Pankkitilit

Aloittaja Annee, syyskuu 15, 2004, 00:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Annee

Morjensta !

 
Onko pankkitilin avaus välttämätöntä jos aikoo tehdä töitä?
Palkan maksua ei voi suorittaa esim.käteis shekeillä jne?
 Ja jos tilin joutuu avamaan onnistuuko se vain 3 kuukaudeksi?

     Anne

Suski

Moikka!

Mä oon jostain lukenut tai kuullut, että työn tekemiseen tarvitaan työhön oikeuttava viisumi, merkintä passiin viisumista, veronumero (Tax File Number, TFN) ja pankkitili.

Mulla on lähtö 12.10 ja oon itse yrittänyt ottaa vähän selvää noista pankkitili asioista, mutta vähän pimennossa on vielä, että mikä ois "paras mahdollinen" pankki yms. Mä en oo tullu ees ajatelleeks, ettei sitä tiliä sais esim. 3kuukaudeks. Itse aion olla lähemmäs 4 kuukautta. Mutta mäkin oisin kiitollinen, jos joku osaa kertoa, onko tilin avaamisella joku "aikaraja", mikä sitä täytyy pitää??

Suski

jounij

Laillisesti palkan maksavat yritykset maksavat sen pankkiin. Pankkitili on auki niin kauan kuin siellä on rahaa + jonkun aikaa se pankki vielä suvaitsee ylläpitää tyhjää tiliä ennen kuin se suljetaan automaattisesti. Miksi sinne pankkiin mennessä pitäisi sanoa, että aikoo pitää avattavan tilin vain jonkun tietyn ajan?

Ylävasemmalla olevaa Hae-linkkiä painamalla ja siitä seuraavalla sivulla hakuaiheeksi sanan pankki kirjoittamalla saa eteensä aiheesta aiemmin käytyjä keskusteluja - mukaanlukien joitakin suosituksia. Sama koskee myös TFN:ää.


Vihjaa
Jouni
Canberra

Aussit03

Annee & Suski,

Citibankilla on backpackereille räätälöity pankkitili "Traveller Account", lisäinfoa: www.citybank.com.au. Commonwealthiinkin kannattaa käydä tutustumassa: http://www.commbank.com.au/personal/
Itselläni oli Westpac (sain Work & Travelin kautta), joka tuntui tosi kalliilta.

riaapa

Laitetaas nyt tähänkin viestiketjuun tämä linkki: http://www.infochoice.com.au/

Tuolta kun valitsee vasemmasta valikosta Savings Accounts, niin pääsee vertailuun, jossa verrataan kaikkien pankkien normaalien tilien ominaisuuksia, palvelumaksuja jne...

Henk.koht. en kyllä sanoisi että Commonwealthiin kannattaisi tutustua: kuukausimaksut on huimat, eikä niihin sisälly juuri mitään, eikä rahoillesi makseta juuri mitään korkoa (olikohan se 0.001%...). Infochoicen avulla löytyy parempiakin vaihtoehtoja.
Riina

Aussit03

Riina,

Itse olen tulossa opiskelemaan ja olen tutustunut Commonwealthin Overseas students-tiliin, jolla ei ole lainkaan kuukausimaksuja. Mutta taitaa sitten muilla tileillä olla :??

somppu

mulla oli Westpacissa tili enkä suosittele. Maksut kalliita ja huijauksen makua. Menimme Uuteen-seelantiin, missä kortin piti myös toimia. Toimihan se, tosin vain automaateissa. Eli ei voinut maksaa kaupassa eikä voinut asioida paikallisissa pankeissa. Sitäkään eivät aussien päässä kertoneet, että jokainen automaattinosto uudessa-seelannista maksaa maltaita. En enää muista tarkkaa summaa, mutta useampia dollareita kuitenkin.

Jos olet menossa work&travelin kautta, käy pankissa pyytämässä erikseen tilin käyttöehdot/tiedot kirjanen, josta selviää kaikki maksut. Se tili minkä suoraan avaavat on kallein, joudut maksamaan väkisin korttimaksua ja ylimääräistä koska jokainen kortilla tehty ostoskin on korttitapahtuma ja niitä saisi kuussa tulla vain noin 6(?). Commonwealthistä olen kuullut hyvää!

Jaaks

Somppu :D

Avaisitko pankkitilin Suomessa kysymatta kaikkia ehtoja :?  Tuskinpa vaan - siis miksi taalla ?

