Kokemusta vastaavan työn saanti Australiasta? Sorsitaanko muuttaneita?

Aloittaja tepi, joulukuu 30, 2002, 15:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Milka

12 kuukautta kestanyt avoliitto rinnastetaan taalla avioliittoon, joten viisumin tai byrokratian vuoksi teidan ei tarvitse naimisiin menna :-)

Tyopaikan saannissa apuna on hyva englannin kielen taito. Luonnollisesti ilman sita joudutte aloittamaan ns. alempaa. Hyva englannin kielen taitokaan ei aina takaa saman tasoisen tyopaikan saantia, mihin Suomessa on tottunut. Onnistumiseen vaikuttaa paljon myos se etta onko taalla pulaa alasi tyontekijoista.

Tyonhaun kannalta on aina parempi jos on tyokokemusta jostain isosta kansainvalisesti tunnetusta firmasta. En tarkoita ainoastaan Nokiaa vaan ylipaataan firmaa, joka on varmasti tuttu taalla silla alalla tyoskenteleville.

Monet ns. ammattijarjestot esim. CPA antavat pyynnosta (tai maksusta) lausunnon ulkomailla suoritetun tutkinnon patevyydesta taalla. Voi olla etta joudutte suorittamaan muutaman aineen yliopistolla, jotta saatte oikeuden kayttaa takalaista tutkintonimiketta, mutta kokonaan ei tutkintoa suinkaan tarvitse suorittaa. Itse jouduin suorittamaan yhden kurssin. Jotkut yliopistot muuten jarjestavat kursseja myos etaopiskeluna ja ne voi suorittaa myos ulkomailla. Kannattaa muuten tutkiskella immigration sivut tarkkaan, sielta loytyy linkkeja moneen suuntaan.

Melbournen lahelta tiedan ainakin yhden ison paperitehtaan, Amcor. Heilla on omat webbisivut, kannattaa vilkaista.

Valitettavasti usein on niin, etta viisumi taytyy olla ennen kuin tyopaikkoja voi hakea. Silla jos tyonantaja sponsoroi tyontekijan maahan, tyonantajan taytyy todistaa, ettei samoja kykyja loydy yhdeltakaan tyopaikkoja etsivalta paikalliselta tyonhakijalta.

Sairaanhoitajista on huutava pula ainakin Melbournen seudulla, joten teidan kannattaa yrittaa saada selville, etta ovatko isot sairaalat varvaamassa sairaanhoitajia ulkomailta talla hetkella.

Hyvaa Uutta Vuotta ja Onnea yritykseen!

Jouko

Heippa..

Lisäisin Suomalaiselta sairaanhoitaja ystävältäni kuulemaa... Englantilaiset värväysyhtiöt ovat järjestäneet Suomessakin sairaanhoitajien värväystä Australiaan, tapahtumista on ilmoitettu Helsingin sanomissa aina silloin tällöin. Myös Englantilais- lehdissä näyttää olevan kestoilmoituksia joilla haetaan sairaanhoitajia Australiaan, hupaisaa on että täällä taas joissain lehdissä haetaan sairaanhoitajia Englantiin.

Täällä Australiassa on ainakin tällä hetkellä pula sairaanhoitajista, tosin ainakaan Queensland ei hyväksy sairaanhoitajan koulutusta sinällään vaan siihen on käytävä lisäkoulutusta. Joissain osavaltioissa Suomalainen koulutus hyväksyttäisiin suoraan, mutta tämä kannattaa tarkistaa osavaltiokohtaisesti.
:cool:


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

headwind

Jos haette viisumia Skilled Independent luokassa ja täytätte perusvaatimukset,  mahdollisuudet viisumin saantiin saattavat olla kohtalaisen hyvät. Ammattitaitoarvioinnin (skills assessment) läpäisevä sairaanhoitaja saattaa saada ko. viisumin alle puolessa vuodessa. Insinöörien ammaatitaitoarvoinnin tekee IEAust, kestää noin kuuakuden ja maksaa summaa EUR 250 vastaava määrä AUS dollareita. Sitä ennen täytyy olla suoritettuna IELTS-kielikoe, onnistuu mm. British Councilissa Helsingissä, tulokset ja todistus tulivat postissa 3-4 päivää kokeen jälkeen, maksoi n. EUR 125.

Riku Aho

Raiwå

Tuohon sairaanhoitajaasiaan lisäys, juttelin juuri ennen joulua asiasta luonamme vierailleen hoitajan kanssa.
Totta on se Englantilaisten harjoittama värvääminen euroopasta & Scandinaaviasta.
Mutta se että pääset tänne töihin suoraan, sinulla täytyy olla luokitus joka vastaa Austraalian vanhoollista järjestelmää.
Sen voi saada menemällä esim Englantiin(samanlainen järjestelmä) määräaikaiselle komennukselle.
Sitä en kysynyt että kuinka kova homma on päästä sinne suomesta, luulisin kuitenkin sen olevan helpompaa mun ollaan EU alueella.

Tähän voisi varmaan joku Sairaanhoitaja tytöistä joka on täällä komennuksella antaa vastauksen ??

:D

Työpaikan hakemista ei estä viisumin puuttuminen, päinvastoin siitä on hyötyä jos sellaisen saat varmistettua hakuaikanasi tai ehkä ennenkin.
Jos ammattitaitosi on kova ja tarpeellinen? tulee tuleva työnantajasi auttamaan sinua hakuasioissa takaamalla työpaikan/toimeentulon joka on tärkeä asia hakemuksen läpisaannin kannalta.:cool:
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

fogs

Tuohon hoitajahommaan lisäystä, itse olen ollut Lontoossa hoitsuna pari vuotta 97 ja 98. Englannissa on UKCC rekisteröinti sairaanhoitajille ja ko. rekisteröinti vastaa Australian rekisteröintiä. Tuon rekisteröinnin voi hoitaa suomesta käsin ilman että tarvitsee lähteä työkomennukselle Englantiin.

