tax lappujen täyttö..apua

Aloittaja Dinsq, tammikuu 17, 2008, 23:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dinsq

minulla on pieni ongelma noiden tax-lappujen kanssa...
:confuse
tarkoituksenani oli täyttää tax-lappu ja superanuation ennen kuin poistuin ausseista, joka oli uuden vuoden paikkeilla.

Olin menossa veroja hoitavaan toimistoon, mutta ne ryökäleet olivat kiinni joulun aikaan ja  aukesivat vasta sillon, kun minun wh viisumi oli mennyt umpeen ja olin jo poistunut maasta..lähtöpäivänäni kävin sydneyn travellers contact pointissa kyselemässä niiden täyttämisestä, enkä oikeen mieheen kiiren takia päässyt jyvälle koko hommasta :D
Työntekijä kertoi, että minun pitäisi täyttää 2 erillistä verolappusta..toinen joka kattaa tammikuusta-kesäkuun tekemäni työt ja toinen loppuvuoden tekemäni työt. En oikein ymmärtänyt, miksi en voi täyttää yhtä lappua, jossa voisin ilmoittaa koko vuoden tekemäni työt ja niistä maksetut verot?

Toinen ongelma tuli heti siinä vaiheessa, kun työntekijä ilmoitti että tarvitsen payslipsit tai paymentsummaryt joka työpaikasta..Kaikista farmitöistä en saanut  mitään lippu lappuja ollenkaan ja joistakin muistakaan töistä en saanut payment summaryä..ELi onkohan minulla nyt loppujen lopuksi mitäään mahdollisuutta hakea mahdollisia veronpalautuksia ja superia, vai joudunko jäämään rannalle ruikuttamaan.
Haluaisin kuitenkin selvittää nämä asiat, jotta ei tule ongelmia jos joskus taas palaan ausseihin..

hauskaa loppuviikkoa kaikille :)

eevis

Dinsq Ausseissahan verovuosi on heinäkuun alusta kesäkuun loppuun, siksi siis veroilmoituksetkin menevät sen mukaan eikä tammi-joulu kuten Suomessa. Eli alkuvuoden 2007 veroilmoitus pitäisi tehdä lokakuun 2007 loppuun mennessä, loppuvuoden 2007 (ja tammi-kesä 2008) ilmoitus taas lokakuun 2008 loppuun mennessä. Veroilmoituksen voit tehdä sähköisesti etaxilla (löytyy ATOn sivuilta), ja superia hakea myös Suomesta käsin. Luepa alkuun lisää aiemmista keskusteluista: Super takaisin? ja Verovuoden vaihtuminen kesken WH-vuoden

Eli jokaiselta työnantajalta pitäisi olla se payment summary, jotta pystyisit tuon veroilmoituksen tekemään, sinne nääs pitää niistä summaryistä kerätä tiedot siitä, paljonko olet tienannut ja paljonko siitä on otettu veroa. (pay slipeistä riittäisi aina se viimeinen kun niissä on ne koosteet myös, jos niitä löytäisit) Etaxilla voit toki ensin kokeilla ja katsoa, saisitko mätkyjä vai palautusta (huom oletko ollut tuon vuoden aikana resident vai non-resident for tax purposes, vaikuttaa olennaisesti veroihisi), ennenkuin sen lähetät.

Sitten vaan sinulle pohdittavaksi: jos meinaat hakea pysyvää viisumia Ausseihin (tuolla toisessa ketjussa), kannattaako sinun hakea vielä superiasi pois? Itse jätin vielä hakematta, jos vaikka vielä joskus sinne päin suuntaisin, kuvittelisin Immin silmissä näyttävän paremmalta, kun olen sen sinne jättänyt... nääs niinkuin että olisin koko ajan aikonut tulla takaisin ja säilyttäisin siteeni sinne... muutkin siteet kuin Melbourne Demonsin jäsenyyden! :D :D :D (ja ainakin toistaiseksi ovat sijoittaneet superrahani hyvin, potti on kasvanut tekemättä itse mitään, toivottavasti jatkuu positiivinen kehitys... :sormetr )

Tässä nyt vastauksia ainakin johonkin kysymyksiisi. :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


jounij

Dinsq, oletko saanut Arjan sinulle lähettämää spostia? Meille nimittäin tuli postissa jotain postia yhdestä sinun eläkerahastostasi, ja haluaisimme tietää, mitä haluat sille tehtävän. Otapa yhteyttä!


Kehottaa
Jouni
Canberra

Dinsq

kiitoksia taas nuistakin vastauksista :)
kyllä välillä meinaa mennä henki ja terveys kun näitä lappuja yrittää selvittää..
onkohan minun liian myöhäistä tehdä se veroilmoitus vuoden 2007 tammi-kesäkuusta?
toi on muuten ihan totta..täytyy tota superia vielä hetkinen pohtia..mulla se superi taisi mennä muutamille eri paikoille..mistäköhän saan selville minne kaikkialle minun superit on sijoitettu?

täytyy varmaan yrittää ruveta soittelemaan farmeille, että saisi payment summaryn jotta voisi hakea mahdollisia palautuksia..saa nähdä miten farmarit sitten antavat niitä..muutama huono kokemus noista farmareista.


jouni vastasin arjan viestiiin tänään :).voitte avata sen kirjeen ja jos ei ole mitään todella tärkeätä niin voitte laittaa roskikseen.Mutta jos siinä oli jotakin tärkeätä, niin ilmoitatteko minulle siitä? :)

voi kun on muuten ikävä ausseja näissä huonoissa suomen keleissä