hei kaikille Suomesta

Aloittaja anne52, helmikuu 24, 2004, 05:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

anne52

Haluaisin tutustua teihin jotka asutte siellä jossakin kaukana. Haluaisin tietää teistä ja elämästänne jotakin, esim. millainen ilmasto, mitä teette työksenne siellä ja miten olette päätyneet noin kauas pois Suomesta? Oliko helppoa jäädä asumaan vai vaivasiko/vaivaako koti-ikävä? Olisi mukavaa jos voisimme vaihtaa mielipiteitä toistemme kanssa asioista joista te olette kiinnostuneet taikka jos minulla löytyisi vielä kysyttävää teistä ja elämästänne siellä kaukana kotimaasta. Tahdon vielä huomauttaa että; en tee mitään tutkimusta tai markkinoi mitään. Olen vain eräs suomalainen nainen 52 v. joka on muuten vain utelias ja haluaa tietää kaikenlaista. Tiedä vaikka itsekin lähtisin vielä johonkin joten voi olla että onkin oma lehmä ojassa tässä. Mitään varmaa ei kuitenkaan ole muu kuin epävarma.:P Kiitän teitä ymmärtämisestä ja kärsivällisyydestä suhteeni:coolh
Anette Sundström

jounij

Hei Anne!

Aluksi sinun kannattaa katsella aiheesta aiemmin käytyjä keskusteluja. Epäilen, ettei monikaan meistä palstan vakioporukasta jaksa samoja asioita vastailla yhä uudestaan. Sopivia aiheita selailun aloittaaksesi ovat esimerkiksi

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=406

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=341

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=790

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=512

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=396

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=388

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=381

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=366


Ja selailemalla aiemmin käytyjen keskustelujen otsikoita löytänet paljon lisää aiheeseen liittyvää... Ja sitten - tai vaikka heti - mukaan keskusteluihin vain!


Kehottaa
Jouni
Canberra

anne52

Tosi hienoa kun laitoit nämä linkit mulle luettavaksi. Minulla on mennyt koko aamupäivä tätä ensimmäistä lukiessa, mutta on niin mukavaa tekstiä että tätä ihan ilolla lueskelee, hernekeiton teon lomassa.
Meillä vietetään täällä Suomessa laskiaistiistaita ja sen kunniaksi keitän sitten hernekeittoa. Laskiaispullan jätän tänä vuonna väliin, kun on tämä painonhallinta "aika" meneillään. :eye:
Luen kohtapuoliin lisää näitä linkkejä jahka kerkiän. Pitää välillä mennä muutakin hommaamaan, ettei mene koko päivä konetta tuijotellessa jälleen kerran.
Mites sielläpäin vietättekö vielä näitä Suomalaisia "juhlapäiviä", vai ovatko ne jääneet Australialaisten varjoon?
Hyvää päivänjatkoa teille sinne maapallon toiselle puoliskolle :peukkuy
Anette Sundström

datapair

Anne52!

Olin vähän samalla asialla kun olin  Australiassa marraskuussa. Tein sieltä nipun haastatteluja radioon.

Viime perjantaina lähetimme näistä haastatteluista viidennen. Yleensä ne lähetetään torstaisin.

Sinulla on aikaa ensi torstaihin kuunnella
92-vuotiaan Laina Hyvösen haastattelu.

www.sr.se/sisuradio ja sieltä etsit Sydänmaan ja kuuntelet perjantain lähetystä. Muutoin jatkossa torstain lähetystä.

Ehkä löydät näistä vastauksen joihinkin kysymyksiisi.

Terveisin Tapio

anne52

ei suostu toimimaan, vaikka päivitin sen. Se vaan urputtaa jostain, ettei ole sitä taikka tätä sertifikaattia.....meni turhan paljon aikaa tapellessa sen kanssa. Joten luovutan suosiolla ja jää siten kuuntelematta sitä radioo...mutta kiitos kuitenkin ehdotuksestasi.:o
Anette Sundström

jounij

Ne taitaa nuo Sydänmaan lähetykset toimia parhaiten Real Audio Player ohjelmalla, jonka saa muistaakseni ladattua http://www.real.com -osoitteesta.

