Poikaystävä Australiassa - WH -> Spouse visa?

Aloittaja anyara, kesäkuu 21, 2007, 01:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

anyara

Oli aivan pakko tulla neuvoa kysymään kun itse en ole varma olenko tämän asian ihan oikein ymmärtänyt..

Olin viime vuoden vaihdossa Australiassa ja nyt olisi tarkoitus muuttaa sinne takaisin. Spouse visa kuulostaa tässä tilanteessa (poikaystävä) parhaalta vaihtoehdolta, mutta ongelmana on ettemme sitä vaadittavaa vuotta (?) ole yhdessä asuneet eli suhdettamme ei voi de factoksi osoittaa.. Olenko ymmärtänyt ihan väärin, että jos hankin WH viisumin Australiaan ja siellä ollessa asumme samassa osoitteessa, olisin oikeutettu hakemaan Spouse visaa? Vaatimuksina tähän viisumiin ovat 18 vuoden ikä ja aviolitto/de facto suhde.

WH-viisumihan ei vaikuta siihen, missä siellä Australiassa asuu? Eli vuoden voi, jos pystyy, asua samassa paikassa (jos se on ehtona tuolle Spouse visan hakemiselle)?

Ja voinhan WH-viisumia yrittää sillä toisella vuodella vielä jatkaa (3kk hedelmänpominta ym. hommia) jos se helpottaisi tota SV:n hakemista.

Tuohon vuoden yhdessäasumiseen, voisiko siihen sisältyä myös poikaystävän parin-kolmen kuukauden mittainen Suomen-vierailu? Kun täälläkin olisi tuo osoite ihan sama..

Olen kovasti asiaa miettinyt ja tuntuu ihan järkevältä että se noin menisi, mutta jos joku fiksumpi ja näistä asioista tietävä voisi vielä vähän varmistaa asiaa tai kertoa jos ihan väärässä olen.. :)


Jaaks

Lainaus käyttäjältä: anyaraOlenko ymmärtänyt ihan väärin, että jos hankin WH viisumin Australiaan ja siellä ollessa asumme samassa osoitteessa, olisin oikeutettu hakemaan Spouse visaa? Vaatimuksina tähän viisumiin ovat 18 vuoden ikä ja aviolitto/de facto suhde.

Ihan oikein olet ymmartanyt.  Laittakaa vaan niin paljon kun mahdollista yhteisiin nimiin, kuten vuokrasopimukset, sahko- ja puhelinlaskut, pankkitilit etc, niin aina parempi.
WH viisumilla voit asua ihan missa tahansa Australiassa ja kuinka kauan haluat.  Se ainoa aikarajoitus on siina tyonteossa - vain 6 kk samalla tyonantajalla (ja tietysti viisumin voimassaoloaika).

Voit ihan hyvin liittaa poikaystavasi Suomessa oloajan siihan vahvistukseksi, mutta aina parempi on kun olette asuneet todellakin "de facto" suhteessa sen 12 kuukautta sitten taalla Australiassa.

Good Luck  8)

snoopywaiff

Tervetuloa tanne takaperos maahan ja voimme yhdessa naita de facto spousse juttuja pahkailla  >:D


Se edellen suomujaan kuivattamassa oleva sukellusope



anyara

Kiitos Jaaks :) hyvä tietää että jotain oon oikein ymmärtänyt.

snoopywaiff, :D pähkäilemistä näissä ainakin riittää. Vaikka vielä en tossa vaiheessa olekaan kun vielä täällä Suomessa oleskelen. Mulla on nyt vaan iskenyt epäilys koko jutusta, meillä on vähän erilaiset tavotteet kun se haluaa pysyä koti'kaupungissaan' ja mä olen sanonut etten sinne jää.. Vuosi vaihtarina siellä riitti :P onneks sitä ei ihan vielä tarvitse päättää.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: SnoopywaiffTervetuloa tanne takaperos maahan

Miten niin "Takaperos"  ???  Onhan se toki erilainen kuin Suomi, mutta voi silti olla "Etuperos" monessakin suhteessa ja monet asiat ovatkin paremmin ja huomattavasti helpompia kuin siellä kaukaisessa Suomessa  :pepsodent

anyara

Paljon on tullut Dundernewsia luettua viime päivinä ja paljon on vastauksia saanut :) haluaisin kumminkin jonkun viisaamman mielipidettä kysyä tästä meidän tilanteesta.

Poikaystäväni on Suomeen tulossa marraskuussa (n.kolmeksi kuukaudeksi) joten olen päättänyt että sen 'lopullisen' päätöksen teen vasta silllon mutta kuulostaako ihan mahdolliselta tämä.. Lähtisin lukion kolmannen jakson jälkeen (toinen vuosi menossa) WH-viisumilla Australiaan ja siellä tarkoitus olisi ensin näitä hedelmänpoimintahommia ym. se 3kk tehdä jotta voisin WH-viisumin saada kahdesti. Tästä tuli mieleen että mitenköhän ne ottaa tälläsiä nuoria 'pieniä':D tyttöjä tollasiin hommiin? Motivaatiota olisi tehdä mutta mietityttää miten tarkasti ne työntekijät noihin hommiin valitaan. Ja saako sen toisen viisumin sitten ihan helposti jos se 3kk täyttyy? Sitten vuokrattaisiin asunto ja asuttaisiin yhdessä varmaan reilusti päälle se 12kk ja haettaisiin spouse visaa.

