Kaksoiskansalaisuus

Aloittaja Petri, maaliskuu 08, 2003, 16:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reijo

LainaaAlkuperäinen postittaja Heidi
Nopeasti ja helposti kavi tuon kansalaisuuden hakeminen: joskus syys-lokakuussa taytin hakemuksen netissa, haastattelussa kavin taalla meidan paikallisessa postitoimistossa (ei siis tarvinnut Melbourneen saakka matkustaa sita varten) ja eilen tuli postissa kirje josssa sanottiin, etta onneksi olkoon uudelle kansalaiselle. Kansalaisuushan ei siis astu voimaan ennen kuin on ollut siella seremoniassa, mika mun kohdallani tapahtunee sitten tammikuussa Australia Day'na.
 :D

Onnea Heidi, itellä sama homma ja seromonia kans vissiin Australia Day'na :XXXX
Reijo

Reijo

LainaaAlkuperäinen postittaja Reijo
Onnea Heidi, itellä sama homma ja seromonia kans vissiin Australia Day'na :XXXX

No nyt sit postiluukusta kolahti vastaus ja ceremony ois 26th Jan in St Kilda botanical gardenissa

:XXXX:XXXX
Reijo

Raiwå

Reijo :roue

Kui pitkä on valitusaika päätösessäsi? :kysymys






:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Reijo

LainaaAlkuperäinen postittaja raivo
Reijo :roue

Kui pitkä on valitusaika päätösessäsi? :kysymys






:coolh

Jos äkkii sen teet, voit vielä keretä.

Täytyy vaan todeta et ei taida Australia tietää mihin on kätensä lykännyt.

:roue
Reijo

Raiwå

Reijo :roue

Toivoa siis on :)




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Milka

Raivo,

Et kai viela postittanut valitustasi? Saat nimitain kaksi karpasta yhdella iskulla, kun lisaat myos minun nimen samaan valitukseen. :hahhaa:hahhaa:hahhaa

Reijo,

Minulla on sama aika, mutta eri paikka, St Kilda Rd:lla National Gallery of Victoria 26. tammikuuta.

Nimim. Australian Blondien vakiluku nousuun :XXXX

eevis

Heidi, Reijo ja Milka :D

Jopas nyt monta dunderilaista yhta aikaa tulee aussikansalaisiksi, valtavasti onnea teille kaikille!

 tai   , jokaiselle maun mukaan! :D
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tiitujohanna

Onneks olkoon kaikille uusille kaksoiskansalaisille! :peukkuy

Kiva kuulla etta se on kaynyt noin vaivattomasti, itsellakin on ollut tarkotuksena aukasta se webbisivu ja tayttaa se hakemus...  Viimeaikoina vaivannut "tietokonelaiskuus", toiden ulkopuolella ainakin.

Kertoisitteko sitten miten ne seremoniat meni ja mita kaikkee siihen liittyi, olis hienoa kuulla lisaa kokemuksistanne! :god:

Viettakaa hieno paiva!  :XXXX
Tiitu

Nordman

Onnea vaan meitinkin puolesta kaikille:pepsodent
"Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea"

kris

Ei muuta, kun haku päälle vaan! :cool:
T: Krisse

icegirl

Hei,

poikani on Suomessa asuva ja syntynyt Suomen kansalainen.
Osaako joku neuvoa, miten voimme hakea hänelle Australian kansalaisuutta - pitääkö isyys (isä on aussi) tunnustaa myös Australiassa, vai voiko passia hakea suoraan vain suomalaisilla asiapapereilla ja isän australialaisella passilla?
Kiitos etukäteen!

Jaaks

Icegirl,


LainaaYou are eligible for registration as an Australian citizen by descent if you were born overseas and:
·   one of your parents was an Australian citizen at the time of your birth;
·   you are under 25 years of age;
·   you are of good character (applicants aged 18 and over). Form 47P tells you how to get a police certificate in your country of residence.
You are also eligible for registration if you were born overseas between 26 January 1949 and 15 January 1974 and:
·   one of your parents was an Australian citizen at the time of your birth;
·   you are of good character;
·   you have an acceptable reason for not being registered before.

