Kiireistä asiaa viisumista

Aloittaja tepu, elokuu 16, 2006, 21:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tepu

Olen menossa australiaan neljäksi kuukaudeksi. Menen sinne yliopistoon tekemään omaa väitöskirjaani, mutta maksan itse itselleni palkan, eli en ole siellä varsinaisesti töissä, vaikka minulla onkin olemassa sopimus yliopiston kanssa.

Ajattelin hakea occupational training viisumia. No siinä yliopiston pitää lähtettää eräs lomake siirtolaisvirastoon ja sieltä lähettävät sen takaisin yliopistoon, josta se lähetetään minulle, niin että voin sitten hakea viisumia. No nyt tämä kierros siellä siirtolaisvirastossa on jo kestänyt 2 kk.tta.  Eli enpä taida ehtiä tätä ko. viisumia saamaan.
No ajattelin hakea turisti viisumia, mutta onko niin, että sitä ei voi sitten vaihtaa tähän harjoitteluviisumiin.....
Minulla on kyllä pari konfrenssiakin siellä australiassa - joten on muutakin syytä vierailla siellä.
Kannattaako hakea 3 kk:n vain 6 kk:n turistiviisumia.
Minulla on paluu neljän kuukauden päähän, joten onko kolmen kuukauden viisumi ongelma.....

Aikis

Jos ei raha liiku ollenkaan sinun osaltasi, niin mika ongelma on 6kk - tai vaikka pidemmassakin -  turistiviisumissa. Sillahan saa opiskella ja sitahan vaikkarinteko on. Toita vaan ei saa tehda. Ja lienee huomattavasti yksinkertaisempi saada.

Mutta riippuu tietysti tuosta sopparin sanamuodosta...Miksei sitten opiskelijaviisumi?

RUU

Mistä olet, Tepu, tarkistanut, että tuo viisumi olisi sopivin?
Meinaan, että meilläkin ollaan suomalaisella rahoituksella täkäläisessä yliopistossa hommissa Visiting Academic -viisumilla. Occupational trainee kuulostaa minun korvissani enemmänkin työharjoittelulta kuin postgraduate tutkimukselta (tämä sanottu täysin tarkastamatta edes Dimian tietoja).

Voisin nimitäin veikata, että jos hakemus on jumiutunut, siinä on jokin ongelma. Sinulla lienee jokin 'file reference number', tms. tuolle hakemuksellesi. Soita Berliiniin (tai s-postaa) ja utele hakemuksen statusta.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

tepu

Kiitos vastauksista. Kun seikkalin viisumiviidakossa, student viisumin osalta kyseltiin kurssien numeroita, joille aikoo osallistua, joten se stoppasi siihen.
En löytänyt tuota vierailevan tutkijan viisumia, vaan ainut sopivin jonka löysin oli tuo ko. training viisumi.

Ongelma on se, ettei viisumihakemus ole vielä edes Berliinissä. Ko viisumissa yliopiston piti lähettää tietty lomake DIMA:n toimistoon Australiassa, ja DIMA:n piti lähettää lomake takaisin yliopistoon, joka laittaa sen sitten minulle.
Eli tätä lomaketta nyt odottelen.

Voin ottaa hyvin 6 KK:n turistiviisumin, mutta  voinko olla yliopistolla töissä, koska minulla on sinne olemassa visiting research fellow sopimus, jossa on kuitenkin maininta, että en saa palkkaa ko. ajalta? Eli onko tämä ns. laitonta???

