Skilled Migration Visasta

Aloittaja K?ssi, maaliskuu 30, 2004, 05:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

K?ssi

Hei,

:eye:

Olen esikertaa tälle palstalla ja kysyisin pariin Skilled (Independent) Migration Visahakemuksen kohtaan tarkennusta. En ainakaan heti löytänyt näihin vastauksia vanhoista viesteistänne.


Eli kuinka on hakemuksen seuraavien kohtien laita:

*English language ability:
Millaista kielitaitoa vaatii käytännössä 20 pistettä (Competent English) ja vastaavasti 15 pistettä antava Vocational English? Vaaditaanko hakemuksissa aina liitteeksi IELTS:n koe? Kokeen taso? Jos vaaditaan voiko sen suorittaa jossakin Suomessa mm. The British Council, Hakamiehenkatu 2 HKI?

*Occupation in demand/job offer:
Eipä taida kemian alan DI saada lisäpisteitä tässä kohtaa?
 
Kysyn noita lähinnä siksi että itsellä ikää on (jo) 36v., eikä hakemuksessani olisi tulossa mielestäni lisäpisteitä myöskään kohdissa: Australian Qualications, Regional Australia ja Spousse skills. Joten aika kortille tuntuu menevän tuo 115 pistettä. Koulutuksesta ja työkokemuksesta huolimatta.

Tälle sivulle toki eksyin siksi että on alkanut taas kovasti kiinnostamaan tämä Australia-mahdollisuus (=nuoruusvuosien haave). Ja oma elämäntilanne myös nyt kyllä sallisi lähdön melko hyvin.

jounij

Vuonna 1989 papereita täyttäessäni minä ruksasin  tuon kielitaidon ihan omantunnon mukaan. Mitään todistusta ei silloin vaadittu. Olisikohan ollut tarkoitus, että viisumiasioita silloin käsitellyt Australian Ruotsin suurlähetystö haastattelisi minua ja tekisi asiasta lopullisen päätöksen? Mihinkään varsinaiseen haastatteluunkaan en tosin joutunut: sellaiseksi ilmeisesti katsottiin pariin kertaan tapahtunut lyhyt suullinen asiointini viisumivirkailijan kanssa. Näin monen vuoden jälkeen asiat voivat tosin olla toisin. Toivottavasti foorumissa olevat uudemmat siirtolaiset voivat auttaa sinua ajankohtaisemmilla ja täydellisemmillä tiedoilla.


Onnea matkaan toivottaen
Jouni
Canberra

Jaaks

Kossi :D

MODL: (Migration Occupations in Demand List)

http://www.immi.gov.au/migration/skilled/modl.htm  

Competent English:
a generally effective command of the language, and the ability to use and understand fairly complex language, particularly in familiar situations.

Vocational English:
a reasonable command of the english language, coping with overall meaning in most situations and the ability to communicate effectively in nominated field of employment.

Hyvin tulkinnnan varaisia siis ja lopullinen piste maara perustuu haastatteluun eli haastattelijan mielipiteeseen eika mihinkaan kieli testiin.

eevis

Kannattaa muutenkin lueskella tota immi.gov.au-sivustoa, sieltä löytyy ahkeran hakemisen tuloksena kyllä kaikki (tai ainakin suurin osa) tarvittavat tiedot. Lueskelepa ainakin dokumentit numero 1119 ja 1121i jotka löytyvät täältä:

http://www.immi.gov.au/allforms/forms_num1.htm

Itse olen biokemisti (FM), ja kyllä silläkin pisteitä saa, joten etköhän kemian dippi-inssinäkin pisteitä saisi. Eikun vaan lukemaan dokumentteja! Sieltä numerohakemistosta ne kaikki löytyvät, kun kaikissa dokumenteissa viitataan aina johonkin toiseen dokumenttiin... Kannattaa kaivaa kaikki esiin ja printata niin voi helpommin pomppia dokkarista toiseen lukiessa.

Tsemppiä hakuun!

eevis :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


K?ssi

Kiitos vastauksista.

Jaaks & jounij:
Kieliarviointiasia oli minulle uutta.

Eevis:
Uskon kyllä koulutuksestani/ammatistani
saavani pisteitä, mutta vain kai kohdassa
Points for Skill. Sillä ehkä 50 tai 60 liitteen 1121i mukaisesti mutta kun se ei tahdo riittää. Kysymässäni kohdassa Points for occupation in demand/job offer niitä ei
mielestäni olisi tulossa ensinkään mm.
insinööreille
www.immi.gov.au/migration/skilled/modl.htm. Ymmärtänyt oikein? Kiitos Jaaks polusta. Olin tuon kyllä löytänyt. Halusin vain varmistaa epätoivoisen tilani.