Australian Citizenship

 

Disturbance

No niin,

Siis mika se oli se juttu, etta pelkalla Permanent Residencylla ei pelkastaan saa jaada, vaan etta pitais sitten hankkia se aussipassi? Paljonkohan tommonen passin hankkiminen tulis maksamaan? Tarjotus olis siis saada pysyva lupa jaada, jos tuo Spouse Visa menee sitten haettua lapi.

Vitsi kun meni ohi taas kun tuli nautittua muutama siideri liikaa viime miitingissa. :D
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Leokatti

Vastaanpa minä, kun Spouse Visalla tulin ja jäin. Permanent Residency ehdottomasti riittää. Et tarvitse hakea kansalaisuutta, jos sitä et sit jostain syystä välttämättä halua. Itsellä ei kytyä ole tullut, vaikka täällä on jo oltu jonkun aikaa. Eipähän tarvitse mennä joka kissanristiäisiin äänestämään, eikä siitä aussipassista ole niin paljon hyötyä, että kannattaisi sen takia hakea. Euroopassa on helpompi kulkea EU-passilla kuitenkin ja useimmiten näyttää täälläkin olevan lyhyemmät jonot tullissa kun menee sitä vääränmaalaisten kaistaa - ainakin täällä Perthissä. Viisi vuotta saat mennä ja tulla Permanent Residency:n saatuasi, mutta sen jälkeen joudut hakemaan "permanent resident returning" viisumin jos poistut maasta. Sen saa netistä puolessa tunnissa (pelkkä rahastuskeino...), on voimassa 5 vuotta ja maksoi viime heinäkuussa $120.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jounij

Asia on juuri niin kuin Leokatti mainitsee. Minä tosin hankin kansalaisuuden sen jälkeen, kun kaksoiskansalaisuus tuli sallituksi. Päin vastoin kuin Leokatti, minä nimenomaan haluan vaikuttaa äänestämällä kotimaani asioihin. Haittana kaksoiskansalaisuudesta tietysti on se, että joutuu maksamaan kahden passin ylläpidosta, jos aikoo matkailla EU:n alueella. Noh, tokihan sinne Eurooppaan pääsisi ossipassillakin, mutta kuten sanottua EU-passilla tullimuodollisuudet helpottuvat oleellisesti.


Kommentoi
Jouni
Canberra

Timo

Minulle avautuu reilun vuoden kuluttua mahdollisuus hakea Australian kansalaisuutta, joten asiaa on tullut alustavasti hieman mietittyä.  Kyllä se kansalaisuuden hakeminen tuntuu jotenkin luonnollisemmalta ja "jämptimmältä" varsinkin jos on perhe, vakituinen työ, oma koti ja sitä varten hankittu valtava velkataakka täällä, eli elämä näyttäisi asettuneen pysyviin  uomiinsa eikä ole suurempaa hinkua poiskaan.  Minulla nyt tuntuisi menevän siihen suuntaan, jopa niin, etten minä edes välttämättä osaa sanoa, mihin enää Suomen kansalaisuutta tarvitsisin. Mutta eipä sen pitämisestä kovin kait ylimääräistä vaivaakaan taida olla, paitsi tuo Jounin mainitsema passin ylläpito, muttei se kovin työläältä tunnu.  

Yksi syy, joka puoltaisi kansalaisuuden hankkimista, olisi se, että kansalaisella on epäilemättä juriidisesti ja poliittisestikin  vakaampi asema kun pelkän pysyvän oleskeluluvan haltijalla. Eli PR:n ehdot voisivat periaattessa muuttua aika paljonkin sen mukaan, mitkä ovat kulloisenkin hallituksen mielialat. Vai olenko väärässä?   Ei-kansalainen on helpompi käännyttää maasta kuin kansalainen. Olen kuullut tapauksesta, jossa PR-statuksella maassa yli 40 vuotta asunut henkilö vammautui lomamatkallaan, mistä syystä maahantuloviranomaiset kieltäytyivät päästämästä häntä takaisin Australiaan.  

Kyllä minullakin on tullut jonkinlainen hinku päästä vaikuttamaan uuden kotimaani asioihin jos ei muuten niin äänestämällä. Ja vaikken äänestäisikään, teen senkin mieluummin omasta tahdostani "poliittisena tekona" kuin siksi ettei minulla ole oikeutta siihen. Kyllä minulla kuitenkin on jo selkeä käsitys siitä, mihin suuntaan haluaisin tätä maata  vietävän.

