Rahti & muuttotavarat ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja riaapa, lokakuu 14, 2002, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

sanna77

Riina, laatikko n?ytt?? tosi tukevalta! Ihan uteliaisuudesta kysyisin, ett? paljonko laatikko maksoi?
Teill? on hommat siell? Suomessa nyt loppusuoralla. Koska "laskeudutte" t?nne Austraaliaan? T??ll? Melbournessa on talvi aluillaan ja aamusin on mittari l?hell? nollaa - T?n??n oli pipo ensimm?ist? kertaa p??ss? :D

Tervetuloa :D

Otetaan sitten muutama :XXXX kun olette t??ll? paikan p??ll?!

-Sanna-

headwind

Marika

V?itt?isin ett? tuo 99.9% personal effects tarkastus on puuta hein??. T?ss? maassa ei ikin? riitt?isi tarkastajia tuohon lukemaan, varsinkin jos tarkastuksellla tarkoitetaan laatikon avaamista ja tavaroiden penkomista.

Tavaroiden huolitsemisessa ja tullaamisessa itse ei ole mit??n ongelmaa. Saatuasi saapumisilmoituksen k?yt rahtifirmassa maksamassa maksut rahitfirmalle ja saamassa riitt?v?t proopushkat asian hoitamiselle itse loppuun asti. Tavaroiden saavuttua ja ollessa "available" (saatavuustieto rahtifirmasta tai Port Botanyn automaattisista puhelintiedotteista) marssit ensin tulli/AQIS toimistoon lentokent?ll?. Minulla papereiden t?ytt?minen vei 15 min: sama virkailija hyv?ksyi rahdin maahan pelkkien papereiden perusteella sek? tullin ett? AQIS:n puolesta. Ota muuten passi mukaan tulli/AQIS toimistoon, itsell?ni sit? ei ollut mutta katsoivat l?pi sormien kun aloin valittelemaan miten kauhea homma olisi l?hte? kuorma-autolla Pohjois-Sydneyyn passia hakemaan. Oli minulla NSW ajokortti joka auttoi asiaa.

Papereiden kanssa terminaaliin kuorma-auton kanssa, jossa nostivat sen lavalle ja sill? sitten kotiin.

Lis?? humpuukia mielest?ni ett? AQIS-virkailijalta pit?isi aika varata ellet tuo el?imi?, kasveja tms. ep?ilytt?v?? tai karanteenia vaativaa.

Marika ks u2u viestisi.

Riina upea laatikko! Ihan mielt? l?mmitt?? n?hd? muiden rahtausta, itse kun tavallaan nautin koko ruljanssista. Olo oli - kuten Jouko suoritustani kuvasi - rahtarien kuninkaalla - kun laatikko oli pihassa.

Tervetuloa Riina!

cheers
HW
Riku Aho

Marika

Kiitos kokemuksiesi jakamisesta HW!

Enaa homma ei kuulosta puoliksikaan niin monimutkaiselta kuin aikaisemmin, vaikka kovasti yrittaavatkin pelotella tyttoparkaa :)

sanna77

Marika, todellakin yritt?v?t pelotella sinua....;) Meill? meni tuo tavaroiden tullaus aika pitk?lti kuten headwind tuossa juuri kertoi. Mentiin Melbournen cityss? olevaan tulli toimistoon ja esitettiin siell? suurpiirteinen lista mit? meill? oli kontissa. Tullivirkailija esitti pari lis? kysymyst? ja sen j?lkeen leimat oli papereissa :D  Sitten l?hdimme vain hakemaan konttia kotiin....

Urul

sanna77  :D

Mik? flaksi teill? k?vi!Meid?n koko kontti  k?ytiin l?pi ja kaikki liki sata suurta pahvilaatikkoa avattiin.Maksettavaa tuli mm.satamamaksu $140.00,karanteenimaksut $504.00,kontintyhjennys satamassa(mik? tuli meille t?yten? yll?tyksen?,luultiin ett? kontti tuodaan kotiovelle saakka)$500.00,kotiinkuljetus $500.00(n 30km).

headwind

Lis?tt?k??n t?h?n ett? oma 5m3 rahtilaatikkoni oli laivaan lastattaessa aivan suomalaisen hiekan ja ravan peitossa, sill? Tampereelta L?nsisatamaan ajettaessa oli loskakeli ja laatikko per?k?rryn kyydiss? suojaamattomana. Sama k?kk? oli kuivuneena laatikon pinnassa t??ll? Sydneyss? eik? kukaan kiinnitt?nyt siihen AQIS:ssa mit??n huomiota. Taisi olla siin?kin mieless? v?h?n tuuria. Nyt jos tekisin saman uudelleen, muuten kuten ekallakin kerralla mutta vet?isin teollisuusmuovikelmun laatikon ymp?rille.