Sillä nopsasti kyhäämällä:

*Skill / Engineer Chemical    60

* Age / 36      35-39 years   20

* English language ability    15

* Work Experience               10

* Points for occupation in
   deman/job offer                  0

* Points of Australian
   qualications                         0

* Points for regional Australia
   low population growth
   metropolitan areas              0

* Points for spousse skills      0

* Bonus points                        5
____________________________
                                             110


=> ja kuten pelkäsinkin alle tahtoo jäädä.

:(  :(  :(  :(   :(


Vaikka englantia osaan ja käytän toisinaan työssäni niin että siitä kirjaisin
20 pistettä? Tuskin.

Riippapisteitä mahdollista saada vielä
muulta? :?

Ja tärkein: Onko hakemusta järkevää lähteä eedes tekemään tässä tilanteessa
? Tämän vuoksi näitä lopulta kyselinkin.

Ainut teoreettinen oljenkorsi olisi
mahdollisuus saada joku sponsoroimaan itseäni?

eevis

Just, just, eli sulla oli jo pallo hallussa. :)

Kielivaatimuksesta voisit kyllä varmaan saada ton 20 pistettä, sillä fiilispohjalta sanoisin, että kyllä suomalaiset englantia "paremmin" puhuvat kuin moni muu. Olin tekemässä TOEFL-kielikokeen eli sen jenkkien version IELTSistä, ja  minusta se oli helppo (tuli 297 pistettä 300:sta). Tuntuu, että englantia äidinkielenään puhuvat arvostavat ulkomaalaisten englannin taitoja, ja me suomalaiset olemme ehkä taas hiukan liian vaatimattomia. Tämä on täysin minun oma mielipiteeni omien kokemusteni pohjalta, mutta minusta sinun kannattaisi vaan ilmoittaa omaavasi erinomaiset englannin taidot. Jos sinulla intoa Ausseihin lähtöön riittää, ja haluat Skilled-viisumilla lähteä, voisit ehkä harkita TOEFL- tai IELTS-testin tekoa englanninkielentaitosi osoittamiseen. Kumpikin on puhdasta rahastusta (ja vielä törkeää: testimaksu reilusti yli 100 euroa), mutta sittenpähän on paperilappunen kädessä, johon moni jenkkiläinen/brittiläinen/aussilainen uskoo. IELTS on yleisemmin brittivaikutteisessa maailmassa kuten Ausseissa tunnettu, joten ehkä se olisi parempi. Jos sinua arveluttaa oma kielitaitosi, käypä hakemassa ilmainen TOEFL-harjoittelupakkaus netistä, niin voit yllättyä iloisesti!

http://www.ets.org/ell/testpreparation/toefl/free.html

Toinen kohta, johon kannattaisikin varmaan yrittää etukäteen jo vaikuttaa on tuo job offer. Mikäli sinulle kelpaisi yliopistomaailma työpaikaksi, olisiko vanhalla opinahjollasi suhteita Ausseihin? Sitä kautta sponssaava taho esim. Educational-viisumille saattaisi löytyä.

Onnea vaan ja älä luovuta, kyllä sinne pääsee, varsinkin kun sinulla on hyvä ammatti ja kokemusta! :peukkuy

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


petra

Moi Kossi,

Yrittanytta ei laiteta. Skilled viisumi luokassa on matching mahdollisuus. Luokka on kasittaakseni (korjatkaa taas jos kerron vaarin) tarkoitettu nimenomaan niille jotka jaavat hippusen vaadituista pisteista. Siina luokassa hakijan tiedot laitetaan databaseen jota sitten mahdolliset tyonantajat voivat selailla  :sormetr

Toinen mahdollisuus hamassa tulevaisuudessa voisi olla tama
http://www.dundernews.com/news/wmview.php?ArtID=1852

Petra :)

riaapa

Kössi,

oletko ihan varma kielitaidostasi? Olen Eeviksen kanssa samaa mieltä, että siitä kun kirjaisit tuon 20 pistettä, niin pisteraja täyttyisi... meillä suomalaisilla kun on paha tapa aliarvioida kielitaitomme...

Riina.
Riina

petra

Viela lisaan tuosta "syrjaseutu lisasta"

'From 1 July, qualified people who want to come to Australia as skilled migrants will be able to obtain a three-year temporary residents visa if they commit to living and working in regional Australia. After two years they will be able to apply for permanent residency.'

Lainattu taalta http://www.minister.immi.gov.au/media_releases/media04/v04004.htm

En akkia selaamalla loytanyt "etuja" mita saa lupautumalla syrjaseutu asujaksi muutamaksi vuodeksi.

K?ssi

:) Riaapa & Eevis,

No ei se tietysti varmasti suuremmin lopulta haittaa vaikka 20 pistettä tuohon merkkaisikin.  115 tuntuu kyllä myös aika kireältä....ehkä silti hyvillä dokumenteilla tuolla voisi silti jo yrittää?

