Rahti & muuttotavarat ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja riaapa, lokakuu 14, 2002, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Raiwå

Eevis :roue

Avaas ny se tuuletusikkuna :roue

Menee ihan levottomax jutut :eye:

Mutta mitä sanoit, on ihan varteenotettava ajatus, jos laatikko on tehty hyvin.
Ja sitten sen avaajakin ajattelee sen myyvänsä uusiokäyttöön.

Hmmmmm




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

eevis

Raiwo :D

Tää trippi on ihan tuosta kevätauringosta johtuva serotoniinipiikki, ei auta tuulettaminen... :D
Dees - We will bloody bounce back!!!


Petri

Halvimmat lentorahdit ovat tietääkseni siinä $ 7-8 per kilo, laivalla vähän vähemmän, mutta kestää kaksi kuukautta.

Kokeile Google-hakua sanoilla excess baggage [kaupunkisi]. Hintaerot ovat aika suuria.

Backloadingia voi kysellä rahtifirmoista, mutta uskallan epäillä: tullimääräysten ja vakuutusehtojen vuoksi muuttotavarakontti pitää sinetöidä lähettäjän läsnäollessa.

eevis

Tweety :D

Meikäläisellä (siis nimimerkki, en minä :P) oli kokemusta laivarahdin lähettämisestä (400kg 120 EUR), postaus löytyy täältä (5.8.05 postattu, suora linkki ei onnistu, kun on niin vanha ketju), jos siitä on sulle vaikka jotain hyötyä. :XXXX

Lisäystä: jaa niin täytyypä taas tuputtaa tuota Rahtaus-FAQ:ia, oletko sen jo lukaissut? Sieltä voisi myös vinkkiä löytyä.
Dees - We will bloody bounce back!!!


Rajis

LainaaAlkuperäinen postittaja Petri
Halvimmat lentorahdit ovat tietääkseni siinä $ 7-8 per kilo, laivalla vähän vähemmän, mutta kestää kaksi kuukautta.

Kokeile Google-hakua sanoilla excess baggage [kaupunkisi]. Hintaerot ovat aika suuria.

Backloadingia voi kysellä rahtifirmoista, mutta uskallan epäillä: tullimääräysten ja vakuutusehtojen vuoksi muuttotavarakontti pitää sinetöidä lähettäjän läsnäollessa.

Moikka,

Aloitan tyot Fracht Pty, Melbournessa logistiikkaosastolla, joten minulle voi soittaa suoraan jos tavitsette hintoja/apua muuttotavaroiden ja muun tavaran lahettamiseksi Suomeen. Aloitan tyot ensviikon maanantaina 24.4. jos saan asunnon itselleni siihen mennessa.

Ja kun paasen tohin paremmin sisaan voin ilmoittaa yht.tietoni halukkaille emailitse.

PS. Jos tiedatte vapaita asuntoja Melbournen lahistolla, laittakaa viestia tulemaan:)

kaissa

Hieman aiheeseen liittyen:

Onko kellään kokemuksia/tietoa banaanilaatikoiden (pahvia) käytöstä muuttotavaroiden pakkaamiseen? Aiomme laittaa kontin menemään Brisbaneen ja noita kätevän kokoisia ja mallisia laatikoita olisi hyvin saatavilla. Heräsi vain pieni pelko, että pitävät niitä Brisbanen tullissa epäilyttävinä (mitä lie "banaanikärpäsiä" tuovat mukanaan...)

Ruulle kommenttina: Meidän 5 henkisen perheen tavarat saattavat juuri ja juuri mahtua tuohon pienempään konttiin. Olemme varautuneet siihen, että jotain jää matkasta. Valitettavasti emme voi siis tarjota tilaa kontista, vaikka määränpää ja ajankohta sattuvat muuten täysin yksiin:) Mutta nähdään Brisbanessa tai jossain lähialueella.:peukkuy

RUU

Kiitokset vaan Kaissa ajatuksesta!
Me luovuimme kontista, sillä laskimme että meille tulee halvemmaksi ostaa välttämättömät asiat paikan päältä. Kontti täynnä vanhaa tavaraa olisi kustantanut 3000 - 4000 e, uusien hankkimisen "hinnasto" osoittaa juuri nyt AUD 2230 (eli about 1500 e) ja siinä on kalusteet, peitot, jne uusia (IKEAn nettihinnasto toimii meillä referenssinä). Varmaan saadaan kulumaan enemmän rahaa hankintoihin mutta toisaalta garage salessa voidaan saada osa takaisin, jos poistutaan maisemista myöhemmin.
"Hinnastosta" puuttuvat tosin isot kodinkoneet, jotka räjäyttävät summan, jos ne hankitaan upouusina.

