Minne muuttaa Perth:ssa

Aloittaja scopik, tammikuu 10, 2009, 22:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

scopik

Minulla olisi pieni pulma asuinalueiden kanssa siispä toivoisinkin Perthissa asustelevilta pientä apua. Eli työni vuoksi olen muuttamassa perheeni kanssa Perthiin kesäkuun alkupuolella ja ongelma on se että minne mennä? Työpaikkani sijaitsee 140 St Georges Terrace:lla eli käsittääkseni aivan keskustassa. Työmatkoihini en haluaisi käyttää enempää kuin max.20 min/suunta ja alueelta tulisi löytyä tekemistä lapsille sekä myös vaimolle joka on kotiäitinä myös alueen tulisi olla turvallinen . Vuokra saa olla max. 1100AUD/viikko.

kiitoksia etukäteen....

Kyra

Tuolla hintahaarukalla katsoisin Floreat, Wembley aluetta, rikasta, lähellä rantaa ja keskustaa, myös Innaloo ei ole pahempi. Katso www.realestate.com.au ja sieltä seikkailet hintahaarukan ja kartan avulla.

hmclehto

Heippa, sinun vuokra haarukka on varsin antelias. Mina ehdottaisin Cottesloe. Me muutettiin sielta tanne ita rannikolle 1.5 vuoden asumisen jalkeen joulun alla. Meri vieressa, leikkipuistot ja mutenkin kaunista aluetta. Juna keskustaan kestaa reilun 20 minsaa, paljon rattoisampaa kuin ajella.

Jos muuta kysyttavaa Perthista pista ihmeessa viestia.

Hanna

scopik

Kiitoksia vastauksista!

Katselin tuolta googlen earth:sta paikkoja ja tietenkin toi cottesloe, peppermint grove ja mosman park:in alueet näyttäisivät olevan hyvällä paikalla koska emme halua asua ihan keskustassa mutta keskustaan olisi päästävä kuitenkin aika vaivattomasti muullakin kuin autolla. ELi äkkiseltään katsottuna asuinalueet näyttäisi olevan sopivasti junaradan läheisyydessä sekä lähellä merta muttei myöskään kaukana CBD:stä. Onkos muuten näissä kaupunginosissa oma keskustansa vai onko kauppoja vain siellä täällä? Niin ja minkä ikäisenä lapsia laitetaan opintielle siellä teilläpäin, meillä on kohta  3 ja 5 vuotta täyttävät lapset?

T: S

hmclehto

Ehdottomasti suosittelen noita western suburbs. Pieni high street loytyy Cottesloesta putiikkeja, kahviloita, ravintoloita, leipomo, Woolworths ( ruokakauppa) jne. Lahin isohko shopping mall on luultavasti Karrinyup tai Garden City molempiin noin 20 minsan ajomatka.
Tosiaan hyva juna yhteys seka keskustaan etta Fremantleen.
5 vuotias on iassa jolloin aloitetaan pre primary Lansi Ausseissa.

Skelm

Vuokra on 1100AUD/week tekee n.2300e kuukaudessa. Silloin vuokralaisen nettotulot pitäisi olla n. 9200 e/kk mikäli itse maksaa vuokransa. Suomessa tuollainen tarkoittaa lähes  18000euron bruttotuloja kuukaudessa.

Ei löydy kovin monelta.

Jos firma maksaa vuokran, luulisi sen olevan kykenevä järjestämään työntekijänsä asiat paremminkin, niin ettei työntekijän tarvitse tällaisten palstojen kautta kämppää etsiä. Mitenkään aliarvioimatta tätä sivustoa kuitenkaan.

Eiköhän sen paikallisen firman, joka tuntee olosuhteet parhaiten  kuuluisi hoitaa joka tapauksessa homma siten, että asunnontarvitsija saa eri vaihtoehtoja valittavakseen ja katsoo niistä parhaiten vaatimuksiaan vastaavan.

Näin meillä tehtiin ja kaikki olivat tyytyväisiä.

maailmalla79

ja jos tyomatkoihin saa menna max 20 min/suunta niin vaikeuksia voi tulla. Itse asun Mt Lawleyssa mika on noin 1.5 km keskustasta, ja bussilla/autolla matkaan menee vahintaan 20 min ruuhka-aikaan. 

Riksu

Tuo junayhteys on tosi kätevä ja nopea. Fremantle on tosi kiva paikka, joten itse valitsisin asuinalueen jostain junayhteyden ja Frmantlen lähettyviltä. Siellä on helppo käydä lastenkin kanssa ostoksilla.
Riikka
skype: rillatilaa

MH

Lainaus käyttäjältä: Skelm - tammikuu 13, 2009, 20:18
Vuokra on 1100AUD/week tekee n.2300e kuukaudessa. Silloin vuokralaisen nettotulot pitäisi olla n. 9200 e/kk mikäli itse maksaa vuokransa. Suomessa tuollainen tarkoittaa lähes  18000euron bruttotuloja kuukaudessa.

