Internet, mistä sen löytää ja kauanko kestää

Aloittaja Luihu, elokuu 27, 2004, 19:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Luihu

Hei!

Miten on paikallisten palveluntarjoajien laajakaista-internet yhteyksien laita? Oletan, että puhelinoperaattorit niitä sielläkin kauppaavat, mutta mitkä ovat hinnat ja ennenkaikkea, kauanko kestää, ennenkuin yhteyden saa kotiinsa?

Onko Australiassa yleistä, että taloyhtiöllä on oma laajakaista, johon pääsee halvalla ja nopeasti mukaan?

Luihu
-Jos siat ymmärtäisivät Tekniikan Maailmaa, insinööritoimistot olisivat lättejä.-

Marika

Laajakaistayhteyksien hinnat Ausseissa lahtee talla hetkella $29.95 ylospain. Tuo halvin hinta on yleensa 256/64k yhteyksille sisaltaen 200 mb dowloads.

Laajakaistan tarjoajia on vino pino, vaikka linjat omistaa paaosin Australian Sonera nimeltansa Telstra.

Laajakaistan tilausprosessi kestaa noin viidesta paivasta kuuteen viikkoon riippuen siita, joutuuko Telstra menemaan paikan paalle tarkastamaan puhelinvaihdetta, linjoja yms. Jos asut yli kolmen kilometrin paassa lahimmasta puhelinvaihteesta, on laajakaistan saaminen yleensa mahdotonta.

Taloyhtioiden laajakaistoja ei taida paljon olla tarjolla, tosin en tieda isommista kaupungeista.  

Hyva foorumi Australian laajakaistoista kiinnostuneille loytyy osoitteesta http://bc.whirlpool.net.au/

Luihu

Kiitos erinomaisesta vastauksesta.

Luihu

Jaaks

Marika :D

Sorry, mutta ainakin TPG:n hinnat alkaa $19.95 / 200mb
 http://www.tpg.com.au/products_services/adsl_pricing.php?type=residential

ja Dodo myy $29.90 unlimited (ensimmaiset 3 kuukautta and "no contract" - eli riippuu siita kuinka kauaksi aikaa haluat sen)
http://home.dodo.com.au/plans.htm

Kannattaa siis metsastaa tarjouksia :D

Luihu :D

Ymmarrathan myos, etta puhelin liittyma pitaa olla ensin oma - ja sekin maksaa - ehka n $25 - $30/ kk.  Jos ei ole omaa puhelinta, niin voit saada myoskin kaapeliliittyman, jos kadulla on Telstran tai Optuksen kaapelit, mitka kylla ainakin Brisbanessa on lahes joka kadulla, mutta niidenkin kaytto ja kytkeminen maksaa suurinpiirtein saman kuin laajakaista puhelinlinjan kautta :D

Cheers

PS.
Toinen huomion arvoinen asia on, etta naita juttuja ei voi taalla ainakaan maksaa kateisella, vaan joko luottokortti tai "direct debit" suoraan pankkitililtasi.

Luihu

Kaapeliin lähdetään jokatapauksessa. Oman lankapuhelimen pitämisestä en näe koituvan mitään hyötyä.

Onneksi on luottotiedot kunnossa, joten visa vinkuu huoletta.

Mikä on 200mb download - liittymässä upload raja, vai onko sitä? Videoita kun pitäisi varmaan välillä siirrellä omille sivuille.

Luihu
-jospa voisin olla nettivelho-

Silppu

Noita hintoja katsellessa tuosta Marikan linkistä huomasin, että Suomessa on sittenkin edulliset laajakaistat.

Esim. adsl 512/512 ilman rajoituksia Suomessa n. 37 ? :peukkuy

Vastaava esim. West Australian Networks 101,4 ? (169 $) :peukkua

Löytääkö joku 256/256 vaihtoehtoa Ausseista?

Silppu

Urul

Tässä minun käyttämäni palvelimen hintoja.
Home Unlimited 256
+ FREE MODEM    256/64K    Unlimited    Dynamic  e-mail    5    10MB    asennus $129. kk maksu$49.95    CC/ DD    
Broadband Value
+ FREE MODEM    256/64K    200MB then 15¢/MB capped at $40    Dynamic    5    10MB    $129    $19.95    CC    
Unlimited 256
+ FREE MODEM    256/64K    Unlimited    Static e-mail    20    30MB.   $129 .   $69.95    CC/ DD    

Unlimited 512
+ FREE MODEM    512/128K    Unlimited    Static    20    30MB    $129    $79.95    CC/ DD    

Unlimited 1500    1500/256K    Unlimited    Static    20    30MB    $129    $149.95    CC/ DD
Heidän sivulla on mahdollista tarkistaa saako  laajakaistaa haluamaansa osoitteeseen kun vain tietää puhelinnumeron,
http://www.tpg.com.au

Jaaks

Urul :D

Missa mennaan nyt ?????