Omasta rahtilaatikosta (hyv?? suomalaista 18mm VISA-vaneria) ollaan tehty kirjahylly, TV-taso yms. huonekaluja, hieman on kyrsinyt hioa sit? rapaa pois mutta loppujen lopuksi maalauksen j?lkeen niist? on tullut ihan toimivia!

cheers
HW
Riku Aho

riaapa

Hei mutta tuohan onkin hauska idea, HW, tuo vanerin hyotykaytto (aargh, "anopin" koneessa ei ole skandiaakkosia...)! Eipa tullut mieleenkaan, mutta nyt pitaakin alkaa suunnitella mita kaikkea laatikosta voikaan tehda. :roue

Huolestuneille siis tiedoksi etta olen saapunut talle pallonpuoliskolle ihan turvallisesti, eika aikaerovasymyskaan ole juuri vaivannut, koska otettiin sellainen lento joka saapui illalla, joten paastiin hetimiten nukkumaan ja suoraan oikeaan rytmiin. Ollaan taalla Milduran liepeilla "anoppilassa" lataamassa akkuja ennenkuin palaamme Melbourneen toiden ja asunnon hakuun. Kylmahan taalla on (paivalla n.16 astetta), mutta taitaa silti olla lampimampi kuin Suomessa.

Aamulla terassilla aamupalaa syodessa bongasimme kengurun syomassa ruohoa sitruspuurivien valissa. Harvemmin ne niin lahelle taloa kuulemma tulevat, joten se olikin varmasti tervetulotoivotus minulle. Ja kookaburrat nauroivat puussa. Ihan kiva. :D

Mutta ei siita sen enempaa, ettemme eksy aiheesta eli rahtaamisesta! (aikamoista rahtaamista oli matkatavaroissammekin: 66kg + kasimatkatavarat. Onneksi Singapore Airlines ei veloittanut mitaan ylimaaraista :peukkuy)

Riina.
Riina

eevis

Riina :)

Kiva kuulla ett? olette p??sseet hyvin perille (ja viel? hengiss?... :D ) Singapore Airlines -kokemus matkatavaran liikapainosta kuulostaa lupaavalta, kun itsekin heilt? lennon varasin. Oliko muuten mukava palvelu, mites jalkatila jne...? Sorry, ei nyt ihan suoraan aiheeseen liity, mutkun mutkun... :??

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


riaapa

Eevis,

ei sit? Singapore Airlinesia turhaan ??nestetty parhaaksi lentoyhti?ksi... mekin olimme eritt?in tyytyv?isi? lentoomme. Palvelu oli todella yst?v?llist? ja hyv??. Ruoka oli lentokoneruuaksi maukasta (tosin sill? saralla Emirates vie edelleen voiton minun kirjassani). Ja ajanviete oli aivan omaa luokkaansa. Elokuva- ja musiikkitarjonta oli todella laaja ja filmin sai alkamaan kukin silloin kun itselle sopi. Jalkatilasta en osaa sen kummempia sanoa. Omat lyhyet tynk?ni kun mahtuvat pienemp??nkin tilaan.

Riina.
Riina

Milka

Tervetuloa Australiaan ja Melbourneen Riina! Nahdaan sitten livena Altonan Juhannusjuhlilla. Kivaa etta en ole ainoa alamittainen niissa pirskeissa
:hahhaa:hahhaa:hahhaa

Meillakin on aivan samanlainen kokemus tullauksesta kuin Sanna77:lla. Pystyimme hoitamaan tullauksen, karenteenin ja tavaroiden noudon samana paivana ja muistaakseni meilta ei kysytty juuri mitaan kysymyksia. Tarkastuksesta ei puhettakaan. Eivatka kulutkaan olleet noin paatahuimaavia kuin Urulilla. Maksoikohan koko tullauslysti muutaman sata dollaria. Meilla tosin oli lainattu perakarry, jolla raahasimme tavarat kotiin.
Ovatkohan tavat ja toimintaohjeet tai jopa lait taas tassakin asiassa paikkakuntakohtaisia ja Melbournen tullissa "paasee" helpomalla
:??:??:??:??

Urul

Osavaltiokohtaisia erojahan on ,niin miksei niit? my?s  olisi  tullausten suhteen.Hintaa  meill?  teki kuitenkin se,ett? meill? oli kontillinen muuttotavaraa(pakkasimme koko kodin mukaan) joita olisi pit?nyt tuodakin jo useammalla per?k?rryllisell? kotiin.
En osaa sanoa oliko sitten kallista ,kun en ole koskaan tavannut/kuullut kenenk??n muun tuovan muuttokonttia ,eik?  n?in ollen ole vertailupohjaa.

