De facto

Aloittaja sanna77, maaliskuu 23, 2003, 19:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Raiwå

Oikeassa olet sanna77

se sepustus on kuin onkin kadonnut johonkin!!!:mad:

JOUUUKOOOOO !!!!!!!!!!!!! :o

Laitan sinulle uudestaan siihen liittyvän postin tänne foorumiin, jotta muutkin saavat sen luettavaksi.

tavaran lähetyksessä voit kokeille hakua sanalla rahti tai kontti.
sieltä löytyy vielä ainakin jotain luettavaa.

On sunnuntai ilta ja en jaksa enään alkaa kirjoittamaan, mutta lupaan viikolla ottaa asiasi näppixelle :D

Hyvää viikonalkua.

Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

sanna77

Kiitos, se olisi hyvä juttu!
Hyvää viikon alkua sinullekin.

Sanna

Jouko

Hei Sanna

Kysyit mitä muuttofirmoja olemme käyttäneet, kaivoin vähän aikaa vanhoja mappipinoja ja löytyihän se kuljetuskuitti sieltä.

Käytimme firmaa nimeltä GT-Trans josta meillä on pelkästään hyviä kokemuksia. No ensinäkin hinta oli edullisin verrattaessa muiden tarjouksiin. Neuvoja sai mukavasti mukisematta.

Tässä hintoja laskusta jos sitä oikein osaan lukea.

Hinta kuutiolta: 140.00 USD (v.1998)
Tavaramaksu:      20.00 FIM
Terminaalimaksu: 425.00 FIM
BL laadinta:      75.00 FIM

Yhteysitiedot GT-Transin toimistoon. Helsinki Tarmonkuja 2 00180 Helsinki tai Vantaa Rahtitie 1 01530 Puh: Kotkassa sijaitsevaan pääkonttoriin Liisa Majurille 358 - 2 - 413 0441. (v.1998)

Rahti menee kuutioitten mukaan mutta kuljetusfirma haluaa silti painoarvion kontin tai laatikon sisällöstä.
Kannattaa muistaa laatikon valmistuksessa että, käsittelemättömätöntä puuta ei saa tuoda Australiaan. Laatikon voi valmistaa vanerista kunhan valmistaa rungon käsitellystä puusta. Tosin tiedän tapauksia joissa runko on ollut ihan tavallista härmän honkaa.

Jos pakkaat itse kannattaa laittaa kaikki särkyvä mahdollisimman keskelle laatikkoa ja vaikka mattoja sun muutta reunoihin.

Pölyimurin pölypussit kannattaa jättää suomeen, ruohonleikkuria sun muita puutarha työkaluja en toisi sillä niitä voi joutua puhdistelemaan karanteenissa tai maksamaan niiden desifioinnista.

Polkypyörien renkaat, lokasuojat, kumisaappaat, kengät yleensä, autorenkaat, jne kandee pestä huolella sillä multaa ei saa löytöä mistään...
:)

Olisko tuo raivon vastaus kadonnut sillä mustalla viikolla kun tuo entinen host firma pyyhkäsi tietokannan puhtaaksi ja mulla ei ollut backupia siitä. Täytyy penkoa nuo vanhat backupit läpi jos onnistaisi : )


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Milka

Muutosta:

Mina lahetin Melbourneen pari vuotta sitten 12 kuutiota tavaraa ja koko lysti maksoi muistaakseni noin 4.000,- silloista Suomen markkaa. Pakkasin itse kaiken pahvilaatikoihin. Rahtifirma haki pahvilaatikot ja pakkasi tavarani meren kulun kestaviin laatikoihin ja konttiin. Sain paperit  huolintafirmalta ja hoidin itse tullauksen ja hain tavarat takalaisesta huolintafirmasta.  Olin oikein tyytyvainen palveluun. Yhden yhta astiaa ei mennyt rikki, vaikka ensi nakemalta laatikot nayttivatkin pelottavan ruttuisilta ja likaisilta.

