAPANKORPPUJA. No, sinnikäs metsästys jatkuu...

Riina.
Riina

arixmel

Riiapa,
ei tarvinnut tarkentaa, itsekin rakastan hapankorppuja ja automaatisesti oletin sinun puhuvan niista...eli kylla siella pitas niita olla,,,mie mee itte kattoo
ari
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

arixmel

no niin,,,no pikkuisen tarkennan ohjeita,,,eli ei tietenkaan kavelykadun sisaankaynnista,,joka vei sut parfuumiosastolle,,,no kumminkin loysit finncrispin nakkarit, eli loysit sen loundsale kadun meyer kaupan ja gourmee osaston, no siella se pitas olla...no ei se ollut silloin kun sa kavit,,,kavin siella juuri ja se mukava tytto lahti kaivamaan niita kellarista,,,ja lupas pistaa lisaa hyllyyn,,,normaali paikka hapankorpuille on siina nakkareiden lahella parin hyllyn paassa,,,iltapaivalla pitas olla valmiina jos ei ole niin kysase silta kassa tytolta.
onnea matkaan
ari
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

riaapa

Ari, olet enkeli! :pyhimys

Jätin huomiotta ohjeesi kävelykadun sisäänkäynnistä, sillä olenhan vanha tuttu Meyerin gourmet-osaston kanssa. (Ne suklaat...)

Vaan nytpä tiedän seuraavalla kerralla vaatia niitä hapankorppuja. Kiitos kaunis! *niiaa*
Riina

arixmel

kiitoksia riiapa,
ah itse niin usein unohdan kiittaa ihmisia heidan huomaavaisuudestaan, unohtaen miten hyvaolo siita tulee kun joku on huomaavainen sinua kohtaan,,,ilman mitaan sen kummempaa syyta tekisi mieli halata koko maailmaa,,,
eli kiitoksia kaikille jotka eivat ole aiheuttaneet minulle mustaa silmaa kummempaa vahinkoa. toivottavasti teidan vikkonne alkaa yhta aurinkoisesti kuin minun :peukkuy:peukkuy:pyhimys:pyhimys
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

sanna77

Riina, minä tosiaan ostin finncrispejä paikallisesta Coles kaupasta kun me asuttiin St Kildassa, mutta täällä Kew:n Colesista en ole niitä vielä löytänyt. Pitäis ihan kysyä, että kuuluko ne kaikkien Colesien tuotevalikoimaan vai...:??  Ja tosiaan löysin samanlaista "REAL" tyyppistä ruisleipää meidän Safewaystä. Se kulkee nimellä Pumpernickel..ja löytyy International foods hyllystä.....En ole tarkistanut, että kuinka paljon siinä on itse ruista, mutta kaikesta huolimatta hyvältä maistuu :D

Ja tietty Vic marketilta löytyy ruislimpun tapaista n. $ 5/limppu :D

riaapa

Sanna,

minä en ole uskaltanut noihin pumpernickeleihin koskea, kun jostain syystä yhdistän nimen imelään limppuun :??

Mette,

tuo ruisleipä jota mainostin: whole rye kernels & meal 47%, wholemeal rye flour 4%, sea salt, yeast, water added.
http://www.organicbynature.com.au
Riina

mette

Pumpernickelit

En ole koskaan ostanut. Miksiköhän en? Eihän  tämä ole niitä leipiä , jotka pitkään säilyvät? Olen huomannut joidenkin noista saksalaistyylisistä leivistä olevan ns. "pitkän hyllyiän tuotteita".

Milka

Riina,

Mina ilmeisestikin olen loytanyt samat ihanat orgaaniset ruisleivat kuin sinakin. Saksalaista pumpernickel tyyppista leipaa, mutta ei lainkaan makeaa, vaan hyvinkin suomalaisen tyyppista.

Tuotteen nimi on Linseed ja niita nayttaa olevan montaa eri tyyppia.  Naita leipia saa ainakin meidan 'viherpipertajien' IGA supermarketista, jossa ne ovat Finncrispien vieresta. :hahhaa:hahhaa

Mette,

Minuakin vahan ihmetyttaa miten ne saavat nama leivat sailymaan, mutta tuoteselosteen mukaan ne eivat sisalla sailontaineita.