Ehka ne kaikki haluaa ilmaisen Internet liittyman sen ilmaisen vuokran paalle :?:?:?

Ja tietysti ruoka sisaltyy hintaan ja jos Raiwo tulee, niin kaljatkin kannetaan :hahhaa:hahhaa:hahhaa

0nko kukaan taalla koskaan ihmetellyt esimerkiksi bensan hintaa Australiassa :o - no ei varmaan, koska se on alle puoli hintaa suomen hinnasta :D , mutta kaikki mika maksaa ehka enemman kuin Euroissa on liikaa :o

Internet liittymasta maksat sen mika on kaypa hinta kullakin hetkella - missa maassa sitten oletkin :o  jos olet maassa pysyvasti asuva saat todella hyvia sopimuksia , mutta jos olet taalla vain lomalla, niin saat mita tarjotaan :(

MH

Niin maassa maan tavalla tai maasta pois:hahhaa:hahhaa

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Luihu
Mikä on 200mb download - liittymässä upload raja, vai onko sitä?

Ainakin Telstra laskee download-rajaansa molemmansuuntaisen liikenteen. Eli liikutettuasi dataa 200MB (MB = megabyte; mB = millibyte = kilobyte; sori, vanha matemaatikko sisälläni aina toisinaan saivartelee :)...) olet käyttänyt tuon varsin alhaisen rajoituksen ja joudut maksamaan jokaisesta megabytestä ekstraa.

Oma Telstran ADSL-liittymäni (joka siis kytketään lankapuhelimeen) 2GB:n rajalla ja 512/256-nopeudella maksaa noin $63 / kuukausi.


Vastailee
Jouni
Canberra

Marika

Jaaks, tokihan tarjouksien perassa ollaan aina :)

Itse kartan kaikkia 24kk yms. sopimusliittymia, mita varsinkin suurimmat operaattorit yrittavat tyrkyttaa. Onneksi vaihtoehtoja loytyy.

Luihu, yksi puheliton vaihtoehto on tietenkin wireless, jos se on saatavilla.

Download rajoituksia on seka etta, parhaimmissa tapauksissa rajoitukset patevat vain downloadiin, jolloin uploadata saa vapaasti, mutta se kannattaa aina tarkastaa operaattorilta. Kuten Jounij kertoi, niin esim. Telstra sakottaa molemmin pain, ja se jaa usein ihmisilta tiedostamatta ennen ensimmaista laskua..

headwind

Itsekin taman asian huomanneena, tama maa ei ole mikaan laajakaistaliittymien paratiisi

http://australianit.news.com.au/articles/0,7204,10617400%5E15306%5E%5Enbv%5E,00.html

Oma ADSL-liittymani on 128k/512k, 4Gb/kk katto (jonka jalkeen 20c per ylimeneva Mb) ja maksaa $69/kk. Jos pistaa kympin tuohon lisaa per kk niin on rajoittamaton datansiirtomaara kaytossa. Tieda sitten onko tuo kallis vai halpa mutta nailla yhteyksilla audio ja video siirtyy Suomeen napparasti joka on tarkeinta.

Sopimuksessa oli minimi 6kk kesto.
HW
Riku Aho

Marika

Aika useissa laajakaistasopimuksissa on tuo minimikesto 6 kk tai vaihtoehtoisesti joutuu maksamaan nk. early termination fee (joka vaihtelee operaattoreilla). Tama johtuu siita, etta Telstra veloittaa operaattoreita, jos liittyma irtisanotaan ennen kuin 6 kk tulee tayteen ja nain ollen operaattorit veloittavat asikasta tai pakottavat asiakkaan olemaan sopimuksessa vahintaan tuon kuusi kuukautta.

Silppu

Entä saako kesken sopimuskauden muuttaa toiseen asuntoon ilman tuota early termination fee:tä jos pysyy saman palveluntarjoajan asiakkaana. :?? Muuten voi nimittäin pikainen asunnon vaihto tulla kalliiksi.

