Hepatiittirokotus aikuiselle

Aloittaja Elli, helmikuu 23, 2009, 21:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Elli

Tuli mieleeni, kun tuossa puhutiin lasten rokotuksista.. Sellaista olisin kysellyt, että en ole koskaan hankkinut hepatiittirokotusta, vaikka olen nyt asustellut maassa puolisen vuotta.. Suositellaanko sitä yleensä aikuiselle?  :confuse Jos, niin onko jollain muistikuvaa tarkalleen, onko se A- vai B- ja montako rokotusta, missä kannattaa otatuttaa ja kuinka kauan rokotus on voimassa? Kaikki muukin info aiheeseen liittyen kiinnostaisi.. Kiitos etukäteen  :D

Jurttamuori

Eipä noita välttämättä tarvi aikuinen ihminen, jos ei työskentele terveydenhuollossa tai erikoisen likaisessa ympäristössä. Hepatiitti A tarttuu ulosteiden/ruoan välityksellä, hep B taas muiden ruumiinnesteiden myötä (yhdyntä, likaiset huumeneulat, tatuoinnit, lävistykset). Suojan saa kolmen rokotteen sarjalla, uusintapiikit siis 1kk ja 6kk kohdalla.
Kyseleppä GP:ltäsi, miten toimia, ja saatko rokotteet ilmaiseksi vai makseletko...
Täälläpä tietoa myös sairauksista ja Australian rokotuksista:

http://www.immunise.health.gov.au/internet/immunise/publishing.nsf/Content/diseases#abc

Piikittelemisiin,
Jurttis
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

Elli


Kripe

G'day!!

Kylla itse suosittelen kaikille hepatiitti rokotusta. Varsinkin jos matkustelee paljon, ei tarvitse sen takia murehtia. Esim. Aasian maissa voi helpostikin saada ruoan valityksella tartunnan. Itse matkustelen paljon ja otin TWINRIX rokotteen, joka on A ja B hepatiittia vastaan. Sama rokote loytyy Suomesta ja Australiasta. Rokotuksia tarvitsee ottaa yhteensa kolme. Otin kaksi Suomessa ja juuri toissapaivana viimeisen taalla Australiassa. (130$ kerta taalla ja 48euroa oli Suomessa) On sitten voimassa "loppuiaksi" joten ei tarvitse enaa myohemmillekaan matkoille kyseista rokotusta miettia.

Suosittelen  ;)

-Krista-

Catano

Itekki tuon twinrixin hankin, toka piikki pitäs pistää viikon päästä ja viimenen sit joskus puolen vuoden päästä ausseissa kuhan sinne eka pääsen.
Vähän hintavahan tuo on mutta sen "pitäis" olla toimiva yli 20v, tuo on kuiten suht "uus" rokote ni tarkkoja aikoja ei ole tiedossa kuinka kauan toi kestää. Jotku sanoo että eliniän ja jotku 20-25v.
Mulle tuo twinrixi oli melkeempä pakollinen ottaa ku ennen ausseihin tuloa on tarkotus reissata thaimaa-indonesia akselilla ni parempi ottaa rokotukset ihan varan vuoksi.