Rahti & muuttotavarat ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja riaapa, lokakuu 14, 2002, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

riaapa

Kuten sanottua, se riippuu niin monesta asiasta, että laskutetaanko liikakiloista vai ei, että se on aina ihan tuuripeliä että tuleeko maksua. Omalla vastuullaanhan jokainen ne kilot kantaa. Kyllähän oli jo ihan todennäköisyyslaskennallisestikin aika, että teille tuli maksua, jos kerran olette niin monesti kantaneet "ylimääräistä" matkatavaraa. ;) Ja voihan olla että se Canberran kenttäkin vaikutti. :confuse Kuka näistä aina tietää...

Riina.

p.s. jirvinen, minun kattilat ja ruokailuvälineet on ostettu aika pitkälti Unnukan tehtaanmyymälästä suhteellisen edulliseen hintaan verrattuna normaalien kauppojen hintoihin. Mutta älä ihmeessä kerro miten halvalla sinä niitä saat, tai tulee itku!
Riina

MH

Mistä näistä aina tietää mutta aion kyllä kysyä vielä Qantasilta perusteita taksoista joista tämä virkailija ei ollut halukas keskustelemaan sanoi vaan että maksu menee. Ok, mutta kyllä jos asiakasta laskutetaan niin perusteet täytyy esittää mihin maksut ja taksat perustuvat ja näin ei meidän kohdalla tapahtunut tosin meinasin sanoa tiskillä No money, No credit card. Mitäköhän oisivat siihen tuumanneet. Yhden henkilön yhdensuuntainen matkalippu maksaa saman kuin 12kg tavaraa ja henkilö voi painaa vaikka 150kg ihmeellistä eikö totta

jirvinen. Sieltähän niitä sorsakosken tehtaalta saa melkein poiskantohintaan. Itsekin olen ollut siellä tehtaalla töissä tosin keikkahommissa n. 10v sitten järjestämässä tehtaan tietoliikenne yhteydet kuntoon taisi olla koko kylän ensimmäiset kuitukaapelit joita asenneltiin silloin (pois lukien puhelin operaattorit)

Matt_Wall

LainaaAlkuperäinen postittaja riaapa
Kuten sanottua, se riippuu niin monesta asiasta, että laskutetaanko liikakiloista vai ei, että se on aina ihan tuuripeliä että tuleeko maksua. Omalla vastuullaanhan jokainen ne kilot kantaa.  


Helsinki Vantaan lentokentällä (matkustajaterminaalissa) onhan nykyään yritys joka hoitaa juuri tällaiset asiat. Eli jos on yhtäkkiä liikaa kiloja niin voi lähettää ne lentorahtina. Lisää tietoa löytyy www.travelcargo.fi
Olen itse sitä käyttyänyt kun lensin Birminghamiin. EU:n sisällä ylipainokilohinnat Finnairilla oli 17 EUR ja muistaakseni australiaan yli 50 EUR/kg...

jirvinen

ensi viikolla olisi tarkoitus viedä laatikko terminaaliin, ja viime hetken neuvoja tarvitaan!

1. Onko pakkalista syytä tehdä kotona ennen satmaan menoa? Millaisia vinkkejä annatte siihen pakkalistan tekoon? Entäs alkoholin vieminen; onko syytä merkitä pakkalistaan alkoholi vai kannattaako koittaa salakuljettaa? Voiko pullo viinaa olla syy laatikon avaamiseen australian päässä? Ja sitten vielä ne merkinnät, laatikon kylkiin on jo kirjoitettu FRAGILE ja THIS SIDE UP, mitäs muita merkintöjä siihen kannattaa vielä tehdä?

2. Entäs itse laatikon pakkaaminen; haittaako jos kaikki tavarat eivät ole pahvilaatikoissa? Mukaan on lähdössä jonkin verran kattiloita ja pannuja, ja olen jo kerennyt ne pakata ne liftin pohjalle irrallaan? Olisiko syytä laittaa nekin pahvilaatikoihin, vaikka ne vievät hirveästi tilaa niin pakattuna!

3. Joutuuko rahtitavaroista maksamaan veroa?

4. Onko FranssMass:in terminaali vaikea löydettävä länsi satamasta? Olisiko ajo-ohjeita/vinkkejä Lahden suunnasta tulevalle? Onko väliä minä päivänä vien laatikon terminaaliin?Kuinka kauan terminaali käsittelyt kestävät?