Asun TRE:lla ja opiskelen/kertailen paikallisessa kielikeskuksessa Saksan kielen hieman 'puutteellisia' taitojani nykyisen työnantajani piikkiin. Ja varmasti pystynet saamaan sieltä puolueettoman kannan myös englannin kielen tasostani itselleni varsin helposti (=sinällään ilmaiseksi). Yksi opettajista kun on ainakin Britti. Niin...uskotteko että laitoksen kirjallisella lausunnolla voisi olla apua asiassa?

Jaaks

Kossi :D

Ei muutakuin 20 pointsia englannin kielesta ja paperit hakuun.
Hyvalla tuurilla sinua ei haastatella ollenkaan tai se haastattelija voi olla joku "pakistanilainen" tai ihan mista vaan, joka puhuu itse viela huonompaa englantia kuin uskoisitkaan :D

Nuo englannin kielen taidon "maaritelmat" on siella vain poistamaan epavarmat ihmiset hakemasta :D

Just go for it and you might be surprised :o

Silppu

Suoritin noin kuukausi sitten IELTS testin Competent tasolla. Täytyy sanoa että aika tiukka testi, mutta silti tavallaan helpompi kuin yo-kokeet, kun varsinaista rakennekoetta ei ollut, ja se oli nopeammin myös ohi. :D

Kannattaa kyllä harjoitella testiä varten jos tuntee että ei ole ihan hyvä englannissa, ja haluaa saada vaaditut vähintään 6/9 joka osa-alueesta. Harjoittelemalla testin kannalta oleellisia juttuja saa varmasti parempia tuloksia. IELTSin sivuilla mainostetaan erityistä testiin valmentautumispakettia.

Nopeus on aika oleellinen juttu testissä. Kuultu tulee vain kerran, luetun tekstit ehtii lukemaan niin ikään vain kerran, kirjoittaa pitää nopeasti, sen kummempaa miettimättä lauserakenteita. Minimisanamäärää ei saa alittaa ilman että siitä vähennetään reilusti pisteitä.

Nauhoitetussa haastattelussa pitää mm. verrata abstrakteja asioita, kertoa mielipiteitä jne. Vinkki: puhu hitaasti vaikka haastattelija kysyy nopeasti, niin jää enemmän aikaa miettiä hyviä lauserakenteita ja ääntämistä. Mielipidettä kertoessaan ei tarvitse itse olla oikeasti samaa mieltä. Mielipiteitä saatetaan kysyä  nimittäin aika oudoista asioista, minulla esim. Lapin turismin kehittämisestä; yhteiskunnan kehittymisnopeudesta ennen, nyt ja tulevaisuudessa; siitä mikä merkitys musiikilla on yleisön/ esiintyjän kannalta. Jos et tiedä aiheesta mitään, niin on hyvä muistaa, että tärkeintä ei ole se mitä vastaat, vaan että osoitat hyvää ja monipuolista kielitaitoa.

Se mitä ruksaat hakemuksessa/ kerrot omaksi osaamisalueeksi määrittelee sen mitä sinulta kysytään. Eli jos harrastat matkustelua, tai soitat jotakin instrumenttia niin ole valmis vastaamaan alan kysymyksiinkin.

Näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut järkeä lukea tarkemmin IELTSin sivulla olevat ohjeet siitä miten pisteitä annetaan. Ja keskittyä enemmän siihen miten vaikka asioita verrataan eri tavalla toisiinsa. Mutta pääasia on kuitenkin, että testi menee läpi halutulla tasolla.

Silppu

eevis

Kössi :)

Kannattaa varmasti ottaa todistus englannin taidosta, jos sen helposti saat. Varmaan pääset jossain joskus sitäkin vielä vilauttamaan. Se, että se ei ole minkään IELTSin tai TOEFLin kaltaisen ison firman testi ei varmaan haittaa useimpia työnantajia. Paitsi tietty jos niillä on tietyt vaatimukset kielitaidon todistamisesta jollain nimetyllä testillä (tuskin). :??

Mutta varmaan otettaessa yhteyttä työnantajaan tai varsinkin juteltaessa puhelimitse tai haastattelussa osoittaa nopeasti kielitaitonsa tason. Eli tuskin edellyttävät mitään kauheita kielitestejä, jos voivat itse todeta, että kommunikointi englanniksi sujuu.  Itse tein TOEFLin vain koska erään apurahan hakeminen sitä edellyttää.

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


K?ssi

Kiitos kaikille vastanneille  :eye:

Ajattelin sitten alkaa hieman lukemaan noita hakupapereita/ohjeita tarkemmin ajatuksella myös luoda ja lähettää
valmis hakemus joskus tulevaisuudessa.

En tule osallistumaan tuohon IELTS-
kielitestiin jollei sinne sitten käsky käy.
Niin...kai ''luin'' tuon  20 pisteen kohdan hieman väärin. Ns. 'Fluent English' olisi varmaan tuolla skaalauksella jo 30 pistettä? :D

Ja saatanpa kiusata teitä vielä myöhemminkin. Ja vimeistään silloin kun oma hakemus lähti.

