Koira Australiaan 2013

Aloittaja Empp?, maaliskuu 05, 2013, 22:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Empp?

Hei,

ensimmäinen mutta tuskin viimeinen viestini täällä  :) Aiheena on täällä jo aiemmin esiintynyt aihe, eli koiran tuominen ausseihin. Viimeisimmät tiedot ovat kuitenkin jo kohtis vanhoja joten ajattelin sitten aloittaa ihan oman ketjun ja toivoa vastauksia viisaammilta.

Olen siis muuttamassa mieheni kanssa sinne nyt syksyllä 2013. Mies on syntyjään aussi ja olen häntä nyt suomessa pidellyt 4 vuotta joten lienee kohtuullista palauttaa herra juurilleen. Mies tullee syyskuussa ja minä lokakuussa.

Ongelmaksi onkin nyt muodostumassa koiran tuominen mukanamme. Olen käynyt tuolla AQIS:n sivuilla ja lukenut DAFF:n tuontikoukerot täältä:

http://www.daff.gov.au/aqis/cat-dogs/cat4?name=Finland

Eläinlääkärirumba on aloitettu jo ja RNATT otettu. Koiralla on siru ja rokotteet kunnossa. Ennen lähtöä sitten vielä se paperisota ja vikat rokotteet loishäädöt ym.

Se mitä nyt en kuollaksenikaan voi ymmärää on itse lentäminen. Olen sanut tarjoukset parilta firmalta ja kysynyt Finnairilta. Firman tarjous oli miellyttävä kuin yllättävä peräruiske: lähes 7 000 $, kiitos. He myös sanoivat, että en voi ostaa lippuja itse vaan lentoyhtiöt suostuvat käyttämään vain laillistettuja firmoja ja paperisota on valtava. Finnairilla asiakaspalvelija sanoi, että senkus ostat liput koiralle samalla miehesi lipujen kanssa, liput maksanee ehkä 1000 €. Pitää vain käyttää Finskiä aasiaan ja siitä jotain One Worldin sopimuslentoyhtiötä, eli Cathay/ Quantas tms. Sydneyyn. Siis mitä ihmettä??  :nuttu:

Saanko minä siis ostaa koiralle liput itse esim. Finnairilla Hong Kongiin ja siitä Cathay Pasificilla tms. Sydneyyn josta se menee karanteeniin. Kukas sen kuljettaa karanteeniin? Saako mies viedä sen itse vai siis mitä?

Koira on karkeakarvainen kettuterrieri, painaa 10 kg ja laatikko 7 kg. Niin tuo laatikko on zooplus.comin mukaan IATA:n säädökset täyttävä mutta ei ilmeisesti yhden kuljetusfirman mukaan lentoyhtiöiden hyväksymä (Eli pitää käyttää heidän omaa laatikkoaan. Gulliverissa on klipsit joten se onkin sitten laiton.) Olen aika turhautunut kun kaikilta tulee eri vastaus. Onko teillä siis tietoa tai rohkaisun sanaa minulle. Apua.

Mesi

Moikka. Me toimme juuri kolme kissaa Suomesta ja hakkasin itsekin päätänä seinään noitten lentoyhtiöitten kanssa. Kyselin kaikki cargot läpi mitä satuin löytämään ja suo oli aikamoinen. Ausseihin eläimen pitää tulla rahtina eli ruumassa. Ongelma Honkkareitten kautta tuodessa on se, että jos itse ottaisit koiran ulos koneesta ja toimittaisit jatkolennolle, sun pitäisi myös ottaa Honkkareitten karanteenimääräykset huomioon ja ne on vielä tiukemmat kuin Ausseissa. Lisäksi pitää itse tehdä kahdet rahtikirjat jne.