On tuo Telstra vaan aika moinen kilpailun jarruttaja ja ryöstöhinnoittelija..... Pitäis laittaa lihoiksi koko firma. :roue Valtion firma ja tekee tuollaista....

Silppu :D

Marika

Silppu, jos muutat toiseen asuntoon, niin kyseessa on uusi linja eli siihen pitaa tilata uusi adsl-liittyma. Eli pahimmassa tapauksessa joudut maksamaan early termination feen (jos alle 6 kk vanha liittyma) ja uuden set-up feen (riippuen minkanlaisen sopparin teet ja kenen kanssa).
Eli muutosta saattaa tulla kallis paukku :??

J-ASSU

Tässähän voisi vaikka kysyä (ettei tarvitse uutta aihetta taas aloittaa) että onko Australian kirjastoissa nettiyhteys, tunniksi, niin kuin Suomessa??

kiitos
-jassu

Silppu

Ainakin täällä Caloundrassa on kirjastossa puolen tunnin vuorot, ja jotakin pitää maksaakin. Halvempaa kuitenkin kuin netti-kahviloissa.

Lisäksi paikassa jossa asun, käy netillä varustettu kirjastoauto pari kertaa viikossa.

Niin ja kirjastosta saa lainata myös suomenkielisiä kirjoja.

Silppu

sirpahv

Mina muutin pari kuukautta sitten Brisbaneen ja halusin nettiliittyman joka on moderni ja toimiva, eli otin langattoman; ei tarvinnut sitoutua mihinkaan kauaksi aikaa vaan sen voi lopettaa koska tahtoo. Yhteys toimii hyvin ja olen ollut tyytyväinen; maksaa saan siitä 49.95 kuukaudessa, modeemi maksoi 199. En halunnut edes ajatella lankapuhelinta enkä myöskään sitoutua sopimuksiin... Nopeus taitaa olla 512 ja downloadaus 1mb (jos laittaa 10 AUD lisaa kuukaudessa, saa enemman, ajattelin alkuun pärjäillä tällä...)

sirpahv

Siis download limit 1 GB... en ole mikään asiantuntija näissä:o

jirvinen

kannattaa tosiaan pysya kaukana telstra bigpond:sta. tyttoystavani kavi tekemessa meille sopimuksen heidan kanssaan, ja talla hetkella olemme jumissa 24kk sopimuksessa.

bigpond on kallis muihin ISP:hin verrattuna, esim 512/128 Unlimited (10Gb) maksaa 69(jos omistat lankaliittyman telstralta) tai 79 dollaria(jos et omista lankaliittymaa), kun taas esim. Exetel tarjoaa 512/128 16Gb 40:neen dollariin (kuuden kuukauden sopimus).

Timo

LainaaOriginally posted by jirvinen
kannattaa tosiaan pysya kaukana telstra bigpond:sta ...

Minullepa kävi tuossa loppusyksystä niin, että Bigpond ilmoitti haluavansa pysyä kaukana minusta ...

Minulla oli edellisessä asuinpaikassa ISDN, koska ADSL:ää ei sinne saanut.  Muuttoa järjestäessäni soitin Bigpondin asiakaspalveluun ja kerroin muuttavani ja haluavani irtisanoa ISDN-linjani ja sopimukseni. Asiakaspalvelija katsoi tietoni ja sanoi, että kyllä se käy, mutta sanoi, että minulta menee yksi ylimääräinen kuukausimaksu, koska  sopimuksen minimikesto 12 kuukautta täyttyisi vasta kuukauden kuluttua. Sanoin, että sopii minulle.  Sitten tuli puheeksi uuden paikan yhteys, ja hän alkoi myymään minulle ADSL:ää.  En ole mikään suurkäyttäjä, joten ajattelin että kyllähän sen bigpondiltakin voi ottaa kun niillä sattuu olemaan hyvä tarjouskin.  Kaikki meni hyvin niin kauan kunnes tuli kysymys asennuspaketista, "Käytätkö Windowsia vai Macintoshia?".  "En kumpaakaan, vaan käytän Linuxia". "Me emme tue Linuxia, on vastattava joko Windows tai Macintosh". "Mutta kun minä käytän Linuxia ...".  Ajattelin pitää pääni tässä asiassa, enkä perääntynyt vaikka täti alkoi kiihtyä ja melkein pää punaisena kiljui, ettei ole kiinnostunut siitä, mitä käytän, vaan hän haluaa minulta vastauksen "Windows" Vai "Macintosh". Kysyin, että mitä jos kieltäydyn vastaamasta. Siihen hän, että siinä tapauksessa he eivät voi myydä minulle laajakaistaa. Varmistettiin vain vanhan linjan irtisanominen ja lopetettiin puhelu.

