Australian kansalaisuus takaisin

Aloittaja Matkailija, toukokuu 31, 2005, 16:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matkailija

Heippa,

olen seurannut jo kauan eri aiheita, mutta nyt piti kantaa oma korsi kekoon.
Olen muuttanut Australiasta joskus lapsena Suomeen. Nyt 25 vuoden jälkeen olen harkitsemassa muuttoa takaisin Oziin.
Minulla on aussipassi ja kaikki. Luulin asioiden olevan ok, että olen kaksoiskansalainen.
Eipäs se olekaan niin yksinkertaista.
Olen menettänyt aussikansalaisuuden vuosien varrella ja minun täytyy anoa se takaisin.

Onko joku teistä tehnyt tämän? Oliko hirveä prosessi?
Vuodella 2002 oli asian kanssa jotain tekemistä, Australiassa astui voimaan joku kansalaisuuslaki.

Dimian sivuilta olen jo asiaa tutkaillut ja kysynytkin. Kyselenkin vain kokemuksia asiasta.

...mutta kieltämättä olen todella yllättynyt miten voi olla passi, eikä ole välttämättä kuitenkaan kansalainen...??!!!

jounij

Minulla ei ole kokemusta Australian tai minkään muunkaan maan kansalaisuuden takaisin anomisesta, mutta sen verran voin selventää, että Australia ei ennen tuota vuoden 2002 lakiuudistusta sallinut kaksoiskansalaisuutta. Eli kun olit saanut Suomen kansalaisuuden ennen tuota vuotta, olit menettänyt Australian kansalaisuuden (vaikkei Australian passiasi tultukaan noutamaan pois).


Selventää
Jouni
Canberra

Jaaks

Matkailija,

DIMIA'han ei tuossa asiassa voi edes auttaa.

Mene : http://www.citizenship.gov.au/  

Sieltä löydät tietoa, kuten esim tämä FAQ osastossa

Lainaa13. I lost my Australian citizenship a long time ago. Can I get it back?


Yes. The requirements are that you:
·   did not know that you would lose Australian citizenship; or
·   would have suffered significant hardship or detriment had you not acquired the other citizenship; and
·   intend to commence residing in Australia within three years; and
·   have been lawfully resident in Australia for a total of at least two years at some time; and
·   have maintained a close and continuing association with Australia; and
·   are of good character. Form 47P tells you how to get a police certificate in your country of residence.
The declaration of intention to reside in Australia within three years should be made in good faith. It is acknowledged that circumstances or intentions may change.
If you had children under 18 years at the time you lost your Australian citizenship they will have lost their Australian citizenship, unless their other parent was still an Australian citizen. Children under 18 can be included in your resumption application. Children over 18 must apply for resumption in their own right.
Form 132 has comprehensive information and the application form. Applications can be lodged at any of the Department?s offices overseas. In Australia, applications can be lodged at any office of the Department. There is a fee for resumption applications, check page 8 of the Department?s fees and charges. It can take between 5 to 10 weeks to process your application depending on whether you lodge all the necessary supporting documentation.



Matkailija

Jaaks,

kiitos tiedoista. Unohdin mainita, että olen myös noilta sivuilta lukenut lisätietoja.
Halusinkin kysellä lähinnä, jos joku oli joskus kansalaisuutta anonut takasin.

Mutta miten aussiviranomaiset voi jaella passeja ilman, että tiedot tarkistetaan...?
Suomessa ei onnistuisi ollenkaan...vai onnistuisiko? :confuse

Mietinkin tässä, että missä asiassa tämä tulisi käytännössä esiin.. työnhaussa? Oziinhan tulen aussipassilla, kuten muutkin passin omaavat.
Enkä aio sossupummiksi siellä, joten siksi ihmettelenkin koko asiaa...

Jaaks

Matkailija,

Sinulla on siis voimassa oleva Australian passi ???

Jos olet saanut uuden passin olet varmasti jossain kirjoissa täällä maassa Australian kansalainen, muuten et passia saisi.

Asia ei tule esille missään muussa kuin maahan tulemisessa ja ehkä äänestysrekisteriin liittyessä sekä tietysti jos haet tiettyjä valtion hommia.

Matkailija

Jaaks,

sehän se tässä koomisinta on, minulla on aussi passi! Haettu 2002, loppuvuodesta, kun kävin siellä. Asustelin silloin isäni luona Sydneyssä, mutta passi lähetettiin pyynnöstäni toiseen osoitteeseen, kun jatkoin matkaa.

