Holden

Aloittaja Fr?nk, maaliskuu 19, 2005, 09:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fr?nk

Terska!

Jäi aikoinaan tuo automerkki mieleen.. Mikä sen tarina on? Se tehdään Australiassa, mutta mielestäni se muistutti 10 vuotta sitten kovasti silloisia fordeja? Mitään kytköksiä siihen suuntaan?

Merkki taitaa olla kovassa huudossa kotimaisuutensa takia, mutta onko se oikeasti hyvä? Luulis että ne aussit osaa tehdä autoja kuumalle kelille, kuten ryssät ladoja tundralle :god::o Heh.. Onkos ausseilla muita omia merkkejä?

Ei mitään sen vakavempaa tähän hätään.. Aika exoottisia malleja ja merkkejä näkyy olevan.

Jaaks

Fränk :D

Nyt aloitit Aussien yhdestä suosituimmasta kinastelun aiheesta vertaamalla Holdenia Fordiin ja varsinkin sanomalla Holdenia Fordin näköiseksi.

Ei todellakaan mitään kytköksiä siihen suuntaan.  Holden on GM ( http://www.gm.com/   http://www.holden.com.au/www-holden/  ) ja Ford on Ford ( http://www.ford.com.au/home/home.asp  )

Varmaan samanlainen vertaus olisi Suomessa sanoa Volvoa Saabin näköiseksi.  Saab on GM'n omistama ja Volvo taas Fordin.

MH

Holden on Opelin kopio(rinnakkaimalli) ja moni automerkki on Ausseissa eri nimellä koska ne on paikallisesti valmistettu verotussyistä ainakin osittain lisäksi lähes kaikki Aussien pikku Fordit tunnetaan meillä japanilaisena Mazdana.

Opelihan ei oikkein sovi suomeenkaan:

On Pakkasta En Lähde:D:D:D

Jaaks

Täällä myydään myöskin osa "Fordin" autoista Mazda merkin alla sekä päinvastoin ja joitain malleja kuten Mazda Tribute & Ford Escape (jotka on ihan sama auto) jopa molempina.

Holden Calibra (se pieni sporttiauto) valmistettiin aikanaan Uudessakaupungissa Suomessa ja tuotiin sieltä tänne, et silleen :D

Fr?nk

LainaaHolden on Opelin kopio(rinnakkaimalli)

Ai, musta se vaikutti ihan hyvältä autolta, eikä ainakaan muovi osat ollu vielä alkaneet ruostua ;)
Kiitos vastauksista, juuri tällaista tietoa hainkin!
Jäi vielä hiukan auki, että onko Ausseilla omia autotehtaita laisinkaan?

Samaan syssyyn heitän kysymyksen autokulttuurista. Suomessahan auto on monille elämääkin tärkeämpi (eli moni nuori asuu vanhempien luona, jotta saa ostettua auton johon rahat ei riitä, jne..) Eikös se siellä ole enemmän arkipäiväisempi asia, laite jolla liikutaan paikasta toiseen? Vai onkos siellä samalla tavalla symboli menestyksestä?
Jos Suomessa on tapana "kehua" Bmw ja Volvo kuskeja, mitäs kuskeja teillä "kehutaan"?

Jaaks

Fränk :D

Kyllä ne paikalliset Fordit ja Holdenit tehdään (kootaan) suurimmaksi osaksi täällä ja Mitsubishi jopa tekee autoja Japaniin.  Se mistä maasta osat tulee vain autofirmat tietää.


LainaaSamaan syssyyn heitän kysymyksen autokulttuurista. Suomessahan auto on monille elämääkin tärkeämpi..

Täällä varmaan vähän tärkeämpi, kun ei oikein ole tuota julkista liikennettä.
Meillä on aina ollut kahden kuskin perheessä vähintään kaksi tai kolme autoa ihan vaan, että päästään paikasta toiseen.