Ainoa asia, mikä minua tuossa kansalaisuuden hakemisessa hieman epäilyttää on se, mitä potaskaa sen saamiseksi joutuu suustaan päästämään. Eikös siinä joku vala pitänyt vannoa vai oliko se vain juhlallinen vakuutus?  Pitääkö ihan rukoilla jumalalta siunasuta kuningattarelle?  

Tiedän, moni sanoo, että ne ovat vain sanoja kuten sotilasvala tai isämeidänrukous: ne vain tehdään, koska se kuuluu asiaan ja niin on aina tehty. No, täytyy kuitenkin ottaa selvää sanamuodoista sitten ennen hakemusta.

Silppu

Jos sita samalla vaivalla ja rahalla saa aussipassin kuin viisuminkin, eika edes Suomipassista tarvitse luopua, niin miksipa ei aussikansalaisuutta? Tuleehan se pitemman paalle halvemmaksikin.

Mita tulee suomalaisen passin uusimiskuluihin ja -vaivaan, niin viela muutaman kuukauden ajan saa viela 10 vuoden passeja. Uudet biopassit maksavat enemman ja ovat max. 5 v. voimassa. Tosin jenkkeihin matkustaminen tuolla vanhalla passilla saattaa olla vaikeampaa.

Silppu

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
Ainoa asia, mikä minua tuossa kansalaisuuden hakemisessa hieman epäilyttää on se, mitä potaskaa sen saamiseksi joutuu suustaan päästämään. Eikös siinä joku vala pitänyt vannoa vai oliko se vain juhlallinen vakuutus?  Pitääkö ihan rukoilla jumalalta siunasuta kuningattarelle?

Kuningattarelle ei tarvitse enää vannoa mitään - Paul Keating poistatti sen kohdan kansalaisuusvalasta ja -vakuutuksesta ollessaan pääministeri (toista kymmentä vuotta sitten). Jos ei halua sotkea asiaan Jumalaakaan, niin voi valita valan asemesta juhlallisen vakuutuksen. Eli ainakaan näiltä osin sinun ei tarvitse huolestua sitten, kun aika koittaa.


Vielä tuoreesti muistaa
Jouni
Canberra

Heidi

From this time forward, (under God,)
I pledge my loyalty to Australia and its people,
whose democratic beliefs I share,
whose rights and liberties I respect, and
whose laws I will uphold and obey.

Tuoreessa muistissa on parin kuukauden takaa! :)

Leokatti

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
Ja vaikken äänestäisikään, teen senkin mieluummin omasta tahdostani "poliittisena tekona" kuin siksi ettei minulla ole oikeutta siihen.  

Tiesithän Timo, että äänestäminen on täällä pakollista ja jos et käy, niin mätkähtää sakko kuten kävi avosiipalleni Suomessa töissä ollessa. Voihan sen tyhjän lapun tietty käydä jättämässä mutta eikö asiat hoituisi paljon nopsemmin ja tulisi paljon halvemmaksi jos vain todelliset äänestäjät kävisivät laput täyttämässä?

Harkitsen kansalaisuusasiaa uudelleen, kun tämä typerä laki muutetaan ja äänestämisestä tulee jälleen oikeus tyhjän velvollisuuden sijaan. Mikään hallitus ei minua äänestyskoppiin määrää.


Periaatteesta itsepäinen
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja Leokatti
Tiesithän Timo, että äänestäminen on täällä pakollista ja jos et käy, niin mätkähtää sakko

Joo, tiedän tuon, ja siihen viittasinkin puhuessani äänestämättömyydestä poliittisena tekona. Voisihan sitä, jos pirulliselle päälle sattuu, tehdä asiasta isonkin numeron sakosta kieltäytymisineen, syömälakkoineen kaikkineen.  Tosin ei sitä sakkoa kuulemma kaikille äänestämättä jättäneille rapsahda.

Niinhän se on, että jokainen tuon asian ratkaisee omista lähtökohdistaan ja mieltymyksistään käsin. Eivät ne plussat ja miinukset objektiivisesti katsoen niin mullistavia ole.