Mutta näin kirjottivat immi.gov.au:sta:

"Even though you hold a current Australian passport, this is not conclusive
proof that you are an Australian citizen, particularly if you hold another
citizenship that you acquired before 4 April 2002.     Please read all the
information in this email and consult the citizenship web references that I
provided to you in my first email.   The situation can be complex."

Onkohan monella muullakin sama tilanne...Huomasin vaan, kun etsiskelin aiheeseen liittyvää, että muutamat totesivat, että heillä on kaksoiskansalaisuus....

Ja kuten Jaaks totesit, tuleeko se käytännössä mitenkään esille...lähinnä verottajaa ajattelin, kun yhtäkkiä ao. henkilöltä alkaa tulla veroilmoitus jne.

Mielenkiintoista...!

Jaaks

Matkailija,

Sinulle on siis myönnetty 10 vuoden passi 2002 ? joka oikeuttaa matkustamiseen Australialaisena.

Asuuko isäsi edelleen Sydneyssä?  Jos näin on, niin ei varmaan ole mitään estettä sinun tänne muuttamisellasi.  Sinähän täytät kaikki nuo uudestaan Citizenshipin hakemiselle vaadittavat kriteerit.

Kaikki maksaa veroja, jotka on laillisissa töissä oli sitten kansalaisia tai ei :)

Onko sinulla jo TFN (Tax File Number) ?

Matkailija

Jaaks,

kyllä, 10 vuoden passi, jonka sain 2002. Uusin sen eivätkä kysyneet mitään.
Mutta kuten yllä lukee, se ei tarkoita sitä välttämättä, että olen kansalainen...! Todella kummallista.
TFN on.

Ja varmaan saan kansalaisuuden takaisin, mutta olin vain luullut sitä vaivattomaksi...sarjassamme "pelmahdan vain maahan ja aloitan elämäni".

Jukka

Kerron vain mielipiteeni, en faktaa.

Jotenkin jäi mieleen siellä ollessa että työkaveri joka oli kaksoiskansalainen lähti ulos yhdellä passilla ja yritti tulla takaisin toisella passilla niin ei onnistunut? Pääsi kyllä takaisin samalla passilla jolla lähti.

Jukka

jounij

Tuo Jukan kertoma on totta. Jos on vaikka kuin monen maan kansalainen, niin Australian passin omatessaan ei pääse Australiaan ilman sellaista: kaikki mahdollisesti aiemmin voimassa olleet Australian viisumit mitätöidään kansalaisuutta myönnettäessä.


Vahvistaa
Jouni
Canberra

Jaaks

Matkailija,


Lainaa"Even though you hold a current Australian passport, this is not conclusive
proof that you are an Australian citizen, particularly if you hold another
citizenship that you acquired before 4 April 2002. Please read all the
information in this email and consult the citizenship web references that I
provided to you in my first email. The situation can be complex."


Mitka oli ne "web references", jotka he lahetti ??
Olisi mielenkiintoista lukea ne.

Mielenkiintoinen tapaus sinulla, silla eihan Australian passia saa muut kuin kansalaiset.

LainaaThe Department of Foreign Affairs and Trade issues new and replacement passports to Australian citizens, both in Australia and overseas, in accordance with the provisions of the Passports Act 1938 and other relevant legislation.

When you apply for an Australian passport you must provide original documents that confirm your Australian citizenship and your identity. Please note that birth extracts and commemorative certificates are not acceptable.


http://www.passports.gov.au/Web/requirements/identity_documents.aspx


http://scaleplus.law.gov.au/html/pasteact/0/456/top.htm

On kylla viela olemassa Australian Citizenship Act 1948 lukuisine muutoksineen.
http://scaleplus.law.gov.au/html/pasteact/0/381/0/PA000660.htm

18 helmikuuta 2005 tuli kuitenkin osittain voimaan uusi passilaki "AUSTRALIAN PASSPORTS ACT 2005 ".  Loput laista tulee voimaan joskus marraskuun lopulla.
http://scaleplus.law.gov.au/html/pasteact/3/3693/top.htm
Olisikohan siina jotain asiaan vaikuttavia muutoksia ?