Suomalaisista juhlapäivistä täkäläisessä suomalaistoiminnassa juhlistetaan paitsi samoja kuin Australiassakin (pääsiäinen, joulu ja uusi vuosi) niin myös yleensä vappua, juhannusta ja Suomen itsenäisyyspäivää. Muut suomalaisen kalenterin juhlapäivät jäävät yleensä huomioimatta. Tosin noita ei-australialaisen kalenterin juhlapäivien päivämääriä joudutaan monasti hieman rukkaamaan: niitä vietetään yleensä oikeaa päivämäärää lähimpänä viikonloppuna. Esim. kuluvan vuoden itsenäisyyspäiväjuhlamme vietettäneen mitä todennäköisimmin jo sunnuntaina 5.12.


Lisää vastailee
Jouni
Canberra

datapair

Anne52!

Sisuradion ja Sydänmaan etusivuilla on Real Playerin asennusohjeet, tosin kylläkin vain ruotsiksi.

Suurempaa vaivaa siitä ei pitäisi olla kuin klikkaa pari kertaa osoitteen kohtaa ja odottelee kunnes asennus on valmis.

terveisin Tapio

anne52

Ihan hyvin tämä ihminen ainakin tuntui viihtyvän Ausseissa.
Taidanpa harkita matkaa sinne, heti kun varallisuus hiemankin sallii. Taikka jospa myisinkin kaiken pois ja muuttaisin sinne, kuten monet ennen minua. Ei taida vaan olla kovin yksinkertaista nykyisin.
Onko sielläpäin vuokra-asuntoja ollenkaan ja missä hintaluokissa ne liikkuu jos niitä on?

Onko jotain sellaisia seikkoja joita ihmiset eivät yleensä ota huomioon, ja joita pitäisi ottaa?:cool: Siis muutettaessa.
Anette Sundström

Jaaks

Anne :D

Katsoppa tuolta Etusivulta ja sielta vasemmasta laidasta loydat otsikon "Australia - info" :D

Siella on linkkeja mm asunnonvalittajiin ja tietoa kaikesta mika kannattaa ottaa huomioon tanne muuttaessa :D

Tai mene suoraan tanne: http://www.dundernews.com/aus/wmview.php?ArtID=41

sama asia :D

anne52

Hieno sivu, täytyypä tutkia tarkemmin. En edes tiedä mikä Aus-dollarin kurssi on, mutta katsoin noita vuokrattavia. Vuokra ilmoitetaan viikoissa? Meillä Suomessa kk. Jos aus-dollari suht sama kuin Usa niin on ne kyllä aika kalliita. Mutta tämä vain ensituntuma, voi olla että olen väärässäkin. Mutta kiitos linkistä vielä kerran.:god:;)
Anette Sundström

concept-

austraalian $ kurssi oli ainakin pari päivää sitten 1? = 1.6117 AUS$

anne52

hyvä tietää kun katselee asuntojen hintoja. Ne halpeni silmissä kummasti;) Miten muuten kuukausivuokrat ovat kalliimpia kuin viikkovuokrat yhteenlaskettuna? Osaako joku antaa selityksen tähän? Ja onko aina maksettava takuuvuokra, kun vuokraa asunnon. Ja miksi jossakin maksaa hieno omakotitalo 140AD/Viikko, ja jossakin joku rähjän näköinen talo taas paljonkin enemmän? Täytyy sanoa että en kyllä tunne Australiaa oikeastaan laisinkaan, olisiko sillä vuokran hinnalla jotain maantieteellistä merkitystä?:??
Älkää nyt vaan hermostuko mun tyhmiin kysymyksiini, mutta kun todella haluaisin tietää, enkä tiedä mistä muualta tätä tietoa saisi.:pyhimys
Kiitos etukäteen kärsivällisyydestänne.:)
Anette Sundström

anne52

tyhmä minä kun katsoin väärin. Piti kiittää conseptia eikä Jaaksia tuon dollarin kurssista.:nuttu::god:anteeksi, huh,huh
Anette Sundström

concept-

en puhu nyt kokemuksella kun en viellä asu austraaliassa, mutta tutkinut aika paljon asiaa koska lähtö on edessä. yleensä kyllä joutuu maksamaan takuu vuokran. omakotitalo kysymykseen vastaus voisi olla ehkä juuri toi maantieteellinen merkitys. minkälainen alue se on kaupungissa, ilmastoinnit, alueen turvallisuus jne.