Marika

Nyt on laatikko turvallisesti perilla ja melkein jo purettukin! Kaikki on ollut ehjana ja laatikkokin oli priimakunnossa valtamerten ylitysten jalkeen. Ja kyllapas suodatinkahvi maistuikin hyvalta ja vahvalta tanaan pikakahvin litkimisen jalkeen! Eli aika jakaa kokemukset.

Aluksi suuntana rahtitoimisto ja laskun maksu. Rahtitoimistosta tullin ja Aqisin toimistoon. Tulliseta oli mukava ja ei veloittanut mistaan mitaan, mika oli mukava yllatys. Sitten toiselle tiskille, Aqisin kasittelyyn. Karanteeniseta ei ollutkaan enaa niin mukava. Tavaraluettelossani huomio kiinnittyi puisiin huonekaluihin. Seta kysyi toiselta, etta eikos tama laatikko ole tarkistettava, kun se on niin painavakin (300 kg). Kerroin, etta kaikki huonekalut on kasiteltya puuta, ja osaa myydaan tuossa kulman takana Ikeassakin. Eipa olleet Aqisin sedat kiinnostuneita selityksistani, olivat varmaan jo etukateen paattaneet, etta seuraavan tyypin laatikko tarkastetaan. Tarkastajia loytyisi paikan paalta satamavarastosta.

Karanteenin tiskilla oli lappu, etta jos laatikossasi on puisia huonekaluja, niin laatikko tarkistetaan aina, jos se on yli 250 kg painava (ja jos ei sisaltoa ole fumigated, laatikko on alle kuution kokoinen yms.).

Sitten pahinta pelaten satamavarastoon. Varastossa odotellua ja sitten laatikon avaamisen kimppuun. Karanteenitarkastaja kyseli onko laatikossa ruokaa, polynimuria, pyoraa tai likaisia kenkia. Vastailin eioota. Tarkastaja sanoi, ettei hanta huonekalut huoleta, mutta avatkaa nyt sita kantta vahasen, kun on kerran tama maarays annettu.  Poikaystavani kiitteli porakoneen akun loppumista ratkaisevalla hetkella ja ruuvaili parikymmenta minuuttia kantta auki. Tarkastaja kurkisti sisaan noin minuutin verran, eika penkonut tavaroita ollenkaan ja sanoi selva, tule hakemaan leimat papereihin samalla pahoitellen, etta jouduimme nakemaan niin suuren vaivan laatikon avaamisessa. Ja kansi takaisin kiinni.

Johtopaatos, karanteeniviraston toiminta oli pelkkaa rahastusta. Eivat ne oikeasti olleet huolestuneita minun laatikkoni sisallosta. Ensimmainen virkailija kaytti huonekaluja tekosyyna, toinen sanoi, etta ei niista kukaan ole kiinnostunut.

Tama kaikki siis tapahtui Sydneyssa ja tulli&Aqis-toimisto sijaitsivat lentokentan kupeessa.

Hommasin muuten vaneerilaatikolleni toukkatodistuksen. Siita paperista ei kukaan ollut millaan lailla kiinnostunut. Joten siinakin saastaa sen 30 euroa, kun sita ei hommaa.

Kokonaisuutenaan maksoin 3 m3 ja 300 kg painavasta laatikostani Australian paassa seuraavanlaiset maksut:
- rahtitoimistoon (WSA) $386.65:
         - Port Service charges $203.00
         - Terminal handling fee $43.50
         - Delivery order fee $70
         - Sea Cargo Automation $25.00
         - Carrier Bill of Lading $10

- Aqisin karanteenitarkastus $92
- Satamavaraston veloitus laatikon nostosta hyllylta maahan tarkastusta varten $55

Yhteensa: $533.65

+ oma haku & kuljetus.

Mutta vaikka kirjoituksessani on negatiivinen savy olen oikeasti onnellinen omien tavaroideni keskella :D

headwind

Marika

Kiva kuulla kokemuksistasi. Itsellani laivausyhtio oli myos WSA eika kukaan koskaan kysynyt toukkatodistusta saatikka niita papereita joiden perusteella toukkatodistus oli Suomessa laadittu (proopushka vanerista etta se oli laivaushetkella alle 3kk vanhaa ja toinen painekyllastetysta puusta etta oli kyllastetty AQIS:n vaatimusten mukaisesti). No KTTK ei koskaan laskuttanut mitaan toukkatodistuksestakaan eli ainoa tappio oli suhteellisen suuri vaiva saada nuo paperit.