Ja onko niin, että jos tulen maahan turistiviisumilla, en sitä voi enää muuksi muuttaa...
Minunhan pitää jokatapauksessa konfrenssiin tulla.
Aika loppuu pian.

eevis

Tepu, tuo vastaanottavan yliopistosi Nomination-lomake on varmasti DIMAn pinkassa "käsitellään jahka keretään"... :) Omaa viisumiani (business long stay) varten tarvittiin myös nomination ensin, ja kun työnantajani ei vaan jankutuksestani huolimatta voinut kysyä sen perään, sen tuleminen kesti niin kauan etten kerinnyt lopulta saada omaa viisumiani ihan ajoissa. Mutta kannattaa kyllä ehdottomasti painokkaasti pyytää sitä yliopistosi HR-henkilöä joka asiasta vastaa kyselemään nominationin tilannetta DIMAsta. Sinähän et sitä edes voi itse kysyä, koska se on yliopiston tekemä hakemus, ja heillä on siihen tuo reffinumero. Niille on vaan siellä niin jankutettu sitä, että "kyselyt voivat hidastaa hakemuksesi käsittelyä", etteivät kysele, ja sitten jotain puuttuukin ja hakemus seisoo... hohhoijaa

Turistilla ei muuten saa opiskella kuin 3 kk max... :( Enkä kyllä yrittäisi sillä työskennellä, koska viisumissa ehdottomasti kielletään työskentely, ja vaikket saisi työstäsi palkkaa (kun "itse" maksat sen), luulisin että se katsotaan silti työksi. Mutta hei, olen muistaakseni joskus ollut väärässäkin... :) No, toivotaan että asiat järjestyvät parhain päin, ja saat sen nomination-kirjeen pian postiluukustasi. :sormetr
Dees - We will bloody bounce back!!!


eevis

Tepu, kaikki muu tuossa occupational traineessa näyttää sopivan lyhyeen väikkärintekosessioon, mutta ainoa mikä hiukan mietityttää, on että viisumin ehdoissa mainitaan myös "Pay and work conditions: Australian organisations nominating an applicant for an occupational trainee visa must declare that the trainee will be employed under Australian industrial relations law and relevant Australian Government, State or Territory awards and conditions for the industry." Pay? Missään muualla tämän viisumin sivuilla en löytänyt kohtaa, jossa olisi mainittu mitään siitä, kuka palkan maksaa. Toivottavasti ei siis haittaa, että maksat palkan itse itsellesi. :confuse

Ja lisäystä: samoilla sivuilla todetaan: "The processing time for an occupational trainee nomination and visa application is two months to three months." Että jos se nomination on nyt 2 kk siellä ollut... hippasen vähän jättävät aikaa itse hakemukselle.
Dees - We will bloody bounce back!!!


tepu

Kiitos kaikille vastanneille. Yritin ottaa yhteyttä Berliiniin - sieltä sain vastauksen, että heillä ei ole aikaa vastata yksittäisten ihmisten asioihin, vaan kaikki olennainen löytyy nettisivuilta.
Yritin tavoittaa Suomen konsulattia puhelimella, sillä muita yhteystietoja en löytänyt. Varmaankin sata kertaa soitin, useana päivänä,heidän virka-aikanaan, ei mitään vastausta.
Laitoin viestiä Sydneyhin Suomen suurlähetystöön, no vastaus tuli, että he eivät voi auttaa, vaan ota yhteyttä uudelleen Berliiniin, sillä Australian viranomaiset hoitavat asian.
No nyt sitten laitoin turistiviisumi hakemuksen - kuuteen kuukauteen saakka,  ja odottelen vastausta. Statukseni on tosiaan visiting appointment - eli luulen että turistiviisumi siinä mielessä on ok, MUTTA kun ko. tutkimuskeskus sijaitsee sairaalan yhteydessä ja turistiviisumi kieltää sairaalaan menon. Ei tosin ole tarkoitus osastolle mennäkään.
Mitä mieltä te kokeneemmat olette. Yritänkö siis sinnitellä tällä turistiviisumilla VAI
olenko liian rehellinen jos menen paikanpäällä kertomaan suurlähtystöön tilanteeni ja yritän saada toisenlaisen viisumin, vaikka turistiviisumi kieltää viisumin muuttamisen.
Minun onglemani on se, että minulla on psykiatrian konferenssi Melbournessa, jossa itselläni on suullinen esitys. Eli voin jokatapauksessa mennä sinne turistiviisumilla, mutta ymmärretäänkö tämä jos kerron, että en voinut jäädä odottamaan varsinaista viisumia?? Onhan minulla yliopiston kanssa tehty paperi ja myös paluulento lippu. Eli ei ole mitään tarkoitusta jäädä maahan tällä kertaa pidemmäksi aikaa.
Tuttavani oli ollut opettajavaihdossa Australiassa ja rastittanut koneessa turistin sijaan kohdan
"muu" ja tietysti jäi kiinni tullissa. No kertoi ,miksi on menenossa maahan, vaikka olikin turistiviisumilla ja asia oli viranomaisten taholta.
Onko kellään kokemusta tälläisestä sotkusta???
Rangaistaanko jos on liian rehellinen?