" Ingredients: Whole rye kernels & meal, linseed, sea salt, yeast, water"

Leipa on muuten parhaimmillaan Ikeasta ostetun gravlaxsas ja kylmasavustetun lohen kanssa... Taas tuli nalka :P

Jaaks

Milka :D

Flaxseed eli Linseed on yksi luonnon omista ja parhaista sailonta aineista.  Se toimii mm "antioxidanttina", sisaltaa Omega3 oljyja ja paljon muuta.

Linseed oljy on jopa yksi parhaista kasittelyaineista tuoreelle puulle ja aikoinaan kaytettiin purjelaivojen pellava purjeiden kasittelyssa.

Tuollaisilla ominaisuuksilla varustetun viljan kanssa ei muita sailonta aineita tarvita.

Tassa vahan lisa faktaa:

Lignans A group of phytoestrogens widely distributed in oilseeds (of which linseed or flaxseed has the greatest concentration), cereal brans, seaweed, legumes, vegetables and fruits.


Phyto-chemicals. Biologically-active substances found in all plant foods (?phyto? means plant) which can function as antioxidants and help protect against many health problems. Includes the carotenoids, polyphenols, flavonoids, catechins, salicylates, isoflavonoids, lignans, indoles and isothiocyanates, triterpenoids and curcumin.

Phyto-oestrogens Substances present in plants with a chemical structure close to that of the human hormone oestrogen. Although not as strong, they are able to mimic the effect of human oestrogen and may protect against heart disease and cancer. They were also originally believed to help alleviate the symptoms of menopause but to date this has not been proven by clinical trials. The best-studied types are isoflavones, lignans and coumestrans.

http://www.foodwatch.com.au/nutritionatoz.html#l

riaapa

Kiitos tiedosta, Jaaks! :D

Olenkin Milkan lailla ihmetellyt miten tuolla leivällä voi olla niin pitkä "hyllyikä", vaikka siinä ei ole mitään säilöntäaineita.

Milka,

samaa leipää kuulostaa olevan. :peukkuy :peukkuy Pitäisiköhän kysyä tuosta meidän lähi-IGAsta josko hekin saisivat finncrisp-hapankorppuja hyllyyn..? :)
Riina

Milka

Kiitosta kiitosta Jaaks,

Vihdoinkin loysin jotain mika on alyttoman hyvaa ja viela terveellista :god:

mette

Onhan tuossa kerrassaan ihmettelemisen aihetta, kun leipä voi säilyä pitkiäkin aikoja , eikä muka säilöntäaineita :?? Minä itse kuitenkin tykkään ostaa leipäni tuoretuotteena. Ollessamme  Aldin avajaisissa tutkailin siellä tuollaista kestoleipää, kun huomasin muidenkin  niitä kärryihinsä laittavan. Päätös laittaa se leipä takaisin sinne , mistä otinkin oli nopeasti tehty huomatessani parasta ennen päivämäärän olevan ensi vuoden kesäkuulla...
Juuri lauantaina ostettiin Scandinavian leipomosta limppuja ja kotiin palattua oitis herkuteltiin gravlax-soosin kera. Kerran  tuli ostettua  heiltä isompi erä limppuja ja jätettyä liian monta huoneenlämpöön, joita ei sitten tullut syötyäkään kaikkia nopsaan tahtiin ja muutaman päivän kuluttua  huomasimmekin leivässä olevan homepeitteen. Oli ihan huojentavaa huomata  homeen ilmestyminen , tiedämme ainakin mitä syömme .

riaapa

Mette,

Eiköhän tuo Linseed-leipäkin mene pilalle jos sen jättää pakkauksen avattuaan huoneenlämpöön liian pitkäksi aikaa... Onneksi ne tulevat pienissä pakkauksissa. Minulla ei kyllä ruisleipä ehdi homehtumaan, koska se on ainut leipä mitä syön. Eikä huoleta että mitä suuhuni pistän, koska leipä on kuitenkin luomua: ilman säilöntäaineita, eikä sisällysluettelossa ole ainuttakaan E-alkuista koodia.