Niihin banaanilaatikoihin suhtautuisin tosi epäilevästi. Nehän eivät ole umpinaisia = miten pinoat ne tukevasti, entä kestävätkö ne koossa koko matkan? Tukevaa pahviahan ne ovat, sikäli oikein hyvät.
Minä sain meille varastoa varten laatikoita töistä kun asiakkaalle meni tietoliikennelaitteita: ne tulivat isoissa ja tukevissa laatikoissa. Toisaalta kellarissa meillä on tähän asti ollut käytössä Piltti lastenruokapurkkilaatikoita (laatikot, joissa lasipurkit tulivat tehtaalle). Niitä laatikoitahan siellä pyöri pahvinkeräyksessä riesaksi asti... Kun laatikot ovat identtisiä, varastointi, pinoaminen, jne on helppoa.
Käypä utelemassa Datainfossa, jossain paikallisessa tehtaassa, tms, joille tulee paljon kappaletavaraa laatikossa. Varmaan saat viedä vaikka häkillisen laatikoita mukanasi, kun satut oikean henkilön juttusille.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MH

Ruu,

Banaanit tulevat laivalla suomeen lavoilla joissa on 800kg(40ltkoa ja 8kerrosta päällekkäin) banaania laskeppa paljonko on painoa alimmaisen kerroksen päällä. En usko että saat vastaavaa painoa koti irtaimistosta kasattua päällekkäin ellet sitten aio viedä tiiliskiviä niissä.

iida

Muuttolaatikoista sen verran, että muuttaessamme tänne Ausseihin ajattelimme investoida kunnon muuttolaatikoihin. Ja ne ovat osoittautuneet todella sen arvoisiksi. Kuten joku jo mainitsikin, ovat saman kokoisia = voi pinota helposti päällekkäin. Ne ovat myös varustettu kaksoispohjalla, kestää hyvin painavammatkin artikkelit. On varustettu kahdella kantoaukolla, mikä helpottaa aika lailla siirtelyä.Ja saa tyhjänä helposti laitettua kasaan ja pinottua vaikka  seinää vasten. Olemme jo nimittäin tarvinneet niitä täälläkin muuttaessamme ekasta asunnosta toiseen asuntoon. Ja mikä parasta on lainattu niitä aussiystävillemmekin ja edelleen ovat moitteettomassa kunnossa. Eli mielestäni jos aikoo lähettää tänne tavaraa, niin kyllä kunnon muuttolaatikot on  todella pieni osa koko potista. Mutta jokainen tietty tekee omat ratkaisut. Hauskoja pakkailuhetkiä!

Jouko

Muistaisin että kaikki materiaalit jotka ovat olleet maatalouden kanssa tekemissä joutuvat erityissyyniin jos asia tulee ilmi. Välttäisin banaanilaatikoita viimeiseen saakka. Samoin kandee välttää laatikoita elintarviketeollisuudesta just noiden karanteeni sääntöjen takia.

Pahvilaatikoita on ainakin meidän tapauksessa ollut hyvin saatavissa. Yleensä tietotekniikka/tietokone liikkeissä tavarat tulevat hyvin pakattuina isoissa laatikoissa joista eroon pääsy aiheuttaa firmoille päänvaivaa. Tosin nykyään hyvänkokoiset monitorilaatikot ovat mennyttä kauraa, monitorien kutistumisen johdosta.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Leokatti