Puolen tunnin kuluttua sama henkilö soitti ja sanoi huomanneensa, että minun sopimukseni ei ollutkaan 12 vaan 24 kuukauden, joten minulta menee 200 dollarin irtisanomismaksu. Minä kerroin, ettei pidä paikkaansa. Minulla on edessäni oma kappaleeni sopimuksesta ja siinä selvästi mainitaan 12 kuukautta. Siihen hän, että on ihan samantekevää, mitä minun paperissani lukee, koska vuosi sitten tehdyt ISDN-sopimukset olivat kaikki automaattisesti 24 kuukauden mittaisia. Pyysin esittämään asian kirjallisena ja ilmoitin selvästi etten hyväksy tuota irtisanomismaksua. Asiakaspalvellija (joka sivumennen sanoen puhui "australiaa" eikä "intiaa") kertoi soittavansa viikon kuluttua uudelleen ja palaavansa asiaan sekä vielä kerran kysyvänsä tuon Windows/Macintosh-kysymyksen.

Sitä ennen minä soitin heidän asiakaspalveluunsa ja pyysin molempiin asioihin varmistusta eri henkilöiltä. Noin tunnin verran asiaa setvittiin viiden-kuuden henkilön kanssa,  viimeinen ilmeisesti jonkinlainen esimies.  Selvisi, että he todellakaan eivät voi myydä minulle laajakaistaliittymää, jos en ilmoita olenko Windows- vai Macintosh-käyttäjä.

Mistään ei enää löytynyt tietoa, että sopimukseni olisi 24 kuukauden mittainen ja että sen irtisanomisesta menisi 200 dollaria.  Kuulin, että minulta ei mene edes sitä yhtä ylimääräistä kuukausimaksua vaan puolet siitä. En kysynyt miksi.

Tarina päättyi siihen, että parin tunnin kuluttua tuo ensimmäinen asiakaspalvelija soitti ja pahoitteli sekaannusta. Hän oli hyvin helpottunut kun kerroin, että asia on jo hoidettu ja olen löytänyt laajakaistani kilpailijalta.

Hyvin harvoin minä rähjään, varsinkaan puhelimessa, mutta onneksi tuolloin sattui siihen sopiva päivä, kun olin juuri pari päivää aiemmin joutunut Qantasin kusettamaksi ja joutunut roikkumaan toista tuntia kiinteän lankalinjan verkossa selvittämässä asiaa...  Näköjään tuokin rähjäys on täällä opeteltava ja sitä käytettävä silloin kun asiat eivät muuten suju.
Kaduttaa tässä vain se, ettei tullut ärsytetyksi vielä enemmän tuota Windows-Macintosh-tätiä. :hahhaa

Aikis

Kuten usein, vahan asian vieresta... Timo, vaikka katumuksen aiheesi on hyvin ymmarrettava niin silti luulen, etta tuo windows-macintosh-tati tuskin halusi henkilokohtaisesti kiusata sinua...vastaavanlaisissa asiakaspalvelutehtavissa olevat tuntuvat vain hyvin usein oleva melko yksioikoisia ja joustamattomia;heilla on joku sapluuna edessaan jonka mukaan on toimittava ja siina ei paljon mielikuvituksella sen enempaa kuin talonpoikaisjarjellakaan ole kayttoa. Telstran lisaksi Officeworks on ainakin henkilokohtaisesti osoittautunut hankalaksi yhteistyokumppaniksi, silloin kun itse haluaisi jotain palvelua tai muutoksia...Ja on niita varmaan muitakin mutta ei nyt tule nimia mieleen, eika ole tarkoituskaan mustamaalata mitaan firmoja erityisesti, kunhan vain todeta juuri tama asiakaspalvelun ihanuus etenkin puhelimessa!

