Kela-kortin palauttaminen?

Aloittaja RUU, maaliskuu 31, 2008, 22:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

RUU

Yes, Suomen Kela osaa toimia nopeastikin! Laitoin jokin aika sitten Kelaan kirjeen, jossa ilmoitin aloittaneeni kokopäivätyöt. Päätös asiassa oli tehty samana päivänä kuin tieto oli saavuttanut Kelan ja kirje postitettu viiveettä seuraavana päivänä (tiedän, e-kirje olisi voinut lähteä vaikka samanakin päivänä). Eipä siinä kauaa nokka tuhissut kun joku potkaistiin pois järjestelmästä.  :o

'Pyydämme teitä palauttamaan Kela-korttinne' luki kirjeen lopussa. Kysymys onkin, kuinkahan innokkaasti ne sitä siellä odottelee? Minulla ei nimittäin olisi mitenkään kiirettä siitä luopumaan kun vielä jossain käänteessä tulee ehkä täytettyä se "haluan takaisin" -lomake. Kyllä se kortti täälläkin säilyisi siihen asti.
Tai sitten voisin käydä ojentamassa sen henkilökohtaisesti meidän paikalliskonttorissamme siellä päin muutaman kk:n kuluttua liikkuessani. Pitäiskin varmaan koittaa bongata joku uuden ja avuttomamman näköinen virkailija sieltä ja saada niillekin vähän kahvitunnille puhetta: miten joku tulee tyrkyttämään korttiaan pois...  :pepsodent

Onkos joku ollut kelvoton kansalaisena ja unohtanut palauttaa kortin? Milloinkas Kela on herännyt karhuamaan sitä pois?
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jounij

Minulla ainakin on se muinainen "sairausvakuutuskortti" tallessa, eikä sitä ole koskaan kukaan kysellyt takaisin. Mutta taitaa olla aivan eri asia kuin tuo kela-kortti?


Miettii
Jouni
Canberra

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: jounij - maaliskuu 31, 2008, 23:58
Minulla ainakin on se muinainen "sairausvakuutuskortti" tallessa, eikä sitä ole koskaan kukaan kysellyt takaisin. Mutta taitaa olla aivan eri asia kuin tuo kela-kortti?
Miettii

Samasta kortista on käytännössä kysymys. Nykyisessä kortissa on otsikossa sekä "KELA-KORTTI" että "Sairausvakuutuskortti".
Taisi nykymuotoinen KELA-kortti tulla käyttöön joskus 90-luvun alussa, mutta sairausvakuutuskortin nimellä sen historia ulottuu ainakin 60-luvun alkuun.

Tiedän yhden henkilön, joka muutti Ossilaan 90-luvulla, ja ei ole vielä KELA korttinsa perään kysellyt.

Andreasyan

Niin,

kun "aikoinaan" muutin Ruotsiin tuli Kelalta samainen kirje jossa pyysivat palauttamaan kortin...ajattelin, kuten Ruu, etta kerkeehan ton palauttaa kun menen lomille. Kolmessa viikossa tuli sitten "ravayskirje", eli kortti postiin ja sitten olivat tyytyvaisia  :(

Kyra

Minun kortti on vieläkin laatikon pohjalla, kyselivät sitä vuosikausia sitten, ja kaiken kiireen ym sotkujen keskellä sen lähettäminen jäi, muistin sen vasta kun vuosi sitten tuli muutossa kortti esiin, eipä sitä ole kukaan karhunnut näinä vuosina....

Leokatti

Tää on varmaa tyhmä kysymys, mutta oon tässä jo pitempään tätä miettinyt... Miksi sen kortin palautus on niin vaikeaa? Onko sillä jotain tunnearvoa, jonka minä olen missannut kokonaan? Omani vein Kelalle asiaa kahta kertaa ajattelematta aikoinaan lähtöä tekiessäni. Eihän se ole kuin muovikortti - ainakaan minulle. Takaisinhan sen saa, uudempana ja ehompana, jos takaisin Suomeen joskus palaa.  :confuse
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jounij

Toinen tyhmä kysymys: mitä se Kela sillä palautetulla kortilla tekee? Voisihan se olla vaikka mennyt oikeasti hukkaan, niin mistä sen sitten palauttaa? Nykyisenä tietoliikenteen aikakautena luulisi korttia tarvitseville viranomaisille olevan helppoa tarkistaa, onko heille esitetty kortti voimassa. Ja jos ei ole helppoa, niin kannattaisiko niihin kortteihin pistää joku viimeinen voimassaolopäivä kuten esimerkiksi Ossilan Medicare-kortissa? (Ei minulla mitään tarvetta tai edes halua ole ollut pitää omaa korttiani, mutta kuten jo sanoin, eipä sitä ole kukaan koskaan minulta pois pyytänyt. Sitä paitsi ainakin pientä vaivaa siitä palauttamisestakin olisi ollut.)