joku fiksumpi voi kertoa enemmän asiasta

http://www.suomenpankki.fi/

valuutta varmaan vaihtuu niin tuolta näät aina uuden. vasemmalla puolella sivua on linkki valuutta kurssit sivulle.

"Miten muuten kuukausivuokrat ovat kalliimpia kuin viikkovuokrat yhteenlaskettuna?"

tohon en osaa vastata koska en ole itsekkään ainakaan viellä huomannut asiaa!!!

:XXXX

Jaaks

Anne :D

Asuntojen hinnat ja vuokrat vaihtelee juuri sijainnin, kunnon, varustetason etc mukaan.

Miten niin kuukausivuokra on kalliimpi :??

Miten paadyit tuohon tulokseen :??

Kuukausi vuokra lasketaan kertomalla viikkovuokra 52:lla ja jakamalla 12.
Keskimaaraisessa kuukaudessa on 4,33 viikkoa - johtuisiko tasta :??

ruuneperi

Anne

Sain juuri kateeni omaa vuokrasopimusta tehdessanin , paikallisen viranomaisen NSW ohjeet vuokralaiselle. Takuuvuokra on  jos vuokra 250 $/vk 2 viikkoa tai alle  ja ylittaville summille sitten 4 viikoa. kalustetulle kampalle putkahtaa viela pari viikkoa lisaa pantiksi. Takuuvuokra menee viranomaisten taakse turvaan ja siita veloitetaan 15 paikallalista $.

hinnat tosiaankin heitteleen miten sattuu, riippuen alueesta. Sydneyn Darling Harbour taitaa olla halutuin ja samalla kalleimmasta paasta ja kun taalla laania riittaa, niin halvempia loytyy sitten mita lannemmaksi tai etelaan Sydneyssa mennaan.

Ruune
Terveisin,

Ruune

Jaaks

Lain mukaan mitaan bondia ei tarvitse ottaa ollenkaan - siihen on vain maaratty ylarajat (tietyissa tapauksissa).

"The maximum bond that a lessor/agent can charge is equivalent to 4 week's rent if the rent is $300 a week or less. If the rent is more than $300 a week there is no limit on the bond that can be taken. The maximum bond for employee housing is different. "

Tassa pari muuta asiaa selventavaa linkkia:

http://www.rta.qld.gov.au/rental_bonds.cfm

http://src.uow.edu.au/tenancy/bond.html

http://www.rgo.act.gov.au/sect5b.htm

Cheers

anne52

On mukavaa kun postilaatikko kilahtelee vastauksistanne, vaikka onkin toisella puolella maailmaa:D

Niin siitä kuukausivuokran suurudesta. Jossakin oli vuokrattavana talo, ensin siinä ilmoitettiin viikkovuokra ja heti perässä oli kk.vuokra ja se oli huomattavasti suurempi kun se yhteenlaskettu viikkovuokra n.5vk=1kk. Se jotenkin pisti silmään, taikka sitten ymmärsin jotakin väärin, puuttellisella englannilla kun luin:??:D
Tänään olen sitten käyttänyt aikaani lukemalla noita linkkejä joita jounij minulle laittoi alussa, ja täytyy sanoa että on ollut niin mielenkiintoista ja hauskaa luettavaa, että oli ihan pakko ahmia kaikki ne loppuun kerralla jotka jäivät tässä alkuviikosta lukematta. Ja kyllä tässä muutama tunti menikin huomaamattani. No onneksi ei ollut mitään tärkeämpääkään tänään. Imuroida piti mutta taitaa se jäädä huomiseksi.