Täytynee tässä vielä ainakin lähestyä nykyisen työnantajani Australian (myynti)toimistoa. Josko sieltä saisi mitään lisäapua lopullisen hakemuksen pistesaaliiseen.
:D

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Kössi
* Points of Australian
   qualications                         0

* Points for regional Australia
   low population growth
   metropolitan areas              0

Ei kun vaan 20 pinnaa enkusta! Saisitko hankittua etukäteen jonkun Australian kemistien virallisen yhdistyksen arvioimaan koulutuksesi vastaavuutta Australiassa? Siitä saisit noita Australian qualification -pinnoja. Ja kyllä se kolme vuotta jossain hieman pienemmässäkin kaupungissa mahtaisi mennä? Tasmanian Hobart tulee ensimmäisenä mieleen. Tai jos lämpimämpää paikkaa etsiskelet, niin mites olisi Townsville? Siellä ainakin on käsittääkseni James Cookin yliopistossa paljon mm. meribiologiaan liittyviä töitä, ja asiasta mitään tietämättömänä voisin kuvitella tuon alan tutkimuksessa tarvittavan myös kemian taitoja. Oma kotikaupunkini Canberrakin on ihan mukava mesta, mutta en osaa sanoa, lasketaanko tämä noissa pisteytyksissä tarpeeksi "syrjäseuduksi". Eiköhän paikkakuntaluokituksetkin löydy sieltä siirtolaisministeriön sivulta?


Arvelee
Jouni
Canberra

Jaaks

Kossi :D

Viela kerran - unohda nuo kieli testit :D

Niilla ei ole mitaan tekemista PR viisumin hakemisen kanssa eika tule olemaankaan.
Se ainoa testi mika voi tulla eteen on juuri se kaytannon haastattelu :D  Kuka tahansa voi tehda testeja ja niiden tulos riippuu testintekijan patevyydesta ja vaariakin tuloksia voidaan antaa, joten niihin testeihin naissa viisumiasioissa ei juurikaan katsota.

Jouni antoi tosi hyvia ideoita noista "regional" tyopaikoista - kannattaa ajatella.  Canberra ei tosiaankaan ole yksi niista, mutta esim Jounin mainitsema Townsville on.  Siella voisi sitten vaikka Timo opettaa sinulle vahan sita 'Dementia hiihtoa" :hahhaa:hahhaa

K?ssi

Kaikki vinkit ovat luonnollisesti varsin tervetulleita (regional yms.).


Ja sauvakävely?...sujuisi kai ehkä sekin,

:hahhaa :XXXX :hahhaa

, ainakin parin huurteisen jälkeen....


Todettakoon että oma koulutus- ja työkokemuspuoli on kyllä suureksi osaksi paljon raskaammasta prosessikemiasta/ teollisuudesta kuin niinkään biokemiasta. Vaan lopultahan on kyse siitä mitä töitä kenties löytäisi jos maahan pääsisi/sitä ennen.

Jounij: Kiitos vinkistä. Kyllä. Oman alani Suomen insinööriyhdistyksellä on sisaryhditys sekä Australiassa (että Uudessa Zealannissa). Taidampa siten kääntyä myös sen puoleen josko
voisivat siellä auttaa kirjoittamalla jonkin koulutukseen liittyvän vastaavuuslausunnon.

eevis

Kössi :)

Jos alat tuota koulutuksesi arviointia järkkäilemään, laittaisitko tänne jotain kokemuksistasi. Olen itse menossa nyt vain vuodeksi Educational-viisumilla, mutta jos vaikka myöhemmin olisi tarvetta paikallista kemistiliittoa vaivata samoissa merkeissä... ;) Ja varmaan täällä foorumissa joku muukin olisi kiinnostunut.

Cheers  :XXXX

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


Timo

Niin, tuosta arvioinnista. Paitsi koulutuksen, voi arviointiin yrittää sisällyttää myös työkokemuksen. Arviointia varten on olemassa ihan omat säännökset ja pykälät. Sitä voit kysellä  nimellä "skills assessment (for migration)" tai "professional recognition"  ks. tarkempia ohjeita esim. http://www.dest.gov.au/noosr/profocc.htm   Kössi, sulle varmaan tuo engineering olisi ehkä katsastamisen arvoinen. Sieltä löytyy yhteystiedot arviointia suorittavalle taholle http://www.ieaust.org.au/  

Kyllä tuolla Townsvillessä on myös raskaamman sarjan kemiaa (esim. http://www.als.com.au ilmoittaa aina silloin tällöin vapaista paikoista. Liittyvät varmaankin kaivosteollisuuteen. Sielläkinhän kemistejä tarvitaan, myös tuolla ihan korvessa kaivosalueilla varmaankin.

