Kotitalousopettajana Australiassa

Aloittaja Hani, heinäkuu 21, 2008, 21:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hani


Sain vastikään tietää että pääsin opiskelemaan haaveammattiini kotitalousopettajaksi Helsingin yliopistoon. Nyt minulla iski kova "kriisi" :D

Olemme jo pidempään suunnitelleet mieheni kanssa että muutamme kokonaan Australiaan. Tämän ei sinällänsä tuota ongelmia sillä olen australiaissyntyinen ja kansalaisuudeltani australialainen. Melkein koko elämäni olen kuitenkin asunut Suomessa.

Nyt minua mietityttää kuitenkin että onko Australiassa vastaavaa alaa kuin kotitalousopettaja? Millaiset mahdollisuudet olisi toimia suomalaisella koulutuksella kotitalousopettajana maassa? Entäpä työharjoittelumahdolliseet Australiassa?

Tuntuisi suorastaan ajan tuhlaukselta opiskella Suomessa ammatti, jolla ei sitten pystyisikään työskentelemään Ausseissa.

Kaikista vastauksista kiitollisena!

Aikis

Sellaisena oppiaineena kuin me Suomessa tunnemme kotitalouden, ei ainakaan New South Walesin yläkouluissa tietääkseni ole. Jokin yksittäinen valinnaisainekurssi saattaa olla jossa pikkuleipiä tehdään...Sitten varmaan on yksityisiä cooking schools, joissa kerhonomaisesti opetetaan keittiötaitoja. Tai jos ei ole, mikäpä estää perustamasta sellaista tuohon koulun ulkopuolisen yksityisopetuksen luvattuun maahan! Varmasti yhdelle köksänmaikalle asiakkaita piisaisi...Ja muuta työtä alan ammattilaiselle esim. pitopalvelun yms parissa, jos sen työn ei välttämättä pidä olla opetusta.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: Hani...haaveammattiini kotitalousopettajaksi Helsingin yliopistoon

Kyllä se on erittäin tunnettu ja arvostettukin ala Australiassa ja "Home Economics" opetetaan kaikkialla sekä valtion että yksityisissä "yläkouluissa", jopa NSW, mutta eihän ne työt todellakaan rajoitu vain kouluihin.

Kotitalousopettajaa kutsutaan täällä Home Economist ja tuosta linkistä saat ihan koko Australiaa kattavaa tietoa ja vielä lisää Home Economics Institute of Australia eli ei tosiaankaan tarvitse hylätä haaveitasi  :pepsodent

Aikis

Kuten sanottu, ei tullut tosiaan kotitalouteen verrattava oppiaine vastaan niissä yläkouluissa ja lukioissa joihin minulla oli tilaisuus tutustua...joissa oli katolisia, tyttökouluja, co-educated, itsenäisiä, valtion jne. Toki ainakin PDHPE:ssä (noin niinkuin terveystieto) ravitsemustietoutta opetettiin. Ja sitten niitä food technology tai cooking extra-curriculum - kursseja jossain.

Unelmia ei silti kannata hukkaan heittää Hani, tokikaan. :peukkuy . Ja Jaaksin linkit kannattaa selata, yleensä sieltä löytyy hyvää tietoa ja valaistusta asiaan.