Timo

Aikis, ei minua tuossa "tädissä" ärsyttänyt hänen kaavamaisuutensa, vaan tapa, jolla hän reagoi asiaan: Aluksi hän kiihtyi, melkein menetti malttinsa kun ei saanut haluamaansa vastausta. Ja sitten hetken perästä hän "kostaa" keksimällä perättömän väitteen sopimukseni pituudesta ja sen perusteella yritti laskuttaa minulta ylihintaa. Hän ei siis minusta ollut lainkaan sopiva tehtäväänsä. Hänhän yritti myydä minulle tuotettaan, mutta silti lähestyi minua "asiakas on väärässä" -asenteella.  Kokemukseni  mukaan niin tyypillinen asenne suurille yhtiöille, muillekin kuin australialisille.  Juuri tuo asenne pisti minutkin sitten myös ärsyttämään häntä vähän lisää.  Toki kysymykseen liittyy myös "it-poliittinen" näkökulma eli  ei-kapitalistisella filosofialla toimivan Linuxin puolustaminen suuryhtiöiden tuotteita vastaan. En olisi uskonut, että Telstra menee niin pitkälle, että kieltäytyy ottamasta asiakkaakseen Linux-käyttäjiä.

Ja loppujen lopuksihan tuo tapaus poiki minulle vain hyvää.  Sain laajakaistani palveluntarjoajalta (westnet), jolla on ystävällisempi asiakaspalvelu, toimivampi verkko ja kaikin puolin paremmat ehdot.  Unohtamatta myöskään sitä, että heille voi kertoa käyttävänsä Linuxia.
Tuo Linux-ystävällisyys oli itse asiassa sitten se ratkaiseva tekijä, miksi valitsin heidät. Toinen oli se, että olin kuullut heidän vastaavan nopeasti sähköpostilla esitettyihin kysymyksiin ja tukipyyntöihin.  Ja niin näyttää tosiaankin olevan.

Aikis

Katos, kaiken aikaa oppii vanhakin uutta... siis tosiaankin Timo, onko tai siis oletatko etta on niin etta tama Linux jarjestelman vieroksunta onkin tallanen arvovalinta, ei siis tekninen este, kuten ensin tarinasi perusteella luulin. ???

Ihan kiinnostavaa tietaa naista ideologisista kiemuroista, jotka nayttavat vaikuttavan alueella kuin alueella.

Timo

Aikis, Ei se Linux ole varsinaisesti tekninen este, vaikkakin suurempi haaste palveluntarjoajan tekniselle tuelle ja ehkä myös joissain tapauksissa verkon turvallisuudelle - etenkin jos se verkko on huonosti ylläpidetty...   Voisi myös ajatella, että Linux-käyttäjät ovat myös vaativampia ja tietävämpiä asiakkaita, ja toisaalta varattomampia kuin muut eli eivät hyviä rahastuskohteita kuitenkaan. He käyttävät ostamastaan kaistasta 99%, luulisin.

En voi sanoa mitään heidän varmaa heidän vaikuttimistaan,  mutta ovat mitä ovat, kyllä ne pitäisi ammattilaisen asiakaspalvelijan pystyä kommunikoimaan vähän asiallisemmin.

fogs

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
En voi sanoa mitään heidän varmaa heidän vaikuttimistaan,  mutta ovat mitä ovat, kyllä ne pitäisi ammattilaisen asiakaspalvelijan pystyä kommunikoimaan vähän asiallisemmin.

Telstran kanssa tapeltu on jo monen monta vuotta. Joka ikinen kerta kun tulee kaikki heidän laskut, luen ne tarkasti läpi ja JOKA IKINEN KERTA viimeisen 24kkn aikana on löytynyt ongelmia ja  virheitä. Oli kyse dollarista, centistä tai suuremmasta summasta, olen joka kerta soittanut ja saanut taistella yhden jos toisenkin "tädin" asenteen kanssa :mad:.

2kk sitten laskin kaikki palautetut ja korvatut summat ja kokonaisluku oli $528 viimeisen 24kkn ajalta :o:o:o.

Ihmekö sitten että käyn laskut läpi "with a fine toothpick"?:hahhaa

Jouko

Omia kokemuksia en isommin viitsi edes alkaa kirjoittamaan sillä siihen menisi koko ilta ja pelkkä ajatuskin nostaa v:llä alkavaa käyrää niin lujasti että että, että, voi p***le!

Olin niiden ?ensimmäisten onnellisten? joukossa ottamassa tota hemmetin kaapelia kun meidän asunnossa olleen pair-gain linjan takia dialup yhteys ei usein pysynyt päällä muutamaa minuuttia pidempää ja download speed oli naurettavan olematonta.