Lunta tiputtelee kuin hidastetussa filmissä paraikaa ulkona. Täällä onkin lunta tullut tänä talvena oikein ennätyspaljon. Eikä ole sulanut edes välillä pois kuten yleensä näin "etelässä":D (huom.etelässä, hih) Maisema on kuin Joulukortissa kun katselen ikkunastani ulos. No ei tätä kauaa täällä enään kestä kun alkaa jo kevät tulla ja räystäät tippua, ollanhan jo kohta Maaliskuussa. Pääsiäisen jälkeen voi jo melkeinpä varmuudella veikata ettei lunta enään ole, vaikka kylmää sattaa olla vielä. No vannomatta paras eihän sitä koskaan tiedä miten tämä SääHerra päättää. Saattaahan tulla sellainen kesä ettei lumi sula laisinkaan. Mutta toivon kuitenkin että lämmintä riittäisi myöskin tänne Suomeen, eikä vaan sinne Australiaan taikka minne se lämpö aina karkailee:??
Mukavaa Viikonloppua kaikille joilla työstä alkaa vapaata, nythän on Perjantai.:hahhaa ja kaikki hyvin.
Anette Sundström

Jaaks

Anne :D

"...kun alkaa jo kevät tulla ja räystäät tippua..."

Varo sitten niita tippuvia raystaita, ettei vaan osu paahan alas tullessaan :hahhaa:hahhaa:hahhaa

Taalla ne onneksi pysyy siella ylhaalla :hahhaa:hahhaa:hahhaa

anne52

:hahhaa varon varon.

Saa sitä kyllä oikeestikin varoa keväällä täällä. Kuopiossa viime keväänä jäi mies tippuvan jäälohkareen alle ja kuoli. Ne räystäät muodostaa sellaisia pitkiä jää-piikkejä ja sellaset kun tulee alas rytinällä välillä, niin sietääkin varoa. Varsinkin kaupungeissa tämä on yksi riesa, kun talot on korkeita niin kuka sinne viittii kiivetä niitä hajottamaan, sitten ne tippuu ihmisten niskaan. Toiset kyllä laittaa puomit ja varoitukset mutta jotkut viis veisaa.
Tarkoitin nyt lähinnä sitä veden tippumista ja sitä ääntä joka niistä tulee kevällä, kuin musiikkia se lirinä.

Jaaks, ymmärrän kyllä mitä sinä tarkoitat:hahhaa:hahhaa:hahhaa vitsi, vitsi:hahhaa
Miten pitkään olet asunut Ausseissa?
Oletko Mail/Femail ? Sun nimimerkistä se ei käy selville kuten näistä miesten oikeista nimistä, joten haluan tietää, utelias kun olen. Jos pidät tätä tungetteluna, niin ei ole pakko vastata.;):god::D
Anette Sundström

anne52

kello on täällä 9:30 tällä hetkellä, keittelin itselleni aamukahviksi Cappuccinon ja juon sitä tässä samalla kun luen ja kirjoittelen. Teillä näkyy olevan siellä alkuilta, kello on jotain 7-8 illalla. Onko teillä Pe- vai Lauantai, sitä en tiedä. Mutta ehkäpä joku kertoo sen minulle kohtapuoleen?:D Minulla/meillä on Lauantai-aamu.:P:)
Anette Sundström

Jaaks

Anne :D

No, se raystaiden tippuminen on yksi niita suomenkielen sanakukkasia :D

Onhan tuo nyt kai hieman tunkeilevaa :hahhaa , mutta jot et ole ehtinyt viela lukea kaikkia aikaisempia viestejani, niin se on ihan ok :D

Olen nyt talla eraa asunut taalla sitten 1989 - eli onkohan se 15 vuotta tai silleen :D  Tulin tanne ensimmaisen kerran 1983 ja pari kertaa uudelleen sen jalkeen ennen "lopullista" paikalleen asettumista.
Syntymatodistuksessa lukee: Male :D ja lapsiakin on 4 eika yhtaan itse ole tullut synnytettya, joten kait se paikkansa pitaa :hahhaa

