Maisteriopinnot Australiassa

Aloittaja phooliz, marraskuu 18, 2011, 08:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

phooliz

Moi!

Mulla ois nyt sellanen tilanne, että muutto Australiaan houkuttais. Oon käyttänyt jo working holiday viisumin, joten se ei tuu kyseeseen. Oon kattellut, että mulla on muutama vaihtoehto: 1) suoritan opinnot loppuun omassa yliopistossa ja sen jälkeen haen skilled professional viisumia. Saan maisterin paperit ulos n. kolmen vuoden päästä, kahden jos oikein ahkeroin :) 2) Teen vaan kandiin asti opinnot ja muuten sama homma. Jos oon oikein ymmärtänyt, niin suomalaiset maisterin paperit on Australiassa aina BA tasoa? 3) Teen kandin Suomessa, oon valmis vuoden päästä ja suuntaan Australiaan ensin maisterin opintoihin ja sitten sitä kautta paikallisille työmarkkinoille.

Tuleva ammatti näyttäis löytyvän tuolta SOL-listalta ja pisteitä olis tulossa sen verran, että uskoisin skilled professional viisumin irtoavan. Ainoa ongelma tässä skenaariossa on aika. Mä en millään malttaa odottaa ensin valmistumista ja sitten viisumin hakua :) Siksi mä haluaisin kovasti kuulla, jos joku on pähkäillyt saman suuntasia ajatuksia ja erityisesti jos oot päätynyt MA tutkintoa Ausseihin tekemään?  :god:

Kattis

Yliopisto koulutus on lansimaissa suurin piirtein kansainvalisesti standardoitua joten kylla suomalainen maisteri on paasaantoisesti Masters (AMK tutkinnot voi olla eri juttu).  Jos olet yliopistossa niin kannattaa kylla tehda suomalainen maisteri silla a) se on ilmainen ja b) sen aikana voi menna vaikka vaihtoon Australiaan jos into on kova.
Lukuvuosi maksut on aika hurjia. Tassa on vahan esimerkkeja mita se maksaa

http://www.studyat.uwa.edu.au/courses-and-careers/undergraduate/fees/international-fees/postgraduate-fees

Opiskeluun saa kylla opintotukea, lainaa ja asumistukea mutta kurssimaksut saa maksaa omasta pussista jos ei saa scholarshippia ja niita voi olla suomalaisena vaikea saada.

phooliz

Joo, opiskelun kalleus unohtu tosta listasta, se on varmaaan tärkein syy siihen, miksi en lähtis maisterin opintoihin Ausseihin. Oon vähän laskeskellu, että maisterin paperit ei kuitenkaan olis taloudellisesti kauheen suuri ongelma, mutta tietysti vähän tyhmää maksaa jostain minkä voi tehdä ilmaiseksi täällä. :) Vaihtomahdollisuudet on mun käsittääkseni meijän yliopistosta vähän huonot Australiaan, mutta ei mitenkään mahdoton ajatus. Täytyypä tutkailla tarkemmin!

Anssi

Jos tarkoitit tuolla "maisterintutkinto on BA" sitä miten tutkintoa tulkitaan noissa assessmenteissa ja viisumia hakiessa niin joo, yks hailee onko maisterin vai kandin tutkinto.

Silppu

Minun mielipiteeni ja kokemukseni on, että täällä suomalaiselle perustutkintopaperilla ei ole uran alkuvaiheessa juurikaan merkitystä (paitsi työvoimapula-alat ja rekisteröitymistä vaativat alat). Jos olet tosissasi muuttamassa tänne, niin unohda se suomalainen maisterin tutkinto. Hanki sen sijaan paikallinen tutkinto ja kokemusta jotka aukaisee ovet paljon helpommin työmarkkinoille. Niinpä vinkkini on, että opiskele vain sen verran Suomessa, että pääset sisään maahan (esim. kandin paperit tai amk-tutkinto), ja jatka opintoja täällä.