Tässä nyt muutama näin aluksi, kysymyksiä löytyisi vielä lisääkin, mutta kun pitää lähteä pikkujoulua juhlimaan! :XXXX

headwind

LainaaOriginally posted by jirvinen

1. Onko pakkalista syytä tehdä kotona ennen satmaan menoa? Millaisia vinkkejä annatte siihen pakkalistan tekoon?  

Kyllä. Ei kannata tehdä liian yksityiskohtaista, mutta sellainen josta saa hyvä yleiskuvan mitä siellä laatikossa on.

LainaaEntäs alkoholin vieminen; onko syytä merkitä pakkalistaan alkoholi vai kannattaako koittaa salakuljettaa? Voiko pullo viinaa olla syy laatikon avaamiseen australian päässä?

Että tällaisia. En kehota ketään salakuljettamaan mitään. Tee omantunnon mukaan.

LainaaJa sitten vielä ne merkinnät, laatikon kylkiin on jo kirjoitettu FRAGILE ja THIS SIDE UP, mitäs muita merkintöjä siihen kannattaa vielä tehdä?

Itse laittaisin vielä sateenvarjon kuvan jossa on pisroita yläpuolella elikkäs suojattava sateelta...jos laatikko ei kestä sateessa seisomista. Laittaisin myös nimeni, rahtikirjan numeron ja osoitteen määränpäässä sekä rahtifirman nimen.

Lainaa3. Joutuuko rahtitavaroista maksamaan veroa?

Ei jos tavara tulee omaan henkilökohtaiseen käyttöösi. Muistaakseni jonkin säännön mukaan tavaran tulisi olla 12kk vanhaa...mutta jos jotain uutta tuot, ota sentään muovit ympäriltä.

Lainaa4. Onko FranssMass:in terminaali vaikea löydettävä länsi satamasta? Olisiko ajo-ohjeita/vinkkejä Lahden suunnasta tulevalle? Onko väliä minä päivänä vien laatikon terminaaliin?Kuinka kauan terminaali käsittelyt kestävät?

Helppo löytää. Sataman portilla kaveri katsoo papereistasi mihin olet menossa ja piirtää yliviivauskynällä ajoreittisi karttapohjaan. Ilmeisesti haluavat pitää huolta ettei ihmiset harhaile siellä trukkien seassa vääriin paikkoihin.

Sovi laatikon tuomisesta etukäteen Fransmaasin kanssa.  He kyllä kertovat milloin laatikko on oltava siellä viimeistään. Yleensä rahtifirmat säilyttävät maksutta muutamia päiviä ennen lähtöä. Itse vein keskiviikkona ja laiva lähti seuraavana tiistaina.

Koko homma olisi vienyt minulta 20 min mutta jäin kummastelemaan Helsingin edustalla uponnutta hinaajaa jota oltiin nostamassa maihin terminaalin vieressä.

onnea matkaan
HW
Riku Aho

jounij

LainaaEntäs alkoholin vieminen; onko syytä merkitä pakkalistaan alkoholi vai kannattaako koittaa salakuljettaa? Voiko pullo viinaa olla syy laatikon avaamiseen australian päässä?

Itse laittaisin viinapullon papareihin ja maksaisin tullissa siitä koituvan veron. Tai tuskin lähettäisin viinaa tulemaan ollenkaan: sitä saa täältäkin eikä edes maksa mahdottomia. Mutta tuskin sitä laatikkoa pelkästään viinapullon takia halutaan avata.

LainaaJoutuuko rahtitavaroista maksamaan veroa?

Vain uusista (alla 12 kk niin kuin HW jo sanoikin) tavaroista joutuu maksamaan 10% GST:tä (joka vastaa suomalaista ALV:a). Tullia ei tarvinne maksaa henk.koht käyttöön tulevista tavaroista.


HW:n kommentteja tukien
Jouni
Canberra

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja jirvinen

1. Onko pakkalista syytä tehdä kotona ennen satmaan menoa? Millaisia vinkkejä annatte siihen pakkalistan tekoon? Entäs alkoholin vieminen; onko syytä merkitä pakkalistaan alkoholi vai kannattaako koittaa salakuljettaa?