Ei löydy kovin monelta.



Lienee jokaisen oma asia miten paljon on valmis maksamaan vuokraa ja miten rahan kerää. Milestäni on järkevää kysyä tällaisen palstan kautta vinkkejä sellaisilta jotka tuntevat paikat jo entuudestaan riippumatta siitä hankkiiko työnantaja asunnon vai hankkiiko sen itse.

Mielestäni kenenkään henkilökohtaisia valintoja ei tarvitse tällaisilla palstoilla kritisoida.

www.realestate.com.au on hyvä paikka tutkia vaihtoehtoja.

Kyra

Lainaus käyttäjältä: hmclehto - tammikuu 12, 2009, 20:07
5 vuotias on iassa jolloin aloitetaan pre primary Lansi Ausseissa.

Hmm, melkein mutta ei kuitenkaan. Jos lapsi on täyttänyt 5 vuotta ennen 1.7.2008 niin hän menee ekalle luokalle.
Western Australian Education department calculator löytyy täältä http://www.det.wa.edu.au/education/ece/calculator.html

Säännöt on taas muuttumassa ja saattavat vaikuttaa nuorimpaan. Joten lisää tietoa koulunkäynnistä katsele täältä http://www.det.wa.edu.au/schoolsandyou/detcms/navigation/are-you-new-to-western-australia/

scopik

Lainaus käyttäjältä: Skelm - tammikuu 13, 2009, 20:18
Vuokra on 1100AUD/week tekee n.2300e kuukaudessa. Silloin vuokralaisen nettotulot pitäisi olla n. 9200 e/kk mikäli itse maksaa vuokransa. Suomessa tuollainen tarkoittaa lähes  18000euron bruttotuloja kuukaudessa.

Ei löydy kovin monelta.

Jos firma maksaa vuokran, luulisi sen olevan kykenevä järjestämään työntekijänsä asiat paremminkin, niin ettei työntekijän tarvitse tällaisten palstojen kautta kämppää etsiä. Mitenkään aliarvioimatta tätä sivustoa kuitenkaan.

Eiköhän sen paikallisen firman, joka tuntee olosuhteet parhaiten  kuuluisi hoitaa joka tapauksessa homma siten, että asunnontarvitsija saa eri vaihtoehtoja valittavakseen ja katsoo niistä parhaiten vaatimuksiaan vastaavan.

Näin meillä tehtiin ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Firma kyllä maksaa vuokran mutta sen verran maailmaa kiertäneenä olen kyllä jo sen oppinut , että jos itse hieman viitsii nähdä vaivaa asunnon eteen niin yleensä saa sitä mitä haluaa ja myös sieltä mistä haluaa! Siispä kiitoksia kaikille jotka ovat vinkkejä antaneet, koska ne todellakin ovat tarpeen siinä vaiheessa kun asuntoa todella pitää valita.

T: S

Jouko

Muutamia kiinteistövälittäjiä, ainakin noi alkupään firmat ovat isompia ja mitä ilmeisemmin löytyvät myös Perthistä. (tää on QLD:n näkövinkkeli)

Asuntoja on tosiaan laidasta laittaan kuten myös asuntoalueita ja jokaisella meillä on omat mieltymykset miksi siis antaa jonkun toisen tehdä näinkin iso valinta.

http://www.ljhooker.com.au/

http://www.professionals.com.au/

http://www.raywhite.com/

http://www.firstnational.com.au/

http://www.harcourts.com.au/

http://www.eldersrealestate.com.au/

http://www.domain.com.au/

http://www.realestate.com.au/

http://www.century21.com.au/web/residential/

Onnea asunnonhankintaan toivottelee
Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

hmclehto

No mita mina Perthissa olin koulussa duunissa suurin osa ekaluokkalaisista olivat 6v...mutta en ala kinastelemaan ;)

Kyra

kumma kyllä minun nuorin on 4 v ja aloittaa preprimaryn parin viikon päästä.... täyttäen 5 vuotta tämän kouluvuoden alussa ja menee ekalle 5v ja täyttää 6 sen vuoden alussa. Päin vastoin kuin vanhemmat mukulani, joista likka esim aloitti koulun kun oli jo 4 v (syntynyt elokuussa), meni pp ja oli jo 5v, ja juuri aloittaa tokaluokan 7 vuotiaana. Pojalla synttärit heinäkuussa ja kun hän meni kindyyn, oli jo 4v ja 7kktta, kun taas muutamat luokkakaverit täytti 4 v vasta pari viikkoa ennen kuin poika täytti 5v.... Mutta kuten sanoin, systeemi on taas muuttumassa parin vuoden sisällä ja SAATTAA vaikuttaa tuon 3 vuotiaan koulun aloitukseen.

Achtu

Lainaus käyttäjältä: maailmalla79 - tammikuu 13, 2009, 21:13
ja jos tyomatkoihin saa menna max 20 min/suunta niin vaikeuksia voi tulla.

