Lento Hesa-Hong Kong-Sydney

Aloittaja Emilia6, heinäkuu 31, 2008, 17:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Emilia6

 ??? Olisin kiitollinen jos jollain olis kokemusta Finnairin lennosta jossa koneen vaihto Hong Kongissa ja aikaa vaihtaa 1,5t. Onko ehtinyt hyvin vaihtaa? Onko kone Hesasta ollut usein myöhässa vai suht. aina ajoissa. Onko kokemuksia Cathay Pacific koneista. Otan kaikenlaista informaatiota tästä reitistä vastaan ja myös tieto Hong KOngin kentästä.  :) Syyskuussa lento pienen lapsen kanssa tällä reitillä...

MH

Hong Kongin reitti on ok, kenttä on suht pieni joten ehtii hyvin. Opasteet hieman puutteeelliset mutta infosta kysymällä löytyy oikeat portit. Viimeisin kokemus vuoden takaa joten saattaa olla parantunutkin. Yksi helpoimmista reitistä matkustaa Suomesta Australiaan.

ausseihin!

Me tulimme kyseisellä reitillä Australiaan viime joulukuussa ja vaikka Finskin kone oli myöhässä (boarding oli jo alkanut ennen kuin kone laskeutui) ehdimme hyvin koneeseen. Pääsimme kaikkien jonojen ohi ja kenttä oli tosiaan varsin kompaktin oloinen. Tosin meillä ei ollut muita matkatavaroita kuin käsimatkatavarat (kävimme vain piipahtamassa täällä) ja lapsetkin oli jätetty kotiin. Enemmän miettisin sitä että ehtiikö, että onko suoraan seuraavaan koneeseen meno liian rankkaa lapselle. Kun tulimme tänne huhtikuussa pienten mukeloiden kera lensimme Tokion kautta, pitkä välilasku ja lepotuokio hotellissa. Kummassakin tavassa tulla on puolensa, rankka reissu se on joka tapauksessa. :)

chilifinn

Meillä oli kerran konevika Helsingin päässä ja myohästyimme sen takia jatkolennolta Hong Kongissa matkalla kohti Melbournea. Matkantekoon menikin sitten yhteensä yli 40 tuntia... Hong Kongissa saimme sentään lentokenttähotellista huoneen sekä aterialiput.
Toisella yrittämällä reitti meni hyvin Finnair-Cathay Pacific kombinaatiolla. Vaihtoaikaa Hong Kongissa oli 2 tuntia. Se meni portilta toiselle siirtymiseen. Finnairin koneelta olisi opastettu perille asti jos olisi halunnut. 

Merja

Kuten ausseihin jo totesi, pienten lasten kanssa matkustaessa voi olla järkevämpää valita kunnon välilasku. Me olemme tenheet homman molemmilla tavoilla, emmekä missään tapauksessa suosittele yhteen putkeen lentämistä! Reissu on sen verran rankka alle kouluikäisille lapsille ja etenkin heidän vanhemmilleen. Ja toipuminen kestää pidempään.

Jos kaikki menee hyvin niin sen kestää ihan hyvin, mutta jos on paljon ilmakuoppia ja joku tai kaikki oksentelevat tai aikataulu on niin kitreä ettei ehdi seuraavalle lennolle, niin lasten kanssa se ei ole herkkua.

Välilaskuetapit ovat usein mahtavia paikkoja, me olemme käyneet HK:ssa ja Japanissa ja molemmat ovat ehdottomasti välilaskun arvoisia paikkoja joihin ei välttämättä muuten ikinä menisi. Ja ainakin täältä aussipäästä lipun hinta on sama vaikka olisi pidempi välilasku.

Ja vielä aussityyliin, mikä kiire on perille? Kyllä tämä maa täällä odottaa pari päivää kauemminkin!

-Tuikku-

Itseäni kiinnostaisi myös kuulla kokemuksia Cathay Pacificistä. Millaista palvelua olette kyseisen lentoyhtiön koneissa saaneet?

Itse lennän HKI-HTR-Hong Kong- Brisbane reitin syyskuussa, niin että lontooseen Finnairilla ja loppu matka tuolla Cathay Pacificillä.

jounij

Parin kokemuksen perusteella sanoisin, että Cathay Pacificin palvelut ovat paremmat kuin Finnairilla. Arvelisin sen olevan maailman parhaimpien lentoyhtiöiden joukossa, vaikkei ehkä ihan kaikkein terävimmässä kärjessä.