Matkailija

Heippa taas,

kiitos tiedoista. Juu, käytin vanhaa aussipassiani, kun menin Oziin ja lähdin uudella passillani etiäpäin.

Joo...mä vähän epäilen, että tää on vaan tätä byrokraattista pyöritystä. Käytännössä kukaan tuskin huomaisi mitään.

ttuhkane

Minä en ainakaan ole menettänyt missään vaiheessa Australian kansalaisuuttani, vaikka vuonna 1973 sieltä pois lähdinkin. Kansalaisuuden saamisen perusteitakin on monenelaisia. Minun tapauksessani sain sen synnnyttyäni siellä, mutta lapseni ovat perineet kansalaisuuden minulta. Minulla on voimassa oleva passi, mutta lapsilleni en ole vielä sellaisia hankkinut. Myös minullakin on ollut "haaveena" päästä joskus sinne takaisin, mutta valitettavasti vaimoni ei ole kovin innostunut asiasta (ehkä en ole löytänyt tarpeeksi hyviä perusteluita). No mikäli sinne joskus tulisimme vaikkapa vain lomalle, niin jokainen Australian kansalainen tarvitsee Australian passin maahan tullessaan.
TT

Matkailija

Terve Timo,

minulla on sama tilanne kuin sinulla. Joten oletko aivan 100 % varma, että sinulla ja lapsillasi on tuo kansalaisuus? Em. linkkejä kun lukee, niin selviää, että kaksoiskansalaisuus ei ollu Ozissa sallittu kuin vasta 2002, kuten Jounikin toteaa.

Olen siellä myös syntynyt, ja muuttaessamme Suomeen olin aussi.
Mutta tosiaan nyt on ilmenny, etten ole enää. :(

Kuten edellä lukee, jostain kumman syystä passin omaava ei välttämättä ole kansalainen... todellinen mysteeri.
Minä myös matkustan Australiaan aussipassilla. Minulla oli myös Etaviisumi kaiken varalta, mutta se ei kelvannu.

Jaaks

Matkailija,


LainaaMinulla oli myös Etaviisumi kaiken varalta, mutta se ei kelvannu.

ETA viisumi eikä mikään muukaan viisumi kelpaa jos sinulla on voimassa oleva Aussi passi.

jounij

Muuten, myös silloin kuin Australia ei periaatteessa sallinut kaksoiskansalaisuutta, oli olemassa joitakin maita joiden kansalainen Australian kansalainen sai olla menettämättä ossikansalaisuuttaan. Perusteena tälle eri maiden "eriarvoisuudelle" oli ainakin se, että joissakin maissa oli ja on periaatteena, ettei niiden kansalaisuudesta sellaisen kerran saatuaan pääse eroon millään keinolla vaikka haluaisikin. Suomi ei kuitenkaan kuulunut näihin maihin, koska Suomikaan ei normaalisti sallinut kaksoiskansalaisuutta kuin vasta parisen vuotta sitten.


Huomauttaa
Jouni
Canberra

ttuhkane

Pari viikkoa sitten sain nuorimman lapseni (alle vuoden ikäinen) kansalaisuustodistuksen postissa ja samassa kuoressa he palauttivat minun passini, jota tarvitsivat varmistaakseen kansalaisuuteni. Eli olen ihan varma asiasta. Ensimmäinen lapseni sai Australian kansalaisuuden 2001 ( Todistin oman kansalaisuuteni silloin Australiasta saamallani syntymätodistuksella).  Passini olen saanut muistaaksen samoihin aikoihin eli 2001.
TT

ttuhkane

Minullakin oli hieman epäselvää silloin 2001 tuosta kansalaisuudestani. Tiedustelin asiaa Elisabet Teittiselta (tiedot löysin näiltä sivuilta) joka kertoi, että ainakin 1971, jolloin synnyin sain automaattisesti Australian kansalaisuuden, vaikka vanhempani olivatkin Suomen kansalaisia. Heti sen jälkeen hain Australian passia ja henkilöllisyyteni todistin Suomen passilla ajokortilla. Reilussa kuukaudessa sain sitten sen Australiankin passin. Jos olisin tiennyt tämän kaiken jo aikaisemmin, en todellakaan enää asuisi täällä lumen ja jään keskellä!
TT

Matkailija

Kiitos Timo tiedoista, kuulostaa ihan hyvältä meikäläisen tilanne siis.

Få se, sanoi svedu.