TAFE

Aloittaja Elisaah, lokakuu 02, 2009, 00:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Elisaah

Hellou!
Onko kellään tietoa maksaako Kela, jos suorittaa tutkinnon TAFE:ssa? Tutkinto olisi paljon halvempaa suorittaa siellä, esim. 1-2 vuotta Tafessa (diploma) ja sen jälkeen vielä todennäköisesti jatkaa siitä yliopistoon suorittamaan bachelor degree
Kelan sivulla lukee näin:

Voit saada opintotukea, kun

?opintosi ovat päätoimisia ja vastaavat Suomessa tuettavia opintoja
?opintosi tähtäävät koko tutkinnon suorittamiseen
?oppilaitos on julkisen valvonnan alainen.
Oppilaitoksen tulee olla valtion tukema, opetusviranomaisten valvoma tai akkreditointiorganisaation akkreditoima. Tukea voit saada myös yksityiseen oppilaitokseen, jos se on julkisen valvonnan alainen.

Onko kellään kokemusta Tafessa opiskelusta?? Meinasin hakea yliopistoon, mutta Tafessa opiskelu tulee huomattavasti halvemmaksi..

Kiitos!

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: Elisaah - lokakuu 02, 2009, 00:10
Hellou!
Onko kellään tietoa maksaako Kela, jos suorittaa tutkinnon TAFE:ssa? Tutkinto olisi paljon halvempaa suorittaa siellä, esim. 1-2 vuotta Tafessa (diploma) ja sen jälkeen vielä todennäköisesti jatkaa siitä yliopistoon suorittamaan bachelor degree
Kelan sivulla lukee näin:

Voit saada opintotukea, kun

?opintosi ovat päätoimisia ja vastaavat Suomessa tuettavia opintoja
?opintosi tähtäävät koko tutkinnon suorittamiseen
?oppilaitos on julkisen valvonnan alainen.
Oppilaitoksen tulee olla valtion tukema, opetusviranomaisten valvoma tai akkreditointiorganisaation akkreditoima. Tukea voit saada myös yksityiseen oppilaitokseen, jos se on julkisen valvonnan alainen.

Onko kellään kokemusta Tafessa opiskelusta?? Meinasin hakea yliopistoon, mutta Tafessa opiskelu tulee huomattavasti halvemmaksi..

Kiitos!

On ainakin takavuosina mukisematta maksanut. Tulkintaongelmia on kuitenkin tullut siinä, vastaako jokin TAFE'n tutkinto alempaa suomalaista korkeakoulututkintoa, koska KELA'n tulkinnasta riippuen tuen määrä on erilainen. Ainakin jossain tapauksessa KELA on suostunut tulkitsemaan jonkun TAFE'n tutkinnon alempaan suomalaiseen korkeakoulututkintoon rinnastettavaksi, ja maksanut tukea sen mukaisesti.

lepardit

Entä maksaakohan kela jos käy tutkinnon iltakouluna?  :confuse

sydanpuu

Mikäli olen oikein ymmärtänyt Kela maksaa täyden opintotuen myöskin TAFE-opiskeluun sillä se kuitenkin vastaa suomalaista ammattikoulutusta. Todennäköisesti koskee myös noita certificate-kursseja.

Olen hakemassa tänä vuonna opiskelemaan TAFE:en, enpä ole monen suomalaisen siellä kuullut opiskelevan mutta kansainvälisiä opiskelijoita tuntuu olevan runsaasti koska meille on omat kurssitkin.

tiiniliini

Harkitsen itse  TAFE :ssa veterinary nursing opintojen aloittamista.Onko kokemuksi,mielipiteitä Tafesta?Opiskeleeko joku tai tunteeko jonkun joka opiskelee tafessa. :)

Sorkkis

Tiiniliini, missä osavaltiossa vaikutat :)? Mun olis tarkoitus tammikuussa samainen kurssi aloittaa, jonka jälkeen näillä näkymin jatkan eläinlääkinnän parissa yliopistossa. Mutta kokemuksia olisi tosiaan kiva kuulla!