Vinkki: jos epäilee laatikoitten kestävyyttä niin samankokoisia laatikoita voi laittaa kaksi sisäkkäin. Lähettelin aikoinaan töikseni kivinäytteitä Suomesta Australiaan ja laatikoitten kestävyys tuli näin testattua...:peukkuy
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

kaissa

Kiitos kaikille nopeista vastauksista! Laatikoiden kestävyyttä en tosiaan epäillyt, kun tiesin, että niissä on ollut 18kg banaaneja jokaisessa ja monta laatikkoa päällekkäin. Kantamisen kannaltakin nen olisivat myös olleet hyviä, kantoreijät ja kakki. Taidamme kuitenkin hylätä banaanilaatikot juuri tuon Joukon mainitseman "maatalous"-asian takia. Riskejä tässä operaatiossa on ihan riittämiin muutenkin.

RUU

Onko kenelläkään kokemuksia pahvisesta lifistä?
Travelcargo tarjoaa tavaroiden kuljetukseen "Finn/lentokontti (pahvi), mitat: 120 X 100 X 130 (1,5 m3)" ja "Muuttokontti (pahvi), mitat :  220 X  120 X 2050 (5,3 m3)".

Vaneriahan tuossa on perinteisesti suosittu. Onko kukaan käyttänyt tai edes kuullut huhuja pahvisen liftin soveltuvuudesta / kestävyydestä?
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

todarom

Lahetimme tammikuussa noin 10m3 tavaraa Melbourneen pahvisissa muuttolaatikoissa/lifteissa. Olivat  kolminkertaista pahvia, hyvin kestivat matkan, mikaan ei ollut rikkoutunut matkan varrella.

Snoopy

Hei!

Mitä rahtifirmaa suosittelisitte kun on kyseessä muutto Suomesta Aussiin???

Soittelin nimittäin tossa just Frans maassiin ja siellä sanoivat etteivät hoida yksityishenkilöiden muuttoja. Ja antoivat Viktor eekin numeron, mutta olen lukenut että se on kuulemma aikas kalis firma.

Että mitä suosittelisitte??????

T: Reetta

MH

Kysy http://www.waco.fi tai fransun turun konttori on noita ennen hoidellut eli http://www.fransmaas.fi/henkilot_t.htm

RUU

Et kertonut muuttokuorman kokoa. Firmojen suhtautuminen riippuu siitä, kulkeeko 1 m3 laatikko vai 20' kontti...??Victor Ek hoitaa kontit täyspalveluna, pikkusälän he ohjaavat Airport travel cargolle (travelcargo.fi).??Minä haen juuri hintoja 2 m3 laatikon kuljetukselle myös Frans Maasilta (nyk. DFDS), Wacolta ja Expresshuolinnalta (tämä ajaa laatikon rekalla Göteborgiin ja laivaa siellä).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jouko

Entinen GT-Trans/Frans Maas on näköjään taas fuusioutunut ja uusi nimi on DFDS Transport sivut löytyvät osoitteesta http://www.dfdstransport.fi/cm1.asp?d=1

Voisi kannattaa soittaa ja kysyä tarjousta..:sormetr.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Snoopy

MH
Juuri Turun konttoriin soitin ja kysyin siitä ja sieltä tuli jyrkkä ei. Joko en osannut kysyä oikeita asioita tai he ovat lopettaneet yksityishankilöiden liftien kuljetukset.

Ruu!
Voisitko ystävällisesti pistää tähän mitä saat vastaukseksi noilta firmoilta? KIITOS!!

Tavaraa olisi lähdössä täältä arviolta 3-5m3.

Rajis

Moro kaikille!

Suosittelen kääntymään rahtiasioissa Waco Finland:n palveluihin. Työskentelen Melbournessa Wacon edustajalle, joten olen yhteydessä heihin viikoittain. Jos tarvitsette neuvoa rahtiasioissa Suomesta/Australiasta lähetettäessä tai tarjousta rahdille yms. laittakaa minulle viestiä niin ilmoitan email osoitteeni.

Voin tarjota hintoja ja kuljetuksia Australiasta (Melbourne, Sydney, Brisbane, Adelaide, Perth).

RUU

Tässä tämän hetken tietoja.