Jaaks :??  :o  Enhän mä ole enää aikohin hiihdellyt missään Townsvillessä, vaan täällä rauhan ja rakkauden kukkaiskylässä :D  

Mutta ei hätää, siellä  kaupungissa on parempi opettaja. Joku kaupungin liikuntaviranomaisista on innostunut urheilulajista nimeltään Nordic Walking ja on pannut Castle Hill -kukkalelle johtavan lenkkipolun alkupäähän lasivitriiniin netistä tulostetun lehtiartikkelin, jossa kerrotaan Nordic Walkingin hyvistä puolista ja mainitaan useaan kertaan Suomi tämän lajin mekkana ja uranuurtajana.  Niin, mulla ei ole tuon kampanjan kanssa mitään tekemistä
:pyhimys

Jaaks

Timo :D

Tiedan, tiedan, mutta jossain siella pain kuitenkin :D:D:D

Timo

LainaaOriginally posted by Jaaks
Timo :D

Tiedan, tiedan, mutta jossain siella pain kuitenkin :D:D:D

Jaaks :D  Aivan, kyllä me kuulutaan virallisesti Townsvilleen. On sama pormestarikin :)

Jaaks

Timo :D

Eli siis Aussi kielella "just around the corner" :??

Mites on ne tyoasiat Timo ?
Onko mitaan varteenotettavaa loytynyt ?

Timo

Jaaks :D

Eipä ole mitään mainittavaa löytynyt. Noita poimintahommiakaan ei täällä ole muita kuin sellaisia, joista ei saa mitään paperia eikä SAA maksaa edes veroja :D Heinäkuusta marraskuuhun tilanne on kuulemma toinen kun on satokausi esim. perunalla.

Sitten nuo mainittavat hommat eli oman alani työt. Aika takkuista on ollut, vaikka hakemuksia lähtee aina tasaiseen tahtiin. Paikkoja tosiaankin on, mutta juuri sitä  minun paikkaani ei vielä ole tullut vastaan.  Aika monissa putoan pois jo ennen hakemuksen kirjoittamista siksi, etten ole kansalainen enkä Permanent Resident. Tämä Temporary resident näyttää olevan vähän sellainen väliinputoajan staus.  Mutta toivoa ei ole heitetty vielä. Hakualue on laaja, kattaa maantieteellisesti varmaan 60% Australiaa, väestöllisesti paljon vähemmän D Niin kiva kuin täällä meidän tilalla oliskin asustaa vaikka koko loppuelämä, voivat elämän kovat  realiteetit hyvinkin vaatia lähtemään muualle.

Jaaks

Timo :D

Milloinka luulet, etta saat sen permanent viisumin ??

Minulla on kylla muutama "tuttu" tai "vaikutusvaltainen" tuttava siella Townsville, Mundingburra, Burdekin, Thuringowa alueella - well you never know :D

ps No nyt taas sitten ronsyilee oikein kunnolla - sorry Kossi- but so what :D

Timo

Jaaks :D

Tuossa spouse migration -kategoriassa permanent resident -viisumia voi yleensä anoa kahden vuoden kuluttua siitä kun on jättänyt ensimmäisen hakemuksen. Asiasta annetaan ohjeet päätöksessä. Sikäli mukavaa, että mitä pidempään ensimmäisen vaiheen päätöksen saaminen kestää, sitä vähemmän pitää tuota pr:n hakemista odottaa  Minun enää 11 kuukautta :)

Skilled migration -kategoriassa pr:n saa siis heti, eikä ole tuota temporary-vaihetta ollenkaan ... koskaan ???  Minäkin sitä muutaman kerran kaduin, etten hakenut mieluummin siinä. Vinkiksi vain muille spouse-kategoriassa yrittäville. Saattaa päästä nopeammin ja vaivattomammin tässä skilled-kategoriassa.

Jaaks :) jos ajattelet, että noista sun tutuistasi voisi olla hyötyä siinä kun haen julkisia  IT-paikkoja (yliopistot, sairaalat, kaupunki yms.) niin totta kai kiitollisuudella otetaan apu vastaan.  Niin, olen toki miettinyt myöskin alan vaihtoa, mutta kun ei ole mitään kolahdusta siinä suhteessa tullut,  ajattelin ainakin  aloittaa tällä omalla alalla.

Alussa minulla oli sellainen harhaluulo, että voisin marssia työvoimatoimistoon, josta voisin saada neuvoja ja vinkkejä "urasuunnitteluun", apua CV:n hiomiseen tähän "ilmastoon" sopivammaksi...  Sitten opin, että työnvälitys on yksityistetty jokin vuosi sitten. No, sen piiriin piti kuitenkin hakeutua Centrelinkin kautta, hakea sieltä Job Seeker ID.  Ne varasivat minulle ajan yksityiseen firmaan neuvontaa ja konsultointia varten. Hyvin valmistautuneena kun menin paikalle, firma ei aluksi löytänyt ajanvaraustani mistään, ja sitten kun se oli löytynyt, sain kuulla, ettei heillä ole aikaa haastatteluun. No, lähdin pois päätellen, että ainakin tässä kaupungissa työnvälitys on tosi syvältä :nuttu: Sattuipa vain olemaan tuo sama firma, josta minut oli edellisenä päivänä väärin perustein käännytetty pois väittäen, että minulla ei olisi lainkaan oikeutta käyttää Job Networkin palveluja.