Pakkauslista täytyy olla valmiina. Meille Frans Maas antoi sähköpostitse aika selvät ohjeet sen tekemisestä. Siihen ei tarvitse laittaa yksityiskohtaisesti joka tavaraa, vaan lähinnä tyyliin "kodin elektroniikkaa, vaatteita, urheiluvälineitä jne." Ja englanniksi tietysti.

Kerroinkin joskus aiemmin kavereistani jotka laittoivat pari viinipulloa liftiinsä, ja joutuivat tässä päässä maksamaan niistä huiman tuontiveron. Jos he olisivat tuoneet ne matkatavaroissa, niin ei olisi tarvinnut maksaa mitään. Joten en suosittele laittamaan rahtina mitään viinaa. Kuten sanottua, viinaa saa tästäkin maasta, ja lentokentältä tullessa jopa verovapaana. Koskenkorvaa ei kylläkään löydy, mutta Finlandiaa kyllä melkein joka viinakaupasta.

Lainaa2. Entäs itse laatikon pakkaaminen; haittaako jos kaikki tavarat eivät ole pahvilaatikoissa? Mukaan on lähdössä jonkin verran kattiloita ja pannuja, ja olen jo kerennyt ne pakata ne liftin pohjalle irrallaan? Olisiko syytä laittaa nekin pahvilaatikoihin, vaikka ne vievät hirveästi tilaa niin pakattuna!

Pohjalle? Onko sulla niiden päällä jotain painavaa? Lifti voi joutua aikamoiseen keikutukseen matkan aikana, joten jos ne pääsevät siellä "seilaamaan", niin saatat saada ne aika naarmuisina ja kolhuisina takaisin...

Tässä ketjussa aiemmin jo annoinkin jotain pakkausvinkkejä sitä karanteenitarkastusta silmällä pitäen.
Riina

Silppu

Mietin tässä, että mitä kannattaa laittaa konttiin lähetettäväksi....

Mitä mieltä olette tästä:

Omistan Afrikasta asti tuodon käsityönä tehdyn koristeellisen puuarkun. Pinta on käsitelty mehiläisvahalla.

Nyt en vain meinaa uskaltaa lähettää sitä rahtina, koska pelkään että se jäisi kuitenkin karanteeniviranomaisten käsiin. Varsinkin silloin, jos kerron sen olevan afrikkalaista puuainesta (Alkuperämaan voi helposti päätellä norsujen ja seeprojen kohokuvista arkussa).

Olen ajatellut jopa maksaa sen kuumakäsittelyn täällä Suomessa, mutta pelkään arkun menevän huonoksi siitä. Toinen vaihtoehto olisi öljytä sisäpinta, jotta se näyttäisi enemmän käsitellyltä puulta. Auttaisikohan se asiaa?

Olisikohan sitä mahdollista kysyä etukäteen karanteeniviranomaisten kantaa ja tulkintaa asiaan?

Silppu

Rockola

Ihan vaan vinkiksi kaikille kontin lähettämistä suunnitteleville, että kannattaa ajoissa selvittää miten ja milloin sen saa pois satamasta ja ennen kaikkea palautetuksi tyhjänä.

Meillä meni homma "vähän" puihin (pitkä juttu) ja karanteeniviranomaisten ja/tai tullin audienssi viivästyi yllättävän paljon mm. joulun/uudenvuoden ja muun säätämisen vuoksi, joten joudun maksamaan kontista ylimääräistä vuokraa $55 jokaiselta päivältä jonka se meni yliajalle. Ensimmäiset 10 päivää taitavat kuulua hintaan, mutta meille rapsahti n. 20 ylipäivää = n. $1500 ylimääräistä muiden kustannusten ohelle.

Kokonaisuudessaan tässä päässä maksettavaa tuli hiukan alle $4000 sisältäen huolinta-agentin maksut (Grace Removals, $1650), satamamaksut (n. $500), karanteenitarkistus (n. $500) ja nuo kontin ylipäivät. Ja kamat ovat vasta Sydneyssä, vaikka itse ollaan Brisbanessa... :nuttu: Mutta niinkuin joku viksu joskus totesi, halpaahan se on jos rahalla selviää :itke
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

jounij

Miksi ihmeessä et laivannut konttiasi suoraan Brisbaneen? On se satama sielläkin. Eikö laivayhtiösi Suomessa tiennyt Brisbanesta mitään?


Utelee ja ihmettelee
Jouni
Canberra

Rockola

LainaaOriginally posted by jounij
Miksi ihmeessä et laivannut konttiasi suoraan Brisbaneen? On se satama sielläkin.