Kertomuksesi opetus on myos se, etta AQIS:n toimintaohjeet ovat joko satunnaisia tai tilapaisia tarkastussaantojen sovellusohjeita tulee usein. Tai sitten heilla on tilastollinen tarkastusohjelma. Joka tapauksessa, selvisit ilmeisen vahalla tuosta koko hommasta! Hieno juttu etta paaset nauttimaan omista tavaroistasi

cheers
HW
Riku Aho

Urul

Marika :D Melko kallis paukku minun mielest?ni!Sain kyll?kin ihan toisenlaisen luvun??? Olen tuonut aiemmin viiden kuution laatikon ja maksut oli kyll? tosi v?h?iset.Niin verraten noihin sinun maksamiisi hintoihin.
Tuossa juuri laitettiin Suomesta tuotu Korhosen nahkasohvakalusto etupihalle ilmoituksella annetaan-pois!Eip? vienyt kauaakaan,kun tuli koputus ovelle ja p??stiin siit? eroon.

Marika

Urul, Taisin ilmaista hinnat vahan huonosti. Kokonaisuutenaan maksoin rahtitoimistolle $386.65, joka koostui seuraavista elementeista:
- Port Service charges $203.00
- Terminal handling fee $43.50
- Delivery order fee $70
- Sea Cargo Automation $25.00
- Carrier Bill of Lading $10

Mutta eipa se silti mitaan halpaa lystia ollut.

jounij

Auto taisi l?hte? jo, vai?


My?h??n her?ilee
Jouni
Canberra

riaapa

Noniin, nyt alkaa meidänkin koti pikkuhiljaa näyttämään kodilta, kun saatiin vihdoin konttimme viime tiistaina. Meidän tämän pään lasku näytti hyvin paljon samalta kuin Marikalla, ja sen lisäksi meillekin napsahti tuo 87 dollaria karanteeniviranomaisen tarkastuksesta. Muutama lisävinkki aikaisempien lisäksi:

1. Pakkaa mahdollisesti karanteeniviranomaisia kiinnostavat tavarat päällimmäiseksi. Eli jos pakkauslistassasi lukee "viisi paria kenkiä ja miesten polkupyörä", niin näiden on paras olla liftissä päällimmäisenä tai muuten helposti löydettävissä siltä varalta että karanteeniviranomainen haluaa ne nähdä. Minulla oli itseäni ja vakuutustani varten tehtynä erittäin yksityiskohtainen lista, johon olin listannut jokaisen numeroidun laatikon sisällön. Kenkiä emme suinkaan olleet pakanneet kaikkia samaan laatikkoon, vaan niitä oli sullottu useampaan eri laatikkoon, mutta karanteenimies halusi nähdä joka ikisen kenkäparin ja tarkastaa että pohjat on todellakin pesty (vaikka pakkauslistassa luki että kaikki kengät on putsattu)! Siinäpä sitten muisteltiin että millekäs nurkalle se laatikko nro 6 tulikaan laitettua, kun siellä on yksi pari sandaaleja... Samoin pyöränrunko piti ottaa esiin, ja karanteenitarkastaja pyyhki sormella läpi rungon tarkastaen että se on putipuhdas. Yllättäen Ikean huonekalumme eivät kiinnostaneet häntä lainkaan... (niiden kohdalle kirjoitimme selkeästi "Ikea furniture, non-wood material" )

2. Älä tee valmisteluja liftin noutamiseksi ennenkuin olet varmistanut haluaako karanteeni sen tarkastaa. Äläkä usko mitä rahdin vastaanottanut firma sinulle sanoo... Me olimme laivan arvioidun saapumisajankohdan tienoossa firmaan yhteydessä moneen kertaan, ja he nimenomaan sanoivat ettei kannata tulla satamamaksuja maksamaan ennenkuin lifti on heillä paikanpäällä, ja että tullin ja karanteenin voi hoitaa sitten samaan aikaan, kun he ovat saman tien varressa. Kun sitten saimme soiton että nyt on rahti noudettavissa, järjestimme kuljetusvälineen (miehen vanhemmat ajelivat peräkärryineen Mildurasta saakka) ja menimme rahtia maksamaan ja noutamaan. Vasta silloin meille kerrottiin ensimmäisen kerran että karanteeni haluaa tarkastaa liftimme, ja ensimmäinen vapaa aika on kolmen päivän päästä. Onneksi "appivanhemmilla" ei ollut kova kiire takaisin, joten heidän Melbournen visiittinsä vain venähti hieman suunniteltua pidemmäksi.

3. Muista ottaa omat työkalut mukaan kun karanteeni tarkastaa kuormasi. Tämän varmasti kertoo firmakin, mutta on sen verran tärkeä juttu, että kertaus ei tee pahaa. Karanteeniviranomainen ei nimittäin nosta sormeaankaan auttaakseen, vaan naputtaa jalkaa ja tuijottaa kelloa sillä aikaa kun väännät liftiäsi auki. (Mitä useampi vahva mies on mukana, sen parempi).