Valan/vakuutuksen sanamuoto tuntuu varsin kohtuulliselta, joten kaipa sitä täytyy alkaa harjoittelemaan peilin edessä - ja ennen kaikkea siihen liittyviä teatraalisia ilmeitä ja eleitä :D

Heidi, minkälaiset olivat pöperöt siellä juhlissa? Vieläkö niidenkin maku tuntuu suussa?   Vai tarjosivatko yhtään mitään? :D

Milka

Leokatti,

Verotuksellisesti ei ole eroa permanent residencyn ja kansalaisuuden valilla. Joten joudut maksamaan samat verot oletpa kansalainen tai et.

Leokatti

Milka,

Tuloverotuksellisesti joo (on tässä joku vuosi töitä tehty...)

Poistinpa tuon väärän infon tuosta verotuksesta kun sain asiaan oikaisun :D
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Milka

Leokatti,

Ei pankissa vaan verotoimistossa, valitettavasti.
:confuse

Vastasin Nyken viestiin alempana.

Heidi

Timo :cool:

Se mun kansalaisuusseremonia oli osa meidan kylan Australia Day-juhlallisuuksia ja paivan kruunasi tietenkin perinteinen "sausage sizzle" ja hedelmasalaatti, kun kerran ollaan taalla erilaisten hedelmien luvatussa maassa. Paiva oli tosi kuuma ja siella juhlasalissa ei ollut kunnon ilmastointia ja totta kai se mun valan vannominen oli ohjelmassa lahes viimeisena. Mulla oli ihan tajuton hiki, siis vaatteet olivat liimaantuneet ihoon ja naama oli ihan punainen ja olin kaiken lisaksi juuri syottamassa vauvaani, kun mut kutsuttiin sinne lavalle ja sitten multa viela kysyttiin, etta mita tama nyt mulle merkitsee ja haluanko sanoa jotain yleisolle... No ei tullut siina yhtakkia mieleen mitaan jarkevaa sanottavaa ja kieltaydyin kohteliaasti kunniasta... Kauniin todistuksen sain tapahtumasta muistoksi, sekin tosin hukkui siina tohinassa, mutta onneksi loytyi parin paivan paasta, kun joku oli juhlapaikkaa siivotessaan loytanyt sen jostain roskien seasta! Hups... Nyt musta on sitten tullut oikeen julkkis taalla kylalla, puolet kylan vaesta oli tapahtumapaikalla ja tulevat nyt juttelemaan kadulla kuin tuntisivat paremminkin... Ihan mukavaa olla kaksoiskansalainen, vaikka eipa tuo nyt ole sellainen asia, mita paivittain ajattelisin tai mika vaikuttaisi elamaani sen enempaa.   Passin ajattelin kylla hankkia lahiaikoina ja aanestamaan on sitten varmaan ihan mukavaa menna, tulee ehka sitten sellainen tunne, etta voi omalta osaltaan vaikuttaa taman maan asioihin?? :)

Tuipa

Mulle tuo kaksoiskansalaisuus oli ihan selva juttu monestakin syysta. Tarkein: Jos asuu pois Australiasta yhtajaksoisesti 5 (vai oliko se 2?) vuoden ajan, niin viisumi rumban saa aloittaa alusta, eli pysyva asumiskoikeus viisumi raukeaa. Jos nyt sitten jossain vaiheessa paatyisimme Suomeen asumaan, niin eipahan tarvitse tuota miettia!
Muista syita: Tyttarellani on kaksi passia (2 viikkoisesta asti), miksi ei siis minullakin? Taytyy vaan viela hankkia puoliskolle Suomen passi.
Itse en olisi hankkinut kansalaisuutta, jos olisin joutunut luopumaan Suomen kansalaisuudesta. Olen meinaan sen verran isanmaanrakas ihminen, ja erittain ylpea suomalaisuudestani.
Kaksoiskansalaisuudessa en nae mitaan huonoja puolija. Prosessi oli helppo ja nopea, paperit tayttyi netissa, haastattelu ei ollut kummoinen, eika ollut edes kallista.