Meillä lappasi tiheeseen tahtiin telstran teknikoita mittaamassa linjoja ja kertoivat että ne ovat ihan kunnossa, ja jopa ylittävät heidän standardin. Tuo standardi on se että, Telstra takaa että heidän linja pystyvät kuljettamaan dataa 2,400 bps!!!!!! (huomaa ei kbps). Ei uskois että vuosi 2005. Paras oli kun Telstran asentaja tuli kannettavan kanssa näyttämään että vika tosiaan on mun modeemissa ja koneessa. (tätä ennen olin ostanut pari uutta modeemia)
Tää mannekiini ei saanut omalla kannettavalla edes yhteyttä muodostettua, poistui paikalta melko liukkaasti. Seuraavalla viikolla paikalle tuli kaveri semmoisen kenkälaatikon kokoisen erikoismodeemin kanssa näyttämään että hänen modeemi pysyy netissä 15min ilman pudotuksia. Pari niistä 11 teknikosta joita meillä kävi, sanoi suoraan että linjat jotka tulevat tälle alueelle eivät sovellu Internet yhteyden muodostamiseen, koeta elää sen tosiasian kanssa.

Eipä siinä ollut muuta mahdollisuutta kun ottaa kaapeli, jonka ihme ja kumma saikin meidän alueelle. Varjopuolena oli se että siinä joutui tekemään 24kk sopparin. Ei ollut kilpailua olivat ainoita jotka tarjosivat palvelua alueellamme.

Alkuun siinä oli vikoja niin paljon että, vaikka kirjasin vain suuremmat ongelmat (joissa netti oli poikki tunteja) niin hieman yli sata tapausta siihen kertyi. Olisi niitä ollut vieläkin enemmän jos olisi uskollisesti laittanut jokaisen vian mun logiin.

Ironisesti noin vuosi netti ongelmien kanssa painiskelun jälkeen mulla loppui ongelmat (netti) lähestulkoon kokonaan. Vikojen häviäminen johtui mitä ilmeisemmin siitä että,  luovuin Telstran ?apinoiden? ohjelmoimasta login systeemistä ja asensin Linux-tulimuurikoneen hoitamaan verkkoon kirjautumisen ja sen semmoiset. Hyvin on tähän mennessä toiminut ja luulen että Linuxin kylkiäisinä ovat tulleet myös nuo yli 800KB/sec latausnopeudet muutamista paikoista kuten mikkisoftalta.

Tosin sen muutaman kerran jos ongelmia on ilmennyt, niin toi Linux boxi on pitänyt ohittaa ja kytkeä win kone kiinni jotta ?help? deskin kanssa on voinut puhua. Ne ei tosiaan halua tietääkään susta jos kyse on Linux koneesta, löivät jopa luurin korvaan kun mainitsin että mulla on täällä Linux boxi. Eipä silti ton windows avun tekninen taso on yleensä sitä että käynnistä kone uudestaan ja tyhjennä välimuisti.

Fogin tavoin laskuissa on usein virheitä, puhelin jonotusajat ovat naurettavan pitkiä. Asiakaspalvelu myös mun kokemusten perusteella ollut erittäin ylimielistä, ne ovat omasta mielestään aina oikeassa! Yks mikä on kantapään kautta opittu, jokainen puhelinkeskustelu niiden kanssa tulee kirjoittaa seikkaperäisesti ylös; ie kenen kanssa puhuttiin, mistä osastolta, tarkka aika, mitä sovittiin ja jos on tärkeämpää niin pyytää lähettämään asiasta varmistus emaili tai faksi.

Lisäkommenttina, pitää oikein ihmetellä miten palikkaa touhua toi data-tele polittiika on, uusia asuntoalueita on ainakin näihin päiviin rakennettu ilman että kadun alle on vedetty sähköjen ja putkien vedon yhteydessä datakaapeleita. Siten vielä noi pair-gain keskukset jotka aiheuttavat sen että verrattain suuri osa ausseista ei voi saada ADSLlää  tai IDSNnää. Sus siunatkoon, vai mitä tässä pitäisi sanoa?

Oho olipas negatiivinen vuodatus, mitähän hyvää sitä keksisi lopuksi, niin...toivottavasti saavat firman kaupaksi jonehan on sitä myymässä ja toivotaan että pilkkovat sen tarpeeksi pieniksi päreiksi, ettei siitä tule toista samanlaista hirviötä.