UKCC rekisteröinnin jälkeen kannattaa ottaa yhteyttä tulevan osavaltiosi Nursing boardiin joka lähettää sinulle tarvitsemasi lomakkeet sekä listan tarvittavista liitteistä. Huomautuksna tähän väliin että kaikki lomakkeet pitää mennä suoraan sinun ohi sinne nursing boardiin eli esim. oikeusministeriön todistus nimikerekisteröinnistä pitää mennä suoraan oikeusministeriöltä nursing boardille, koulutodistus kääntäjän virallistamana pitää mennä suoraan koululta nursing boardille jne. Saattaa kestää noin 3kk koko paperisota joten kannattaa aloittaa nyt. Hoitajan töitä et saa ellei nursing board ole sinua kyseisessä osavaltiossa rekisteröinyt tai rekisteröimässä.

kannattaa katsoa netistä
Australian nursing counsil //www.anci.org.au


Raiwå

Kiitos korjauksesta Fogs :)

On hyvä että tulee muutakin kuin toisenkäden tietoa tänne.
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

arixmel

suomi inssi paperit ei anna suoraan sulle "inssi" papereita taalla, josset ole valmistunut ammattikorkeakoulusta, jossa ei minun aikanani ollut muut eroa kuin kayda yksi ruotsin ???kurssi lisaa ja kypsyys raportti tai vastaava.

no kaytannossa ei ehka kannata tuhlata 300 taalaa papereittesi vahvistuttamiseen taalla, otat vaan virallisen kaannoksen suomi todistuksestasi, itse olen huomannut etta suomikoulutuksella on aika hyva maine taalla, ja ei se ainakaan huonompi ole kuin paikallisilla,
ton milkan mainitseman paperitehtaan lisaksi taallla (Melbourne) on suomalinen paperi tehdas myos tais olla UPM, kay kattoon suomalaisten paperifirmojen kotisivut ja sita myoten eteen pain, ma itse asiassa soitin niille tanne kun tulin eka kertaa yli, ja sain aika hyvia neuvoja (esim inssi papereista etta pistat tittelin vaan nimesi jaleen heh heh)
onnea matkaan
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

tepi

Kiitoksia kaikille tietoa antaneille!!! Varsinkin sairaanhoitajien tilanteesta tuli tietoa oikein kunnolla.

Mutta vielä pari kysymystä:

Miten lasten päivähoito toimii...? Kunnallista päivähoitoa
ei varmaankaan Suomen mittakaavassa ole (?). Onko ainoa tapa turvautua yksityiseen, vai onko maan tapana että lapset hoidetaan kotona?

Raiwå

Mutta vielä pari kysymystä:

Q_Miten lasten päivähoito toimii...?

A_Pääasiallisesti yksityisesti

Kunnallista päivähoitoa

On sitä, mutta hankala päästä niiden harvalukuisuuden vuoksi.   keskihinta per päivä noin $40 per lapsi
Alaikärajaa ei periaatteessa ole jos oikean paikan löytää.


vai onko maan tapana että lapset hoidetaan kotona?



Joo, Kolmeen vuoteen asti.
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

tepi

Moro kaikille!

Olen alkanut haaveileen muuttoa (tai 1-3 vuoden oleskelua) ulkomaille. Australia kiinnostaisi sen vakaitten olojen- ja ilmaston vuoksi.

Perheeseeni kuuluu avovaimon lisäksi reilun vuoden ikäinen poika. Tuleeko avoliitosta vaikeuksia byrokratian kanssa? Tietääkseni Australia on joissain asioissa Suomea huomattavasti vanhoillisempi(?).

Olen koulutukseltani automaatiopuolen inssi. Työkokemusta puunjalostusteollisuudelle tapahtuvasta asiakaspalvelutehtävistä muutama vuosi...pidän itseäni alan ammattilaisena (kapean erikoisalueen joka on sovellettavissa myös muille teollisuuden aloille). Tietääkseni puunjalostusteollisuutta sielläpäin on Tasmanian lisäksi ainakin Brisbanen ja Melbournen alueella(?).

Avovaimoni on koulutukseltaan sairaanhoitaja (kaksi tutkintoa: 1.psykiatrian- 2.sisästautikirurgian) molemmista työkokemusta n. vuoden verran. Luin aiemmasta keskustelusta, että ainkin vanhusten hoitoon täytyy hankkia vielä paikalliset todistukset(???).

Miten Australiassa suhtaudutaan Suomalaiseen esim. insinööritutkintoon? Onko Suomessa suoritettu tutkinto suoraan käypä- vai pitääkö vielä hankkia jotain eri todistuksia?

Millaiset työnsaanti mahdollisuudet mielestänne meillä on? Olen seuraillut Monster.com.au aussityöpaikkoja muutaman kuukauden ajan. Kaikissa työpaikoissa joista olisin ollut kiinnostunut on ilmoituksen lopussa "This role is only available to Australian residents or to those who hold valid working visas or permits."Tarkoittaa ilmeisesti voimassa olevaa viisumia? Jos tosissani alkaisin etsimään töitä, niin pitäisikö ensin hankkia tarvittavat viisumit- vasta sen jälkeen työpaikka?..???

Näitä vastaavia kysymyksiä on varmaankin kysytty täällä useasti aiemminkin - olen kuitenkin kiitollinen mikäli joku auttaisi.