Konttia lähetettäessä näytti siltä että asettuisimme Sydney'yn, mutta maailma muuttuu kovin nopeasti...
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Zara

Moikka,
koska tämä muutto on nyt itselläni aiempaa ajankohtaista ja mietin eri vaihtoehtoja, olisin tiedustellut...
kuinka paljon suurin piirtein olette vanerilifteistänne maksaneet (jos sellaisen olette hankkineet)?
Entä te, jotka olette sellaisen rakentaneet... paljonko on mennyt materiaalikuluihin?

Ymmärrän kyllä, että hinnat riippuvat niin paljon koosta jne. mutta vähän yleiskäsitystä toivoisin...

Kiitos taas.
Mukavaa loppuviikkoa! Tänne länsi-Suomeen on myrsky iskemässä...

MikaJ

LainaaOriginally posted by Zara
Moikka,
koska tämä muutto on nyt itselläni aiempaa ajankohtaista ja mietin eri vaihtoehtoja, olisin tiedustellut...
kuinka paljon suurin piirtein olette vanerilifteistänne maksaneet (jos sellaisen olette hankkineet)?
Entä te, jotka olette sellaisen rakentaneet... paljonko on mennyt materiaalikuluihin?
 

Moikka, itse ostin kaikkein halvinta pontattua 18mm kuusivaneria, joka maksoi 8 euroa levy. Ostin kymmenkunta levyä - alkuaan tarkoitettu kait lattian tekoon tms. . Liftin rakensin yksinomaan noista vanereista (jalkoineen päivineen) ja muistaakseni vaneria jäi jonkin verran ylikin. Liftistä tuli aika tarkkaan 5:n kuutiometrin kokoinen ja ruuveineen, liimoinen päivineen kustannukset oli vähän alle 100 euroa...

t: Mika

TiinaA

Mahtava tietopaketti rahdeista! Kiitos, kiitos! Määränpäänä Melbourne, kesään mennessä se viisumi on varmaan taskussa, joten taitaa olla aika kilpailuttaa niitä rahtivirmoja!
Tuli mieleen kun männä kerralla Seutulassa muhkean kokoinen virkailija punnitsi matkalaukkua ja sanoi sitten meikäläiselle luuviululle varsin mahtipontisesti että "Teillä on ylipainoa" - oli siinä vaikeaa pitää naamavärkkiä peruslukemilla.
Mutta, kiitos, kiitos, ei tässä muuta kuin rahtausta suunnittelemaan!

kuldar

Tervehdys!

Saimme ennakkovaroituksen, etta rahtimme on perilla Melbournessa 15. maaliskuuta. Mutta miten saisimme laatikkomme (noin 2 x 1.30 x 1.10 m) vuokratalomme pihalle :? Onko jollakulla suosituksia kuljetusyritysten osalta Melbournessa?

Cheers,
Kuldar ja Siiri

sanna77

Kuldar, me noudettiin "appiukon" kanssa se meidän laatikko ihan auton peräkärryllä. Nyt en muista tarkkoja mittoja, mutta se meidän laatikko tais olla suht saman kokonen kuin tuo teidän. Se laatikko "roikkui" hieman yli peräkärrystä, mutta sekään ei haitannut. Rahtifirma nosti laatikon peräkärryyn trukilla, mutta kotona meille tuli ongelma, että miten laatikko saadaan peräkärrystä pois. Paras tapa olisi tyhjentää laatikko, kun se on vielä siinä peräkärryssä, mutta meillä ei ollut mahdollisuutta siihen. Joten siinä taisi hurahtaa tunti ja kaksi ennenkuin saimme tuon yli 500kg painavan laatikon pois peräkärrystä.

Oletteko jo käyneet ns. tullaamassa laatikkonne? Suosittelen, että käytte Melbournen keskustassa olevassa Customs toimistossa (Customs House, 414 La Trobe Street, Melbourne VIC 3000) hyvissä ajoin etukäteen, että kaikki on sitten selvää, kun sen laatikon saa käydä hakemassa sieltä rahtifirmasta.

Oletteko tulossa muiden Melbournen suomalaisten kanssa  20.3. picknikille...?

kuldar

Kiitos tiedoista, Sanna! Ymmarsinko oikein, etta jo ennen laatikkon saapumista olisi syyta ottaa yhteytta tulli- ja karanteeniviranomaisiin? Onko Sinulla tallennettuna joku puhelinnumero?