Tuulettaa Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

usia

Meilla on Telstran kanssa "yhteistyota" takana nelja kuukautta ja palautuksia Telstralta kertynyt jo $250. Mieheni oikein mainitsikin tanaan, etta tuli ensimmainen Telstran lasku, josta ei loytynyt virhetta:o
Lisaksi mieheni nimi on kayty korjaamassa jopa liikkeessa paikan paalla (ajokortin kera) ja edelleen lasku tulee vaaralla nimella. Eipahan silla nimen yhden kirjaimen virheella enaa niin suurta merkitysta kai ole, mutta aussielon alkuvaiheessa kotiosoitteeseen tulevalla laskulla on merkitysta ja eraaltakin luukulta kaannytettiin takaisin, kun ei nimi sitten yhden kirjaimen osalta tasmannytkaan henkkarissa ja laskussa:mad:
Kuten Jouko mainitsi, ei uudellakaan asuinalueella valttamatta loydy kaapeliverkkoa. Koko pieni asuinalueemme on rakennettu 2001, mutta yllatykseksemme ei ollut kaapelia tarjolla.

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
 He käyttävät ostamastaan kaistasta 99%, luulisin.
 

:hahhaa :hahhaa :hahhaa Meillä on käytössä Linux ja ainoastaan Linux. Ja tosiaan puolisko pitää kyllä huolen siitä että kaistasta tulee lypsettyä irti kaikki minkä irti saa.

Telstran asiakkaita oltiin vain alkuun muutaman ensimmäisen kuukauden ajan, koska heidänhän piti avata puhelinlinja asuntoomme, koska talo oli vasta valmistunut. Pian sen jälkeen siirryimme asiakasystävällisemmän palveluntarjoajan asiakkaiksi, saimmepa vielä kaupanpäällisiksi mukavan edulliset ulkomaan puhelutkin. Noin vuoden verran olemme saaneet Telstralta joka kuukausi laskun joka kertoo että meillä on 2.59 dollaria krediittiä. Aina muutaman kuukauden välein meille soitetaan ja kysytään josko haluaisimme palata heidän asiakkaikseen, mutta ei ole vielä yksikään tarjouksensa päihittänyt tämänhetkistä sopimustamme. Puolisko tykkää härnätä heitä myös Linux-aiheisilla tiedusteluillaan, jolloin promootiopuhelu loppuu usein hyvin lyhyeen... :hahhaa :hahhaa

Uskomattomia nuo teidän palautetut summat fogs ja usia!!! Kuinkahan paljon rahaa firma tahkoaa sillä etteivät hyväuskoiset asiakkaat tarkasta laskujaan...? :itke
Riina

zetax

Hmm... Kävin tuossa keskiviikkona soneran palvelupisteessä tekemässä sopimuksen laajakaistasta.. Arvatkaa kuinka kauan sen kytkeminen kestää?
9 viikkoa :o:o:o

Ymmärtäisin kyllä ajan jos pitäisi tulla kaivinkoneella kaivamaan kaapeleita mutta  en voi ymmärtää miten se aktivoiminen noin kauan kestää.. Luulisi menevän parissa päivässä. Onko aussilassa yhtä hidasta?

Silppu

Mulla meni 5 päivää tilauksesta kunnes sain TPG:ltä laajakaistan.

Silppu

Silppu

Olisiko tässä tapa puolittaa nettilasku täälläkinpäin maailmaa:

http://iltalehti.fi/osastot/kuluttaja/200509303544614_ku.shtml

Sitten jos vielä olisi noi Joukon supernopeat yhteydet ja Linux, niin vois jakaa yhteyden koko lähiön kanssa....

Silppu

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja Silppu
Olisiko tässä tapa puolittaa nettilasku täälläkinpäin maailmaa:
...  niin vois jakaa yhteyden koko lähiön kanssa....

Enpä haluaisi ainakaan olla se, jonka nimissä tuo koko lähiön käytössä oleva liittymä olisi.  Minulle kait kertyisivät myös kaikki laskut ja syytteet, jotka aiheutuvat liittymän takaa tehdyistä konnuuksista.  Aika hyvä kaveri tai muuten luotettava ihminen saisi olla sellainen, jonka kanssa linjani jakaisin.  

