Muistettavat asiat ennen lähtöä ja perille päästäessä

Aloittaja timnis, elokuu 06, 2003, 02:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timnis

Olen siis lähdössäitsekkin Australiaan vielä tän syksyn puolella, luultavammin jo puolentoista kuukauden päästä. Kunhan vain saisi koulu ja työasiat hoideltua loppuun ensin täällä Suomen puolella.
Olen laskeskellut, että ei taida olla koko rahan edestä hyötyä lahteä matkaan joko Work Travel Companyn (http://www.ultimatravel.fi ja http://www.worktravelcompany.fi) tai Allianssin (http://www.alli.fi/nuorisovaihto/australia.htm) kautta. Olen siis suunnitellut lähteväni omin päin matkaan. Lennoista pitäisi tulla tarjouksen tällä viikolla, joten saas nähdä minkä hintaisia liput ovat.

Mietin tuossa mitä pitäis tehdä ja missä järjestyksessäkun on lähdössä ja sain seuraavanlaisen listan aikaiseksi. Antakaapas palautetta listasta.


1. Täyttää W&H visa hakemus netissä [linkki]
2. Odottaa vastausta sähkpostitse
2. Maahan tultaessa vierailla DIMIA-toimistossa viisumin takia
3. Käydä paikallisessa postissa avaamassa postilokero
4. Täyttää TFN (Tax File Number)-hakemus joko netissä tai postissa
5. Käydä pankissa avaamassa pankkitili&kortti (mit? pankkia muuten suosittelette?)
6. Etsiä töitä...
7. Pitää hauskaa...

Timnis

iskater

aika hyvalta nayttaa! ja mites itse tuon postilokeron unohdin kokonaan...

nii ja muistat pitaa hauskaa alusta saakka!!

nyt vaan kavi mietityttamaan tuo verotus kaytannossa ja super. kun sita kehutaan yhdeksi maailman "hauskimmista" etenkin tallaisille matkailijoille. (ja kun en itse joudu niita hoitamaan)
meilla ei taida olla siita mitaan linkki mita papereita pitaa tayttaa aina uudella tyon antajalla yms yms.... eihan?

Jaaks


maikki

T?llanen listahan onkin mainio idea, varmaan jokainen miettii ett? mit? kaikkea pit?? muistaa jne. En ihmettelis vaikka moinen lista ois jo monet kerrat luotu mutta kommentoinpa nyt t?h?n kun sattui oleen tuorein aihe :P

Te sinne alas jo menneet, kertokaapa kommenttia mit? muuta on syyt? ottaa huomioon, asioita jotka ehk? tulivat mieleen vasta sinne saavuttuanne mutta jotka ois pit?ny hoksata jo Suomessa?

Itsekin t?ss? kun alustavasti oon vertaillut ja miettinyt t?t? l?ht??, huomasin ett? nuo v?litysfirmat vet?? aika paljon v?list?, ja olihan t?st? keskusteluakin t??ll? foorumissa. Joten oon my?s suunnitellut tukeutuvani tuttujen apuun sek? l?ysin my?skin mainion linkin UK:n ja Irlannin tyypeille esim. samanlaisesta "orientaatiokoulutuksesta" (vai mill? nimell? se nyt Allianssilla tms oli?) joka tarjotaan kuitenkin ilmaiseski Sydneyss? ainakin joka viikko. Joten taas s??styi n. 500 euroa :XXXX nyt kun vaan l?yt?sin tuon linkin... onhan t?n joku varmaan jo bongannutkin mutta t?ss? varuilta: http://www.travellers.com.au/default.asp?action=article&ID=145

No nyt alko meneen jo pahasti t?n keskustelun vierest? joten vaikenen nyt t?lt? er??!

laters,
maikki

iskater

joo onhan meilla ne linkit :D
taitaa se suurin hauskuus olla kun 30 kesakuuta teilla loppuu verovuosi, eiko? ja sit saa taytella verokortteja ja ties mita kaikkea, ja sen kun jatat tekematta niin voivat kieltaa sulta turisti viisuminkin australiaan pariks seuraavaks vuodeks.
ja jos ei ole pysyvaa osotetta niin niita verolappuja saa etsia ympari maata. varsinkin jos satut olemaan takaisin suomessa kun pitais ruveta soittelemaan tyonantajille ja kyselemaan etta tallanen paperi nyt puuttuis.

maikki, hyva linkki oli. onko naita samanlaisia suomalaisille, jossei halua nyt jotain naista kolmesta yhtiosta kayttaa?

ja kyllahan ma noita asioita mita pitaa muistaa eilen listasin ja tavaroita mukaan tonne.....sekalaisten puolelle.
itse en ainakaan mitaan unohtanut, en tieda muistinko enaa kaikkea kun eilen kirjoittelin.

Jaaks

Iskater :D

Takalaisen veroilmoitus on hyvin helppo tehda jos sinulla on vain tyotuloja.

Pyyda aina tyopaikasta lahtiessassi ns "group certificate" tai ainakin yhteenveto saamastasi palkasta, maksamistasi veroista ja superista.

Toisaalta jos et koskaan taalla maassa tee veroilmoitusta on veroviranomaisten vaikea loytaa sinua.:??

timnis

...jaa ett? l?ytyy tuommoinen ilmainen orientaatiotilaisuuskin. Tarviipa menn? py?r?ht?m??n, ei ota jos ei annakkaan...

Jaaks

Timnis :D

"There is no such thing as free lunch"

Mikaan ei ole ilmaista, edes Australiassa.
Varmaan saat hyvaa tietoa sielta jos haluat , mutta he luultavasti tekevat rahansa valittamalla tyopaikkoja WH ihmisille ja saamalla osan heille tarkoitetusta palkasta :??

maikki

niin itse asiassa en nyt kyll? hoksaa ett? mist? sain p??h?ni ton olevan ilmanen?! :P kun eih?n tossa linkiss? siit? mit??n sanotakaan... mutta ei siin? kyll? maksustakaan puhuttu! eli ihan tollona mukaan vaan!

en tied? onko n?it? tilaisuuksia (tai linkkej?) muita, on varmaankin kunhan jaksaa etsi?! t?rm?sin tuohon linkkiin puolivahingossa irlantilaisen kaverin neuvosta. Sekin on taas eri juttu ett? voiko tonne suomalainen menn? kun "mainostetaan" vaan briteille ja irkuille? Mutta neh?n on yleens? rentoa sakkia joten tuskin siell? kukaan ainakaan kitiseen alkas ;)

Raiwå

Kaikki ja muut :)

Yleens? nuo orientaatiotilaisuudet ovat juuri mit? Jaax sanoi.
Eli ty?h?nhakutilaisuuksia.
Mutta kansalaisuustarkat tilaisuudet tarkistetaan vanhalla ja hyv?ll? menetelm?ll? :)

Viet passin mukanasi :)

Ja kielellisesti ? voit bongata avatessasi suusi :)
Murre voi poiketa SuomikouluEnglannista hieman :)

Onnea koittaville :)

:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.