Koska minulla ei viela ole autoa kaytettavissa, olisin edelleen kiinnostunut kuljetusyrityksista. Muistakseni Jouko taisi mainita jotain Aussilaisista halvoista kuljetusvaihtoehdoista :?.

Missa ja milloin picknik tapahtuu?

jounij

Minun käsittääkseni Australian tulliin ei kannata yrittää ottaa yhteyttä ennen kuin kuljetusyhtiö lähettää ennakkotiedon lähetyksen arvioidusta maahansaapumis- ja laivasta purkamisajasta (olettaen että kaikki rahtiyhtiöt niin tekevät). Vasta kyseisen ennakkoilmoituksen (ja oman etukäteen laaditun ja luonnollisesti koko ajan itse mukana pitämänsä lähetysluettelon) kanssa kannattaa mennä tulliin. Tullista sitten saa papereihin joko leiman "ei tarvitse tarkastaa" tai huonon tuurin käydessä joutuu varailemaan aikaa lähetyksen tulli- ja/tai karanteenitarkastukselle.


Omien lähetyksiensä tulliselvityksiä muistellen
Jouni
Canberra

Rockola

LainaaOriginally posted by jounij
Minun käsittääkseni Australian tulliin ei kannata yrittää ottaa yhteyttä ennen kuin kuljetusyhtiö lähettää ennakkotiedon lähetyksen arvioidusta maahansaapumis- ja laivasta purkamisajasta (olettaen että kaikki rahtiyhtiöt niin tekevät).

Eivät välttämättä tee, nimimerkki valitettavasti kokemuksia on. Kuljetusyhtiöön kannattaa kyllä olla yhteydessä juuri tuota asiaa silmällä pitäen hyvissä ajoin.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

sanna77

Me saimme tuon ennakkovaroituksen sekä sitten kun laiva oli saapunut satamaan ja sitten piti vielä soittaa erikseen että koska laatikko on sen rahtifirman hoteissa. Ota huomioon että sen laivan purkaus ei käy yhdessä hetkessä, saattavat purkaa sitä rahtilaivaa monta päivää, jos oikein ymmärsin. Muistaakseni sen ilmoituksen mukana, joka ilmoitti, että laiva on satamassa, tuli kehoitus käydä tullaamassa tavarat.

Kuldar sinne tullitoimistoon ei kannata soittaa vaan mennä vaan paikan päälle, me mentiin sinne ilman soitamatta lähetyslistan kanssa. Siellä on sellanen samanlainen lippu jono systeemi kuin lihatiskillä :D

Urul

LainaaAlkuperäinen postittaja sanna77
 Ota huomioon että sen laivan purkaus ei käy yhdessä hetkessä, saattavat purkaa sitä rahtilaivaa monta päivää, jos oikein ymmärsin

Ei se tietenkään yhdessä hetkessä käy,mutta ei  se  lastin purkaminen laivasta  päivää kauempaa kestää.Ei laivoja seisotella monia päiviä satamoissa,koska se maksaa tuhansia doltsuja.Varsinainen konttien purkaminen saattaa viedä useampiakin päiviä(kun ottaa vielä huomioon,että yhdessä kontissa voi olla useampien asiakkaitten kolleja),mutta sehän tapahtuukin  satamaterminaalissa.Viimeinen kontti kun laivasta nousee,niin uutta lastia jo lastataan.

kuldar

Hei,

Kiitos kaikille neuvoista :D Kavin La Trobe katulla tullivirastossa ja sain karanteeniviranomaisilta leiman. Tulliviranomaisten kanssa asia jai kuitenkin kesken, koska heidan piti muuttaa lahetuksen office-osoite kotiosoitteeksi, joka jostain syysta osoittautui hankalaksi :o

Kaipaisin kuitenkin edelleen neuvoja kuljetusyrityksista :eye: Muistan hamarasti jonkun mainitsevan jotain halvoista kuriirifirmoista, mutta en pystynyt loytamaan viestia.

Cheers,
Kuldar

Surffari

Muistelen etta erilaisia vakuutusmuotoja on olemassa rahdin vakuuttamiseksi.

En tieda tuliko nyt haukattua p*skaa, mutta selvisi etta mun rahdilla ei ole vakuutusta.

