IELTS: onko 8 mahdottomuus?

Aloittaja annap, marraskuu 18, 2010, 03:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

annap

Hei!

Jos olen tulkinnut New points testiä oikein, community languagesta ei ole jatkossa mahdollista saada 5 "ilmaista" pistettä. Puolisoni (ja minä siinä siivellä) voi hakea viisumia vasta ensi vuonna new points testin astuttua voimaan (tällä hetkellä työkokemusta liian vähän skills assessmentia varten), ja koska community language pisteet jäävät pois, ainoa mahdollisuus saada tarvittavat kokonaispisteet on saada IELTS:stä 8.

Nyt kysyisinkin teiltä foorumilaisilta, mitkä ovat kokemuksenne IELTS:stä? Ja onko esimerkiksi yksityistunnein treenaamalla mahdollista saavuttaa 8, jos lähtötaso on tällä hetkellä 6 (7) luokkaa? Löytyykö täältä ketään, joka olisi saanut 8, ja jos löytyy, niin miten täydellistä englantinne on?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

T. Anna 

eevis

Ei ole mahdotonta. En tosin osaa sanoa yksityistunneista, koska itselläni osaaminen on kertynyt jotenkin itsestään lapsesta asti vahdatessa Pikkukakkosen lisäksi MusicTV:tä ja Sky Channelia yms. (aah ihana Pat Sharp! <3 :pepsodent ) mutta tottahan opettelemalla oppii. Itselläni on General Training -tasoisesta (ei siis vaikeampi Academic) IELTSistä overall band score 8,5: Listening 8 (hitto, unelmoin hetken jostain ihan muusta ja sitten pitikin ARVATA, että mitähän muinaiset polynesialaiset käyttivät koristeina keihäissään ja millä kaikilla menetelmillä navigoivat... EIKÄ kyseessä ollut monivalinta :D ), Reading 9, Writing 8.5 (ei tykännyt mun mielipiteistäni? ;) ), Speaking 9. Olen muutama vuosi sitten vahingossa ollut Academicin Speaking-osiossa vaikka piti olla GT, eikä se ollut sen vaikeampaa paitsi että arvostellaan ankarammin ja keskustelunaihetta piti ehkä enemmän analysoida ja esittää omia mielipiteitään. Että riippumatta siitä kumman olet tekemässä (joihinkin ammattirekisteröinteihinhän Ausseissa tarvitaan Academic) olen varma että treenaamalla onnistut. Enkä osaa sanoa, miten "täydellistä" englantini on, ei se täydellistä tietenkään ole mutta pärjään sillä. Ja minulla on aika laaja sanavarasto. Kannattaa siis minusta oppituntien lisäksi lukea runsaasti englanninkielistä kirjallisuutta, ihan mistä vaan tykkää, niin sanavarasto kasvaa. Ja puhua englantia aina kun mahdollisuus, varmuus kasvaa... Arvostavat sitä, että osaat testissä esittää asiasi monella erilaisella, eläväisellä tavalla eikä vain parilla ulkoa opetetulla standardilauseella, tai sellainen kuva mulle tuli kun vaahtosin Speaking-osiossa kuuskymppiselle rouvalle Tarantinon leffoista... :D Mutta rentoja ja mukavia ovat nuo testaajat (sekä Helsingissä että Brisbanessa), eli ainakaan heitä ei kannata jännittää. Muistan vieläkin Brissyn kokeeseen mennessä ne kaikki testattavat, jotka lukivat ennen aloitusta käytävillä ihan paniikissa englannin kielioppikirjoja viimeiseen minuuttiin asti... voi reppanat... kyllä se osaaminen pitää olla jo hanskassa, sitten vaan koittaa testissä esittää asiansa mahdollisimman hyvin ja eläväisesti ja ns. rikkaalla kieli-ilmaisulla... että juu suosittelen lukemista ja puhumista... taisi olla itsestäänselvyys tuo, mutta tulipa sanottua. :)

Mitäs muuta tulee mieleen? Hmm kuunteluosio on tehty tahallaan liian nopeaksi, jotta tulisi sitä hajontaa tuloksissa. Eli siinä saa tosiaan keskittyä kympillä, ettei mene seuraava juttu ohi kun kirjoittaa vielä edellistä vastausta ylös. Kirjoitusosiossa pitää ajankäyttö miettiä valmiiksi (miten monta minuuttia varaan millekin osiolle) ja toimia sen mukaan, tehdä ENSIN isoimmat pisteet antava osio, sitten vasta muut. Ja toki vaikka ranskalaisilla viivoilla raapustella ajatuksensa ennen kirjoittamista, jäsentyy paremmin koska teksti on pakko kirjoittaa arvostelulomakkeelle "puhtaaksi", tai siihen ei kyllä kauheasti ole aikaa, eli taisin kirjoittaa jotain suoraankin sinne eikä edes ensin suttupaperille. Hmm lukuosiossa en muista kiirehtineeni, mutta kirjoitusosiossa aikaa on myös tahallaan varattu "vähän", eli saadaan taas hajontaa. Speakingissä minusta oli jopa liian vähän puheaikaa per aihe, tai aina kun ehti esittää jotain ajatuksiaan pyydetystä keskustelunaiheesta, siirryttiinkin jo seuraavaan (ehkä tykkäsin vaan liikaa omasta äänestäni ja oisin halunnut kuulla sitä lisää? :D ). Yleisesti ottaen minusta tuo IELTS-testi todella testaa sitä mitä halutaan... eli vaikka koitetaan tasapäistää valtavaa heterogeenistä massaa ihmisiä yhdelle asteikolle kielitaitonsa mukaan (mikä on aika mahdotonta), se toimii melko hyvin IELTSissä siten, että käytännön kielitaito minusta korostuu aikarajoitusten takia - joko osaat tai et. Vastaa hiukan elävää elämää, tai ainakin yrittää... :confuse
Dees - We will bloody bounce back!!!