Ainoa "taktinen" apu, jota olen saanut (tuttavien lisäksi) oli Migrant Resource Centeristä. Erittäin ystävällinen suhtautuminen, mutta itse työnhausta heidän asiantuntijansa ei tainnut paljoa ymmärtää, taisi olla itsekin työtön :D

Yhdyn pahoitteluihin rösyilyn johdosta ja myös tuohon "so what" :D

Jaaks

Timo :D

Jatketaan ronsyilya....

Siis eiko viisumissasi lue, etta "employment unrestricted" :??

Jos ei niin mita siina sitten lukee siina "conditions" ??

riaapa

Timo,

Löytyisikö näistä apua:
http://www.immi.gov.au/employers/kit2003/14.htm
http://www.immi.gov.au/employers/kit2003/19.htm
http://www.immi.gov.au/employers/kit2003/28.htm

Mulla on myös tuo kahden vuoden spouse-viisumi (eli subclass 309), ja tuon ensimmäisen linkin takaa löytyvän listan perusteella minulla on siis "work rights".

Toisen linkin takaa löytyy lista noista nelinumeroisista koodeista joilla rajoitetaan työskentelyoikeuksia "conditions"-kohdassa. Minun viisumissani ei ole tuollaista koodia, vain maininta "Conditions Mig.Regs.Sched.8" (se joka selvittää mitä tuo mystinen lyhennelmä tarkoittaa saa ison hymyn...)

Olenko siis tulkinnut ihan väärin kun kuvittelin voivani tehdä niin paljon töitä kuin sielu sietää?

Riina.

p.s. sori rönsyily, Kössi... tällasta tää täällä Dunderissa on...
Riina

arixmel

Jaaha ja nyt loppu laiskottelu sillä tekosyyllä ettei ole viisumia...lol:roue
tuossa spouse viisumissa tuo temporary tarkoittaa itseasiassa  permanent ...hmmm mä olen aina ollut hyvä selittämään näitä juttuja, . no itsellä oli tuo sama juttu kun tulin tänne ja eikun töihin, kaikissa työpaikkailmoituksissa oli tuo vaatimus, ja minä sitä kyselemään. no jostain selvitettiin (immiGR.) että ei siinä mitään mee töihin laiska, ja taisi ensimmäinen työnantaja vielä tarkistaa asian. työ asioissa tää mun sub 309 tarkoittaa permanent. eli kun ne kysyy viisumia sanot joo kaikki hanskassa, no eiköhän tuohon löydy faktaakin jostain. itte tein 2 vuotta eri työnanyajilla hommia eikä mitään ongelmia, muuta älä sillä sitten mahdollisten työnantajien päätä vaivaa,,,lyhyesti ja ytimekkäästi yeah I m permanent resident...however...:roue

jos tulee ongelmia niin heitä viestillä eiköhän tuohon jostain faktat löydetä
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

arixmel

milloinkohan mä jaksaisin lukea toisten viestit, varsinkin riapan viestit tulee ohitettua lukematta :roue
ei vaan mutta huomasin tuossa että siellähän oli vastaukset jo laitettu oops
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

Ei ole mun viisumissa mainittu mitään rajoituksia enkä ole niistä tuossa ylläkään puhunut. Kysymys on ollut enemmänkin tuosta sanasta "temporary", joka herättää kysymyksiä ja epäilyksiä. Hakemuksissa olen kertonut asian juuri niin kuin se on ja kysyttäessä selittänyt Arin tyyliin, että se on itse asiassa permanent ... Ja niihän se tuon Riinan ekan linkinkin mukaan on  "Subclasses 800 to 882 " "Permanent Resident visas granted in Australia". Mun viisumini kuitenkin kertoo, että "Class UK Temporary Residence Partner, Subclass 820" Conditions sanoo mullakin, kuten Riinalla "migr. regs. sched 8", josta en kyllä minäkään tarkkaan tiedä mitä se on, joten jää nyt  hymy sammatta :(  Oli mulla se "Migration Act 1958" -kirjakin lainassa, mutta sille kävi kuten tylsälle tenttikirjalle muinoin, vain sisällysluettelo ja pari tärppiä tuli luettua :D  Agentti tai DIMIA:n kirje ei kuitenkaan  maininnut mitään rajoituksia työskentelyyn eikä opiskeluun eikä omaan yritystoimintaan.

Mutta, kun kysymys oli siis tuon " temporary" sanan herättämistä kysymyksistä ja epäilyksistä työnanatajissa.