Jos tarkoituksenasi on päästä maahan maisterin tutkinnon kautta, eikä raha ole se suurin tekijä, niin ihan ok sekin vaihtoehtona. Tosin itse näkisin paljon enemmän hyötyä toisesta bachelor tasoisesta tutkinnosta täällä. Maisterin paperit kun saattavat tehdä sinut jopa ylikoulutetuksi moneen hommaan. On hyvä myös muistaa, että bachelor-tasoiset paperit ovat täällä se yliopistostandardi, eli on käytännössä ihan sama saatko tutkintosi standardoitua bachelor vaiko master -tasoiseksi.

phooliz

Anssi: Just tota tarkotin!

Silppu: No niin mä oon vähän aatellu, että paikallinen koulutus olis tavallaan parempi paikallisia työmarkkinoita ajatellen. Oon parilta kaverilta kuullut, että maisteriksi asti opiskelu on kovasti yleistymässä opiskelijoiden keskuudessa, mutta en sitten tiedä kuinka totta nää puheet on. Opiskelu houkuttais siinäkin mielessä, että en oo ihan varma valmistunko oikeelle alalle, saisin siis vähän lisäaikaa sen miettimiseen. Käsittääkseni jos haen skilled professional viisumia, täytyy sitä hakemukseen merkattua työtä tehdä? Tuntuis ainakin hassulta hakea viisumia nimenomaan ammatin perusteella ja sitten oikeesti tehdä jotain ihan muuta :D

Anssi

175 Skilled Independent-viisumissa ei ole mitään ehtoja eli jos sillä tulee maahan, saa tehdä mitä tahansa työtä (paitsi tietty jos niihin tarvitaan taas muita lupia) tai vaikka kaivella nenää jos rahat riittää muuten.

phooliz

Ihan totta?? Sotii kyllä mun logiikkaa vastaan, varsinkin kun miettii kuinka tarkkoja vaatimukset muuten on, mutta tietysti parempi noin.

drpain

Skilled independed ohjelman tarkoitus on tuoda maahan ihmisia jotka voivat nopeasti maahan tulon jalkeen kantaa oman kortensa Australian kekoon; ovat siis haluttuja tyontekijoita tyomarkkinoilla eivatka jaa yhteiskunnan elatiksi (vaikka suurin osa tyottomyys jne. maksuista onkin rajattu poins 175 viisumin omaavilta ekan parin(?) vuoden aikana, ei taallakaan ketaan kokonaan kylmaan jateta jos ongelmia ilmaantuu sairauden tms takia).

Kunhan siis todistat etta olet hyvin palkkauskelpoinen yksilo, ei silla ole oikeastaan valia mille alalle sitten lopulta asetut...

Valtio asettaa ainoastaan vuosittaisen viisumi maaran, mutta ei rajaa tai ontrolloi sen sisalla tiettyja aloja mille myonnettaisiin enemman viisumeita kuin toisille aloille. IT alan ihmisen hakemus on siis saman arvoinen kuin arkkitehdin.

Ainoa mekanismi milla joitain viisumeita myonnetaan enempi on "occupations on demand" -lista, ja naiden alojen hakoijoiden hakemukset kasitellaan nopeutetulla aikataululla, mutta silloinkin prosessi ja kriteerit myontamiselle on samat kuin muilel hakijoille.

fatamorgana

Lainaus käyttäjältä: drpain - marraskuu 22, 2011, 10:10
Skilled independed ohjelman tarkoitus on tuoda maahan ihmisia jotka ... ovat siis haluttuja tyontekijoita tyomarkkinoilla... IT alan ihmisen hakemus on siis saman arvoinen kuin arkkitehdin.

Lisakommenttina: se SOL-listalta valittavan ammatin logiikka on tama:
Sinulla pitaa olla a) tutkinto ja b) tyokokemusta sellaiselta alalta, jolla on tyovoimapulaa Aussilassa. Naita ovat siis SOL-listan ammatit. SOLeja on kaksi erilaista, Schedule 1 ja Schedule 2. Naista 1-listalta nimetaan ammatti 175-viisumihakemukseen, ja 2-listalta voi nimeta State sponsored 176-viisumihakemukseen. Lisaksi osavaltioilla on viela omat State SOL-listansa, joille on keratty erityisesti siina osavaltiossa tarvittavia ammatteja.