Arvioi
Jouni
Canberra

pinkus

Ma olen kanssa sita mielta etta palvelu on hyvaa. Viimeksi meilla oli kylla sellainen tunne, etta Finnairin koneeseen siirryttaessa jalkatilaa oli huomattavasti enemman kuin Cathay Pacificin koneessa. Se tosin oli niita pienempia, ei-kaksikerroksisia, koneita.

Paula_Liina

Omat kokemukset Cathaysta ihan hyvat, pari kertaa lentanyt silla. Kerran oli vanha kone ja minimaaliset jalkatilat - selvastikaan ei pitkille suomalaisille rakennetut  ;)
Itsella oli kerran lyhyt vaihto Hong kongissa (australiaan pain lentaessa), noin tunti, Finnair oli noin vartin myohassa mutta tuloportilla oli henkilokuntaa odottamassa joka kertoi mista portilta seuraavan kone lahtee ja hyvin kerkesin. Tosin matkatavarat jaivat Hong Kongiin, mutta tulivat seuraavalla (toisen lentoyhtion) koneella seuraavana aamuna ja mukavasti kotiin asti kuljetettuna. Eli vinkkina, jos on lyhyt vaihto ja on tulossa lomalle, kannattaa kasimatkatavaroihin ottaa ne olennaiset tavarat seka vaihtovaatekerrasto etta parjaa yon yli jos muut matkatavarat eivat ehdi jatkolennolle.

sanni

Pienen lapsen kanssa lennettiin tuo vali Qantaksella ja Finnairilla ja oltiin valissa nelja paivaa Hong Kongissa kumpaankin suuntaan mennessa. Ilman tuota breikkia en ikina menisi noin pitkaa matkaa. Riippuu mielestani siita, onko lapsi kavelytaitoinen vai ei ;) Jos olet liikkuvaisen kanssa menossa, hermot menee takuulla kaikilta, jos yhteen syssyyn lennatte. Finnairin henkilokunta ei ollut erityisen lapsiystavallista ja palvelu muutenkin tylya ja erittain asiallista. Qantaksella taas oli loistojengia.
Olen aikaisemmin tehnyt saman reissun Cathaylla, mutta ilman lasta. Pysahdyin silloinkin HK:ssa paivaksi. Siella on paljon nahtavaa ja tekemista, lentokentta on hyvin organisoitu ja helppo seka asiakaspalvelu loistavaa. Cathay oli ok.

Emilia6

Heippa kaikille  :)  Kiitän kaikkien vastauksista, mielipiteistä ja kokemuksista. Olemme toden totta miettineet sitä pysähdystä hotelliin välillä, mutta päätimme ottaa tämän riskin lentää suoraan lyhyillä vaihdoilla. Ehkä onneksemme olemme saaneet bisnesluokan paikat joissa uskoakseni saamme levättyä.... Mutta kyllä tuo suoraan pitkä lento mietityttää joka tapauksessa. Saas katsoa miten sitten loppujen lopuksi päätämme  8)

RUU

Lainaus käyttäjältä: sanni - elokuu 01, 2008, 16:05
Ilman tuota breikkia en ikina menisi noin pitkaa matkaa.
Etenkaan lasten kanssa. Ainakin yo hotellissa, jos ei muuta keksi etta saa sen puuduttavan paikallaan olemisen katkaistua.

LainaaFinnairin henkilokunta ei ollut erityisen lapsiystavallista ja palvelu muutenkin tylya ja erittain asiallista. Qantaksella taas oli loistojengia.
Juuri matkan neljalla yhtiolla tehneena komppaan tata. Qantasin cabin crew on mainio, palvelu ei ehka ole yhta huomaavaista ja tyko tuotua kuin Kauko-Idan yhtioilla mutta hymya ja otetta riittaa. Suosikkini talla hetkella. Lisaksi kaukolennoilla saa pienet 'amenities' pelkan tyynyn ja peiton lisaksi. Silmalaput jopa toimii ja sukat on talvella kivat kotona.
Finnair? No, olihan se vahan erilainen... Tai no, pitaa sanoa etta sain hyvaakin palvelua viime matkalla mutta silloin kyse ei ollutkaan suomalaisemosta. Finnairin viihdykepaketit lapsille olivat hyvat - paras anti silla lennolla.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Merja

Minusta Finnairin lennot ovat toiseksi epätoivottavimpia, vain BA pistää pahemmaksi. Henkilökunta on asiallista ja hoitaa vain hommansa, ei takuulla mitään ylimääräistä.