Merkinnöistä:
Door = huolitsija noutaa kuorman tai laatikon kotiovelta / tuo kotiovelle
Port = sinä viet huolitsijalle / noudat huolitsijalta.
Kaikki hinnat on ilman Australiassa suoritettavia tulli- ja muita maksuja. Kattavat siis itse kuljetuksen, mahdollisesti myös pakkaamispalveluita, laatikon / liftin, yms.

DHL - 1 m3 door-to-door, 4500 e
Victor Ek - eivät kuljeta pieniä kuormia; jos kuljettaisivat, hinta olisi n 2000 e, sis. door-to-port + laatikon niin että he noutavat tavarat ja pakkaavat. 20' kontti kulkee VE:n kautta samalla tyylillä ja vähän kalliimmalla.
Frans Maas - 1 m3 port-to-port, 227 e webissä olevan laskurin mukaan.
Frans Maas - 2 m3 port-to-port, 356 e webissä olevan laskurin mukaan. Myyjän tekemä tarjous tästä on tulossa minulle ensi viikon alussa.
Waco - 1 m3 lento door-to-door, 940 e +ALV+laatikko+vakuutus
Waco - 2 m3 lento door-to-door, 1480 e +ALV+laatikko+vakuutus
Waco - 1 m3 meri door-to-door,  570 e +ALV+laatikko+vakuutus
Waco - 2 m3 meri door-to-door,  770 e +ALV+laatikko+vakuutus
Travelcargo - 1,5 m3 port-to-port, 700 e, sis. laatikko + pakkaaminen
Expresshuolinta - 1 m3 port-to-port, 230 e + vientiselvitys ja ilmeisesti muitakin lisäkuluja
Expresshuolinta 2 m3 port-to-port, 380 e + vientiselvitys ja ilmeisesti muitakin lisäkuluja.

Meillä valinta käydään varmaan Travelcargon ja Wacon välillä. Frans Maas pääsee mukaan kisaan, jos tarjous on relevantti ja sopivan hintainen.
Travelcargon etuna on laatikko + pakkaamispalvelu (viedään irtaimisto Vantaalle heidän varastoonsa ja he hoitelevat ne siitä eteenpäin).
Wacon valttina on tuo ovelta ovelle -palvelu mutta itse pitää sitten ilmeisesti hankkia laatikko (tähän ei otettu kantaa heidän alustavassa tarjouksessaan).

Jos tarvetta on, jatkan tarinaa kun tulee uusia käänteitä.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Ellura

Tämä ketju oli löytö!! Alkaa mamalla hahmottua kokonais kustannukset päässä. Joskin muutto on mitä luultavimmin vasta noin kahden vuoden kuluessa, mutta sitä on jo tässä mietiskellyt kaikenlaista. :roueTää yrittää epätoivoisesti saada tämän intonsa laantumaan ja ymärtämään, että ossilaan muutto ei kannata...! :confusePaitsi että olen siinä erittäin epäonnistunut kiitos teidän.
:nuttu:
Aiheeseen siis vielä... Ymmärsinkö oikein? Kannattaa tehdä laatikko vanerista, vakuuttaa, merkitä kaikki ja kuljetusfirman kautta hakea ossilan päässä?? Ma olen ehka hiukan hohla nainen... antakaa anteeksi! :pepsodent
Ellura

RUU

Ellura, mieti sitä kuljetusmuotoa sitten kun olette inventoineet *mitä* otatte mukaan Aussilaan. Kuljetustapoja on lukuisia nimittöin ja valitset sitten sopivimman kun määrä ja haluttu vauhti on tiedossa. Nimimerkillä "Tänään vein meidän 1,5 m3 huolitsijalle pakattavaksi". YES!
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Tino

Moi!

Kysyin tässä vähän aikaa sitten huvikseen, että paljonko maksaa jos laittaisi n. 200 kg tavaraa lentoteitse Finnairin kautta, niin ei maksaisi kuin rapiat 1300 euroa!!!!!!

Elämä kallis,Finnair halpa!!

Terv.Tino

Jouko

Tino kokelitko tätä, kyselin joskus joidenkin pienempien pakettien lennätystä täältä ainakaan silloin hinnat eivät olleet kovin pahoja.