Auto ei täällä ole status symbooli vaan kulkuneuvo.  Tietysti niitäkin löytyy joiden täytyy ostaa parempi auto kuin "Jones'lla"
mutta vähemmän kuin Suomessa uskoisin.

headwind

Fränk

Holdenia tehdään tietääkseni Melbournessa, lieneekö Fordin tethaat siellä myös? Paitsi muutama kuukausi sitten nousi kamala kalabaliikki kun Holdenin pomot olivat Jenkeissä neuvottelemassa joidenkin mallien osalta tuotannon siirtämisestä sinne. En tiedä mitä sille asialle kuuluu. Australian ja USA:n välillä on jonkinlainen vapaakauppasopimus.

Holden Commodore VT II omistaja - erittäin tyytyväinen
Riku
Riku Aho

Marika

LainaaSamaan syssyyn heitän kysymyksen autokulttuurista. Suomessahan auto on monille elämääkin tärkeämpi (eli moni nuori asuu vanhempien luona, jotta saa ostettua auton johon rahat ei riitä, jne..) Eikös se siellä ole enemmän arkipäiväisempi asia, laite jolla liikutaan paikasta toiseen? Vai onkos siellä samalla tavalla symboli menestyksestä?
Auto on Ausseissa on erittain tarkea asia. Taallahan ei juuri julkista liikennetta ole kuten Jaakskin mainitsi eli auto on pakko olla, jos johonkin haluaa liikkua. Toiseksi, taalla ei juuri kukaan kavele tai pyoraile, vaan kaikki pienetkin matkat taitetaan autolla (valitettavasti, musta on tassa suhteessa jo tullut aussi..). Tama asia johtuu osittain kevyen liikenteen vaylien puutteesta. Kolmanneksi, "kaikki" sukupuolesta ja iasta riippumatta taalla puhuu autoista, tietaa autoista ja omistaa auton.  Kaikilla tarkoitan kaikkia, jotka on ajoikaisia, eivatka asu suurkaupungin keskustassa. Neljanneksi, auto on status symboli tietyille ihmisille, ihan niinkuin Suomessakin. Toisille se on on vaan liikkumavaline. Mutta muuten sanoisin, etta taalla autot on huomattavasti tarkeampia kuin Suomessa.

arixmel

pitaahan sita paasta jotain sanomaan kun autoista puhutaan,
Fordilla on kokoonpano melbournessa, kori prassit geelongissa, ja tais olla kone koneistamo samassa paikassa (vai adelaidessa). toyotalla on tehas jossain ja koko asia pasificin paa suunnitelu keskus avattiin joku vuosi sitten melbournessa

mitsulla oli ainakin viela muutama vuosi sitten tehdas adelaidessa.

ja ettei me ihan luultais etta naa kaikki mallit taalla on joko kopioita gm:sta tahi muun valmistajan ulkomaan malleista, niin kylla taalla on aika usea malli ihan taysin kotimaassa suunniteltu ja valmistettu,,,uusimmasta paasta Territory joka on itse asiassa ensimmainen neliveto joka on myos suuniteltu australiassa. ja naa molemmat suurethan aloitti taalla joskus ennen 1950,,onkos se eka holden jotain mallia 1948 tai vastaava (pahoittelen asiavirheita, mutta nakeehan nuo niiden sivuilta)..

mutta tieda nyt noista missa ne on tehty, itse ajattelen etta se on kotimaa missa kokoonpano ja paaosat tehdaan,,,kori ja kone,,,esim joku daewoo, ranskassa ne lyo siihen chevyn logot, ja ainakin taalla on kakslitraset holdenin koneella,,,asennettu jossain koreassa