Jaaks

LainaaOriginally posted by Timo

Yksi syy, joka puoltaisi kansalaisuuden hankkimista, olisi se, että kansalaisella on epäilemättä juriidisesti ja poliittisestikin vakaampi asema kun pelkän pysyvän oleskeluluvan haltijalla. Eli PR:n ehdot voisivat periaattessa muuttua aika paljonkin sen mukaan, mitkä ovat kulloisenkin hallituksen mielialat. Vai olenko väärässä? Ei-kansalainen on helpompi käännyttää maasta kuin kansalainen. Olen kuullut tapauksesta, jossa PR-statuksella maassa yli 40 vuotta asunut henkilö vammautui lomamatkallaan, mistä syystä maahantuloviranomaiset kieltäytyivät päästämästä häntä takaisin Australiaan.


Aivan oikeassa olet Timo ja noista ei- kansalaisten huonosta kohtelustahan saa lukea lehdistä aina silloin tällöin.

Australian kansalaisena saat myös melkoisen diplomaattisen verkoston tueksesi ollessasi Australian ulkopuolellakin.  Jopa huumeiden salakuljetuksesta kärähtäneet näkyvät sitä saavan.

Äänestämättä jättämisestä voidaan perätä rangaistusmaksu (penalty), joka Federal vaaleissa on nykyään $20 ja jos et maksa sitä 21 päivän kuluessa tai anna hyväksyttävää syytä miksi et äänestänyt, niin se voidaan viedä oikeuteen jolloin maksu nousee $50'iin ja sitten maksat myös oikeudenkäyntikulut jotka taas voivat olla jossain $500 - $1000.

Nuo penalties vaihtelee myöskin osavaltioittain, kuten kaikki muutkin viralliset maksut täällä :D

jounij

Heh, Heidilläpä tuo vala vasta tuoreessa muistissa olikin oikein kirjaimellisesti! Meillä Canberrassa ja tietysti muissakin isoissa kaupungeissa on aina kansalaisuusseremonioissa sen verran osanottajia, ettei siellä kukaan joudu sen kummemmin estraadille, kuin että porukalla tehdyn valan/vakuutuksen jälkeen jokaisen pitää käydä muiden katsoessa ja taputtaessa hakemassa kansalaisuustodistus seremoniaa mestaroineelta ACT:n hallituksen jäseneltä.

LainaaAlkuperäinen postittaja Tuipa
Itse en olisi hankkinut kansalaisuutta, jos olisin joutunut luopumaan Suomen kansalaisuudesta. Olen meinaan sen verran isanmaanrakas ihminen, ja erittain ylpea suomalaisuudestani.
Kaksoiskansalaisuudessa en nae mitaan huonoja puolija. Prosessi oli helppo ja nopea, paperit tayttyi netissa, haastattelu ei ollut kummoinen, eika ollut edes kallista.

Mulla oli (ja on edelleenkin) sanasta sanaan sama mielipide Tuipan kanssa (varsinkin) tästä asiasta. Äänestysoikeus tuli vasta kakkossyynä. Mukavaa tietysti on myös edes periaatteellinen oikeus päästä vakituiseen valtion virkaan, vaikka en sellaista osaa ainakaan nykyisessä elämäntilanteessani kuvitella hakevani.

Leokatin mieskin olisi välttynyt äänestämättömyyssakolta, kun olisi perustellut poissaolonsa vaikkapa vain näyttämällä passissa olevia matkustusleimoja (jotka Australian tulli aina lätkäisee passiin kuin passiin).


Kommentoi
Jouni
Canberra

Heidi

Jouni, taytyy tunnustaa, etta en ma sita valaa ihan sanasta sanaan ulkoa muistanut, vaan taytyi vahan luntata... :P

Meilla oli kylla ihan eri meininki siella seremoniassa, koska meita oli vain kaksi henkiloa valaa vannomassa. Se oli iso juttu taalla kylalla  ja paikalla oli kaikenmaailman paikallisia "julkkiksia" ja poliitikkoja, kenen kanssa piti poseerata valokuvissakin. Milka kertoi olleensa yksi suunnilleen sadasta henkilosta (Melbournessa) ja sellainen olisi mullekin sopinut, en vain erityisesti tykkaa olla silmatikkuna kaiken kansan edessa.