Aikani kun olin hankkinut harmaita hiuksia asian kanssa, päätimme turvautua asiaan vihkiytyneeseen kuljetusfirmaan ja kilpailun voitti Travel Cargo. Itsejärkättyny homma olisi tullut tonnin halvemmaksi, mutta maksoimme mielellämme ekstraa säilyttääksemme mielenrauhamme ja ainakin tiesimme, että kissat ovat hyvissä käsissä. Esimerkiksi jos ne olisivat myöhästyneet jatkolennolta, ei olisi meidän murhe etsiä uutta lentoa, kun katit ovat jossain Kuala Lumpurissa jumissa. Lisäksi reitityksiä ei ole kovin montaa, koska välilaskut pitää olla sellaisissa maissa, joka on samaa kategoriaa Suomen kanssa eli nelonen. Kissojen piti myös olla yksi yö euroopassa lepäilemässä ennen jatkolentoa.

Koko systeemi on tehty niin hankalaksi, että firman palkkaaminen oli mielestämme paras vaihtoehto. Kissat pääsivät turvallisesti perille ja karanteeniväki haki kissat kentältä ja soittivat meille, että kaikki hyvin jne. Jos haluat ottaa yhteyttä Travel Cargoon, niin laita viestiä Mattiakselle mattias.sjoberg@travelcargo.fi Hän hoiti asiat erittäin hyvin ja voin todella lämpimästi suositella. Jos laitat viestiä hänelle, niin kerro Virveltä terkkuja :)

Mesi

Niin ja muuten. Karanteeni on mahdollisesti poistumassa tai lyhentymässä, joten hyviä uutisia sen suhteen :) Meidän kissat lusivat karanteenista vain puolet, koska Perthin karanteenialueen lähelle syttyi bushfire ja antoivat kissat kotikaranteeniin loppuajaksi.

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: Mesi - maaliskuu 07, 2013, 14:44
Niin ja muuten. Karanteeni on mahdollisesti poistumassa tai lyhentymässä, joten hyviä uutisia sen suhteen :) Meidän kissat lusivat karanteenista vain puolet, koska Perthin karanteenialueen lähelle syttyi bushfire ja antoivat kissat kotikaranteeniin loppuajaksi.

Ei se karanteeni varmasti kokonaan poistu. Juttuja on ollut sen lyhentämisestä 10 vuorokauteen Australiassa. Ehkä alkaen elokuusta 2013.
Lisäksi on näkynyt kaavailuja karanteeniasemien määrän tiputtamiseksi yhteen ainoaan. Perth'in asema on paloriskin takia kiinni nytkin.

Empp?

Kiitos vastauksista ja tuolta Travel Cargolta sainkin parhaan tarjouksen tähän saakka: 2500 € kentältä kentälle. Harkinnassa siis on. Välitön mielenrauha lennoista vs. 1000 €..

Kilroy laittoi juuri viestin, että he voivat hoitaa puolestani eläimen lentolippujen varaamisen hintaan 50 €. Näin kuljetus maksaisi ilmeisesti aika paljon vähemmän. En vieläkään ymmärrä mitä jäisi tekemättä. Pitääkö minun sitten itse jotain rahtikirjoja hommailla vai tekeekö lentoyhtiö jota käyttäisi nämä asiat? Pelkään lähinnä sitä, että ostan liput ja Syndeyyn saavuttua koira onkin "laittomasti maassa" ja käännytetään takaisin..

Mesi

En osaa vastata tuohon paperisota-asiaan, kun Travel Cargo hoiti sen. Mutta ainakin sun pitää itse tilata Vantaan ell kentälle (suosittelen Jaakko Peltomaata). Jos koira lentää kahdella eri yhtiöllä, niin käsittääkseni pitää tehdä rahtikirjat molempiin koneisiin. En valitettavasti enempää osaa auttaa. Lennon hinta tuntuu kalliilta, mutta eipä sitä rahaa enää sen jälkeen mieti, kun koira on maassa :) Meillä meni karanteeniin ja kissojen lentoihin yhteensä jotain 5000e. Ihan hirveästi siis... Onneksi saadaan osa karanteenimaksusta takaisin, koska kissat olivat kotona puolet ajasta.

Minkä merkkinen laatikko sulla on? Meillä oli Clipper ja Tracel Cargo oli poraillut siihen reikiä, jotta saivat nippusiteillä ne kiinni.

Empp?