Achtu

Itse taisin vetästä academic IELTS:stä overallit 7,5, en muista tarkkaan. Koin ainakin testin aikaan että englantini on melko vahva ja olin valmis melkein mihin tahansa haasteeseen sen suhteen. Testi kuitenkin osoittautui huomattavasti vaikeammaksi kuin odotin juuri sen vuoksi että aikaa on erittäin niukasti. Juurikin aikaisemmin esiintulleet vastauksien kirjoittamisen kiireys ym sai omat pasmani hieman sekaisin. Ja keskusteluosiosta jäi sellainen kuva että chitchatillä ei kovin pitkälle pötkitä. Hienoja sanoja ja tarkkaa lausuntaa on turha viljellä hyvien pisteiden toivossa. Tietysti uudelleen jos ton kävis vetäsee ni vois ehkä vähän parantuaki pointsit mut bottom line ehkä mun mielestä on että perusosaamisen tulee olla tohon 8 arvosanaan jo aika vankka mutta tottakai saavutettavissa vaikka ei koskaan ulkomailla olisikaan käynyt  :)

TeroH

Heips!

Onko IELTS testi ylioppilaskokeiden Englannin kokeeseen verrattuna tasoltaan samaa luokkaa vai vaikeampi?
Eli voiko ajatella vastaavuutta tyyliin L=9, M=7-8, C=5-6 A=4? (siis vanha asteikko ennen E:n lisäämistä).

Joskus ensi vuoden alkupuolella pitäisi minunkin käydä IELTS tekemässä.

Tero

annap

Kiitos vastauksistanne! Kävin äsken lukemassa Australian Visa Bureaun sivuilta tiedotetta, jossa otettiin kantaa IELTS 8-tasoon.

"We note the levels of English required and the points awarded appear onerous and may exacerbate Australia's skill shortages," cautioned MIA CEO Maurene Horder.

"The reality is that many native speakers would find an IELTS 8 English language score difficult to achieve."

http://www.visabureau.com/australia/news/12-11-2010/migration-institute-welcomes-new-points-test-but-says-there-are-still-contentious-elements.aspx

Mieheni menee ensi kuussa englannin tasoarviointiin ja katsomme sitten, mitkä mahdollisuudet saada 8 on. Lisäksi pitää vielä kerran tarkistaa, mitä muita mahdollisuuksia on, jos tuota tasoa ei ole mahdollista saavuttaa.

Lukisin vielä mielelläni myös muiden kokemuksia! :)

T. Anna

sim

Ei ole mahdotonta; sain academic-versiosta tippaakaan valmistautuneena 8.5 overall scoreksi. Pitää tosin myöntää että koin englantini olevan niin vahva että olin tästä tuloksesta pettynyt. Näin jälkikäteen ajatellen hiukan lapsellista mutta minkäs teet.

SaQ

Lainaus käyttäjältä: sim - marraskuu 18, 2010, 22:29
Ei ole mahdotonta; sain academic-versiosta tippaakaan valmistautuneena 8.5 overall scoreksi. Pitää tosin myöntää että koin englantini olevan niin vahva että olin tästä tuloksesta pettynyt. Näin jälkikäteen ajatellen hiukan lapsellista mutta minkäs teet.

En ole koskaan ollut mikaan kieli-ihminen (lukion pitka englanti M 1996) ja sain 2003 academicista overallin 7.0 tippaakaan valmistautumatta. Se oli riittava silloin paastakseni opiskelemaan Ausseihin eli olin tyytyvainen. Hattua pitaa nostaa simille kerran vetasit 8.5 kylmiltaan! Etenkin jos teit sen Suomessa niin etta englannin puhuminen ei ollut paivittaista ennen sita.  :peukkuy

Paula_Liina

Mina olen tehnyt IELTS:n kahdesti, ekalla kertaa kun hain Australiaan opiskelemaan tein Academicin ja sain overall band 7.5. Tokalla kertaa reilu kaksi vuotta myohemmin tein Generalin ja silloin sain overall band 8.5. Mulla on aina lukeminen ja kirjoittaminen seka kuuntelu sujuneet hyvin mutta puhe ollut se kompastuskivi. En muista ekalla kertaa etta sainko 6 vai 6.5 puheosiosta, mutta tokalla kertaa kahden vuoden kielikylpy Australiassa oli parantanut puhetta niin paljon etta sain siita 8.

Itse koin myos etta tuossa puheosiossa riippui paljon aiheestakin etta miten meni. Ekalla kertaa piti puhua arkkitehtuurista enka keksinyt oikein mitaan (jarkevaa) sanottavaa. Tokalla kertaa aiheena oli etta kenen julkisuuden henkilon haluaisit tavata ja silloin oli juuri Obama valittu USA:n presidentiksi, kyllahan siita sai juttua riittamaan helposti.