Tässä pari kk sitten lensin yksin lasten kanssa ja pyysin lentoemännältä juomaa kun kersa koisasi olkaa vasten. Hän tokaisi että tuolla takana on open bar, ole hyvä vaan... Samalla lennolla lapsille ei tuotu lasten aterioita (vaikka saman matkan muilla legeillä kyllä tuotiin kaikki erikoisateriat) eikä yhtään edes pahoiteltu, sanottiin vaan että no, ei meillä mitään merkintää ole. Lapsille ei myöskään tuotu mitään lasten leluja tms. viihdykkeitä.

Toisella finnairin lennolla ainoa ystävällinen työntekijä oli ulkomaalainen stuertti, jolta saimme hyvää ja huolehtivaa palvelua, suomalaiset neitokaiset vaan kiisivät ohi nenä nyrpyssä ja viilailivat kynsiään takaosassa ja juoruilivat. Asiakas sai useimmiten odottaa jos heillä oli juttu kesken.

Samantasoista palvelua olen kohdannut työmatkoilla Suomessa, mutta lyhyillä matkoilla sillä palvelulla ei juurikaan ole väliä minulle.

Ainoa syy miksi käytämme Finnairia on se että ne vievät suoraan Suomeen tarvitsematta tehdä ylimääräistä välilaskua Keski-Euroopassa. Se on iso bonus lapsiperheelle. 

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: Merja - elokuu 01, 2008, 16:58
Minusta Finnairin lennot ovat toiseksi epätoivottavimpia, vain BA pistää pahemmaksi. Henkilökunta on asiallista ja hoitaa vain hommansa, ei takuulla mitään ylimääräistä.

Satojen Finskillä vuodesta 1973 lennetyttyjen lentojen - joista valtaosa kyllä Suomessa - kohdalla en ole kokenut palvelua kertaakaan ongelmaksi. Vaatimustasoni palvelun suhteen on sitten varmaan poikkeuksellisen alhainen ???
Aasialaisten yhtiöiden matkustamohenkilökunnan käytös on kyllä vähän toisenoloista, mutta ei ratkaise lennon valintaani, vaan niiden on lennettävä Finskiin nähden riittävän paljon halvemmalla ja riittävän hyvää reittiä tullakseen valituiksi.

arixmel

Mina kylla mielellani tipautan omista bookauksistani pois Finnairin (muistan kylla kuinka olin nuorena julistamassa ausseille patriootisesti ajatellen etta "he ovat parhaita mitka taivaalla lentaa" :)) Lufthansan,BA:n ja American Airlinesin ja joo tipautan pois myos Qantasin...hmmm minkahan takia aasialaiset ovat yleensa ystavallisemman oloisia kuin lansimaiset? Minusta ainakin tuntuu etta he ovat, ja mina itse olen aina semmoinen morokolli etta vaikka olisinkin mielestani erittain hauska ja ystavallinen (hei ma ainakin yritan olla :)) niin ehka olisin aasialaisen mielesta aikamoinen kiukunpuuska. :)

Etta jos saisin valita kenella lentaisin niin Thai,,,voisi olla valintani ja siihen emirates jos haluaisin kokeilla jotain uutta (en ole kokeillut mutta kuulemma kiva).

siis menisi minulla painvastaiseksi kuin haagalaisella eli noiden mainitsemineni yhtioiden pitaa olla halvempia tai ainoita vaihtoehtoja ennen kuin niita kaytan.

:)

You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Leokatti

Juuri kesäkuun lopussa reitin lensin. Finnair oli Hesassa myöhässä tunnin ja kun vaihtoaikaa alunperin oli vain 1,5 tuntia niin loppujen lopuksi vaihtoaikaa jäi vain puoli tuntia. Maahenkilökunta kiikutti meidät suoraan koneelta toiselle ja yllätykseni oli kyllä suuren suuri Melbournessa kun jopa matkalaukut ehtivät vaihtaa konetta ja tulivat perille samaan aikaan. Se Qantasin kone onkin nyt sitten telakalla tutkittavana, kyljessä on iso reikä... :pepsodent
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: arixmel - elokuu 01, 2008, 18:25
siis menisi minulla painvastaiseksi kuin haagalaisella eli noiden mainitsemineni yhtioiden pitaa olla halvempia tai ainoita vaihtoehtoja ennen kuin niita kaytan.
:)