En valitettavasti muista huolintafirman nimea, mutta loysin sen yhteystiedot aikanaan internetista. Vinkkina voin mainita, etta kannattaa kilpailuttaa firmat, silla omien kokemuksieni mukaan taksoissa oli huimia eroja. Tyyliin 30.000-5.000 markkaa.

Tyonhausta Melbournessa:

Minulla ei ole kokemusta hotelli- ja ravintola alan tyomarkkinoista taalla. Tyoskentelen itse IT:alalla. Itse aloitin tyot tasan kahden kuukauden kuluttua saapumisestani. Saavuin tosin pahimpaan kesaloma aikaan, mutta silti sanoisin saaneeni tyon suhteellisen helposti, silla taalla oli siihen aikaan todella suuri pula alani tyontekijoista. Nyt on tilanne vahan toinen. Hotelli- ja ravintola alaa haittaavat talla hetkella sota ja terroristi iskujen pelko, mika nakyy ulkomaisten matkailijoiden vahyytena, mutta puolen vuoden paasta tilanne saattaa olla jo aivan toisenlainen.

Yleisena tyonhaku vinkkina sanoisin, etta pyyda esimiestasi Suomessa kirjoittamaan suosituskirje ja olemaan tavoitettavissa myos puhelimitse, silla suositukset merkkaa taalla tyonhaussa tosi paljon. Jos sinulla on viela suhteita Englantilaiseen tyonantajaasi pyyda vastaavanlaista palvelusta myos heilta.

CV on tyonhakijan kauntikortti ja sen taytyy olla kaikilla tavoin virheeton ja myyva. Suomalaiselle luonteelle itsensa myyminen on vahan vaikeata. Mutta se taito taytyy taalla opetella, muuten ei tyonhaussa parjaa.

jounij

Muutamia omia kokemuksia, jotka kannattaa myös huomioida (riippumatta siitä, mitä laivausfirmaa käyttää):

- Ei kannata yrittää tuoda langattomia kotipuhelimia (koska Australiassa ne toimivat eri radiotaajuuksilla kuin muualla maailmassa ja muualla maailmassa sallitut langattomat puhelimet eivät ole täällä sallittuja).

- Kannattaa kirjoittaa mahdollisimman tarkka lähetysluettelo "packaging list", jossa lukee erikseen "package contains only personal effects".

- Lähetyslistassakin kannattaa erikseen mainita, ettei edes pakkausmateriaaleissa ole käytetty raakaa puuta. Vanerista ja painekyllästetystä havupuusta tehdystä laatikosta voi esimerkiksi kirjoittaa "only plywood and treated pine are used in the packaging". Samalla kannattaa myös mainita, että "package does not contain any food items" ja kannattaa myös olla laittamatta mitään ruokatavaroita sinne laatikkoon.

- Useimmiten tulli- ja karanteeniviranomaiset eivät edes vaivaudu avaamaan laatikkoasi, jos yllämainitut lauseet ovat lähetysluettelossa, ja jos olet tullissa rehellisen oloinen. (Tullissa joutuu käymään kaikkien papereiden kanssa hakemassa maahantuontiluvan, kun laivausyhtiö on ensin lähettänyt sinulle ilmoituksen tavaroiden maahan saapumisesta.) Jos tulli- ja/tai karanteeniviranomaiset kuitenkin haluavat nähdä pakkauksesi sisällön, joudut myös maksamaan heille muutaman kymäläisen tarkastusmaksun.

- Säästää aika paljon rahaa, jos hakee itse tavarat satamasta (ja Suomessa vie itse satamaan). Täällä päässä voi noutoa varten vuokrata peräkärryn tai lava-auton eli "uten", jos ei tuttavapiiriin kuuluvilla satu sellaista olemaan lainattavaksi.

- Kannattaa myös huomioida, että vaikka siellä lähetyspäässä yrittäisit maksaa _kaikki_ rahtimaksut etukäteen, on täkäläinen laivasta purkausyhtiö vielä käsi ojossa muutamaa kymmentä doltsukkaa vaatien. Ei auta kuin maksaa.