Mattias Sjöberg
Airport Travel Cargo Finland
Passenger Terminal 2, Departure Hall 4
01530 Helsinki-Vantaa Airport
Phone +358-9-6151 3938


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

hmclehto

Moikka,

Olisiko tietoa firmasta, jolta immeiset olisivat saaneet hyvan tarjouksen Lontoo-Perth valille. Tavaraa ei ole hirvittavasti, joten mikaan kontti ei tule kyseeseen. Mutta olen mailannut ainakin 10eri firmaan (excess baggage kuulemma kyseessa) jos pari matkalaukkua ja ehka viitisen isoa pahvilootaa. Hinta £500 kieppeilla, kuullostaa aikasta kalliilta, mita olen noita ihmisten Suomesta saamia tarjouksia katellut....
Please auttakee

RUU

HMC, tuostahan taitaa tulla rahtifirman kannalta yhden kuution tavaraerä merirahdissa tai sitten seitsemän   irrallista esinettä lentorahtina (voi toki olla 1 m3 lennossakin).
Halvimmalla saanet, kun koitat saada kuution merirahtia lähtemään, matkan kesto tosin on 1 - 1,5 kk pidempi kuin lentorahdissa. Merirahdin etuna toisaalta on painoraja 1000 kg /kuutio.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

hmclehto

Kiitoksia Ruu, mutta tuntuvat hinnoittelevan laatikoiden koon mukaan jotka he "antavat" ilmaiseksi eli yksi t-chest en muista kokoja, muttei ei kovinkaan iso n.£45 +  kulut. Tuo kuutio kuullostaisi paljon jarkevammalta....Tosiaan olen ollut yhteyksissa useisiin paikkoihin ja aina sama vastaus. Ajalla ei valia, siis kauanko kestaa sinne rahtaaminen. Taytynee jatkaa etsintoja, eihan tassa viela kiire ole. Aattelin vaan josko jollain olisi jonkun firman nimi mielessa, joilta voisin viela kysella ja oma kohtaisia kokemuksia

MH

Lentorahdin hintarajat menee yleensä yli 100kg, yli 300kg, yli 500kg tai yli 1000kg
Merirahdissa hinnoittelu menee 1kuutio/tonni riippuen siitä kumpi ehdoista ensin täyttyy. Itse käytän välillä LA-HKI ja TOKIO-HKI jatkuvasti Wacon palveluita eli http://www.waco.fi

Laita u2u niin annan vähän "ohjeita" miten kannattaa toimia ennen kuin kysyt.

Raiwå

Hcm

Ihan sellanen pikku juttu tuli mieleen sinun ekasta viestistäsi, kun vertailit Suomessa saatuja hintoja.
Oletkos ajatellut ottaa sinne yhteyttä, ja antaa heidän hinnotella sinulle ne?
Heillä on edustajat kaikissa maissa, jotka samalla ovat heidän kautta edustettuina Suomessapäin.

Ihan vaan tuli mieleen.





:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

kirppu

Kellaan henk.kohtaista kokemusta?? Tassa vertailin edullisinta, helpointa ja luotettavinta tapaa lahettaa 25 kg:n laatikko Suomeen. Boxi sisaltaa ihan vaan vanhaa vaatetta ja muuta vastaavaa, voisi menna silla hitaammalla konstilla eli laivalla kohti Suomea...

Tuntuu vaan, etta hinnat vaihtelevat aika paljon. Helpottaisi kanssa, jos joku toisi tyhjan laatikon kotiin ja hakisi sen taysinaisena...

Mites Suomen paassa sitten...ettei joudu maksamaan veroja. Kuulin, etta saattavat vanhastakin tavarasta verottaa jotain, jos ei ole kirjoittanut sisalloksi oikein jotain??

Please help...:) Eli mika olis hyva ja edullinen firma hoitamaan asiaa...... Thanks:)

Jouko

Moikka Kirppu,

En tiedä missä päin ossilaa olet, mutta kyllä noi firmat tulee hakemaan kotoa, tosin se maksaa lisää. Onko se laatikko jossa kamat on kestävä? Jos on niin senhän voi lähettää semmoisena. Soita muutamiin rahtifirmoihin ja kuvaile tilanne ja pyydä hinta-arviota.