Kun olet viisumin saanut - vaikkapa IT-alalta - voit maahanmuuton jalkeen tehda ihan mita tyota lystaat, vaikka virkata pipoja ja myyda netissa. Pointti on yrittaa todistaa, etta sinulla on sellaista osaamista, jolla tulet varmimmin tyollistymaan taalla, eli tyovoimapula-alalla. Viisumin myonnon jalkeen ei kukaan kuitenkaan vahdi (eika oikein pystykaan vahtimaan), etta mihin tyohon oikeasti paadyit. Kuten drpain kertoi, Skilled-viisumien idea on paastaa maahan ihmisia, jotka eivat todennakoisimmin paady tyottomiksi/(olemattomien ja vaikeasti saatavien) tukien varaan.

fatamorgana

Lainaus käyttäjältä: phooliz - marraskuu 18, 2011, 08:20
suomalaiset maisterin paperit on Australiassa aina BA tasoa? Teen kandin Suomessa, oon valmis vuoden päästä ja suuntaan Australiaan ensin maisterin opintoihin ja sitten sitä kautta paikallisille työmarkkinoille.

Ai juu ja tahankin. Tutkinnon taso riippuu siita, oletko tehnyt sen ns. vanhoilla tutkintovaatimuksilla eli ensin kandin (eli otat siina valissa tutkintopaperin ulos) ja sitten maisterin (josta otat toisen tutkintopaperin/todistuksen ulos, kun saat suoritettua). Itse valmistuin maisteriksi Suomessa 2007 joten minulla on kaksi erillista tutkintoa myos takalaisittain, BA ja MA. Nykytutkintovaatimuksilla Suomessa ilmeisesti on niin, etta koska kandi ja maisteri opiskellaan "samoilla loylyilla" eli niista saa yliopistolta vain yhden tutkintotodistuksen, se mielletaan taalla samaksi asiaksi kuin BA eli kandi (kun ei ole nayttaa todistuksin, etta tutkintoon olisi kuulunut joku alempi ja ylempi vaihe).

Viisumipisteita saa saman verran kandista ja maisterista, joten sita varten ei kannata Suomessa palloilla, jos et muuten halua (eli hyodyntaa lukukausimaksutonta koulutusvaylaa). Ainoastaan tohtorista napsahtaisi enemman pisteita plakkariin.

Taalla opiskelu ON kallista, helposti 10 000- 15 000$/lukuvuosi. Jos kuitenkin on saastoja, intoa ottaa opintolainaa seka sattuu saamaan jonkun riittavan stipendin, ei se mahdoton suunnitelma ole. Taalla ei tosiaan ole mikaan PAKKO olla maisteri, sita ei juuri missaan odoteta. Kun tyopaikkaan on jotain tutkintovaatimuksia, 99% tapauksista se on kanditasoa. Aiempiin kommentteihin sikali, etta ainakin omat ja tuttujen kokemukset todistavat suomalaisen tutkinnon kelpaavan taalla ihan yhta hyvin kuin paikallisenkin (oli sitten kandi tai maisteri), mutta tietyilla aloilla tutkinto pitaa hyvaksyttaa ennen kuin saa tehda toita. Se pitaa tosin hyvaksyttaa (eli tehda skills assessment) viisuminhakuvaiheessa joka tapauksessa, jos General Skilled- eli PR-viisumia haet.

Silppu

Phooliz, jos tulet tänne opiskelemaan, niin tiedäthän että mikä tahansa paikallinen tutkinto ei takaa pysyvää viisumia maahan. Itse kehottaisin tekemään ensisijaisesti suunnitelman siitä, että miten saat parhaiten pisteet kasaan viisumia varten. Se voi tarkoittaa myös aivan eri alan opiskelua kuin mikä on tavoitteesi loppuelämäksi. Esimerkiksi jos olet kiinnostunut taloustieteistä, niin kandin/maisterin paperit eivät sellaisenaan välttämättä riitä viisumiin, vaikka takana olisi paikallinen tutkinto. Siksi kannattaa opiskella joltakin työvoimapula-alalta toinen tutkinto, esim. sairaanhoito-alalta tai kaivosalalta (Suomessa opiskelu on ilmaista). Sitä kautta saat viisumin helpommin, pääset nopeasti kiinni työpaikkaan, ja todennäköisesti työllistyt kiinnostuksesi mukaisesti sairaanhoitoalan/ kaivosalan yrityksessä taloushallintopuolelle.