Tämä viikko on ollut kuin jouluna konsanaan, niin paljon kivoja omia tavaroita on laatikoista löytynyt :D Ainoa muutossa kadonnut tavara on yksi pari Burtonin lumilautakenkiä. :o Ne pakkasimme Vantaalla aivan viimeiseksi laatikon päälle, mutta kun avasimme laatikon karanteeniviranomaisen edessä, niin ulos lenteli jos jonkinlaista muuta tavaraa, mutta ei lumilautakenkiä. Tosin tajusimme asian vasta kotona, kun lumilauta kaipasi kenkiään... Aika ihmeellinen asia varastaa, kun tarjolla olisi ollut arvokkaampaakin tavaraa (vaikka se lumilauta!). Onneksi oli vakuutus. Saas nähdä korvaako... :(

Kotiutunut Riina.
Riina

Jouko

Riina,

On ihan kuin "Christmas in July" juhla, onnittelut Riina! :D

Hyvä vinkki tuo työkalujen mukaan ottaminen, osasin varautua ruuvimesselein mutta en ottanut kunnollista vääntörautaa mukaan mikä hankaloitti laatikon aukaisua.

Mieleen tuli myös eräs seikka joka olisi ollut hyvä. Nimittäin nippu rättejä/taloupaperia ja jonkinlaista puhdistus spray ainetta. Kuten teilläkin, Brisbanen tulli piti myös meille samanlaiset pyöränrunko-sulkeiset. Tarkastuksessa fillarin lokasuojien alta löytyi hienon hienoa pölyä jota "esti laitteen käytöön oton, ennen perusteellista jynssäystä"...:D

Koti alkaa varmasti tuntua huomattavasti kotoisemmalta, kun on omia tuttuja tavaroita ympärillä!


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

riaapa

Jouko :)

Kyllä todellakin "Christmas in July"! :hahhaa Erityisen mukavaa on kun on taas astioita mistä valita, eikä tarvitse enää pestä sitä yhtä ainutta kuppia ja lautasta joka käytön jälkeen. Pääsee jopa käyttämään astianpesukonettakin, kun on jotain millä sen täyttää... :D

Riina.
Riina

headwind

Näitä rahtaustarinoita on aina niin mukava kuulla. Keep them coming! Meillä on numeroitujen laatikkojen lisäksi excelissä tehty kolmiulotteinen kartta siitä, missä koordinaateissa mikäkin laatikko liftin sisällä sijaitsi. Eli ilmeisesti sellainen dokumentti josta olisi ollut hyötyä Riinan sandaaleja etsiessä.

Heh...silloin oli aikaa. Viisumin saamisesta rahdin lähtöön oli puoli vuotta ja siinä ajassa ehti pohdiskella piirun tarkkaan mm. rahtilaatikon yksityiskohdat.  

Riinan tarina vahvistaa käsitykseni, että riippumatta kuinka hyvin valmistaudut rahtiralliin, on täysin sattumasta kiinni joudutko karanteeniviranomaisen kynsiin. Jos joudut, huolellisesta valmistelusta on hyötyä.

Hieno juttu Riina että sait tevarasi. Mekin vietetään joulua kolmen viikon päästä Blue Mountainsilla. Siellä saattaa sataa jopa lunta!!! Kyllä olisivat lapset innoissaan, luulen. Minä taidan lämmitellä rommitotien kanssa takkatulen äärellä.

terveisin
HW
Riku Aho

riaapa

Tästä ohjelistasta voi olla jollekin rahtaajalle hyötyä:
http://www.affa.gov.au/content/output.cfm?ObjectID=7D885125-4C41-4CE1-94A7D8C8015E4BDD

Tuoltahan nuo olisivat löytyneet kaikki tarvittavat neuvot, mutta eipä tuohon tullut törmättyä ennen rahtausurakkaa... Ihan uutta tietoa oli esimerkiksi tuo joulukoriste-asia. Kyllä mullakin oli muutama joulukoriste laatikossa mukana, mutta onneksi en ollut eritellyt niitä pakkauslistaan, ne olisi nimittäin ollut aika vaikea kaivaa tarkastettaviksi sieltä laatikon pohjalta. Mutta eipä silti, kyseessä ei ollut kävyistä askarreltuja koristeita, joten tuskinpa nuo olisivat karanteenia edes kiinnostaneet...
Riina

headwind

Aasinsilatana koristeisiin ja karanteenitoimistoon (AQIS): vaimoni sisko lahetti kauniin pajuista taitellun koristeen Suomesta postissa tanne. Paketti juamhti tietenkin tulliin ja AQIS:iin ja sielta tuli kaunispuheinen kirje, mutta sanomaltaan tylyhko. "Paketissanne on havaittu olevanviinikoynnosta. Teilla on kolme vaihtoehtoa

1. Maksakaa $42 ja tavaranne kasitellaan  25kV gammasateilylla
2. Maksakaa $42 niin tavaranne lahetetaan takaisin lahettajalle
3. Alkaa tehko mitaan niin tavaranne tuhotaan".