Kukapa ei mieluummin ostaisi tuoretuotetta, mutta täällä ovat ruisleivän suhteen vaihtoehdot aika vähissä, paitsi jos lukee sen "höttöisen" leivän ruisleiväksi, jota täkäläiset "rye breadiksi" kutsuvat... Onneksi on suomalaisen kirkon myyjäiset tulossa, pitää sieltä ostaa pakastimeen täytettä. :D

Tuollainen Scandinavian Bakery olisi tännekin ihan tervetullut. Venäläisenkin leipomon ruisleipäkin kun on sitä "höttöstä".
Riina

mette

Riina :D

Tuosta Linseed-leivän pilalle menemisestä ts.  homehtumisesta en osaa mennä mitään arvailemaan. Vaikka jos se kerran on luomuleipää, niin tottahan noin  luulisi. Meillä tuo homeen ilmestyminen tapahtui noin viikon kuluttua ostamisesta. Onhan yleisesti tiedossa miten  nykyään monet tuotteet ovat  niin  säilöntäaineilla kyllästettyjä, etteivät edes  enää homehdu.
Harvemmin meilläkään ruisleipä ehtii homehtumaan , sillä näin isossa perheessä syöjiä riittää. Mutta kerrankos noinkin voi käydä? Meidän perheessä kyllä syödään ihan tummaa ja vaaleata leipää . Näillä vuorotellen   ei  koskaan pääse kyllästymään  kumpaankaan makuun ja vaihtelun  ansiosta sitä   vaalean leivän jälkeen  ei väsy ylistämästä  ruisleivän ihanuutta ja toisina hetkinä tuoreen hiivaleivän makua ei tunnu mikään maailmassa voittavan. Meillä syödään   ja maistellaan  ihan kaiken maailman leipiä. Kulman takana  löytyy Brumby's.

Sitten viitaten , kun sanoit: "Kukapa ei mieluummin  ostaisi tuoretuotetta , mutta täällä ovat ruisleivän suhteen vaihtoehdot vähissä...." Ymmärsinkö oikein, että Linseed ei ole tuoretuote?

riaapa

Niin, nämä on näitä makuasioita. Minä olen aina tykännyt ruisleivästä enemmän kuin vaaleasta leivästä, ja onhan se usein terveellisempääkin. En voi edes kuvitella kyllästyväni kunnon ruisleipään. Tuo on tuttua tuo suurperheen leivänkulutus. Tulen 6-henkisestä perheestä, ja kyllä sitä leipää kului aivan uskomattomat määrät, varsinkin kun me lapset oltiin pieniä. Äiti teki aina leivät itse: kerran kuussa 8 isoa ruisleipää (taikinanjuurimenetelmällä tietenkin) ja kerran viikossa 4 kauraista vuokaleipää. Enkä ole äitin leipää parempaa missään saanut...

Tuo Milkan ja minun löytämä leipä on tuollaista muoviin pakattua leipää jonka parasta ennen -päivämäärä on kuukausien päässä. Minä luulen että leivän hyvä kestävyys johtuu pakkauksesta (paksua muovia) ja jos Jaakkoa on uskominen, niin siitä linseedistä. Olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen tuohon leipään. Lähimpänä "oikean" leivän makua mitä olen tähän mennessä täältä onnistunut löytämään. Voisihan sitä tietysti yrittää tehdä itsekin... vähän vaan mietityttää leivänpaisto sähköuunissa, ja kertokaahan viisaammat, miten aloitan taikinanjuuren? :?

Riina.
Riina

Jaaks

Riina :D

Usko pois vaan ja jos haluat lisaa "pelottavaa" tietoa, niin maailmasta loytyy paljon muitakin "luonnollisia" lisa-aineita joilla ei edes ole mitaan E-numeroa :o joten eivat ole luetteloitu mihinkaan kansainvalisiin listoihin.

Sitapaitsi muistaakseni Linseed on Aussien keksinto ja kaytetaan juuri pidentamaan leipien ja leivonnaisten "hylly ikaa".  Tuo Linseed on kehitetty Flaxseedista ja toisen siemen niista on keltainen tai toinen ruskea - en nyt muista kumpi oli kumpi, mutta kuitenkin. (loytyisi varmaan CSIRO sivuilta)

Ei se Linseed tee siita leivasta pahaa millaan tavalla, mutta se taytyy vain osata varastoida oikein.  Jos se paasee ilman kanssa kosketuksiin, niin aivan varmasti alkaa jossain vaiheessa pahentua kun Linseedin antioxidant kyvyt alkavat loppumaan.



LainaaTuosta Linseed-leivän pilalle menemisestä ts. homehtumisesta en osaa mennä mitään arvailemaan.Vaikka jos se kerran on luomuleipää,niin tottahan noin luulisi

Miten niin luomuleipaa :??