Tuumaa
Jouni
Canberra

RUU

Eihan tuo kortin palauttaminen teknisesti vaikeaa ole: saksilla keskelta katki ja palaset postiin. Tunnearvoakaan silla ei ole vaikka onkin visuaaliselta ilmeeltaan natimpi kuin Medicare. Ja samaa minakin ihmettelen kuin Jouni: mita virkaa silla kortilla Kelassa on? Kylla Kela tietaa minun statukseni ja tarvittaessa jaljittaa ketterasti kun muuttoilmoitukset ja luottokortin kaytto paljastavat kaikki johtolangat.

Mina vain halusin tehda asiasta vaikeamman sen vuoksi, etta siinahan kulkee mukana ID. Ts. sellaisen asiakirjan postituksen haluaisin jo kirjata vastaanottotodistuksen kera mutta laiska mika laiska (ja kylla, se postitoimisto on tavoitettavissa, jono yleensa <5 min ja kulut pienet mutta silti kaytan rajalliset resurssini mieluummin muuhun)...
Tai sitten voisin tuhota kortin taalla, jos sosiaaliturvalainsaadanto edellyttaa kortin poistamista kaytosta oikeuksien loputtua.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Leokatti

Njaa... pienistä te viitsitte ottaa stressiä. :pepsodent Nouseeko savu korvista, kun ajattelette passin uusimista?  >:D
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jounij

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - huhtikuu 01, 2008, 11:17
Nouseeko savu korvista, kun ajattelette passin uusimista?  >:D

Eipä nouse ei. Toisinaan tulee Sydneyssä käytyä ihan päiväkäynnilläkin. Kerran Arjan serkku soitteli lauantai-iltana Sydneystä kertoakseen, että oli ollut Australiassa parin viikon enimmäkseen työvisiitillä eikä ollut saanut aikaiseksi tulla Canberraan saakka. Terveisiä halusi kuitenkin kertoa edes puhelimitse. Lento hänen kotiinsa USA:han lähtisi sunnuntaina klo 16. Minäpä siihen vain kysäisin, missä hotellissa he ovat, mikä huone ja moneltako he aikovat syödä aamiaista, jotta voimme liittyä seuraan. Kovasti serkku esteli, kun tässä välillä on muka niin pitkä matkakin. Mutta niin vain tavattiin aamiaisella, kulutettiin hieman aikaa The Rocksissa käyskennellen ja jutellen. Sitten Chinatownissa syödyn lounaan jälkeen tuo pariskunta lähtikin jo lentokentälle ja me ajelemaan kohti Canberraa.

Erään toisen kerran piipahdimme Sydneyssä katsomassa Trio Töykeitä, joiden sen kertainen kiertue ei ulottunutkaan Canberraan saakka. Olimme tulleet "töykeiden" kanssa tutuiksi jo heidän aiemmilla Canberran vierailuillaan mm. heitä majoitettuamme. Niinpä hemmot tulivatkin väliajalla jutustelemaan kanssamme. "Oletteko te muuttaneet Sydneyyn sitten viime näkemän jälkeen?" joku heistä tiedusteli. "Ei, kuhanpahan vaan ajeltiin tänne konserttia katsomaan, kun ette kerta tulleet Canberraan", vastasin. "Mutta, sehän välimatka on jotain 300 kilsaa - ei meitä kyllä kukaan ajele Suomessa katsomaan Jyväskylästä Helsinkiin", hemmot ihmettelivät ääneen.

En tosin ihan jatkuvasti siellä Sydneyssä laukkaa, mutta kun tarve tulee (ja joskus tulee huvin vuoksi tehtyä ihan tikusta asiaa), niin eipä tuolla käynti kovin kummoinen ponnistus ole.


Hyvin asuinpaikkansa valinnut
Jouni
Canberra

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: jounij - huhtikuu 01, 2008, 12:42
...kun tässä välillä on muka niin pitkä matkakin...

...sehän välimatka on jotain 300 kilsaa...

Nimenomaan, nimenomaan.  ;) Ja matkaa lähimpään postitoimistoon on...??
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Aikis

Eikös se ole tämä Jouniki pohjoisen poikia...Meillä napapiirin (tai sen läheisyydessä) eläneillä ihmisillä on vähän erilainen tuo välimatka-asteikko. Sopii hyvin Australiaan.