Voi tietenkin olla että järki? voittaa ja vasta lukion lopussa lähden.

Sitten tuli sellainenkin mieleen, että onko mun koulutuskella merkitystä kun spouse visaa haen? Mitään varsinaista koulutustahan mulla ei siinä vaiheessa olisi.. Lukio on tarkotus suorittaa etälukiona loppuun (ennen sen spouse visan hakemista kuitenkin). Haaveissa opiskella Australiassa yliopistossa tai tafessa sitten tulevaisuudessa.   

Helpottaakohan tuon spouse visan saantia mun vaihtovuosi Ausseissa? Vai onko tollasilla mitään merkitystä.

Hirveesti liikkuu päässä mutta hinku Ausseihin on niin kova että pelottaa ja mietityttää jos sitä spouse visaa ei saakkaan ym. Mutta on tässä vielä onneks vähän aikaa näitä juttuja tutkia :D

hmclehto

Moikka,
Koulutuksella on toki merkitysta, kun he eivat halua sinua tanne "elatettavaksi" jos ei ammattia loydy. Mutta jos ensiksi tulet vuoden working holiday visalla ehka tilanne toinen ja myoskin naet miten se yhteiselo sujuu ja sitten miettia viisumia.
Mielestani ja vain oma mielipide kannattaisi kuitenkin ainakin se lukio kayda.
Meilla oli melkeinpa sadan sivun hakemus spouse visalle ja vaikka asuttiin viisi vuotta yhdessa ennen paperien sisaan laittoa ja oltiin vuosi naimississakin.....

Good luck with everything

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: hmclehtoKoulutuksella on toki merkitysta, kun he eivat halua sinua tanne "elatettavaksi" jos ei ammattia loydy.

Eipä sillä koulutuksella eikä myöskään millään ammatilla tai työkokemuksella ole yhtään mitään tekemistä Spouse Viisumin kanssa. Jokaisella Spouse- eli/tai Partner Viisumia hakevalla täytyy olla hyväksyttävä, ehdot täyttävä sponssori eli siis mistään "elätettäväksi' tulemisesta ei voi edes olla kyse. Booklet 1127 Partner Migration

Toki olen samaa mieltä, että oman itsesi ja tulevaisuuden kannalta käy se lukio ensin loppuun.  Voithan sen kyllä sitten täälläkin tehdä eli hankkia sen "year 12" vastaavan koulutuksen, joka on yleensä vaatimuksena yliopisto ja Tafe tasoisiin opiskeluihin.

Myöskään sillä, jos olet ollut Australiassa ennen sitä Spouse viisumin hakemista ei ole mitään merkitystä ellei sitten kohdalle sattuvan hakemuksen käsittelijän henkilökohtaisesta mielestä, mutta virallisesti sillä ei saa olla.  Ne Spouse Viisumin hakemiseen tarvittavat vaatimukset ja ehdot on ihan tarkkaan lueteltu tuossa ylempänä olevasta linkistä löytyvästä kirjasesta.

Olen myöskin samaa mieltä hmc'n kanssa, että se WH viisumi on erittäin hyvä idea ja todellakin kokeilla sitä "de facto" asumista, sillä se on aivan erilaista kuin olla täällä vuoden vaihdossa jossain perheessä tai asua poikaystävän vanhempien nurkissa  8)

woikukka

Mina tulin 2004 Australiaan WH viisumilla tapaamaan nykyista aviomiestani (tavattiin netissa). Meilla ei tullut vuotta tayteen yhdessa asumista, jotta olisi voitu hakea De Facto viisumia, joten meidan haasunnitelmat otti vahan varaslahdon ja mentiin naimisiin, jotta voitiin hakea Spouse viisumia avioliiton perusteella. Mulla oli jo lukion jalkeen opiskeltu kaksi ammattia ja olen ollut viimeiset reilu 2 vuotta samassa firmassa toissa enka usko, etta mun ammateilla oli mitaan merkitysta. Sain taman kuun alussa vihdoin pysyvan oleskeluluvan, jonka saaminen kesti 7.5 viikkoa, kun valiaikaisen oleskeluluvan saaminen reilu 2 vuotta sitten kesti 11 paivaa! Talla hetkella ollaan muuttamassa Suomeen vuoden lopulla viela tuntemattomaksi ajaksi, mutta ehka vuosi tai kaksi oltaisiin siella. Mieheni on australialainen ja ensimmainen ulkomaanmatka hanella oli viime vuonna, kun kaytiin kuukausi Suomessa.