Salamamuutto Brisbaneen

Aloittaja sirpahv, huhtikuu 27, 2005, 00:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sirpahv

Tervehdys,

Olen tyomatkaillut viimeiset kolme kuukautta ja sen jalkeen lahdin lomalle ausseihin ja paadyin pariin tyohaastatteluun. Homma eteni niin etta sain niin hyvan tarjouksen etta kuuden viikon paasta olisi muutto Brisbaneen edessa enka ole ehtinyt viela Suomeen edes takaisin.

En tieda mita kaikkea edessa on joten kaikki neuvot ovat tarpeen. Tyopaikka hankkii viisumin kahdeksi vuodeksi ja maksvavat myos mikali haen permanent residencea sen jalkeen. He maksavat myos kuukaudeksi asunnon seka kontillisen tavaraa matkaan ja lentoni tietysti. Muuten olenkin sitten hukassa... elikkas..

- Taytyyko minun tehda jotain viisumini eteen?
- Miten saan avattua pankkitilin ja koska se tulisi tehda?
- Jos vuokraan suomessa asuntoni, tarviiko maksaa veroja ja minne?
- Minulla on siis kuukaudeksi asunto Brisbanesta, mista voin alkaa etsia vuokra-asuntoa taman jalkeen?
- Mita vakuutuksia minun kannattaa ottaa ausseissa?
- onko jossain joku opas ausseihin muuttaville, josta voisin alkaa hakea tietoa, kaikki tulee tapahtumaan niin nopeasti etta huh huh...

Brisbanessa mulla on tuttavia ja ystavia jotka auttanee muuton kanssa ja varmaan naissa kaytannon jarjestelyissakin mutta jostain pitaisi aloittaa asioiden jarjestaminen ja loysin tallaisen nettisivun, joka vaikutti hyvalta...

Kiitoksia kaikista vinkeista joita tulee...

chilifinn

Hei, onnea suunnitelmiisi!

Katsopa tuonne vasempaan yläkulmaan jossa lukee "hae"

Laita hakusanoiksi esim pankki, tili, muutto, vakuutus jne

Tietoa löytyy paljon!
Tässä esimerkkejä:

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1748#pid19764

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1460#pid16703

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1932#pid21255

RUU

Sirpa, lyhyesti ja ytimekkäästi pohjia vastauksille:

- Taytyyko minun tehda jotain viisumini eteen?
Kyllä, työnantaja osaltaan hakee ns. sponsoristatusta. Samaan aikaan tai sen jälkeen sinä haet itse viisumiasi samasta Dimian toimistosta, missä sponsorihakemus on käsitelty.
Dimian Booklet 11: http://www.dimia.gov.au/allforms/books11.htm
457-luokan viisumista http://www.dimia.gov.au/allforms/visiting_business_long.htm

Tästä on paljon puhetta Dunderissa. Käytä hakua.
Hanki verotustiedot (ww.ato.gov.au) ja pankkitili heti pian maahan saapumisen jälkeen. Pankkiin tarvitset passin lisäksi jonkin muunkin todisteen henkilöllisyydestäsi.

- Jos vuokraan suomessa asuntoni, tarviiko maksaa veroja ja minne?
Pitää maksaa pääomatuloista veroa Suomeen.
Verotuksellisesti voi olla edullisempaa katkaista ns. oleelliset siteet Suomeen, jolloin pääset rajoitetusti verovelvolliseksi tai kokonaan pois Suomen verotuksen piiristä.
Ja jos aiot olla vuosia pois, niin miksi pitäisit asunnon täällä koko sinä aikana? Ajattelitko, että joskus palaisit juuri siihen takaisin?
Sinulle voisi olla helpompaa, kun vapauttaisit pääomat siitä pois niin saisit enemmän rahaa mukaan ausseihin ja elämän rakentaminen siellä olisi helpompaa sen osalta.

- Minulla on siis kuukaudeksi asunto Brisbanesta, mista voin alkaa etsia vuokra-asuntoa taman jalkeen?
www.domain.com.au ja moni muu webbipalvelu on pullollaan asuntoja & taloja. Näitä on lueteltu joissain aiemmissa keskusteluissa täällä.

- Mita vakuutuksia minun kannattaa ottaa ausseissa?
Tähän vastatkoon viisaammat. Ehdotan, että pyydät työnantajaasi kustantamaan sinulle sairausvakuutuksen. Selaa aiempia keskusteluja.

- onko jossain joku opas ausseihin muuttaville, josta voisin alkaa hakea tietoa, kaikki tulee tapahtumaan niin nopeasti etta huh huh...
Dimialla on "migrating to Australia" -oppaita, joissa on yleistasoista tietoa. Brisbanen osalta olen itse selannut www.ourbrisbane.com -palvelua jossa on paljon hyvää ja järkevää tietoa.
Mutta onhan noita oppaita toki paljon muuallakin taatusti. Ja parhaat oppaat ovat Dunderissa... :D
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Ice

Onneksi olkoon! Saako kysyä minkä alan ihminen olet ja miten paljon oli tuota työkokemusta jo keräiltynä ennen tätä?:XXXX

sirpahv

Kiitos kaikille vastauksistanne; yritän täällä hoitaa asioita yksi kerrallaan ja aikamoista rumbaahan tämä on.

Icelle: Olen kemiantekniikan insinööri ja työkokemusta on nelisen vuotta.

Paula_Liina

LainaaAlkuperäinen postittaja RUU

Tästä on paljon puhetta Dunderissa. Käytä hakua.
Hanki verotustiedot (ww.ato.gov.au) ja pankkitili heti pian maahan saapumisen jälkeen. Pankkiin tarvitset passin lisäksi jonkin muunkin todisteen henkilöllisyydestäsi.

Sirpa on varmaan nämä kaikki jo hoidellut mutta pieni lisäys tuohon ylläolevaan, jos joku vaikka löytää tämän ketjun haun avulla ... eli siis tällä hetkellä käytäntö ainakin on se, että jos pankkitilin avaa 6 viikon sisään maahantulosta, passi riittää tilin avaamiseen. 6 viikon jälkeen tarvitaan lisämateriaalia...
:)

pausku

sirpahv,

itse olen kemian (tarkemmin materiaalitekniikan) alan juuri valmistunut DI, ja haaveilen muutosta ausseihin, tarkemmin brisbaneen. luettuani viestisi heräsi mielenkiintoni, miten hait töitä ja löytyikö brisbanesta paljon kemian alan yrityksiä? kävikö sinulla melkoinen tuuri kun sait työtä niin helposti, vai onko tällaiselle koulutukselle tarjolla töitä brisbanessa?

kiitos avustasi, ja onnea vielä työn saannille!
terkut syksyisestä suomesta
Pausku