Eli jos laiva uppoaa niin mulle jaa luu kateen. No se ei kai ole todennakoinen vaihtoehto ja ilmeisesti firmoilla on jotain vakuutuksia sen varalle etta kolhivat kamoja siirrossa.

Onko muilla kokemuksia vakuutuksettomana rahtaamisesta
ja oletteko ottaneet jotain erillisia vakuutuksia?

Lueskelin tuossa etta jotain kamaa oli joistain konteista havinnyt...  :(

Itsella on koko hassakka suht hyvin strap:atty mutta kuitenkin...

Kysyin asiaa rahtifirmalta ja odotan vastausta sieltapain tanaan...

Jouko

Oletko kysynyt vakuutusta suomesta. Ainakin meillä vakuutuksen ottaminen suomesta onnistui Faxin välityksellä. Yhtiönä tais olla Tapiola.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Surffari

Pitaa soittaa ja kysaista.

Tassa alla Shipping companyn vastaus:

Jani
Just waiting to hear from wharf for your measurements .
We are not allowed to give marine insurance now since laws have changed we
actually have to become licensed insurance brokers, you will have to contact an
local insurance company & ask for marine insurance . We have never had anyones
stuff stolen since we started 25yrs ago but for you peace of mind contact an
insurance company.
Thanks Sametia

riaapa

Meillä ei tarvittu erillistä vakuutusta, koska Suomessa voimassa olleeseen kotivakuutukseemme kuului myös muuttokuorma. Onneksi tuli sekin seikka selvitettyä ennen rahtaamista, nimittäin meiltähän näpistettiin ne lumilauta bootsit siitä kuorman päältä, jotka sitten vakuutus onneksi korvasi.
Riina

Urul

LainaaAlkuperäinen postittaja riaapa
Meillä ei tarvittu erillistä vakuutusta, koska Suomessa voimassa olleeseen kotivakuutukseemme kuului myös muuttokuorma.


 Olin tietoinen,että kotivakuutus korvaa muuton yhteydessä tapahtuneet vahingot ym.,mutta luulin sen koskevan vain Suomen sisällä tapahtuvia muuttoja.
Tuon mukaan  muuttotavaravakuutusta ei kai sitten tarvitse lainkaan ottaa-kaikilla kai nyt sentään kotivakuutus on :confuse ainakin kannattaisi olla ,suurta etua varsinkin Australiaan muuttokuormaa lähettäessä :D

usia

Tänään vakuutusasioita selvittäneenä lisäisin keskusteluun vielä sen, että vakutusten ehdot vaihtelee eri vakuutusyhtiöiden välillä. Mikä toisessa yhtiössä toimii, ei välttämättä ole todellisuutta toisessa. Eli kannattaa aina varmistaa myös omasta vakuutusyhtiöstä ja oman tilanteen mukaan.

Mm eräässä yhtiössä ei oltu kuultukaan mahdollisuudesta vakuuttaa matkatavaroita, jos olet lähdössä reissuun yli vuodeksi!

riaapa

Kyllä tosiaan kannattaa varmistaa vaikka useampaankin otteeseen vakuutusturvansa. Mun kotivakuutukseen siis kuului myös muuttokuorma ulkomaille. Luin sen ensin vakuutusehdoista, sitten varmistin puhelimitse ja kävin vielä vakuutusyhtiössä henk.koht. varmistamassa asian. Tuolloin asiakastietoihini tehtiin merkintä ulkomaille muutostani, ja siitä että aion irtisanoa vakuutukseni muutaman kuukauden sisällä, eli heti kun muuttokuorma on turvallisesti perillä. Vakuutusvirkailija vielä hänkin varmisti asian joltain toiselta henkilöltä "pääkonttorissa", joten uskalsin luottaa siihen, että rahtimme oli vakuutettu. Onneksi oli, kuten myöhemmin kävi ilmi.
Riina

sirpahv

Moiks,

Osaako joku suositella hyvää kuljetusfirmaa, joka osaisi auttaa muuttoasioissa. Muutan Brisbaneen kesäkuussa ja huonekalujen pakkaus alkaa olla ajankohtaista. Työnantajani maksaa mulle yhden 15 m3 kontin mukaan. Olen ihan aloittelija näissä hommissa, joten en ole tietoa miten pakkaus tulisi tehdä ja miten tavarat kuljettaa satamaan yms.  onko yrityksiä jotka tekisi tämän puolestani?