Toi on niin totta. Autolla on ihan turha kuvitella pääsevänsä alle 30min juuri mihinkään muualle kuin autotallista ulos. Ruuhka-aikana siis. Ja jos tosiaan on tärkeää autolla päästä jouhevasti liikkumaan, kannattaa miettiä tarkkaan mihin aikaan ajaa ja mitä kautta. Freewayt on luonnollisesti tukossa aamuisin keskustaan päin ja iltapäivisin sieltä pois, aamuisin yleensä aivan järkyttävää. Ja voisin varmuudella sanoa että Cottesloesta keskustaan joudut varaamaan reilusti aikaa. Tai muista länsilähiöistä.

Junankaan varaan ei kannata liiaksi laskea sillä länsilähiöissä asustellaan omakotitaloissa lähes poikkeuksetta ja näinollen juna-asemia ei löydy joka nurkalta joten kävelymatkaa asemalle saattaa kertyä. Junaverkko kun kulkee pohjois-etelä ja itä-länsi suuntiin ja lähes kaikki lähiöt siis omakotitalo-alueita eli pinta-alaa hurjasti. Tietysti aamupyöräily asemalle ja iltapäivällä pois ratkaisee aikaongelman. Busseja kulkee noin 2 per tunti joten auringossa seisominen voi kirvoittaa muutaman hikipisaran bussia odottaessa. Kerrostaloissa täällä asuvat vain expatit ja aasialaiset ja kerrostaloja siis CBDssä. Jos kerrostalo asuminen ei ole poissuljettu vaihtoehto kannattaa ehkä katsella tarjolla olevia asuntoja ihan CBDn alueelta. Tällöin työmatkat voit pyöräillä tai kävellä tai mahdollisesti käyttää CAT-busseja jotka ovat siis ilmaisia. Asunnotkin ovat usein kalustettuja ja kuntosali ja uima-allas löytyvät. Tämä siis helppo vaihtoehto vaikka aluksi. Kun ympäristöön ja elämänrytmiin tottuu, ja erityisesti jos pidempiaikainen asuminen kaupungissa on kiikarissa, on helpompaa tehdä päätös ja etsiä sopivaa asuntoa muualta sitten hieman myöhemmin.

Itse asun puolisoni kanssa kerrostalossa vuokralla, kalustettu asunto siis, 2+2 noin 500A$/vk, aivan CBDn kupeessa, kävelen töihin, puoliso käyttää autoa mutta ajaa juuri ruuhkaavapaasti, eli aamuisin keskustasta pois ja vapaa-ajalla käytämme ilmaisia busseja ja junaa lyhyillä matkoilla. Mielestäni helppoa asumista, tosin meillä ei ole konttaavia kokolattiamaton sotkijoita.. Tuolla isommalla budjetilla luulisi saavan jalan kivasti ovien väliin vuokramarkkinoilla..

Ja noista välittäjistä vielä. Luulisin että teidän tapauksessa olisi helpoin palkata joku etsimään asuntoa teidän puolesta. Me nimittäin etsimme juurikin itse ja ongelmilta ei voitu välttyä; hakijoita oli paljon ja asunnon esittelyjä ei. Monissa tapauksissa joutui tarjouskilpailuun josta tuloksia odoteltiin pitkään. Tosin meillä taas ehkä hieman eri lähtökohdat asunnon suhteen... Ja saimme asua 'tuttaviemme' nurkissa määräämättömän ajan saapumisemme jälkeen. En uskalla edes kuvitella millainen hiuksien raastaminen olisi syntynyt jos olisimme joutuneet asumaan backpacker-dormissa tai motellissa siihen asti kuin sopiva asunto osui kohdalle.

Ja jos auton vuokra on myös edessä, suosittelen M2000-vuokraamoa. Homma toimii loistavasti ja vuokraa voi pidentää pelkällä puhelinsoitolla. Luottokortti tietysti myös vaatimus..

Good luck guys!!

hattuhirmu

Kahdenkymmenen minuutin tyomatka onnistuu kylla jos on hyvin varaa eika ole kauhea hinku ajaa joka paikkaan. Itse suosittelen loytamaan asuinpaikan kaupunkiin menevan bussireitin varrelta, niin sujuvat matkat paljon helpommin - kaikki tiet menevat meinaan St Georges Terracelle.

Asuin itse Shenton Parkissa joitain vuosia, ja yhdella bussilla tyomatka kesti noin 20 minuuttia kotiovelta tyopaikan ovelle, ja bussejakin meni vartin valein. Lantisissa kaupunginosissa on tosiaan parhaat yhteydet (ainakin omat ennakkoluulot vaittavat nain), ja jos sattuu suuren sairaalan tai yliopiston lahella asumaan niin kahta varmemmin on hyvat julkiset yhteydet. Omien kokemusten perusteella suosittelisin siis Shenton Parkia, Nedlandsia, Crawleyta, Wembleyta, Subiacoa, East/North/South/West Perthia, Claremontia ja Cottesloeta.