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja tepu
Laitoin viestiä Sydneyhin Suomen suurlähetystöön, no vastaus tuli, että he eivät voi auttaa, vaan ota yhteyttä uudelleen Berliiniin, sillä Australian viranomaiset hoitavat asian.

Suomen suurlähetystö tosin on Canberrassa. Sydneyssä on konsulaatti, joka hoitaa mm. Suomen kansalaisten passiasioita heidän uusiessaan Suomen passin. Australian passit ja viisumit luonnollisesti hoitaa Australian valtion viranomaiset.

LainaaYritänkö siis sinnitellä tällä turistiviisumilla VAI
olenko liian rehellinen jos menen paikanpäällä kertomaan suurlähtystöön tilanteeni ja yritän saada toisenlaisen viisumin, vaikka turistiviisumi kieltää viisumin muuttamisen.

Ei täällä paikan päällä ole mitään suurlähetystöjä, joissa asiaa voisi hoitaa. Siirtolaisvirastossa ehkä, mutta enpä menisi yrittämän, jos turistiviisumisi ehdoissa mainitaan, ettei sitä voi muuttaa myöhemmin muunlaiseksi viisumiksi.

Jos et malta odottaa sen paperityön menemistä läpi, niin minä sinuna tulisin tänne turistiviisumilla ja olisin ihan hissuksiin viranomaisiin nähden siitä mitä puuhailen. Mutta en tietenkään voi suositella, että muut toimisivat samoin kuin minä. Sorry, etten voi auttaa sen paremmin...


Onnea kuitenkin toivottaa
Jouni
Canberra

tepu

Kiitos Jouni,
Noin juuri ajattelin toimia. Enpä usko, että ihmisiä yliopistolla kiinnostaa millä viisumilla oleilen kun en tarvitse palkanmaksun ym. vuoksi mihinkään viranomaisiin olla yhteyksissä. Kerronpa sitten miten kävi.

Aikis

Onpa sinulla Tepu tosiaan tiukka tilanne...muutamia yksittaisia havaintoja:

Yleensa asioissa ollaa tarkkoja eli se on jetsulleen niin kuin paragraafeissa sanotaan. Eli kepulikonstit ei auta, ne voivat suorastaan olla vahingoksi. Selittelyjen lapimenoon ei kannata luottaa eika niiden varaan mielestani oleskelua laskea.

Mutta: sitten kun tiukkapaikka tulee ja jokin on mennyt pieleen (tahattomasti) yleensa asian selittamisella ja taas selittamisella saa kuitenkin myotatuntoa puolelleen ja asiat jotakuinkin jarjestyvat. Mutta ei helposti kuitenkaan, sen on kokemus osoittanut.

Paremminkin keplottua voisi harjoittaa yliopiston tai tutkimuskeskuksen kanssa - esim tulee mieleen, etta jos turistiviisumilla saa opskella vain 3 kk niin sitten 'opiskelet' vaan sen ajan ja loppu on osallistumista konferensseihin sun muuta ekskursiota. Nain mun jarki sanois. Mutta silloin sitten siita palkasta vaikka itsemaksavanakin ei pida puhua mitaan.

Olen ollut turistiviisumin omaavan henkilon kanssa sairaalassa sisatiloissa (ei nyt suorastaan leikkaussalissa!) eika kukaan ole kysnyt kenenkaan passia... Eli jos tosiaan tyoskentelet tutkimuskeskuksessa, tuskin ongelmia sen suhteen tulee.