Kyllä toi laiva on halvin jos ei nyt niin hyvää tuuria sattuisi että olisi menossa Suomeen jonka kontissa olisi tilaa.

Sen paremmin auttaa osaamatta; mietiskelee Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

viajera

Travellers Contact Pointista voit kysya, jos ole Sydneyssa.
http://www.travellers.com.au/default.asp?action=article&ID=127

Voithan sa kysya postistakin. Itse lahetin pari sellaista 4-5 kg pakettia laivapostilla, aika halpaa oli ja paketit tulivat Suomeen alle sen 3kk, minka sanottiin kestavan. Ei multa ainakaan mitaan veroja kyselty.

Jurttamuori

Heipä hei,  

ystäväni puolesta kyselisin (siis minähän olen ollut täällä vasta 7 viikkoa enkä enää ikinä ehkä halua edes miettiä tällaisia)-

onko kenelläkään lähdössä rahtia Suomeen seuraavan 4kk:n aikana? Muutama huonekalu pitäisi saada menemään kotomaahan, jos mahtuisi samaan konttiin. Laitako U2U:ta minulle, niin välitän tiedot!

Jurttis
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

somppu

moi, olet varmaan jo paketin postittanut, mutta ajattelin silti kertoa

pari vuotta sitten lähetin itse ausseista juuri vaatteita tms suomeen. POstin kautta meni, kesi sen vähän päälle 4vkoa laivalla ja tuli hyvin perille. Ei kukaan meiltäkään mitään veroja kysellyt. Kirjoitettiin päälle vaan että sisältää vaatteita

eevis

hyvä sana kirjoittaa kaiken lähettämänsä eteen on "used"... esim. used clothing, used linen, used ammoniumchloride... :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Merja

LainaaAlkuperäinen postittaja eevis
used ammoniumchloride... :)

:hahhaa:hahhaa
Tyokaverit katsovat hieman ihmetellen outoa pohjoismaalaista, joka hihittelee cubiclessaan...:o
Merja

iluvatar

Hienoa täällä on siis keskustelu aiheesta :O Mulla on siis Ausseihin lähtö ens kuussa pelkällä menolipulla, ja mä oon tässä vähän kelaillut, että mitä kaikkea pitäs mukana raahata, mut ongelma on se kun tekis mieli ottaa vähän kaikki mukaan! Niin osaako joku viisas mulle kertoa saanko mä ihan postin kautta lähetettyä laivapostina paketin ja minkä hintanen se ois jos sinne laittasin ehkä 10-20kg painosta tavaraa? Et onko mun ees järkeä harkita sellasta vai karsinko saman tien turhuudet pois.

Jurttamuori

Hei Iluvatar,

Suomen postin nettisivuilta löytyy tiedot Australian pakettien hinnoista. Itsekin mietin tänne lähtiessä että laittaisin jotain tulemaan- muistaaksein 15kg paketti maksoi n.90e. Joka taas on pauttiarallaa 150$... Rajoituksia on myös paketin koossa, ja vakuutukset tulee vielä päälle.

Päätin olla mitään lähettämättä mutta jos nyt uuestaan aattelisin niin varmaan laittaisin esim. kirjoja ja omia rakkaita tärkeysesineitä tulemaan kuitenkin. Vaatteet ja kengät saa kyllä täältäkin, mutta muistoja ei. Turhuuksia ei kannata pakata, niitä et kai tarvii Suomessakaan :roue

Me tultiin pojan kanssa 56kg:n matkalaukkujen ja käsimatkatavaroiden kanssa, hyvin on pärjätty! Eikä vielä olla edes luettu kaikkia suomenkielisiä kirjojakaan.

Tsemppiä matkaan toivoo,
Jurttis
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

Tino

No Hei!

Laitettiin juuri pari pakettia Brisbaneen ja ne maksoivat noin 120 egee per paketti. Painoa paketeissa oli noin 17 kg per laatikko! Eli en tiedä onko se teidän mielestä halpaa vai ei, minusta ei sillä ole mitään väliä kunhan posti kulkee ja tavarat menevät perille!

Terv. Tino