Töihin PNG:aan, kokemuksia?

Aloittaja Surffari, huhtikuu 04, 2012, 11:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Surffari

Hei!

Tuli alustavasti mahdollisuus(?) lähteä expatti hommiin to PNG.

Onko ketään täällä vaikuttava ollut töissä PNG:ssä? Olisi mukava kuulla kokemuksia ja vinkkejä.

Suht hyvä peruskuva maan tilasta ja meiningistä mulla on jo, mutta muutama expatti spesifinen juttu kiinnostaisi ennenkuin teen lopullisia päätöksiä.

Boomerang

Moi, kokemuksia saletisti kertyy PNGssa. Reilu puoli vuotta touhuttu siella. Australiassa on varmasti helpompaa.  :nuttu: Paljolti riippuu minne olet menossa ja mihin hommiin..

Surffari

Sijoituspaikkana olisi Port Moresby ja erään tietoliikenne alan firman tuotepäällikönä.

Työsopimus tehtäisiin Aussi entityn kautta, mutta palkka tulisi USD:nä.

Lähinnä kiinnostaisi mitä kaikkia asioita pitäisi osata vaatia relocation-paketin mukana kuten myös millaista palkka-/etupakettia (Total Remuneration) olisi kohtuullista pyytää.

Alustavan keskustelun mukaan pakettiin kuuluu liksan ja poonusten (max 20%) lisäksi:
- relocation
- n. 900$/kk asumiseen (ei hirveän iso summa koska hintataso näytti olevan aika korkea)
- Health Insurance
- 2 Lentoa kotiin vuodessa
- Transportation (Auto tai "carpool" käytössä)

Kuten jo sanoin, niin muutaman expatti sivun ja blogin jälkeen on jonkunasteinen kuva millaista elämä ja security PNG:ssä ja POM:issa on.
Turvallisuus ei sinällään huoleta koska järjen käytöllä pienellä nöyryydellä oon pärjännyt aika monessa muussakin paikassa.
Sellainen tosin kiinnostaa, että onko se täysin out of question jos haluaa lähteä jonkin matkaa Port Moresbyn ulkopuolelle esim surffaamaan / sukeltamaan ilman että pitää ottaa security heppuja mukaan.

Jos tänne tulee lähdettyä nii 457 raukeaa, joten sitten pitäisi miettiä vielä PNG:ssä mahdollisesti skilled visan hakua tai koettaa siirtyä aikanaan 457 visalla tämän työnantajan kanssa takas asuseihin.

Siten mielenkiintoinen kysymys: Voiko ausseissa rekisteröity firma jonka palveluksessa olisin, sponsoroida PR:ää vuoden jälkeen vaikka en olisikaan fyysisesti itse Australiassa???

Boomerang

Port Moresbyssa on tullut muutama paiva vietettya, tosin projektitoimistolla, joka on kaupungin ulkolaidalla, aidatulla ja vartioidulla alueella. Suurin osa ajasta menee rakennustyomaalla Southern Highlands provinssissa, joka on keskella viidakkoa. Eli se mita olen POM:ia nahnyt on ajomatkoilla lentokentalta toimistolle ja sen perusteella en ainakaan kadulle lahtisi kavelemaan. POM kansainvalinen lentokentta ei ole ihmeellinen, pari kauppaa, kahvila, yksi turvatarkastuspiste ja sen jalkeen waiting lounge. Mutta Port Moresbyn CBD on jaanyt nakematta, siella kuulemma voi paivalla kulkea kadulla varovaisuutta noudattaen ja kauppoja loytyy ostosten tekemiseen. Meidan projektin henkiloston on erikseen anottava lupa ja kuljetus (en haluaisi ajaa itse) managementilta, jos on asiaa muualle kuin projektitoimistoon. Jotain levottomuuksia POM:ssa on ollut viime aikoina ja luotettavimmat matkustustiedot saa tuolta > http://www.smartraveller.gov.au/zw-cgi/view/Advice/Papua_New_Guinea

Muutama kolleega on matkustanut PNGssa ja eivat ole maininneet suuremmista ongelmista. Tawali resort oli kuulemma hieno paikka. Great Barrier Reef kuulemma ulottuu PNG aluevesille. Joka lennolla PNG:n on mukana ollut Aussi turisteja matkalla surffaamaan tai sukeltamaan, ei suurissa maarin, mutta kuitenkin.

Olisin olettanut, etta firma tarjoaisi majoituksen, silla POM on kallis kaupunki asumisen suhteen. Asuntojen tasokin on varmasti kirjava, todennakoisesti CDB alue on turvallisin. Lennot POM:sta Brisbaneen/Australiaan ovat kohtuu hintaisia ja paivittain on yhteyksia. Lentoaika POM Brisbane noin 3 tuntia. Health Insurance on must juttu ja meidankin projektin henkilosto tarvittaessa kayttaa POM:ssa olevia yksityisia laakariasemia. Palkan osalta vaikea sanoa, kun olen rakennusalalla, mutta kannattanee pyytaa reilusti. Ilmeisesti palkka on verovapaa. Kaikkein parashan olisi, jos firma laittaisi paikan paalle katsomaan viikoksi tms. niin saisi paremman kuvan asioista..

Viisumien suhteen en osaa sanoa sponsorointi asioihin, kun tulimme Skilled Independet tyoviisumeilla Australiaan ja saimme maahantulon yhteydessa permanent residency statukset.

Laittelen yksistyisviestin viela tulemaan, jos haluat soittaa tms.