Tällaisia väliaikatietoja laitan nyt jos muitakin kiinnostaa aihe:

- tammikuussa uusittiin rabiesrokotus, tämän jälkeen odotettiin 30 päivää ja sitten
- koiralta otettiin verinäytteet  omalla eläinlääkäriasemalla jotka lähetettiin Eviraan
- vastaus tuli negatiivisena (ohhoh)
- sovin Travel Cargon kanssa, että syyskuun lopussa koira lentää heidän kuljetuksellaan Sydneyyn hintaan 2570 €

Sen verran vielä, että lentoreitti on koiralle aika kamala. Se lentää Hki- Ams ja viettää Amsterdamissa yön. Sieltä sitten Honkkarin kautta Sydneyyn. Sydneyn karanteenin väki noutaa koira  kentältä. Kuljetuslaatikko suljetaan sinetillä Amsterdamin kenttäeläinlääkärin toimesta.

Nyt olemme sitten checklistin kohdassa 5/16 ennen koiran lähtöä. Täältä voi käydä katsomassa koko suoritettavien juttujen listan:

http://www.daff.gov.au/aqis/cat-dogs/cat4?name=Finland

ktamminen

Moikka,

Täältä löytyy kans yksi koiruus joka on matkaamassa Sydneyn karanteeni asemalle niin että lähtö on 22.7 Voi että mikä kamala prosessi tämä on ollut ja rahaa tuntuu menevän niin että itsekin miettii millä sitä sitten pärjää aluksi Ausseissa ennen töiden löytämistä. Minua niin jännittää ja pelottaa koko juttu lähinnä koirani kannalta. Myös se 30pvn karanteeni tuntuu älyttömän pitkältä ajalta olla erossa lemmikistä. Meille kans Travel Cargolta matkat mutta hintaa tuli 3,900e. Onko teillä pieni koira kyseessä kun selvisitte paljon halvemmalla?

Empp?

Heippa!

Nasu on 10 kg kettuterrieri että aika pieni. Mikä jötkäle teillä on? ;) ja joo, koiran tuominen, oma viisumi, kaikki muut muuttokulut ja sosiaalialan palkat eivät tunnu kohtaavan..

Natu

Mua kanssa kiinnostaa minkä kokoinen koira sulla on ktamminen! Oon laittanut tarjouspyynnön tarvel cargoon, mutta liekö se kadonnut jonnekin bittiavaruuteen kun ei ole vastausta kuulunut.. täytynee kysellä uudestaan. Missäköhän hinnoissa muuten se karanteeni pyörii? Laskeskelin tässä että mitä kaikkia kustannuksia tulee sitten vielä siellä Australian päässä, koiraan liittyen  :confuse

Empp?

Tässä linkki karanteenimaksuihin. Kyllähän niistäkin kertyy helposti sievoinen summa. Jos esim on se 30 pv niin 30*39 $+ muut kulut niin 1500 $ paukkuu helposti. Sen verran olen itse laskenut menevän, koirallani on siis erikoisruokavalio. Tässä kuitenkin linkki:

http://www.daff.gov.au/aqis/cat-dogs/accom/govt-stations

Natu

Niimpäs näkyykin. Oonhan mä tuolla pyörinyt, mut enpä oo tajunnut lukasta tonne asti. Kiitos!

Mäkin olen varannut jotain ton suuntaista, 1000-2000e vielä aussien päähän, mut tietenkin tarkemmat laskelmat vähän helpottaa. Oon myös kuullut että karanteeniin voi palkata "dogwalkereita" ja muuta tauhkaa mihin saa sit menemään lisää dollareita jos ei muuten ole tarpeeks arvokasta tämä touhu ;)


Natu

Heippa taas,

Kohta on ajankohtaista täyttää tuo daffin maahantuontilupa. Siihen tarvitaan osoite kumpaankin maahan. Mites nyt menetellään kun meillä ei vielä ole kotia siellä Australian päässä, eikä tällä hetkellä edes kenelläkään tutulla ole pysyvää osoitetta siellä. Osaako joku neuvoa?

Kiitos taas:)

Ruudi

Moi!

Jos Perthin karanteeni on suljettu niin mikäköhän on sitten lähin asema?
Meillä olisi tulossa 10 kiloinen koiruus Perthiin, onko kenelläkään viimekäden tietoa koiran  lentohinnoista Helsingistä Perthiin?