Mita tulee niihin leimoihin passissa, aussipassilla matkustava ei enaa saa taalla paassa passiinsa leimoja maasta lahtiessaan eika takaisin tullessaan. Jollain konstilla sita aanestyspakkoa voi kylla kiertaa, ainakin minun mieheni oli siita listalta poissa monta vuotta, koska matkusteli ulkomailla. Sitten kun muutettiin pysyvasti asumaan nykyiseen kotipaikkaamme han ilmoittautui taas uudelleen aanestajaksi. Kaytannossa en nyt juuri osaa sanoa, etta miten tama toimii, siis minkalaiset syyt kelpaavat rekisterista poistamiseen.

Milka

Olen ymmartanyt etta ainakin Victoriassa voi ottaa yhteytta aanestysrekisteriin ja ilmoittaa muuttavansa ulkomaille ja samalla he leimaavat sinut ns. poissaolevaksi ja mitaan sakkoja ei perasta kuulu. Jos haluaa aanestysoikeuttaan kayttaa ulkomailla asuessa, niin siitakin pitaa erikseen ilmoittaa.

Aanestamattomyyden syyksi riittaa pelkka matkustus ulkomaille tai jopa toiseen osavaltioon (osavaltiovaalit) aanestysajankohtana, ei siis tarvitse olla pysyvasti muuttanut ulkomaille. Asian voi todistaa vaikka lentolipuilla tai muilla matkustusdokumenteilla.

Leokatti

Niinpä, tai kuten mieheni asian ratkaisi - ei ilmoittanut itseään rekisteriin ollenkaan sen jälkeen kun sakot sai. Kymmenen vuotta se nyt on ollut lainrikkoja, eikä meinaa asiaa korjata. Että ei se asia kyrsi vain meitä ulkomaalaisia...

Mitä tulee tuohon turvattomuuteen, kun on "vain" PR statuksella maassa. Eipä näytä kovin paljon se kansalaisuuskaan merkitsevän. Pois ottavat, jos siltä tuntuu. Ja kun tässä ei olla mitään rikollisia (muuta kuin mies tietysti tuossa äänestysrekisteriasiassa) niin ainoa tilanne, jossa minä näen itseni lähetettävän takaisin Suomeen on se, jos syttyy sota ja Suomi on vastapuolella... No siinä tilanteessa lähtisin kyllä vapaaehtoisestikin - ei tämä aussiarmeija oikein erinomaisuudellaan loista. Sukellusveneet on niin äänekkäitä, että ne kuulee kilometrin päästä ja viimeisin villitys on nämä combat-liivit, jotka loistavat pimeässä... hyvin ystävällistä tarjota vihulaiselle hyvä maalitaulu... Fair dinkum!
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Jaaks

Leokatti,


LainaaEipä näytä kovin paljon se kansalaisuuskaan merkitsevän. Pois ottavat, jos siltä tuntuu.

Ei nyt sentaan.  Syntyperaiselta Aussilta ei kansallisuutta voi ottaa pois kukaan.  Han voi anoa siita luopumista, mutta senkaan hyvaksyminen ei ole aina varma asia.

Jos olet saanut kansalaisuuden "by conferral" eli anonut sita permanent residentina, niin Ministeri voi sen peruuttaa ainoastaan, kuten aivan uudessa 2005 lakiehdotuksessa sanotaan:

LainaaAustralian citizenship Part 2
Cessation of Australian citizenship Division 3
Section 34
Australian Citizenship Bill 2005 No. , 2005 33

Citizenship by conferral

(2) The Minister may, by writing, revoke a person?s Australian
citizenship if:
(a) the person is an Australian citizen under Subdivision B of
Division 2 (including because of the operation of section 32);
and
(b) any of the following apply:
(i) the person has been convicted of an offence against
section 50 of this Act, or section 137.1 or 137.2 of the
Criminal Code, in relation to the person?s application to
become an Australian citizen;
(ii) the person has, at any time after making the application
to become an Australian citizen, been convicted of a
serious offence within the meaning of subsection (5);
(iii) the person obtained the Minister?s approval to become
an Australian citizen as a result of migration-related
fraud within the meaning of subsection (6);
(iv) the person obtained the Minister?s approval to become
an Australian citizen as a result of third-party fraud
within the meaning of subsection (8); and
(c) the Minister is satisfied that it would be contrary to the public
interest for the person to remain an Australian citizen.

