Turistiviisumi vai WH-viisumi?

Aloittaja ssk, elokuu 16, 2009, 20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ssk

Auttakaa minua!
Suunnitteilla olisi lähtö Australiaan nyt vuoden 2010 alussa ystäväni kanssa. Molemmat olemme 19-vuotiaita tyttöjä.
Haluamme nähdä mahdollisimman paljon Australiaa ja lähiseutua, myös Uusi-Seelanti kiinnostaa. Reissun pituus tulisi olemaan luultavasti
n. 6kk. Nyt mietimmekin, kumpi kannattaa: pelkkä lomailu vai working holiday?

Osaako kukaan arvioida yhtään paljonko rahaa kuluu pelkästään lomaillessa Australiassa? Esim. kuukaudessa. Tiedän, että arviointi on
aika vaikeaa ja riippuu ihan elämäntyylistä, mutta jos periaate on se, että mahd.vähällä tullaan toimeen.
Working holiday kuulostaisi sikäli hyvältä, että se rahavarasto kertyisi reissatessa. Mutta epäilyttää muutamat seikat: saavatko tällaiset "pienet" tyttöset helposti töitä
ja huolitaanko meitä esim. fyysisiin hommiin jonnekin hedelmänpoimintaan? Entä kieli sitten: itselleni englannin kirjoittaminen on suht. helppoa,
puhuminen taas vähän vaikeampaa. Ei sillä, ettenkö osaisi, mutta se "ujostuttaa". Etenkin puhelimessa englannin vääntäminen - painajaista!
Ystäväni taas ei puhu kauheasti englantia, mutta osaa kyllä perusteet. Kielen oppiminen olisikin yksi hyvä syy lähteä reissuun.

Rehellisiä kommentteja? Onko meistä lähtijöiksi ja mikä olisi kannattavin vaihtoehto  :pepsodent


Silppu

Jos kerran olette reissussa vain 6kk, ja haluatte nähdä noin paljon, niin ehkä itse säästäisin WH-viisumin myöhempiin vuosiin. Niin ei kaduta sitten jos ihastutte maahan.

Entä jos ottaisitte WH-viisumin vain Uuteen Seelantiin, ja jos työntekeminen siellä tuntuu mielekkäältä, niin sitten haette sieltä käsin Ausseihin WH-viisumia.

Kottarainen

6 kuukaudessa meni palttiarallaa 6 000e lentolippuineen (1150e) ja autonkin ostin (1200e). En elänyt kovinkaan leveästi ja majoituksesta maksoin ehkä yhteensä 4 viikon ajalta, jos sitäkään. En tehnyt töitä rahasta, mutta muutama viikko meni HelpX-järjestön kautta maatiloilla työskentelemässä ruokaa ja majoitusta vastaan (suosittelen!).

Huom huom, summa ei riittäisi ollenkaan jos haluaisin tehdä turisti-asioita, kuten käydä sukeltamassa tai nähtävyyksissä. Minä lähinnä elin ihan tavallista elämää, kokkailin ruuat kotona ja elin välillä aika pitkiäkin aikoja muiden siivellä. Jos nukkuisi yöt hotelleissa tai hostelleissa ja haluaisi viettää loma-elämää (nähtävyyksineen) niin summan voisi varmaan helposti tuplata.

En suosittele WH:n käyttämistä, koska 6 kk on lyhyt aika eikä töitä saa tällä hetkellä kovin helposti. Jos haluaa säästää rahaa, niin HelpX-töitä saa tehdä myös turistiviisumilla, ja vaikka niistä ei rahaa saakaan, niin ei sitä rahaa myöskään kulu. :)

ssk

Kiitos vastauksista!
Kottarainen, kiitos tuosta HelpX-vinkistä! Otankin heti selvää koko systeemistä, en ole aiemmin kuullutkaan.

Tällä hetkellä olen enemmän turistiviisumin kannalla...mutta lisää vastauksia otetaan innolla vastaan.  :)

aitto-oja

WH-viisumia voi hakea toisen kerran, mutta nuoren ikanne takia saastaisin molemmat WH-viisumit myohempaan vaiheeseen. Teilla on peliaikaa jaljella kuitenkin reilu 10vuotta  :peukkuy