Joten Suomesta tanne lahettajat, tietakaa mita lahetatte. Melkein kaikki paketit viime tammikuusta tahan saakka ovat olleeet AQIS:n avaamia .

t. HW
Riku Aho

wendolene

HW:D
Itse jännäsin tullissa menevätkö mukanani tuomat kuksat läpi vai jäävätkö virkailijoiden kynsiin :eye: Mies pyöritteli kuksaa kädessään, kutsui toisenkin miehen katsomaan ja siinä sitten molemmat ihastelivat yhdessä, että onpas vain kaunis kapistus. Sitten pakkasivat kuksat takaisin laukkuun ja toivottivat hyvää matkaa :D Ilmeisesti kuksa ei siis ainakaan ole karanteenilistalla :?? Sehän on kyllä käsiteltyä, eikä varsinaisesti puutakaan, vaan pahkaa...

Jaaks

Wendolene :D


LainaaSehän on kyllä käsiteltyä, eikä varsinaisesti puutakaan, vaan pahkaa...

:??:??:??

Mitas se pahka sitten on jos ei puuta :o

Itsellakin on paljon suomalaisia puuesineita, mukaanlukien kuksia, katajaisia voiveitsia, leikkuulautoja etc, etc
eika ole koskaan ollut mitaan ongelmaa.

Ongelmat alkaa sitten, jos puussa tai puisessa esineessa on kuoriainesta mukana, mutta tastahan on jo keskusteltu aikaisemminkin :D

Hennu

Nyt poimin tämän vanhan viestin "varastosta" ja kysyn vielä, että millaisia kokemuksia ihmisillä on ollut extra kilojen kanssa lentokoneessa? Monet ovat sanoneet, että huoletta voi pakata laukun niin, että painoa on tuo 28 kiloa. Olen lentämässä Finnairilla ja Malesian Airlinesilla. Lentoyhtiökohtaisia eroja varmaan löytyy?? Onko näin? :0

Nim.... juuri viimeisiä pakkaamisia tekevä jolla on pieni ongelma saada tavarat mahtumaan kilorajojen sisään (enkä viitsisi hirmuisesti extraa maksaakaa koska olen kuullut että extrakilot on aika kalliita ja sillä hinnalla jo ostaakin uusia vaatteita ja kenkiä paikan päällä aika moisen määrän).

Marika

Tosiaan Hennu, lentoyhtioista ja lentoyhtion virkailijoista nuo ylikilot paljon riippuu. Itsellani ei ollut ylikilojen kanssa ongelmia ennen kuin lensin British Airwaysilla ensimmaisen kerran..Matkalaukkuni painoi 29 kg. Olin valmistautunut maksamaan muutamasta ylikilosta, mutta en sentaan satoja euroja(muistaakseni 300-400), niin kuin olisivat minua veloittaneet. Virkailija oli ehdoton, ja niinpa piti matkalaukusta purkaa noin viisi kiloa pois. Virkailija totesi, etta ala sitten yrita laittaa niita ylimaaraisia kiloja enaa kasimatkatavaroihin, punnitsen nekin uudelleen :( Eli ilmeisemmin British Airwaysilla on erittain tarkat saannokset kilojen suhteen..

Vanha kikka on ylimaaraisten kilojen laittaminen kasimatkatavaroihin, koska niita ei 'yleensa' punnita. Paitsi tassa tapauksessa..

Muiden lentoyhtioiden lennoilla ei ongelmia muutamien ylikiojen kanssa ole ollut.

MH

Meiile kävi viimeksi Brisbanen lentokentällä niin että yksi laukuistamme painoi 32kg ja Qantasin ystävällinen virkailija pyysi muutkin laukut punnittavaksi ja senjälkeen kun muut oli kevyempiä niin antoi laukut takaisin ja sanoi menkää tuohon sivuun ja avatkaa laukut ja tasatkaa painot niin että mikään laukku ei paina yli 30kg ja sitten kun oltiin tasattu painot päästiin taas luukulle ensimmäiseksi jonoon takaisin. Eikä mitään ylimääräisiä kuluja peritty. Tällaista on hyvä palvelu:D

Silppu

Ja jos matkatavaroiden järjestelyn jälkeen menee vielä yli kaikkien painorajojen, niin kannattaa pukea monta vaatekertaa päälle, ja laittaa taskut täyteen. Kyllä siellä lentokoneessa usein on niin viileää, että vaatekerroille tulee vielä käyttöä.

Eli sillä tavalla voi trimmata pois vielä viimeisen kilon. Niin ja käsimatkatavarat harvoin punnitaan.

Sitten eräs mahdollisuus on punnita tavarat ryhmässä, (varsinkin jos on anonut etukäteen vielä kaikille lisäkiloja; 5kg/hlö), niin lentoyhtiölle on silloin aivan sama jos käytät muiden kilot hyväksesi. Itse olen tällä tavalla kuljettanut British Airwaysilla 40 kg ylimääräistä tavaraa ilmaiseksi.