Omia lähetyksiään ja vastaanottojaan muistelee

Jouni Juntunen
Canberra
Jouni
Canberra

Jaaks

Sanna,

Melbournessa ei talla hetkella Hotelli/ravintola alalla ole valtavasti toita, hyville tyontekijoille kuitenkin aina loytyy jotain.  Voisit yrittaa aluksi isoja tyonvalitysfirmoja esim. Sodexho, e-mail:

staffing.solutions@sodexho-au.com

Niiden kautta et ehka saa koulutustasi vastaavaa tyota heti, mutta paaset tyomarkkinoille sisaan, jonka jalkeen voit huomattavasti helpommin etsia sitten jotain muuta.
Voit haeskella vapaita tyopaikkoja vaikka taalta: http://www.ninemsn.monster.com.au/
tai jos haluat voin kysella lisatietoja oman valitysagenttini kautta, joka palkkaa ravintola-alan henkilostoa Australiassa ja Karibian risteilyaluksilla.

Kuten Milka sanoi CV on tarkein asia tyopaikan saamiseksi.  Joskus jopa tarkeampi kuin koulutus tai tyokokemus.  CV on se milla "myyt itsesi".  Huonolla CV:lla et saa edes ensimmaista haastattelua, riippumatta koulutuksesta ja tyokokemuksesta.
Hyva englanninkielen taito on myos tarkea, mutta sen uskoisin sinulla olevan hallussa.  Edelleen Milkan sanoja toistaen: keraa kaikki mahdolliset tyo- ,koulu- ja opiskelutodistukset virallisesti kaannettyina englanniksi laitettavaksi CV:n liitteeksi. Varsinkin tyotodistukset ovat taalla joskus erittain tarkeita.  Joskus tuntuu, etta takalainen sanonta:"it's not what you know, but who you know" pitaa hyvin paljon paikkansa.

Queenslandissa tyotilanne on vahan toinen.  Meilla on joskus jopa ongelmia loytaa tyovoimaa.  Itse palkkaan normaalisti keskimaarin n. 20-30 tarjoilijaa viikossa ja joskus jopa 50 yhtena kiireisena paivana plus noin 20 kokkia.  Jos satut eksymaan Brisbaneen, niin ota yhteytta.

Cheers J




sanna77

No niin, nyt olen lukenut suurinpiirtein kaikki palstan aikaisemmat kirjoitukset. Olen saanut paljon infoa jo, mutta lisää vielä tarvitaan. Olen muuttamassa australialaisen poikaystäväni kanssa Australian Melbourneen ja ajattelin hakea de facto viisumia. Olen lukenut palstalta muutamia kirjoituksia aiheesta ja muistan nähneeni nimimerkki "raivo" kirjoittaman pidemmän sepostuksen asiasta, mutta en löytänyt sitä enään. Eli olisin kiitollinen kaikista vinkeistä/kokemuksista de facto viisumista.
Muuttoa koskien, olisi kiva kuulla myös miten olette lähettäneet suomesta tavaraa Australiaan. Eli mitä eri firmoja olette käyttäneet ja paljonko on maksanut. Joudumme lähettämään melkein koko pienen omaisuutemme toiselle puolelle maapalloa ja haemme edullista vaihtoehtoa. Olemme jo kerran muutaneet Lontoosta Helsinkiin ja se sujui suhteellisen kivuttomasti. Mutta nyt vähän jännittää tuo pitkä muutto...
Olen restonomi (Bachelor of Hospitality Management - degree)ja aion tietysti hakea töitä Melbournesta. Olen kuullut, että ongelmia ei pitäisi työhaussa olla. Minulla on työkokemusta myös englannista. Kaikki kenellä on kokemuksia työhausta Melbournessa, olisi kiva kuulla kokemuksianne.
Tarkoituksenamme on muuttaa elo-syyskuussa, koska poikaystäväni viisumi Suomessa päättyy.
Kiitoksia etukäteen kaikille vastauksista. Voi laittaa meiliäkin jos haluaa :)

Sanna