(3) However, the Minister must not decide under subsection (2) to
revoke a person?s Australian citizenship if:
(a) the person has, at any time after making the application to
become an Australian citizen, been convicted of a serious
offence within the meaning of subsection (5); and
(b) the Minister is satisfied that the person would, if the Minister
were to revoke the person?s Australian citizenship, become a
person who is not a national or citizen of any country.

35 Service in armed forces of enemy country
(1) A person ceases to be an Australian citizen if the person:
(a) is a national or citizen of a foreign country; and
(b) serves in the armed forces of a country at war with Australia.
(2) The person ceases to be an Australian citizen at the time the person
commences to so serve.

Serious offence
(5) For the purposes of this section, a person has been convicted of a
serious offence if:
(a) the person has been convicted of an offence against an
Australian law or a foreign law, for which the person has
been sentenced to death or to a serious prison sentence; and
(b) the person committed the offence at any time before the
person became an Australian citizen.

Australian Citizenship Bill 2005

Leokatti

Jaaks, en puhunutkaan syntyperäisistä ausseista.

Siteeraamasi Bill vahvistaa sen, että kansalaisuuden voi siis menettää...

Sori, ruusunpunaiset lasit on kateissa :P.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Rockola

LainaaOriginally posted by Leokatti
Siteeraamasi Bill vahvistaa sen, että kansalaisuuden voi siis menettää...
Lähinnä jos se on alunperinkin saatu petoksella. Kaksoiskansalainen, jonka toinen kansalaisuus on Suomen, voi tietysti myös joutua tilanteeseen, jossa hän palvelee Suomen puolustusvoimissa kun Suomi ja Australia ovat sodassa keskenään, mutta tällaista tilannetta tuskin ihan lähiaikoina pääsee syntymään...
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Jaaks

Leokatti,

Sanoit vain, etta "Eipä näytä kovin paljon se kansalaisuuskaan merkitsevän. Pois ottavat, jos siltä tuntuu. " sen kummemmin tarkentamatta kenelta ottavat pois jos silta tuntuu.
Eipa sita ihan noin vain oteta pois keneltakaan.


LainaaSiteeraamasi Bill vahvistaa sen, että kansalaisuuden voi siis menettää...

Tuo siteerattu Bill on esitys uudeksi Australian Citizenship Act 2005 ja on luettu "talossa" vasta kerran eika ole senaatin vahvistama, joten ei ole viela voimassa oleva laki.

Tama uusi laki on tulossa korvaamaan alkuperaisen vuoden 1948 Nationality and Citizenship Act joka vuonna 1958 muutettiin, siten etta Australian kansalaisuuden voi menettaa ainoastaan jos kansalaisuus on hankittu petoksella ja tama on tilanne edellen viela tanaan.  Ennen vuotta 1958 saatettiin kansalaisuus peruuttaa ihan minka tahansa rikoksen tai jopa sairauden vuoksi

Uuden lakiesityksen mukaan kansalaisuus voidaan peruuttaa edelleen petoksesta kansalaisuutta anoessa seka ainoastaan rikoksista, jotka olet tehnyt ennen kuin saat kansalaisuuden ja jotka olisivat estaneet kansalaisuuden saamisen.  Myoskin terrorismia on suuniteltu yhdeksi syyksi sen menettamiseen, mutta siita ei ole viela mainintaa tassa esityksessa.

Jos olet kiinnostunut aiheesta, niin lue Citizenship Ministerin John Cobb puhe aiheesta ennen uuden lakiesityksen esittamista, josta tassa pieni ote:

LainaaThe Act allows for consideration to be given to revoking a person?s citizenship only for actions prior to the acquisition of citizenship ? which if known would have resulted in refusal of an application.
There are a number of issues created when we consider going down the path of revoking a person?s citizenship.
?   Statelessness
If someone is stripped of their citizenship ? but don?t have citizenship of another country ? then they will remain in Australia as permanent residents because there is no where to send them.
?   Country of Origin Refuses to Accept Person
Even if someone has another citizenship there is no guarantee that that other country will accept them. And we can?t force them to.
A further problem is even if someone does hold dual citizenship, but they cannot return to this other country because of the risk of torture or persecution, then under the UN refugees convention we cannot send them back.