Puhumattakaan tietysti siitä, ettei tuollainen yhteyden jakaminen useimmiten ole liittymän käyttöehtojen mukaista, kuten tuostakin artikkelista käy ilmi.

Silppu

Ihan hyvä pointti tuo, että joku muu voisi käyttää väärin liittymää, josta itse on vastuussa. Ei olisi tullut mieleenkään moinen.

Kyllä kai se homman laillisuus riippuu paljolti siitä millaisen sopimuksen tekee palvelun tarjoajan kanssa. Toisin kuin Suomessa, täällä maksetaan myös käytetystä bittimäärästä (tietyn rajan jälkeen), joka muuttaa vähän asiaa. Luulisi tämän tekevän asiasta houkuttelevamman alan yrityksille.

Kiinteistökohtaiset kimppaliittymät eivät taida olla kovin suosittuja täällä, kun ihmiset ei asustele juurikaan kerrostaloissa. Eikös se periaate kiinteistöliittymässä ole siltä osin sama kuin tuossa esimerkissä, että jaetaan kustannukset ja kaista useamman kanssa (laillisesti) siten että kulut pienenee.

Pähkäilee

Silppu

MH

Suomessa oli testi jossakin lehdessä niin Helsingin keskustassa voi ajella autolla läppärin kanssa ja käyttää toisten wlania hyväkseen ei ollut montaakaan paikkaa missä ei olisi yhteyttä saanut että niin hyvin on yksityistalouksien wlanit suojattu.

TiinaA

Käyttääkö kukaan VPN-client ohjelmistoa ADSL liittymästä? Mun pitäisi löytää laajakaistan tarjoaja joka ei blokkaa tunnelointia jotta voin käväistä vanhan työnantajani verkossa puolivirallisesti vaikka en heidän leivissään enää oikeesti ookkaan.

Täällä Enkuissa suurimmat broadband virmat (freeserve, yahoo, bt)  joko blokkaavat ko. liikenteen kokonaan tai sitten salakavalasti silloin tällöin joten kotoa satunnaisesti töitä tekeviä pakotetaan ottamaan business-paketit. Jotka ovat sitten business-hinnoissa. Pienemmät eivät blokkaile, joten oma nykyinen liittymäni onkin tuntematon plus.net.

Olen lähettänyn jonkun kyselyn ennytmuistamillefirmalle, mutta vastauksia ei ole kuulunut, ylläri ylläri, varsinkin kun puhelinnumero ei ole vielä selvillä.

Lähtölaskenta on alkanut, lento Melbourneen saapuu 11.11... juuri sopivasti kun lehdet on putoamassa puista!!!

Syksyisin terveisin Tiina

Jouko

Eipä ole tullut eteen VPN protocollien estäminen, tietääkseni mikään palveluntarjoaja ei filtteroi liikennettä noiden osalta. Homma on toiminut jopa "halvempi" hintaisella tpgllä.

Tietysti jos otat liittymän juuri tätä käyttöä varten niin asia kannattaa varmistaa ennen sopparin tekemistä.

Vaikka homma toimii täällä kohtuullisen hyvin niin nopeuksien osalta täällä eletään pimeää keskiaikaa eli, eli suomenkaltaisia 24MB liittymiä on turha etsiä. Noissa tavallisissa on toi upload (TPG 512/128k $49.95) melko hidas jos tarvetta on muullekin kuin satunnaisten tiedostojen vaihdolle niin homma voi vähän ahdistaa.:(

Terveisin
Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

TiinaA

Kiitos tiedosta, Jouko.
Uusi puhelinnumeromme saapui tänään joten on mahdollista yrittää saada jonkinnäköistä vastausta.
Nykyinen laajakaista on 2Mb/256k £14.99 (noin $29.95) ja se toimii mukavasti, yritän etsiä samanlaista - jollei se tule liian kalliiksi.:sormetr
Terveisin Tiina

PenaZ

Kiitos jo etukäteen kaikille vastauksista / neuvoista.

Itse meinasin ottaa kannettavani mukaan matkalle musiikin / elokuvien takia. ja mietinkin et onko siellä mitää mahollisuutta ja jos on niin miten helposti saada kannettavaan jonkinsortin w-lan yms. että netti toimisi missä vain milloin vain ?

jirvinen

telstralla taitaa olla langaton verkko, jonka pitäs kattaa 98% maasta. nopeus on muistaakseni 512-100 kbps/64 riippuen missä päin viiletät.