Mad max Fordia ei kylla jenkeista tahi euroopasta loyda muuten kuin taalta tuotuna, muista nyt missa se olis suuniteltu


tahi jos mennaan kilpailijan talliin niin Monarohan viedaan taalta jenkkeihin ja myodaan siella GTO:n nimella

yleisesti ottaen mielestani kori ja kone koot ovat hiukan suurempia euroopalaisiin verratuna.
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

headwind

Arixmel aivan oikein, ainakin Holden Commodore farmarin (v.2000 malli) on takaovista taaksepäin isompi kuin Opelin vastaava, samoin taka-akselin ripustus ja voimansiirto on yksinkertaisempi ja halvempi. Kyllä Holdeneissa on australialista suunnittelua. Moottori tässä tapauksessa on standardi GM:n 3.8l V6 sama jota muistaakseni joissain Camaroissa oli.

Riku
Riku Aho

Fr?nk

Kiitos todella hyvistä vastauksista!
Joo, sen ymmärsin että teillä auto on tärkeä juuri noiden pitkien matkojen takia, ja heikomman joukkoliikenteen takia. Eikös siellä keskiaavikolla ollut tie joka on 600km pitkä suora?..

Autotuotanto, ylipäätänsä kaikenlainen suurempi tuotanto kiinnostaa lähinnä koulutuksen takia. Ja ei ole varmaan hullumpi Small Talkin aihe.. ;)

jounij

Neljä varsinaista autotehdasta täällä on nykyään Nissanin lopetettua paikallisen valmistuksen jo ainakin kymmenen vuotta sitten: Toyota (valmistaa Camryn ja Corolloiden joitakin malleja vissiin Sydneyssä), Mitsubishi (valmistaa hieman Galantin näköistä Magnaa ja luxusvarusteltua Veradaa Adelaidessa), Ford (valmistaa ainakin Falconia Melbournessa) ja Holden (valmistaa ainakin Commodorea Melbournessa). Kuten jo aiemmista vastauksista kävi ilmi, joitakin osia valmistetaan muillakin paikkakunnilla. Tunnen esimerkiksi erään hemmon, joka on ollut Adelaidessa Holdenin tehtaalla duunissa.

Myös osia eikä vain kokonaisia autoja viedään ulkomaille. Esimerkiksi aikoinaan Uudessakaupungissa valmistettuihin Opel Calibroihin (tai ainakin ainakin osaan niistä) tuotiin moottorit Holdenilta Ossilasta.


Tietää
Jouni
Canberra

Fr?nk

Uusimman Tekniikan Maailman mukaan, kohta Suomessakin pääsee ajelemaan Holdenilla :o

On Ruotsalaiset näreissään, ja moni muu varsin pettynyt, kun Saabin tuotanto loppuu Ruotsista, siirtyy Saksaan, ja moottoriksi tulee mm. Holdenin V6..  Ja Saabin henkilöstön ei anneta enää tehdä omaa erikoisalaa, turbo moottoreita..  Enkä nyt tarkoita että Holden huonontaisi (;)), Saab vaan ei ole enää se sama auto joka poikkesi massasta omilla ratkaisuillaan. Toisaalta, mikäpä auto enää olisi?

On aika hurja peli tuo Holden SS Ute, avolava ja 250kw V8.. On sielä näköjään opel Vectrakin.

jounij

... ei kun Holden Vectra(ksi sitä täällä kutsutaan) :). Uusimman tiedon mukaan Toyotankin tehdas on Melbournessa, mutta saattaa niillä olla jotain toimintaa Sydneyssäkin.


Tarkentaa
Jouni
Canberra

Nepp

Mina huomasin heti Australiaan saavuttuani etta Holdenissa ja Opelissa on paljon samaa nakoa ja mietin etta onko se vaan sattumaa vai onko nailla jotain yhteyksia. Nythan se selvis :) Kysyin jopa yhdelta tutulta paikalliselta miehelta etta onko Holden ja Opel kenties osa samaa firmaa tai jotain mutta han sanoi ettei niilla ole mitaan yhteyksia. Ja osa malleista taitaa olla saman nimisia, ainakin Astra loytyy seka Opleista etta Holdenista. Vaikka tuskin ovat kuitenkaan 100% samanlaisia niinkun tassa onkin jo taidettu keskustella.