Kaikista vinkeistä kiitollisena!!

Petra76

Kysy tarjouksia eri firmoista!

Suosittelen itse Travel Cargo www.travelcargo.fi
Suomalainen yritys jonka kautta itse muutin. Kaikki toimi erinomaisesti, aikataulun mukaisesti sekä kaikki ehjänä perille.... + että oli halvin yritys suomessa.

sirpahv

Kiitos Petra vastauksestasi.

Täytyykin ottaa yhteyttä ja kysellä.

RUU

Petra, kuljettaako Travel Cargo myös meritse vain onko pelkkää lentorahtia (kuten webistä voisi päätellä)?
Kuinka paljon rahtisi kustansi (mikä oli kontin koko & paino, entä rahtihinta)?

Sirpa, minä olen alustavasti kiikaroinut Viktor Ekiä siitä syystä, että tulevat noutamaan tavarat kotoa ja hoitavat pakkaamisen & rahtauksen sekä niihin liittyvät paperityöt.
Meillä tavaramäärä on ilmeisesti 10 - 15 m3, jolloin he ehdottivat suoraan 20' konttia. Hinta kotoa kohdesatamaan olisi n 3000 e + tullaus & kuljetus Brisbanessa (arvioksi antoivat 300 - 600 e). Kuljetusaika n 2 kk (riippuen jonkin verran Helsingin ja Signaporen satamien ruuhkista).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Petra76

Jo. He lähettivät tavarat merirahtina. En muista nyt tarkkaa hintaa mutta oli halvinta mitä löysin. Tuli myös kotiin noutamaan.

Rockola

LainaaOriginally posted by sirpahv
Työnantajani maksaa mulle yhden 15 m3 kontin mukaan

Eli 10'. Voi olla vaikea a) löytää 10' konttia b) saada joku kuskaamaan sellainen. Merikuljetuksissa kontit ovat pääsääntöisesti 20' tai 40'.

LainaaOlen ihan aloittelija näissä hommissa, joten en ole tietoa miten pakkaus tulisi tehdä

Puhelimella. Soitat muuttofirmaan ja kerrot missä osoitteessa olevan kämpän irtaimiston saa pakata konttiin.

Pakkasin itse viime lokakuussa muuttotavaramme pahvilaatikoihin. Konttiin tuli 207 kollia, joita pakkasin täyspäiväisesti 2 viikkoa. Sai olla viimeinen kerta.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

sirpahv

Olen ottanut yhteyttä Viktor Ekiin ja pyytänyt tarjousta; tälläinen ovelta ovelle muutto on suunnitelmissa; järjesteltävää on itsellä muutenkin niin paljon että ei viitsisi alkaa ottaa stressiä pakkaksesta ja Rockolan viesti vahvistaa mielipiteeni.

Fr?nk

Laitanpa omat kokemukseni pohjautuen kainsainväliseen muuttohuolintaan. Siis töiden puolesta havaitut asiat..

Viktor Ek osti pahimman kilpailijansa John Nurminen Oy:n ulkomaanmuutot, ja taitaa olla pienoisessa monopoli asemassa mitä tulee ulkomaanmuuttoihin yritysten kustantamana. Toisaalta hintaa vastaan pitäisi saada kunnon palvelua, kun lähes kaikki, tietysti sopimuksesta riippuen, kuuluu hintaan.

Ainakin Nurminen oli kansainvälisen muuttoorganisaatioon Fidin jäsen, joka mahdollistaa vastaanottomaassa agentin käytön, eli ne hoitavat kontin pois laivasta etc.. ja parhaassa tapauksessa jopa purkavat ja hakevat pakkausjätteet pois.

Ainoa rasite on tuo hinta. No "elämä on..":nuttu:.  Aikoinaan asiakkaina oli lähinnä UM ja muut globaalit firmat, jotka maksoivat duunareidensa muuttorahdit, ja silloin tuo hinta ei ollut suurin kriteeri vaan kokonaisen ketjun toimivuus. Toisaalta pelkällä rahtihinnalla vertaamiseen en itse lähtisi. Kodin pakkaaminen 20 tai jopa 40 konttiin on monen päivän urakka + samalla asianmukainen kirjaus + todistukset etc.. sen lisäksi satamaan oman lippulaput ja lisäksi kansainväliseen tulliarvontaan osallistuminen.. Tietysti jos haluaa säästää hiukkasen rahaa, hakea jännitystä (korkeammasta verenpaineesta) ja hoitaa moiset asiat itse, niin eihän sitä kukaan kiellä, mutta se on työläämpää ja vastuullisempaa..