Eihan missaan kerrota kuinka ne viljat on kasitelty ja milla "luonnollisella" lisa-aineella :o
Antioxidants nimenomaan estaa homehtumisen, silla home tarvitsee happea elaakseen ja kasvaakseen.

Ps.
Sahko uuni on ihan hyva leivanpaistamiseen jos on yla-/ tai alalamposaato (mika taalla on harvinaista) tai sitten kiertoilmauuni.

Taikinanjuuren (siis Suomalaisen) aloittaminen ei juuri taalla maassa onnistu.  Meilla kun ei taalla ole niita samoja hapattavia aineita kun on "kotona Suomessa".

Paras juttu olisi, jos saat jonkun tuomaan sen suomesta   :eye: , mutta kannatta sitten olla tullissa hyvin varovainen.

eevis

Vanha biokemisti nikkaroi... :hahhaa Ei kannata sitten liikaa nappailla noita fytoestrogeeneja sisältäviä tuotteita, koska liikakäytöllä on sitten taas hormonitoimintaa häiritseviä vaikutuksia... ( vaikka http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12456297 ) No joo, jätetään puoskaroinnit tähän, kukinhan tekee niin kuin itse parhaaksi näkee! :D Ja kaikki syötävähän on loppujen lopuksi suurina annoksina haitallista :?? :D
Dees - We will bloody bounce back!!!


mette

LainaaOriginally posted by Jaaks



Miten niin luomuleipaa :??

Eihan missaan kerrota kuinka ne viljat on kasitelty ja milla "luonnollisella" lisa-aineella :o
Antioxidants nimenomaan estaa homehtumisen, silla home tarvitsee happea elaakseen ja kasvaakseen. [/quote]

Jaaks :D

Myönnän , että minä saatoin keksiä sanan luomuleipä tuosta Linseed-leivästä, mutta oletin orgaanisen olevan jonkin sortin luomua Milkan kirjoittaesssa  ko. leivästä orgaanisena tuotteena ja Riinan antama linkki leipäkauppaan , joka organicbynature  :??

Oli sitten miten terveellistä tahansa ja vaikka miten paksuun muoviin pakattu, minä en nielaisisi palaakaan tuollaisesta leivästä joka säilyy  kuukausia :??

eevis

mette :D

Vielä epäilyttävämpiä on täällä Suomessa myytävät VUODEN säilyvyyden omaavat mikroateriat, joissa kypsennettyä lihaa ja riisiä ja kasviksia... :o :o En kyllä tajua miten sen tekevät, mutta en välttis söis niitä... :??

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


Jaaks

Mette :D

Enpa laittaisi minakaan sita suuhuni.
Mieluimmin syon vaikka parissa paivassa pilaantuvaa leipaa, mutta se "Organic" tarkoittaa nykypaivana lahinna "Non GM" (Not Genetically Modified) :o

Ps.

Ala nyt Milka hataanny - on se varmaan ihan yhta terveellista kuin takalainen maitokin :D

Milka

Huolestuneena piti ihan ottaa leipapakkaus taas esille.

Linseed leipapakkauksessa vaitetaan leivan olevan Organic, No preservatives.
Leipa mita ilmeisemmin on valmistettu Saksassa ja sita tuo maahan firma nimeltaan Organic By Nature Pty Ltd.

Mina olen Meten tavoin luullut, etta organic tarkoittaa luomua??? :?:?:?:?

En muuten juo takalaista maitoakaan. Onko se jotenkin erilaista kuin suomalainen maito? Vai tarkoitatko Jaaks niita maitoja, jotka nayttavat sailyvan kuukausi tolkulla tavallisessa huoneen lammossa, jos ei pakkausta avata?

mette

LainaaOriginally posted by Milka



Mina olen Meten tavoin luullut, etta organic tarkoittaa luomua??? :?:?:?:?


Milka :D
Eikö se sitten olekaan :??

Milka

Mette,

Jaakshan se tuossa ihmetteli etta miten niin luomua, kun puhuimme orgaanisesta leivasta. Tosin nyt minua on alkanut arveluttamaan koko leipa, mistas sen orgaanisuuden todellakaan tietaa.

Riina,

Taman viestiketjun ekasivulla Petri antoi ohjeet leivan juuren tekemiseen taalla. Ainakin han oli onnistunut, niin miksi et sinakin. Minulla on myos tuttavan tuttavia, jotka tekevat ruisleipaa. Voisin yrittaa kysella leivan juuren ohjetta heilta, jos sinua kiinnostaa.