Samaa olen monasti ihmetellyt kuin Leokattikin, kun tästä maagisesta Kelakortista tulee puhe...Me jätimme sen aivan ilman mitään seremonioita Kelan tiskille siinä samassa kun täytimme jonkun lomakkeen ulkomaille muuttamisesta...Käsitän että Ruun tilanne on toinen, kun hän sen sain alunperin pitää ja kuvio on muuttunut Australiassa olon aikana.

Sitäpaitsi, kuten olen varmaan aiemminkin kertonut, Mirandan Medicaren innokas kelatäti olisi viimeistään halunnut suomalaisen sairausvakuutuskortin haltuunsa - ei meinannut millään uskoa että olimme jättäneet ne jo Suomeen.

MH

Mikähän siinä on ettei kela voi ilmoittaa, että tuhoa korttisi poistamme sinut rekisteristä. :nuttu: :nuttu:

Reijo

kyllähän tuo lompakosta löytyy, eikä kukaan oo sitä koskaan takas kyselly.
Reijo

jounij

Lainaus käyttäjältä: Aikis - huhtikuu 01, 2008, 15:44
Eikös se ole tämä Jouniki pohjoisen poikia...Meillä napapiirin (tai sen läheisyydessä) eläneillä ihmisillä on vähän erilainen tuo välimatka-asteikko. Sopii hyvin Australiaan.

Melko pohjoisen, kuten tuosta sivupaneelista voi asian tarkastaa. Joo, eipä ne kilometrit hirvittäneet minua Suomessakaan.


Myöntelee
Jouni
Canberra

RUU

Lainaus käyttäjältä: MH - huhtikuu 01, 2008, 17:08
Mikähän siinä on ettei kela voi ilmoittaa, että tuhoa korttisi poistamme sinut rekisteristä. :nuttu: :nuttu:

Tämä olisi minustakin kaikkein loogisinta, jos kortin pitää kadota atomeina jonnekin.

Tästähän nyt hauska pikku keskustelu saatiin aikaiseksi. Lopputuloksena aion olla vaivautumatta ensi hätään. Jos Kelassa joku innostuu asiaa seuraamaan ja kyselemään sen perään niin menköön.
Ja se postitoimisto? 800 m toimistolta. 200 m lähimmältä viikottaiselta kokouspaikaltani. Ei paha.

Edit: Piti oikein innostua tsekkaamaan, ottaako laki jotain kantaa asiaan. Sairausvakuutuslaki kertoo sairausvakuutuskortin annettavan kun henkilöstä tulee vakuutettu (15. luku, 1 §). Olosuhteiden muutoksesta (ml. Suomesta pois muuttaminen) on ilmoitettava viipymättä (15. luku, 20 §). Mutta missään ei määritetty että sairausvakuutuskortti pitäisi palauttaa tai tuhota kun henkilö ei enää ole vakuutettu.
Kela puolestaan itse sanoo: "Ulkomaille vakinaisesti muuttavien, oikeutensa Suomen sosiaaliturvaan menettävien henkilöiden on palautettava Kela-korttinsa ja eurooppalainen sairaanhoitokorttinsa Kelaan."

Odotelkoon kortti siis tuolla jemmassa kunnes seuraavan kerran tulee käveltyä Kelan konttorin ohi. Voin huvitella poikkeamalla sisään silpututtamaan korttia. Onpahan sitten palautettu kuten ohje sanoo. Yksi asiakirja vähemmän huolehdittavana.  ;)
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Rockola

Lainaus käyttäjältä: RUU - huhtikuu 01, 2008, 21:11
Kela puolestaan itse sanoo: "Ulkomaille vakinaisesti muuttavien, oikeutensa Suomen sosiaaliturvaan menettävien henkilöiden on palautettava Kela-korttinsa ja eurooppalainen sairaanhoitokorttinsa Kelaan."
Tai muuten Nasse-setä on hyvin vihainen? Taitaa mullakin se kortti vielä jossain piironginlaatikossa pyöriä, luovun siitä kyllä ilomielin, jos Kelan Spetznaz-miehet saapuvat mustalla helikopterillaan kovat piipussa sitä noutamaan.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: Rockola - huhtikuu 02, 2008, 10:04
Taitaa mullakin se kortti vielä jossain piironginlaatikossa pyöriä, luovun siitä kyllä ilomielin, jos Kelan Spetznaz-miehet saapuvat mustalla helikopterillaan kovat piipussa sitä noutamaan.

On se sitten arvokas, kun ei sitä helpommalla lähde... :D :D :god:
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.