Meilla Brisbanessa on kello nyt just 6 lauantai iltana eli on aika muutamalle :XXXX:XXXX:XXXX

Cheers
Jaaks

anne52

Kiitos Jaaks kun vastasit viestiini. Nyt tiedän siis että olet miespuolinen ja melkeinpä syntyperäinen Australialainen;), Onko lapset syntyneet siellä, vaiko Suomessa taikka jossakin muualla? Anteeksi uteliaisuuteni, mutta yritän tässä tehdä jutuntynkää jostakin ja lapset ovat siihen mitä parhainta materiaalia:pyhimys Itselläni on kolme joista yksi asuu enään kotona kanssani (jollei ole poikakaverinsa luona, kuten nyt). No enimmäkseen istun täällä kanin kanssa kahdestaan ja sen vuoksi on aikaa jopa täällä netissä istuksimiseen ja mahdollisuuksien tutkailemiseen. Nyt kun ovet ovat joka suuntaan avoinna myöskin minulle kun lapset ovat omillaan ja itse voin suunnitella oman elämäni suuntaa. Haaveenani joskus nuoruudessa oli Australia ja alkoi tuo vanha suola janottaa nyt kun olisi mahdollisuus, ennen sitä vanhuutta joka kaikille väistämättä tulee joskus.:( Toisille hyvä asia ja toisille ei. Jotenkin sitä kaipaa hieman lämpimämpiin olosuhteisiin asuttuaan jo puoli vuosisataa täällä hyytävässä kylmyydessä ja epävakaisten säiden armoilla, talvet loskaisia, keväät kuraisia ja samoin syksyt. Kesät ovat välillä trooppisia mutta välillä todella kylmiä ja sateisia. Olisi mukavaa lämmitellä luitaan jossakin, ties vaikka heräisivät eloon jälleen, kun ovat saaneet likaa jo kylmähoitoja.:P
Onko teillä kellään koskaan ikävä Suomen talvia vai oletteko enemmän lämpimän ystäviä? Onko siellä Australiassa muuten jossakin lunta, siis oikein talvea ja lunta? Tämän verran sitten tiedän. Eli en paljoakaan. Tiedän että siellä on Krokotiileja, enkä haluaisi joutua niiden kanssa tekemisiin, joten mille alueelle ei kannata silloin mennä? Jos kuitenkin lämmintä paikkaa etsii, eikä halua heti minkään elukan ateriaksi joutua:? Kai ne tiedot jostakin löytyisi jos hakisi kamalasti mutta on jotain juttelemista sitten kun kirjoittelee niitä kysymyksiään tänne. Ja minä ainakin tykkäisin jutella teidän muiden kanssa. :D Joten jään odottelemaan josko löytyisi juttuseuraa:coolh niin ja muuten; Huomenta vaan kello 8:30 aamulla kirjoittelen tätä. Hyvää iltaa sinne.
Anette Sundström

Jaaks

Anne :D

Syntyperainen :??  No tuskinpa :D

Eipa sita ole ennenkaan tarvinnut tassa foorumissa mitaan jutuntynkaa tehda.

Vanhin lapsista syntyi suomessa n 18 vuotta sitten ja ne loput taalla :D

Mikset herata niita vanhoja haaveita oikein kunnolla eloon ja pakkaa laukkusi ja lahde :??

Luntakin taalla loytyy - en ole kylla itse nahnyt, mutta NSW ja VIC alpeilla sita on joka vuosi :D

Onhan noita krokotiileja, mutta niinkauan kun ne ei tule minun kotiini, minakaan en mene heidan koteihinsa :D

Hyvaa Iltaa sinnekin Anne :D

Jaaks

concept-

iha luksusta 10 astetta lämmintä täällä porissa ja meikä hyppi ilosta siihe saakka ku kaveri soitti perthistä ja kerto minkälaine ilma siel on :nuttu::nuttu: :D

no vuoden päästä itse paikan päällä :XXXX