Huomasin tuolta Riinan ekasta linkistä myös tämän:
Visa Subclasses which DO NOT HAVE WORK rights
...
Subclasses 675-686,  Temporary Resident visas

Eli jos sanon olevani "temporary resident", niin tuoksi saattaa sen joku tulkita. :?? :??  :??

Alanpa siis  tästä lähtien noudattamaan Arin neuvoa ,kiitos siitä :god:, ja ruksaan  "permanent resident" ilman mitään selityksiä :D

Jaaks

Timo :D

Tuo "migr.reg.sched 8"  ei ole sielta Migration Act vaan taysin eri osa lainsaadannosta.  "Migration Regulation, Schedule 8"

Ei ole ihan tassa juuri kasilla, mutta kun ehdin niin tarkistan tuolta meidan kirjastosta :D

Palataan asiaan.

Jaaks

MIGRATION REGULATIONS 1994 , Schedule 8 Visa Conditions

(subregulations 2.05 (1) and (2))


http://scaleplus.law.gov.au/html/pastereg/1/575/0/PR003570.htm

Siinapa onkin hieman lukemista :D:D

Jos on jotain mita, ette oikein ymmarra niin kysykaa ja voin hakea asiasta tulkinnan meidan lakimiehilta :D

Cheers

Timo

Armoa Jaaks :god:,  ei lakitekstiä  heti aamusta :D :D :D

Jos tuo kysäiseminen on sulle helppoa eikä lakimies laita laskua, voisit kyllä esittää yleisluontoisen kysymyksen, että seuraako tuosta ehdosta jotain ihan konkreettista käytännössä kun on saanut tuon Spouse viisumin subcalss 309 tai 820  ?  
Tosin minä kyllä luotan omankin lakimieheni sanaan, mutta ainahan on hyvä saada useampi mielipide.

Jos kuitenkin spekuloidaan, voisi olla esimerkiksi nin, että kun tuo ehto on viisumissa, siirtolaisministeri(ö)n on helpompi asettaa lisäehtoja jälkeen päin muuttamalla tuota schedule 8:aa. Eli vaikka rajoituksia ei nyt olisi, olisi ainakin teoriassa mahdollista että niitä voitaisiin jälkeen päin asettaa ???

Jaaks

Timo :D


Schedule 8:
Note 1   Whether a visa of a particular class may be made subject to any of these conditions depends on the relevant provision in Schedule 2.

MIGRATION REGULATIONS 1994
Schedule 2 Provisions with respect to the grant of Subclasses of visas


http://scaleplus.law.gov.au/html/pastereg/1/575/0/PR003480.htm

Visa class 309 (provisional spouse) loytyy kohdasta 100.3 ja class 820 (spouse) kohdasta 820.1 .

Kumpi sinulla on koska ne hieman erilaisia ??

Kummankaan kohdalla ei ole mitaan provision, joka viittaisi schedule 8 elika rajoittaisi tyontekoa.

Se on tosi pitka dokumentti, eika niin kovin helppotajuinenkaan.  Viitteita on joka suuntaan ja jos luet on-line taytyy olaa puolentusinaa sivua auki samaan aikaan :D

Jaaks

Vahan jatkoa aiheeseen puhelin soiton DIMI:aan jalkeen:

Seka 309 ,etta 820 ovat ns "temporary" viisumeita jotka kahden vuoden koeajan jalkeen vaihdetaan ehdot taytettaessa viisumeihin 100 (migrant) tai 801 (residence).

Temporary viisumeilla on taysi oikeus tyontekoon ja opiskeluun ilman mitaan rajoituksia paitsi et voi anoa AUS studya.

Jos anoit viisumisi Australian ulkopuolelta (kuten Riina - jos oikein ymmarran) niin voit heti maahan tullessasi anoa myos Medicare korttia johon olet Australiassa anoneena oikeutettu vasta kun saat sen permanent viisumin :D

Siina se yksinkertaisuudessaan :D:D:D

Ei muutakuin toihin vaan Timo :peukkuy

Timo

Jaaks :D

Mulla on 820.
Mutta enpä taida kuitenkaan edes yrittää lukea, vaan luotan siihen, ettei rajoituksia ole.

headwind

Terveiset NSW:n opetushallinnosta eli Department of Education and Training. Olen taalla kuukauden kontrahtihommissa auditoimassa viraston dokumentointihallintaa. Eika olekaan mikaan pieni organisaatio, Australian suurin, n. 100000 henkea. Tyossa olen tavannut niin byrokraatteja kuin opettajiakin - oma lajinsa kumpikin. Mukavia ihmisia ja mielenkiintoista hommaa.

Mutta takaisin asiaan, ja lahemmas Kossin alkuperaista postia.

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks

Viela kerran - unohda nuo kieli testit :D

Niilla ei ole mitaan tekemista PR viisumin hakemisen kanssa eika tule olemaankaan.