Oli se sitten itse avattu tai jonkun operaattorin puolesta hoidettu, niin tietysti haluat tietaa kaikki ehdot ja vaatimukset :nuttu:

"Jos ostat sian sakissa", niin saat mista maksat ja sitten haviatkin viela vahan :itke

ps.
Minulla on Westpac tili ja en voi muuta kuin suositella :D

zetax

Laitoin siis 1600 dollarin westpacin shekin westpacin tilille viime perjantaina ja nyt on jo torstai eika se ole viela tullut tilille, koko suoritus kesti 30 minuuttia kun kyseessa oli joku harjoittelija.
Viimeksi commonwealthin shekki meni tilille 3:ssa paivassa.

Missa vaiheessa taytyy olla huolissaan ja alkaa kyselemaan asiaa:confuse

Kiitos

jounij

Ehdottaisin, että heti alat kysellä rahojesi perään. Ainakin ANZissa toisessa konttorissa tilille laitetut rahat näkyvät saldossa heti, vaikka sinne tallettaisi shekinkin. Shekkitalletusta ei tosin välttämättä voi nostaa ennen kuin kolmen arkipäivän kuluttua sen saldossa näkymisestä huolimatta.


Kehottaa
Jouni
Canberra

Jaaks

Zetax :D

Oliko siis kyseessa henkilokohtainen (tai yrityksen) shekki vai pankkishekki :?

Huonoimmassa tapauksessa henkilokohtaisten shekkien selvitys voi vieda jopa 7 paivaa.  Pankkishekit on tilillasi heti.

Oli sitten mika shekki tahansa, niin sinuna olisin kylla jo nyt huolissani ja menisin pankkiin tarkistamaan, etta rahat tosiaan meni omalle tilillesi :o

zetax

Siis kyseessa oli taman farmarin antama shekki, jonka han omakatisesti kirjoitti. Mulla on nyt tassa Ayers rokkia ja muuta ohjelmaa mutta maanantaina taytyy alkaa selittamaan asiaa.

Jaaks

Zetax :D


LainaaSiis kyseessa oli taman farmarin antama shekki, jonka han omakatisesti kirjoitti...

Kunhan vaan ei olisi ns "bouncing cheque" - eli ei katetta tililla :(

Niita taalla nakee hurjia maaria liike-elamassa ja ne tosiaan "bounce" nopeammin kuin kengurut :D

Sinuna tarkistaisin pankin kanssa valittomasti.

fogs

Zetax :D

Samana päivänä, klo 16 local time, mennessä olisi pitänyt automaatissa saadusta tiliotteesta näkyä Account balance $1600, Available $0 (siis käyttäen antamaasi summaa esimerkkinä), jonka mukaan shekki olisi siis mennyt tilillesi työpäivän päätteeksi kuten kuului mutta ei ole "cleared" vielä. Jos tuota ei näy siellä se ei ole siis edes sinun tilillesi mennyt ja hyppäisin kuittien kanssa heti pankin kimppuun:mad:. Jos se näkyy, soita pankkiin, Westpacin numero on 131862, ja he ohjaavat sinut suoraan jäljittäjille jotka pystyvät kertomaan mitä shekillesi on tapahtunut. Soittaessasi tarvitset tilinumeron, asiakasnumeron ja henk tiedot kuten syntymäajan jne. Helppo homma, saat sen paljon nopeammin selvitettyä puhelimitse kuin itse pankissa:peukkuy.

Toteaa Westpacin mokailujen kanssa useamman kerran seikkaillut Terhi:roue

FinnKiwi

tiedoksi tahan etta mitkaan Australialaiset pankkikortit eivat kelpaa NZssa maksuvalineena kaupoissa ym, eivatka NZ pankkikortit myoskaan kelpaa AUssa.
Automaattinostojen ja -maksujen hinnat kannattaa selvittaa tarkasti, esim taalla NZssa yleensa hinta 50c per nosto paitsi 'vieraiden' pankkien ATMsta $1, pankkikorttimaksut myos maksaa tilista riippuen erikseen
Ulkomailla en ole pankkikorttia kokeillut mutta Visa nostot ulkomailla maksaa NZ$5 + korko juoksee kunnes saldo nollassa...

zetax

Siis toivottavasti en nyt kuse hommaa aivan taydellisesti. Mutta ajattelin menna hoitamaan asian Adelaiden westpacissa, mulla on kylla aikaa seisoskella siella tiskin takana vaikka koko tiistai. Huomenna Cooper pedyyn ja sit Maanantai-illaksi sinne.
Niin en osaa sanoa onko talla farmarilla tililla katetta. Mutta sanoihan www.workstay.com.au et jos palkanmaksussa on mitaan ongelmia niin heihin yhteytta.
Mutta kylla ma luulen, etta westpacci tassa nyt on kusenut.
Mutta ei kai se summa nyt vaan voi kadota aivan ikuisesti.. Sit ottaa jo aika lailla:nuttu:

Ilmoitan teille Tiistai-iltana miten kay..

riaapa

Lycka till Zetax!