Silppu

Tony

Meillekin kävi Brisbanen kentällä viime maaliskuussa samoin kuin MH:lle. Yksi matkalaukuistamme painoi 30,1 kg, ja se pyydettiin keventämään tällä kertaa 28 kiloon.

:)Tony

jirvinen

itse sain frans mass:lta kyseisen tarjouksen:

Merirahti
Helsinki - Sydney EUR 90,00/cbm (min. EUR 90,00)

Muut kulut:
Terminaalikäsittely EUR 20,00/cbm (min. EUR 25,00)
Dokumentointi EUR 60,00/lähetys (sis. vientiselvityksen, BL laadinnan sekä turvamaksun)

miltäs kuulostaa? onko todennäköistä, että jostain toisesta rahtifirmasta saisi edullisemman tarjouksen? tarkoituksena lähettää noin yhden kuutio metrin laatikko.

Marika

Jjarvinen, kuulostaa samalta tarjoukselta kuin omani (sama firma) ja epailen, etta loydat halvempaa. Huomioi kuitenkin se, etta joudut maksamaan erinaisia maksuja myos Australian paassa.  Itse maksoin rahtitoimistolle Ausseissa viela $386,65 (loydat tarkemman selvityksen ylempana viestiketjussa) + sitten se karanteeniviraston tarkastusmaksu $87.

jirvinen

eli yhteensä paketille tulee hintaa about 400 euroa, joka kuulostaa aikas kalliilta lystiltä :(

edullisempia vaihto ehtoja ei taida kuitenkaan olla!

riaapa

Moikka Jirvinen,

samaan firmaan päädyin minäkin, kuten käy ilmi aikaisemmasta kirjoittelustani. Meillä tavaraa oli noin 2,5 kuutiota. Pyysin tarjoukset lähes kymmeneltä eri firmalta, mutta yleisin vastaus oli, etteivät hoida yksityisten muuttokuormia, ainoastaan yritysten. Loppujen lopuksi tarjouksen sain vain muutamalta, joista Frans Maas oli asiantuntevin.

Kallistahan se on, mutta toisaalta jos tavaraa on noinkin vähän, niin pystyisikö siitä mitenkään nipistämään, kuljettamaan osan matkatavarana, tai tuomaan vasta seuraavalla reissulla? Riippuu tietysti lentoyhtiöstä ja tilanteesta, mutta me lennettiin Lontoo-Melbourne Singapore Airlinesilla, ja koska lento ei ollut ihan täysi, ja selitettiin että on kyseessä muutto, niin saimme kahteen pekkaan 66 kiloa (plus käsimatkatavarat joiden painoa ei kukaan uskalla edes arvata) ilman lisämaksua. Oltiin kentällä hyvissä ajoin, joten virkailijat olivat vielä hyvällä tuulella... ;)

Lycka till!
Riina

jirvinen

tietokone olis tarkoitus ottaa mukaan, jonka rahtaaminen koneessa olis vähän vaikeaa, ellei mahdotonta. lisäksi aussi tyttöystävälläni on kertynyt todella paljon kamista vaihto-oppilasvuoden aikana, eikä hän haluaisi jättää mitään suomeen. suomeen ei ole tarkoitus tulla vasta kuin parin vuoden päästä, jos silloinkaan.

pitää kattoo, jos löytys porukkaa jakamaan tuota boxia, niin jos vaikka vähän halvemmalla pääsis.

concept-

Samaan kaupunkiin kyllä ollaan jirvinen menossa, mutta itselläni ei ole mitään niin suurta että tarvisin rahtia. :D

jirvinen

no jos nyt kuitenkin jotain tulee mieleen, niin eikun vaan ilmoittelet!

btw. jokos ne sinun todistus ongelmat ratkes?

riaapa

Jirvinen :)

Olisit heti sanonut että kyseessä on tyttöystävän tavarat vaihto-oppilasvuoden jäljiltä! En epäile enää yhtään että tavaraa varmasti riittää... :hahhaa :hahhaa Mitenkäs luulet että meillä täyttyi 2,5 kuutiota..? ;)