Mutta se on viela naista (ainakin minun jutuistani) muistettava, etta vastuu on lukijalla. Joka tapauksessa toivotan hyvaa matkaa ja antoisaa tutkimusjaksoa!

Ps viela etta sorry etta sekaannun, mutta Manly on kylla aika hankalan matkan paassa Parramattasta (menetko siis UWS:aan?)...Ala tee hatapaissasi huonoja ratkaisuja vaan hengita syvaan, she'll be right in Australia!

sanni

Tulin viisi vuotta sitten Australiaan puoleksi vuodeksi juuri tuolla Visiting Academic -viisumilla. En tieda kuinka ehdot ovat siina mahdollisesti muuttuneet, mutta taalta kai loytyy kaikki tarvittava (em ehtinyt siihen pahemmin nyt tutustumaan):

www.immi.gov.au/visitors/special-activity/419/index.htm

Muistaakseni palkallista tyota ei saa taalla tehda, mutta tutkimusta ja opiskelua siis tietenkin niin paljon kuin mieli tekee. Itse hankkimasi rahoitus ei taalla pitaisi ketaan kiinnostaa, kun siis mikaan aussiosapuoli ei ole siina mukana.

Muistaakseni viisumin saaminen oli aikas nopeaa, tarvitsin ainoastaan kirjeen yliopistolta vahvistamaan, etta tutkimukseni/suunnitelmani olivat hyvaksyttavat. Tosin sain tuon viisumin Lontoossa, jolloin pystyin hoitamaan kaiken kasvotusten...

eevis

Tepu, ainakin yhden hyvän uutisenkin voinen kai antaa: en olisi itse myöskään saanut käydä sairaalassa business long stayllani, mutta työpaikka sijaitsi myös sairaalan yhteydessä, ja siellä sitten vuoden ajan päivittäin kävelin töihin, lounaalle, kahville jne sairaalan läpi. Ei ole ainakaan vielä DIMA saanut mua kiinni... :eye:
Dees - We will bloody bounce back!!!


tepu

Ehdin jo hätäpäissäni tekemään elektronisen turistiviisumi hakemuksen.
Katselin nyt tuon academic visitor viisumin hakujuttuja ja jos olisin ollut järkevä olisin heti sitä hakenut enkä lähetyt mitään ihme  koukeroita tekemään - no elämä opettaa.
Nyt vielä ongelmana on, että siinä tulee olla mukana tutkintotodistus - kun se lähetetään Berliiniin, tuleeko se olla käännettynä Englanniksi?????
On tämä järkkyä......

tepu

Sannilta piti vielä kysymäni, että kuinka kauan se sinun viisumin saantisi kesti? Viikkoja, kun kerrot että se oli nopeaa.
Auttaako muuten jos kiirehtii viisumihakemustaa?
Olen asunut kolmessa eri maassa Suomen lisäksi, mutta tässä viisumiasiassa olen aivan untuvikko:nuttu::nuttu:

tepu

Pohdiskelinpa tässä sitäkin mahdollisuutta, että lennän itse Berliiniin asiaa hoitamaan. Luuletteko / tiedättekö nopeuttaako paikanpäällä asuminen asian käsittelyä??  Siis kannattaako matkustaa, hoituuko asia paikanpäällä paremmin / nopeammin.  Onko joku muu kuin Sanni hoitanut asioita itse paikanpäällä?

Lentojen muuttaminen maksaa, tosin ei paljon. Mutta enemmän huolestuttaa, etten ehdi konferenssiin.
Kiitän, jos vielä jaksatte tätä ongelmaani kommentoida.

sanni

Luulenpa, etta se kasittely sujui Lontoossa nopeasti sen vuoksi, etta suurlahetysto on siella suurempi ja myoskin koska kyseessa on yksi ja sama Commonwealth ja tuota akateemista vaihtoa ja muutakin liikkumista brittien ja aussien valilla on niin paljon. Tarkkaa myontamisaikaa en nyt muista, oliskohan siihen mennyt kuukausi korkeintaan. Saat englanninkielisen tutkintotodistuksen varmasti tiedekunnastasi sita vain pyytamalla. En kylla usko, etta kannattaa Berliiniin lahtea seikkailemaan tuon viisumin vuoksi enka tieda auttaako hoputtaminen. Kasvotusten asioiden hoitaminen oli vain siina mielessa mukavaa, etta pystyin heti kysymaan kaikki mahdolliset mieleentulevat asiat hakemuksen jattaessani ja halutessani olisin voinut menna toimistoon kysymaan lisakysymyksia helposti.