Reijo

LainaaAlkuperäinen postittaja Nepp
Mina huomasin heti Australiaan saavuttuani etta Holdenissa ja Opelissa on paljon samaa nakoa ja mietin etta onko se vaan sattumaa vai onko nailla jotain yhteyksia. Nythan se selvis :) Kysyin jopa yhdelta tutulta paikalliselta miehelta etta onko Holden ja Opel kenties osa samaa firmaa tai jotain mutta han sanoi ettei niilla ole mitaan yhteyksia. Ja osa malleista taitaa olla saman nimisia, ainakin Astra loytyy seka Opleista etta Holdenista. Vaikka tuskin ovat kuitenkaan 100% samanlaisia niinkun tassa onkin jo taidettu keskustella.


Tähän voisin vastata koska itse omistan Holden Vectran ja voin kyllä sanoa että se on täysverinen Ooppeeli ja made in Belgium.

Tarkaan kattoessa voi jopa löytää ooppelin tarroja ympäriinsa.
Reijo

jirvinen

tänään tuli semmoinen ihmetys vastaan kuin Opel (aivan, ei Holden) Calibra täällä newcastlessa. tuoko opel autoja ozilaan, vai oliko tuo one of a kind?!

Jouko

Veikkaan että kyseessä oli paikallinen Holden Calibra ja kaveri on hommanut Opelin merkit Euroopasta.

Alla oleva opel värssy vetää suupielet hymyyn tosissaan vaikka mulla on Vectrasta pelkästää hyviä kokemuksia..

http://copter.gameshrine.com/scratch/mp3/Helvetin%20Opeli.mp3


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Raiwå

Holden & Ford :)

Pieni historiikki käsikädessä kulkemisesta.

Holden (GMH) lähihistoriassa sen esiisät on tulleet GM jenkeistä, esim FC holdenin esiisä oli 57 chevy joka tosin tuli myöhemmin täällä käyttöön.
EH oli pienennetty kopio 60-63 impalasta.
HQ-HZ oli myös pienennetty Impalasta
79v kun Holden alkoi myymään Commodorea oli sen esiisä GM opelin mallistosta Opel commodore / Omega myöhemmin
Ja sitä polkua ollaan sitten seurattu ihan nykypäivään asti.
Jää kuitenkin nykyään ratkaisematta että kumpi tekee nykyiset mallit ekana? taitaa olla pitkälle yhteistyönä tehtyjä.
On muistettava että Opel on käyttänyt jo pitkään samaa lähdettä osiansa hankkiessaan kuin Holdenkin.
Nythän on enään V6 holdenin oma kehittelemä vanhasta Buick V6 moottorista.
V8 on nykyään kokonaan jenkeistä tuotuja.
Viimeiset aussi V8 oli saatavissa VT second generation 5LT ja silloinkin tuotiin 5.7LT jenkeistä joka perustuu Corvetten käyttämään pataan.
Jos muistatte 80 luvulla Opel  Lotus Omega joka oli sen hetken nopein sarjavalmistettu neliovinen maailmassa.
Siinä autossa käytettiin mm Holdenin valmistamaa takasiltaa & peränmurikkaa välityksineen.
Oli kuulemma ainut kestävä paketti kyseista Tuboahdettua moottoria varten.