Milloin olet Melbournessa? Sulle tulee pian kiire jos meinaat Sydneyyn uudeksi vuodeksi...
Riina

zetax

Riaapa:D

Mulla on kokoajan aikamoinen kiire tassa viimeisessa vaiheessa, tavoite olla Melbournessa 23-25. paiva ja sit mun pitais olla Sydneyssa 28. paiva jonka jalkeen samantien Port Macquarieen josta lahes samantien Sydneyhin :XXXX

Talla hetkella olen Australian hienoimmassa kaupungissa! Adelaidessa!!!!

Huomenna pankin kimppuun...

riaapa

Zetax,

vai että joulu Melbournessa? Enpä tiedä pystytäänkö näkemään ollenkaan noina päivinä, koska 23. päivä on pelkkää Christmas Party hulabaloota työpaikan puolesta myöhään yöhön saakka, ja heti 24. päivän aamulla ajelemme Milduraan maalle joulun viettoon... Harmi! :(

Adelaide on kyllä minunkin mielestäni todella kaunis kaupunki! Mutta Melbourne voittaa silti jos katsotaan kokonaispakkausta... ;)
Riina

zetax

Siis Riaapa. Tarkoitus tulla Melbourneen joskus siina 23 tai 25. paiva.. Oikeastaan varmaankin tulen 23:ksi paivaksi ja pois lahden 27. paiva tod.nak. Eika se nyt ihan maailmanloppu ole vaikkei nahtaiskaan :D Enhan ma ole viela tata kaikkien suosikkipoikaa Jaaksiakaan nahnyt :D

Mutta asiaan..
Kavasin joo tanaan vaatimattomat 4 kertaa siella westpacissa ja siina valissa viela nettikahvilassakin:D

Eihan ne silla pelkalla talletuskuitilla osanneet asiaa hoitaa koska siina ei nay kenelle se on ja kenelta. Ne sanoi, etta pitaisi ottaa yhteytta tahan shekin antajaan.. No sitten ma muistin ottaneeni kuvan siita shekista!!! Silloin se tuntui hassulta mutta otin sen varmuuden vuoksi silloin, kylla kannatti. Ei muuta kuin nettikahvilaan ja sielta laksin loistavan A4-kokoisen shekin kanssa takaisin pankkiin:D

Olipahan viela jotain muutakin todistetta:) Sitten pari puh. soittoa ja faxia Perthin suuntaan ja sielta takaisin Adelaideen..

Voitteko kuvitella???
Ne rahat olivat menneet anglikaanisen kirkon lahjoitustilille:o Miten tallainen voi olla mahdollista:o Ei se ainakaan hirveesti paranna taman maan kuvaa mun silmissa...:confuse:confuse

Sitten ne taas eivat saaneet enaa yhteytta sinne Perthiin, soittivat sitten puolen tunnin kuluessa kun jonkuin saivat langan paahan, etta rahat tulevat tilille iltapaivan kuluessa. 3 tunnin kuluttua oli tilin saldo +1620 dollaria.

Huh. Onpahan nyt vahan helpottunut olo, kylla tuo summa kuitenkin on workinholidaylaiselle aika iso!

Jouko

Zetax,

Semmoista se on se pankki toiminta, tais olla kirkolla vähän rahasta puutetta ja pankki neiti ajatteli helpata niitä hiukan...

Mutta hieno juttu että palkka rahat löytyi, ja kyllä tuo summa on jo ihan kenelle vaan selvää rahaa! Täällä voi menaa olla niitäkin operaattoreita jotka teettävät työt mutta rahojen saaminen on sitten jo tosi vaikeata.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

riaapa

Zetax,

hyvä että sait rahat takaisin, aika harvalla kai sitä on varaa suoralta kädeltä menettää kovalla työllä ansaittuja dollareita.

Voipi olla ettei tosiaan ehditä näkemään, sillä suunnitelmamme muuttuivat ja nyt lähemmekin maalle jo torstaina ja palaamme tod.näk. vasta tiistaina. Enkä ole muuten minäkään nähnyt meidän suosikkipoikaa...
Riina

zetax

Nostin tuossa NZL:n westpacista 200 ja nyt tilin saldo vahentyi 100 dollarilla. Kelpaa mulle :D Toivottavasti ei katoa. Kylla nama pankkiasiat osaa olla ihmeellisia, sama jutuu sattui mulle Cairnsissa ja 1 Ruotsalainen kaveri sai siella 250 dollaria plussaa joka ei koskaan kadonnut.