Mutta mitä tuohon tietokoneeseen tulee, niin me kuljetettiin omamme (paino 15 kiloa) matkatavarana, koska poikaystäväni ei olisi voinut kestää odottaa sitä liki paria kuukautta merirahdin saapumista. Meillä oli juuri keskusyksikön mentävä laatikko sopivine styroksi-suojineen (näitä voi varmaan kysellä tietokoneliikkeistä, meillä se oli pidetty tallessa koneen ostosta lähtien), ja siihen laitettiin joka kylkeen isot FRAGILE-merkit, sekä "this side up"-merkki. Oltiin otettu etukäteen yhteyttä lentoyhtiöön ja varmistettu että tällainen järjestely on mahdollinen. Kentällä se laitettiin erikoismatkatavarana menemään, mutta siitä ei tullut edes mitään lisämaksua. Se tarkoitti sitä ettei se kulkenut niitä liukuhihnoja pitkin vaan lähti kärryssä suoraan koneeseen, ja täällä päässä se piti käydä hakemassa sieltä erikoistiskiltä, koska se ei myöskään täällä tullut liukuhihnaa pitkin niinkuin muut tavarat. Vähän hirvitti että toimiiko se, koska osa styrokseista oli aika kolhuja kärsineen näköisiä ja pahvilaatikkoon oli osunut jossain vaiheessa matkan aikana joku nurkka ja tehnyt reiän laatikon kylkeen. Kone lähti kuitenkin aivan hienosti taas toimimaan, kunhan saatiin täällä hankittua pari monitoria (ne jätettiin sentään Suomeen).

Meillä siis onnistui ongelmitta tuo koneen kuljetus matkatavarana, mutta piti kylläkin allekirjoittaa sopimus, jolla vapautettiin lentoyhtiö vastuusta sen suhteen. Eli oma vakuutus kannattaa olla kunnossa. Toinen vaihtoehto mitä poikaystäväni pohti oman rakkaan koneensa kanssa, oli että ottaisi siitä tärkeimmät osat irti ja pakkaisi ne kunnolla kovaan matkalaukkuun, jättäisi koneen casen Suomeen, ostaisi uuden casen täällä ja laittaisi koneen uudestaan kasaan, mutta en muista miksi hän päätyi kuitenkin kuljettamaan koko koneen...

Lycka till!
Riina

concept-

LainaaAlkuperäinen postittaja jirvinen
no jos nyt kuitenkin jotain tulee mieleen, niin eikun vaan ilmoittelet!

btw. jokos ne sinun todistus ongelmat ratkes?

juuh ratkesi, ei ne tarvinnutkaa mitään ku osasin selittää ettei ole mitään. eilen tuli vuodatettua kyyneleitä ku maksoin ekan vuoden :nuttu: mut tarvii kyl ottaa tietoja ylös jos vaik törmäillään paikan päällä!

jirvinen

riaappa

 aivan! on se niin ihmeellistä miten naiset saavat sitä tavaraa kertymään, hän kerennyt asustelemaan täällä vajaan vuoden ja jo nyt pelottaa, että mahtuukohan tuohon kuution laatikkoon mitään minun tavaroitani! :D

itse meinasin kanssa, että olisin purkanut kaikki tavarat koneen sisältä, ja pistänyt ne matkalaukkuun. ausseista sitten vaan ostanut uuden kopan ja monitorin. nyt jos tuo laatiokko lähetetään, niin tarkoituksena on ahtaa kaikki rojut  sinne. lisäksi mukaan lähtee ruokailu- ja kokkausvälineitä (olen töissä tällä hetkellä Iittalan tehtaalla, en ymmärrä miten jotkut maksavat kattiloistaan omaisuuksia, kun ne voi saada melkein ilmaisiksi :hahhaa) alkuperäisen suunnitelman mukaan on tarkoituksena lähettää boksi joulukuun puolessä välissä joten se on Sydneyssä pikkasen myöhemmin meitä, näin ei kerkeä vielä vieroitusoireet tietokoneesta iskemään! ;)

concept-

ehdottomasti ollaan yhteyksissä, maili osoitteeni (vielä ainakin tällä hetkellä) on jarkko.jarvinen@(poista tämä)pp1.inet.fi. tarkoituksena on aluksi mennä Port Macquarie:een pariks/kolmeks viikkoa, josta sitten Newcastleen sikäli mikäli siellä asuin paikka jo silloin on!

MH

Älkää ainakaan ottako koneeseen tavaraa enempää kuin sallitut 20kg/henkilö ylitys maksut on todella härskiä rahastusta meillä oli kahdella kahdessa laukussa yhteensä 12kg ylipainoa ja niiden tuominen Canberrasta suomeen maksoi yli 600$ ekstraa jos tavara olisi ollut vähänkään huonompaa tai halvempaa olisin käskenyt heittää laukut roskiin sellaisenaan sen verran asia V....I. Koskaan aiemmin ei ole moista sattunut ja joskus tavaraa ollut jopa 50kg ekstraa eikä kukaan ole kysellyt mitään. Vai johtuiko se siitä että satuin menemään pienelle Canberran kentälle jossa niillä on aikaa puuttua moisiin asioihin. Ensi kerralla varmaan kannattaa mennä bussilla Sydneyhyn(jaa mitenköhän toikin taipuu kieliopillisesti).