RUU

LainaaAlkuperäinen postittaja tepu
Sannilta piti vielä kysymäni, että kuinka kauan se sinun viisumin saantisi kesti? Viikkoja, kun kerrot että se oli nopeaa.
Auttaako muuten jos kiirehtii viisumihakemustaa?

Meidän Visiting Academic eteni seuraavasti: kutsuva instituutio lähetti oman sponsori-/nomination-hakemuksensa paikalliseen Dimiaan hetkellä 1, meidän hakemus lähti Berliiniin 3 vk myöhemmin. 2 vk myöhemmin tuli pari tarkentavaa kysymystä perheen talousasioista, ja pari päivää vastauksen antamisen jälkeen käsky lähettää passit Berliiniin. Passien "kääntymisaika" Berliinissä oli ilmeisesti kaksi päivää (+ muutama päivä postin kulkua päälle). Eli osapuilleen 6 vk kului koko hommaan.

Hakemus menee nopeimmin läpi kun se on täydellinen ja tarkasti täytetty. Perään soittelu ei uskoakseni erityisesti nopeuta näiden muutenkin nopeasti käsiteltävien viisumien käsittelyä. Laita hakemukseen mieluummin hiukan liikaa tietoa ja vältä ylimalkaisuuksia, niin käsittelijä saa luettua paperin kerralla läpi ja tehtyä päätöksen jo ensimmäisellä kierroksella.
Toki voi koittaa laittamalla kansilehdelle erikseen pyynnön käsitellä hakemus asap australiassa olevan huippukongressin, tms. hyvän syyn vuoksi. Mutta virkailijalla toisaalta on varmaan ohjeet (ja ehkä menttaliteettikin) että ennakoitavat asiat hoidetaan ajallaan eikä viime hädässä eli jonossa ei etuilla.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

tepu

Nyt minä olen vielä enemmän ymmällä.
Kun ohjeissa sanotaan, että tätä Visiting Academic hakemusta varten ei tarvita tätä
DIMIAN kirjettä. Siihenhän se minun Occupatinal training hakemus jumittui.
Vaan pelkkä hyväksymiskirje yliopistosta ja se mulla on??


Kun tämä paperi on nimenomaan ollut jo sen kaksi kuukautta siellä DIMIASSA.

Taidanpa tehdä niin, että menen sittenkin sillä turistiviisumilla ja teen nämä paperit valmiiksi ja tarvittaessa sitten maasta ulos hakemaan sitä uutta viisumia, mutta konferenssiin haluan mennä.

No taitaa tulla enemmän kuin mielenkiintoinen reissu....mutta kokemusta ikä kaikki.

tepu

Hei, sain turistiviisumi päätöksen juuri sähköpostiini: Tässä ehdot, eli vaikuttaisi siltä, että kolme kuukautta, töitä, jotka mitä suurimmissa määrin ovat opiskelua (opinnäytetutkimus) onnistuu tällä viisumilla, ja mainitaanhan tuossa ehdoissakin training. Olenhan välillä konferensseissa ja tarkoitus on kiertää hieman maailmaankin, joten luulen, että yliopistokin tulee asiassa vastaan, jos hätä tulee.

Visa Conditions:

The Subclass 676 Tourist visa has been granted with the following conditions.

NO WORK - 8101

You must not engage in work in Australia. :taala"Work" means an activity that, in Australia, normally attracts remuneration.:taala

MAXIMUM 3 MONTHS STUDY - 8201

While in Australia you must not engage in any studies or training for more than 3 months.