Jaaks tarkennatko mita talla tarkoitat? Kasitykseni mukaan Skilled Independent luokassa (Class BN, subclass 136) viisumihakemusprosessi on selva:

1. Suorita kielikoe. Tassa tapauksessa IELTS.
2. Teeta ammattitaitoarviointi. Tassa tapauksessa todennakoisesti IEAust.
3. Tee pistetesti ja jos pisteita riittavasti, jata hakemus, jonka liitteeksi mm. kohtien 1. ja 2. tulokset.

Please elaborate my friend?

Ystavallisesti
HW
(ei kuitenkaan foorumin virallinen Vastatuuli)
Riku Aho

Jaaks

HW :D

Sorry - en ollut tarpeeksi tarkka.

Kielikoe ei ole pakollinen jos pystyt muuten vakuuttamaan "Ministerin" tai hanen valtuuttamansa virkamiehen, etta hallitset ns "Vocational English"

Lue varsinkin kohdat (b) (i) (ii) ja (5)

Tassa ote Regulationista:

 MIGRATION REGULATIONS 1994
- REG 1.15B Vocational English

(1)
In this regulation:

vocational English, for a person, has the meaning given in subregulation (3) or (5).
(2) Subregulation (3) applies to a person if, on or after 1 July 1999, the person has applied for a visa a criterion for the grant of which is that the person has vocational English.

(3)
A person to whom this subregulation applies has vocational English if:

(a)
the person satisfies the Minister that the person has achieved an IELTS test score of at least 5 for each of the 4 test components of speaking, reading, writing and listening in a test conducted:

(i)
not more than 12 months before the day on which the application was lodged; or
(ii)
during processing of the application; or
(b)
the Minister:

(i)
determines that it is not reasonably practicable, or not necessary, for the person to be tested using the IELTS test; and
(ii)
is satisfied that the person is proficient in English to a standard that is not less than the standard required under paragraph (a).
(4)
Subregulation (5) applies to a person if, before 1 July 1999, the person has applied for a visa a criterion for the grant of which is that the person has vocational English.

(5)
A person to whom this subregulation applies has vocational English if the person satisfies the Minister that he or she is proficient in English to at least the standard required for the award of 15 points in the language skill factor of the general points test specified in Part 3 of Schedule 6.


--------------------------------------------------------------------------------

headwind

Okay Jaaks, tassa oltiinkin jo pintaa syvemmalla, eli puhutaan Migration Regulationeista. Sorry, en seurannut koko saietta lapi. Viittasin kommentillani vain DIMIA:n Skilled Independent Booklet no. 6:een (http://dima.cardgate.net/General_Skilled_Migration/1119.pdf) josta sain joskus sen kasityksen etta ei-natiiveille englanninkielen puhujille ei ole muuta vaihtoehtoa kielitaidon osoittamiseen kuin kielikoe.

On varmasti niin etta ko. lainsaadanto ja regulationit yliajaa tuollaiset bookletit. Jos Skilled Independent viisumihakemuksia kasitteleva Adelaide Skilled Processing Centre kieltaytyisi prosessoimasta hakemusta jossa ei ole liitteena kielikoetulosta, ilmeisesti rikkoisivat siina tapauksessa lakia.

pohdiskelee
HW
Riku Aho

Jaaks

HW :D

Aivan oikein paatelty.

Se kielitaidon osoittaminen voi esimerkiksi tapahtua puhelimitse tai henkilokohtaisessa keskustelussa migration virkailijan  (eli siis Ministerin edustajan) kanssa, jolla on oikeus todeta kielitaidon riittavyys ja merkita taydet pisteet kielitaidosta hakemukseen :D

Nuo DIMIA:n sivut ja lomakkeet, kuten on useasti aikaisemminkin huomattu ovat melko ylimalkaisia ja vain viitetta antavia, mutta lukemalla tarkemmin Act ja Regs loytyy se asian todellinen laita ja myos kaikki mahdolliset keinot joita voi kayttaa (mikaan laki ei ole aukoton).

Usein varsinkin nuo Regulations kuulostaa ehdottomilta, mutta kannattaa katsoa jos valilta loytyisi sellainen pieni helposti huomaamaton sana kuin "or" joka yleensa melkein joka tapauksessa antaa "Ministerille" tai hanen edustajalleen voiman ja valtuudet paattaa lahes ihan miten haluaa.

On myoskin olemassa tuskin koskaan julkisesti puhuttu "Exercising public interest power under s.351 of The Migration Act 1958", joka sanoo seuraavaa:

"Under the section 351 of the Migration Act 1958 (the Act), the responsible Minister may substitute for a decision of the Migration Review Tribunal a decision which is more favourable to the you if the Minister thinks it is in the public interest to do so."

Siis toisinsanoen Ministeri voi kumota ihan minka tahansa aikaisemman paatoksen, vaatimuksen tai ehdon ja tehda taysin oman mielensa mukaisesti :D

Oma aikaisempi vastaukseni Kossille, johon viittasit oli myos liian ylimalkainen - pahoittelen sita :D

Cheers
Jaaks