Address to the National Press Club by the Hon. John Cobb MP

Leokatti

Niin Jaaks, viittasin lähinnä vastikään julkisuudessa olleeseen Costellon lausumaan muslimien kansalaisuuden poisottamiseen, mutta olisi varmaan pitänyt tarkentaa asiaa enempi. Luulin, että se oli paremminkin uutisoitu juttu ja vielä ihmisten mielissä.

Ei silti, hyvin on minusta tuulella käypää välillä tämä homma täällä, joten kukapa tietää kuinka kauan laki pysyy samana jos ja kun se vihdoin menee läpi :?
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Rockola

LainaaOriginally posted by Leokatti
viittasin lähinnä vastikään julkisuudessa olleeseen Costellon lausumaan muslimien kansalaisuuden poisottamiseen
Costello on poliitikko poliitikkojen joukossa, eikä säädä Australian lakeja yksinään.

Lainaakukapa tietää kuinka kauan laki pysyy samana jos ja kun se vihdoin menee läpi :?
Eihän sitä kukaan tiedä, mutta saman voi sanoa mistä tahansa laista missä tahansa maassa. Sitä odotellessa kuitenkin pelataan sen lain puitteissa, joka on voimassa.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Jaaks

Leokatti,


Lainaa...viittasin lähinnä vastikään julkisuudessa olleeseen Costellon lausumaan muslimien kansalaisuuden poisottamiseen...

Olisit sen heti sanonut :D
No tulihan tuota uutta lakiesitysta siina kuvioihin mukaan.  Saattaapi olla jollekin mielenkiintoista ja varsinkin jos ajattelee anoa Australian kansalaisuutta, silla nuo vaatimukset taalla permanentina olemis ajoista tulevat muuttumaan.

Muuten ilman mitaan poliittista kantaa olen kylla hyvin paljon samaa mielta kuin Mr Costello tietyista asioista, kuten:

Lainaa"Before entering a mosque visitors are asked to take off their shoes," Mr Costello said. "This is a sign of respect. If you have a strong objection to walking in your socks don't enter the mosque. Before becoming an Australian you will be asked to subscribe to certain values. If you have strong objection to those values don't come to Australia."

You don't have to swear at the football and eat a pie to be an Australian, but you do have to believe in democracy, the rule of law and the rights and liberties of others.

As a secular state, Australia doesn't have a separate stream of law derived from religious sources.
There are countries that apply religious or Sharia law; Saudi Arabia and Iran come to mind. If a person wants to live under Sharia law, these are countries where they may feel at ease, but not Australia.


Leokatti

Sorry Jaaks :sorry... virnistelin vaan isännälle, kun tuo Costellon juttu oli ajankohtainen että riko sinä lakia (electoral roll) niin ottavat sultakin kansalaisuuden pois, mutta multa eivät voi kun en oo kansalainen :hahhaa.

Tää juttu paisui nyt vähän turhan vakavaksi. Tarkoitus oli kirjoitella kieli poskessa :roue
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

chilifinn

Jaaks, onko kansalaisuuden saamiseen tulossa piankin muutoksia?
Meidän vauvallemme haetaan aussikansalaisuutta/rekisteröintiä tänä vuonna. Ajattelimme tehdä rekisteröinnin samalla kun olemme Ausseissa lomalla. Olen tilannut jo maistraatista apostille-leimoilla varustetun englanninkielisen  virkatodistuksen lapselle. Siitä käyvät ilmi myös vanhemmat. Form 118 mukaan lapsen aussivanhemman pitää lisäksi esittää todiste australialaisuudestaan. Tarvitaanko mitään muuta? Kysyn, jotta tiedän varata muitakin tositteita mukaan jos on tarvis, mutta olenko oikeassa että nämä mainitsemani riittävät?

Itse haen kaksoiskansalaisuutta sitten kun asumme Australiassa, ja syyt ovat samat kuin Tuipalla ja Jounilla. Tuntuisi myös turvallisemmalta omata sama kansalaisuus kuin muullakin perheellä.