Ruudi

Empp?

Hei taas,

tässä viimesimpiä vaiheita ja yleistä selvennystä kun tästä tuli hyvänä kyssäri yv:nä niin laitanpa vastauksen tännekin:

Meillä rokotus aloitettiin myös sillä rabieksella. Ihan omalla eläinlääkärillä käytiin. Sitte siitä min. 30 päivän päähän varaa sen RNATT testin samalle lääkärille josta ne lähettää sen Eviraan. Sieltä tuli sitte tulos ja lasku. Tuloksen ja lomakkeen kanssa sinne kunnaneläinläärille (me mentiin Viikkiin) joka sitte täyttää sen lomakkeen ja leimaa hulluna papereita, kyllä ne osaa. Sitten voi hakea sen tuontiluvan. Meillä hakemus vasta sisässä eli en osaa pidemmälle kokemuksia kertoa.

Sitten siitä hakemuksesta, voi luoja..  :nuttu:

Koska suomesta koira joutuu lentämään Amsterdamin kautta, sillä on kaksi tuontimaata jonka takia joutuu hakemaan Certificate of Equivalencen. Siitä lisää tässä:

"On your import permit application the country (the Netherlands) that the dog is flying out of is the country of export. As both Finland and the Netherlands are considered to be category 4 countries for the purposes of importing cats and dogs into Australia you will not be required to complete any extra testing. You will need to apply for a Certificate of Equivalence to recognise that we accept that the dog has lived in both Finland and the Netherlands for the 6 months prior to export and does not meet the condition which states:

"Cats and dogs must have been continuously living in the country of export for a minimum of six (6) months immediately prior to export, or since direct importation from Australia, or since birth."

You may apply for a Certificate of Equivalence at a cost of $80. Please note that a Certificate of Equivalence cannot be granted without a valid import permit."

Myös joudun toimittaamaan tuojan tiedot Netherlandsista, tähän käy myös se firma. Tässä siitä lisää:

"Thank you for your confirmation that the crate will be sealed in the Netherlands. As this is the case, you will need to provide exporter details in the Netherlands. These details must include an address and contact phone number within the Netherlands. This may be a Pet Transport Company, however please note an Attention Person must be provided.

Please note, the Certificate of Equivalence provided to you in the previous email will need to be applied for once you have your granted permit. This certificate waives the condition that states your animal must be in the country of export for a minimum of six months before export. As Finland and Netherlands are both Category 4 countries, this is acceptable."

Näin siis. Aikamoista rumbaa tämä tuntuu olevan. Eikä auta yhtään, että Travel Cargon toimisto on suljettu. En tiedä ovatko kesälomalla vai mitä. Alkaa usko, toivo ja rahat loppua.  :(

Ja Ruudi, oman koirani vieminen Travel Cargolla (lennot siis vain) Helsinki-Sydney on vähän yli 2500 € ja kyseessä 10 kg eläin.

Empp?

Niin ja Ruudi, varmaan lähin on sitten Melbourne. Täällä lisää:

http://www.daff.gov.au/biosecurity/cat-dogs/accom

Empp?

Päivitystä taas:

Maahantuontilupa saatiin.  :) Osoite Alankomaihin saatiin sitten kuljetusfirman kautta. Heillä on siellä yhteistyökumppani. Kun mht lupa tuli, hain sitä Certificate of Equivalencea että on kaksi tuontimaata. Se tuli myönnettynä seuraavan päivänä.

Seuraavaksi pitäisi varata karanteen mutta en tiedä uskallanko vielä maksaa varaustani sillä:

Nyt ongelmana on loistestit. 30 päivän sisällä suunnitellusta lähtöpäivästä otetaan seuraavia bakteereja varten verikokeet (jotka laitetaan Eviraan):

•Ehrlichiosis (tropical canine pancytopaenia)
•Brucellosis
•Lleishmaniosis
•Leptospirosis

No nyt tuli tieto, ettei koko Suomesta löydy Brucellosis testiä ennen vuodenvaihdetta! Nyt selvitellään minne testi lähetetään ja mitä jos testiä ei saada ennen lähtöä. Ei tämä helpolla tule.