Yksi mitä kannattaa miettiä on, että onko koko logistisen ketjun hallinta _Varmasti_ hallussa, jos lähtee varaamaan pelkkää konttipaikkaa. Itse, vaikka työskennellyt juuri tällä alalla, en lähtisi omin päin näitä kikkailuja hoitamaan vaan antaisin ne asiaan perehtyneen (siis kansainvälisen muuttohuolitsijan) hoidettavaksi, lähinnä sen takia jos/kun matkan varrella tulee jotain häikkää niin on simppelisti yksi numero mihin soittaa, ja loppu jää huolitsijan niskoille. Voi rauhassa ottaa vaikka VB:tä, kun toisaalla huolitsija jäljittää konttia..

Kannattaa kilpailuttaa ja kysellä tarkasti mitä hintaan kuuluu. Toinen firma purkaa kamat laatikosta, kun toinen vain toimittaa kontin määräpään satamaan.. Ja noissa laatikoiden purkaamisissakin on eroja. Jotkut purkavat esim vain keittiön astiat (nähdäkseen mitä on mennyt esim rikki, jos mitään.) ja toinen firma taas saattaa purkaa aivan kaiken laatikoista. Toinen mitä voi kokeilla on lähettää vastaava hintakysely Australian huolitsijalle (Fidin sivuilta saa varmaan tiedot?). He sitten tilailevat palvelut Suomessa Ek:ltä tai muulta yritykseltä, mutta hinta voi olla eri. Niillä saattaa olla keskinäisiä ale sopimuksia + edullisemmat toimistokulut +  ulkomainen verokäytäntö (nyt en kyllä osa sanoa että tuleeko veroa vai ei..) No eniwei, hyvällä tuurilla voi olla halvempi.

Ja vakuutus. Ota ihmeessä jos itse lähettelet. Kontti kun tippuu laivasta tai filippiiniläiset merirosvot kaappaavat laivan :D niin perinteinen huolintavastuuvakuutus ei korvaa joko mitään tai sitten vain kilomäärän mukaan. Eekillä on vakuutus varmaan jo tarjouksessa mukana.

Siinäpä niitä oli, enempää ei tähän hätään tule mieleen.

Raiwå

Fränk :)

Totisinta totta tekstisi :peukkuy

Herää kysymys siitä, miten ihmiset luokittelevat elämänsä.
Eli mille tasolle nostetaan mikäkin asia elämässä?
Muutoaikeissa olevat usein sortuvat miettimään sitä halvinta vaihtoehtoa, ajattelematta sitä, kuinka arvokkaita ovat ne esineet joita ovat päättäneet kuljettaa kodista toiseen.

Sitten kun tapahtuu jotain ajattelematonta? tullaan siihen tulokseen, että ne esineet olivat rahallisesti mittaamattomissa.


Hmmmmmmm:confuse





:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Rockola

LainaaOriginally posted by Fränk
Eekillä on vakuutus varmaan jo tarjouksessa mukana.

Voi olla etta on, tai sitten voi olla etta ei ole. Itse pyysin viime lokakuussa Eekilta tarjousta ja viela erikseen sanoin, etta laittakaa sitten tarjouksen mukaan erittely siita, mita tarjous sisaltaa. Tarjous tuli aikanaan ja oli suunnilleen tallainen: "MUUTTO 6500 EUROA". Paattelin tasta etta ilmeisesti heilla ei ollut suurtakaan kiinnostusta saada rahojani.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

mepa

Kokemuksia yksittaisten matkatavaroiden lahettamisesta Australiasta Suomeen? Siis Brisbanesta Helsinkiin. Surffilauta? Muutamat yhtiot, joissa BNE:n lentokentalla kavin kyselemassa, eivat enaa jenkkilan tapahtumien jalkeen laheta yksityishenkiloiden tavaroita... ja joihinkin, mihin olen lahettanyt kyselya sahkopostilla, eivat vastaa (nettisivuilta loytyy osa hinnoista, ei kaikkia, eika toimitusaikatauluja)... meritie riittaa, surffilaudan saamisella Suomeen ei ole niin kiire ymmarrettavasta syysta. Mepa