Ford:

60 Luvulla oli Falcon ihan suora kopio jenkkisellaisesta, ja osatkin tuotiin suurimmaksi osaksi Jenkeistä.
70 luvulla XB-XC olivat vieläkin jenkkilästä kopioituja esim Ford Torino & LTD & Galaxy mallistosta.
79 Ford vaihtoi mallistonsa XD,XE,XF malleihin ja niiden esiisä oli Eurooppasta Ford Granada VM 76.
Myös jotkut ovat väittäneet seuraavan sukupolven Faconin perustuneen Euroopan Fordin Sierra mallistoon, ja tämä malli jatkoi EA,EB malleina kunnes Nykymallin esiisänä toimi samanlainen malli jenkeista.
Se oli Ford Taurus, ja mielestäni yhtä lailla epäonnistunut oli Ford Falcon täälläkin.
Vasta nykymallia luodessaan he pääsivät irti siitä kauheasta mallista jota ihmisest karsastivat ostaa.
Hodenin pääjohtaja kylläkin kommentoi Fordin second generation mallia seuraavasti: A pig is a pig, even with makeup on.
Osuva kommentti ottaen huomioon että Ford menetti Holdenille markkinoita tuon 3v aikana melkein 25%

Toisin on nykymallin suosio, joka hakkaa Holdenia takaisin ruotuun Ute malliston myyntiylivoimalla.

Tämän kirjeen laatija ajaa itse Honda mallistoon kuuluvilla autoilla, eli ei ole suosikkia kahden välillä.
Paitsi Bathurst Viikonloppuna seison aidan päällä ja kannustan johtavaa merkkiä :)




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Fr?nk

Aika makoisa määrä tietoa Holdenista, Kiitoksia!

Raivo, siitä Bathurstista, niin onko kyseessä autoilukisa jossa tykitetään tehoikkailla V8 moottorisilla autoilla? Jossakin näin aikoinaan pienen spotin Australialaisesta autokisasta jonka autot muistuttivat kovasti Amerikan Nascar autoja, mutta niillä ajettiin katuradalla ja näytti varsin mielenkiintoiselta. Olisko ollu Adeleide , jossa ajeltiin katuradalla? Ei voi muistaa, siksi kysynkin.. ;)

Raiwå

Fränk :)

Bathurst! V8 hullujen pyhiinvaellus mecca :)

http://www.supercheapauto1000.com.au/

Virallinen mestaruussivu.

http://www.v8supercar.com.au/

Vähän muuta tietoa :)

http://www.webwombat.com.au/motoring/calendars/V8.htm

Caltex team

http://www.caltex.com.au/motorsport_v8_down.asp



Bathurstin vuosittainen 1000km kisa on 4-6pvn seikkailu joka kysyy hermoja & joskus seikkailumieltäkin.

Lueppa tuolta juttuja http://search.ninemsn.com.au/results.aspx?q=stories+of+bathurst+1000&first=1&count=10&FORM=PERE


Hauskoja lukuhetkiä



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

opelhullu

Kiva kun ooppelia verrataan holdeniin ja sanotaan että se olisi sama auto mutta holden on euroopalaisista gm:tuotteista lähempänä vauxhallia. Yhteistä historiaa meinaan löytyy aika kaukaa. En kyllä kiistä jenkilänkään vaikutusta ainahan sitä yhteistyötä  on ollut, mutta nyttemmin ei enää vannoutunut merkkifanaatikkokaan tunnista autoja kuin rekisteriotteesta.mikä kyllä on varmin konsti:sorry

opelhullu

Onhan se tietysti niin että ooppelin erottaa vauxhallista kuskin sijainti:confuse.Ei edes valmistusmaa kerro auton merkkiä.

Rockola

LainaaOriginally posted by opelhullu
Kiva kun ooppelia verrataan holdeniin ja sanotaan että se olisi sama auto mutta holden on euroopalaisista gm:tuotteista lähempänä vauxhallia.

...ja taalla on pirusti Holdeneita jotka ei muistuta lainkaan mitaan tunnettua Opel-mallia - kuten esimerkiksi kaikki utet.

Oli mullakin ennen Porsche jossa oli poljinten paalla samat kumit kuin VW Golfissa, kai ne kumit teki sitten siita volkkarin :confuse ja tuli myos testattua etta Trabantin ikkunaveivi sopi heittamalla :hahhaa
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen