Muita vaihtoehtoja kuin Skilled Independent Visa?

Aloittaja Adile, lokakuu 06, 2008, 01:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Adile

Olipa kiva löytää tällainen palsta, joku ehkä osaisi auttaa viisumiasioissa. Kaikki vaikuttaa kovin sekavalta, ja vaikka olen jos vaikka mitä sivuja selannut, en oikeastaan ole vielä viisaampi...

Australiassa työskentely on ollut mielessä jo pitkään, ja yritän nyt aloitella prosessia todenteolla. Manner on tuttu kolmen kuukauden oleskelun ajalta (Perth-Melbourne-Sydney), ja nyt ajatuksena olisi työskennellä Ausseissa joko opetus- tai tutkimustöissä. Minulla on luokanopettajan pätevyys (Master of Arts) ja kasvatustieteen tohtoriopinnoista väitöskirjavaihe meneillään. Pisteiden pitäisi riittää Skilled -viisumiin, ja koska minulla ei ole vielä työnantajaa tiedossa, vaihtoehtona on kai tuo Independent Visa. Nyt sitten olen hämmästyneenä lueskellut pitkistä käsittelyajoista ja paperityön määrä hirvittää. Myös maksu on yllättävän suuri, ja rahaa palaa lisäksi paperien kääntämiseen ja hankkimiseen. Oletteko tehneet mm. tuon IELTS:n?

Onko tuo Skilled -viisumi kaiken työn ja tuskan (+rahan) arvoinen? Onkohan se omassa tapauksessani ainoa vaihtoehto, kun olen jo yli kolmekymppinen ja mukana matkustaa kaksi lasta (turha haaveilla W&H:sta)? Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että vaikka löytäisin kiinnostavan työnantajan, niin työn aloittaminen ei ole mahdollista ennen viisumin tuloa? Olisiko tuota mahdollista "kiertää" mitenkään, aloittamalla esim. vapaaehtoistyöntekijänä? Kunhan kehittelen ajatuksia...

Minä muka kuvittelin, että voisimme suunnata Australiaan jo muutaman kuukauden päästä, kun tämä nykyinen pesti loppuu... Asumme ulkomailla, tavarat ovat Suomen päässä kontitettuina ja olisi ollut kaikin puolin hyvä sauma lähteä, kun lapsillakin on englannin kieli vielä tuoreessa muistissa... Eipä se taida niin nopeasti käydäkään. Meillä ei tällä hetkellä ole mielessä pysyvä muutto, ehkä vuosi tai pari Ausseissa, joten silläkin tuo permanent visa tuntuu vähän ylimitoitetulta. Onkohan tuo tosiaan ainoa vaihtoehto? Puolisoa ei ole, eikä sukulaisia Australiassa, joten nuo vaihtoehdot ovat poissuljettuja. Just me and the kids :)

Kiitos, jos joku ehtii vastata. Ja pyydän anteeksi, jos aihetta on käsitelty hiljattain jo toisessa ketjussa -aloin vasta tänä viikonloppuna selvitellä tätä asiaa ja pää on vielä ihan pyörällä. Enkä ole edes päässyt vielä asuntojen tai koulun miettimiseen saakka :)

Adile

Ai, unohtui vielä kysyä: kannattaako viisumia hakiessa käyttää noita firmoja, kuten Migration Expert tms. apuna? Onko niistä jotain oleellista hyötyä, vai kannattaako sekin raha säästää?

sim

Kun olen tässä itsekin vasta viisumipäätöksen odottelun alkuvaiheessa, en mitenkään hirvittävän asiantuntevasti osaa kaikkiin kysymyksiisi kommentoida. Jos nyt kuitenkin osaan tartun:

* Viisuminhaussa kannattaa käyttää firmoja jos on enemmän rahaa kuin aikaa tai viitsimistä opiskella hakuprosessi. Tosin etsi firmoista kommentteja, osa on enemmän rahastusta ja vähemmän neuvontaa. Ensimmäinen "konsultointi" on yleensä ilmainen, joten muutaman firman kanssa kannattaa ehkä pitää pieni puhelin/sähköpostisessio - siinäkin vähän oppii jotain.

* Jos löydät työnantajan joka suostuu sponsoroimaan viisumia, on prosessi hitusen nopeampi. Yleisesti ottaen työnantajat suhtautuvat kuitenkin nihkeästi hakijoihin joilla ei ole viisumia, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

* Ammattitaidon arviointi paikallista pätevyyttä varten pitää suorittaa; SOL-listasta löytyy tämän tekevä taho: http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1121i.pdf

* Pysyvää työlupaa lienee silti turha unelmoida, noin lähtötilanteessa ollessaan, saavansa muutamassa kuukaudessa.

Mitä tulee siihen onko se kaiken rahan ja vaivan arvoista, se pitää jokaisen itse päättää. Lienee selvää että täällä aika harvan mielestä se ei ole sen arvoista, mutta YMMV ;)

RUU

Adile, paasaantoisesti tassa on noni kolme vaihtoehtoa:
* Todennakoisesti nopein ja edullisin on tyonantajan koukuttaminen jo etukateen. Ts. onnistut siina ihmeessa, etta saat takalaisen tyopaikan ulkomailta kasin. Silloin voit kysella, josko sponsoroisivat sinulle tilapaisen viisumin (457, voimassa tyosuhteen keston ajan mutta max 4 v). Kasittelyajat normaalisti 1 - 3 kk.
* Sinulla on ammatti, jonka tekijoista taalla on pulaa. Katso MODL-lista.
Teet tayden Skilled Independent -hakemuksen, joka saa ammatista johtuen prioriteettikasittelyn. Kasittelyaika todennakoisesti muutama kuukausi.
* Teet normaalin Skilled Independent -hakemuksen. Kasittelyaika tyypillisesti 9-11 kk.

Kauneus on katsojan silmassa tassakin asiassa. Kannattaako sinun satsata aikaa ja rahaa asiaan riippuu siita, kuinka paljon haluat rajoittamatonta oleskelulupaa ja tyooikeutta Australiaan. Jos tulet tanne tilapaisella viisumilla, voihan sita taallakin hakea pysyvaa viisumia kunhan tayttaa tiettyja pykalia (varautuu ulkomaanreissuihin off-shore visan kohdalla tai tyonantaja sponsoroi on-shore visan).

IMO, unohtaisin Migration Agentit. Viisumihakemus on ihan taysijarkisen taytettavissa ja agentista huolimatta joudut itse tekemaan paljon materiaalin hankkimista hakemuksen vuoksi. Ei niiden tietojen tayttamisen siihen lomakkeeseen sitten enaa ole mikaan kynnys. Agentin rooli yleensa on vain koordinoida paperityota, hoitaa olemasaolevien tietojen naputtelut ja toimii sihteerinasi.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

hardflip

Lainaus käyttäjältä: RUU - lokakuu 06, 2008, 09:23
IMO, unohtaisin Migration Agentit. Viisumihakemus on ihan taysijarkisen taytettavissa ja agentista huolimatta joudut itse tekemaan paljon materiaalin hankkimista hakemuksen vuoksi. Ei niiden tietojen tayttamisen siihen lomakkeeseen sitten enaa ole mikaan kynnys. Agentin rooli yleensa on vain koordinoida paperityota, hoitaa olemasaolevien tietojen naputtelut ja toimii sihteerinasi.

Jos kaytat agenttia niin kylla siita mukavat kulut tulevat laakariin menevien kulujen lisaksi.

Meidan osalta per perskannikka kulut olivat 880 aussidollaria (sis. GST). Tahan sisaltyy Immigration Visa Application cost (olikohan 250 aussidollaria).

Kyseessa 457.
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

Adile

Kiitos vastauksista. Onhan tässä kyllä paljon selviteltäviä asioita ja perheen kanssa muuttaminen ei koskaan voi olla liian yksinkertaista :)

Adile

Hämmennän vielä soppaa, älkää suuttuko  :god:

Alunperin mietin tuota Australiaa seuraavaksi työpaikaksi, mutta nyt olen alkanut katsella työtilannetta Uuden Seelannin puolella. Ammattini edustajille olisi tarvetta ja työnhakuprosessi kuulostaa jotenkin huomattavasti yksinkertaisemmalta (tai ehkä heillä on vaan selkeämmät ohjeet)... Lisäksi olin lentää penkiltä, kun Skilled Visa vaikutti olevan ainoastaan 400 NZD (...tai ehkä missasin jotain olennaista)!

Onko kellään kokemusta Uuden Seelannin viisumiprosessista (kauanko kestää jne) tai työskentelystä kyseisessä maassa? Olisikohan sen viisumin avulla mahdollista päästä, jos sitten haluaa, helpommin Ossilan puolelle töihin? Eroaako Skilled -prosessi sitten jollain olennaisella tavalla, jos on jo saanut vastaavan Uuteen Seelantiin?

Kiitän jo etukäteen tiedoista tai mielipiteistä :) En ole tosiaan kyseisessä maassa käynytkään, tulipa vaan vaihtoehtona mieleen...

Silppu

Lainaus käyttäjältä: Adile - lokakuu 22, 2008, 03:32
Olisikohan sen viisumin avulla mahdollista päästä, jos sitten haluaa, helpommin Ossilan puolelle töihin? Eroaako Skilled -prosessi sitten jollain olennaisella tavalla, jos on jo saanut vastaavan Uuteen Seelantiin?

Tietoni eivät varmasitkaan ole täysin ajan tasalla, mutta vastaan kuitenkin. Viisumihakuprosessi uusittiin tässä jokunen vuosi sitten, ja tutustuin silloin siihen eräänä vaihtoehtona Australialle. Yllätyksekseni koulutuspisteitä ainakin silloin sai vain tietyistä kouluista, joiden joukossa ei ollut yhtäkään suomalaista koulua. Bangladesh ja Zimbabwe oli esillä, mutta ei Suomi. Niinpä laskin nopeasti, että suomalaisen ei ole kovin helppoa saada viisumia ellei sitten ole työpaikka valmiina tai paikallista kokemusta/ englanninkielistä koulutusta. Tarkemmin asia selvinnee lukemalla tarkemmin nuo sikäläiset immigrationin sivut.

Australialla ja Uudella Seelannilla keskinäinen sopimus työmarkkinoista, eli Uuden Seelannin PR-viisumilla saa työskennellä Australiassa ja päinvastoin. Australian skilled viisumissa on Uusi-Seelantilaisille lisäksi oma kategoriansa. 

Silppu