Toivotaan että asiantuntijoiden(?) skenariot lentoyhtiöiden massiivisesta katoamisesta
konkurssien ja fuusioiden seurauksena pitävät mahdollisimman vähän paikkansa, ja meillä säilyy vapaus valita kullekin mieleinen lentoyhtiö laajasta joukosta :peukkuy

Lentohenkilökunnan tekemisiä en ole koskaan jaksanut lentojen aikana juuri vahdata, on ollut parempaakin tekemistä. Mutta jos jotain olen heiltä pyytänyt, no problems.
Vaan ehkä olen lentänyt vielä niin lyhyen aikaa, että en ole oppinut heitä riittävästi juoksuttamaan ja pisteyttämään 8)





MH

Finnairin ongelmana on se että eivät ole tottuneet pitkiin matkoihin. Vertaa esim. Qantasiin jolla jokainen lento on pitkä ja tottuneet pyörittämään hommaa niin että matkustajat kokevat matkan mukavaksi. nykyään kyllä aika tasapäistä on palvelu yhtiöstä riippumatta. qantasikin on mennyt alaspäin vuodesta 90 jolloin ensimmäisen kerran kys yhtiön koneella lensin.

sanni

Lainaus käyttäjältä: Merja - elokuu 01, 2008, 16:58

Tässä pari kk sitten lensin yksin lasten kanssa ja pyysin lentoemännältä juomaa kun kersa koisasi olkaa vasten. Hän tokaisi että tuolla takana on open bar, ole hyvä vaan... Samalla lennolla lapsille ei tuotu lasten aterioita (vaikka saman matkan muilla legeillä kyllä tuotiin kaikki erikoisateriat) eikä yhtään edes pahoiteltu, sanottiin vaan että no, ei meillä mitään merkintää ole. Lapsille ei myöskään tuotu mitään lasten leluja tms. viihdykkeitä.

Toisella finnairin lennolla ainoa ystävällinen työntekijä oli ulkomaalainen stuertti, jolta saimme hyvää ja huolehtivaa palvelua, suomalaiset neitokaiset vaan kiisivät ohi nenä nyrpyssä ja viilailivat kynsiään takaosassa ja juoruilivat. Asiakas sai useimmiten odottaa jos heillä oli juttu kesken.

Samantasoista palvelua olen kohdannut työmatkoilla Suomessa, mutta lyhyillä matkoilla sillä palvelulla ei juurikaan ole väliä minulle.

Ainoa syy miksi käytämme Finnairia on se että ne vievät suoraan Suomeen tarvitsematta tehdä ylimääräistä välilaskua Keski-Euroopassa. Se on iso bonus lapsiperheelle. 

Juu samaa mielta, ja taisi olla sama miehitys meilla. Suomiemot juttelivat keskenaan tai lukivat lehtia koneen takana, eivat nousseet edes seisomaan ja auttamaan asiakkaita, jotka joutuivat 'itsepalvelemaan' heidan nenansa edessa ja myos hukkasivat erikoisateriamme (sain sitten paperimukissa pikapuuroa illalliseksi!!!). Asiakkaat nayttivat olevan henkilokunnalle joko ilmaa tai sitten ikavasti tiella. Stuertti Hong Kongista oli ainoa asiakkaat huomioonottava henkilo cabinissa. Kyseiset lentoemot (erit, mutta sama kaytos molemmilla lennoilla) myos ohjeistivat ja toruivat nuorempia koko matkustamon edessa kuuluvalla aanella, mika oli aika erikoista ja mielestani oltaisiin voitu hoitaa 'verhojen takana'. Ei ainakaan lisannyt matkustusviihtyvyytta. Ehka taalla aussilassa on tottunut sellaiseen rentoon, ystavalliseen ja huomioonottavaan palveluun ja Finnair oli siita suuri poikkeus. Tuli kylla saman tason palvelua eteen muuallakin Suomessa, siis maan pinnalla, eli ehka maassa maan tavalla jne. Ja totta kai oli poikkeuksiakin.

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - elokuu 01, 2008, 19:30
Toivotaan että asiantuntijoiden(?) skenariot lentoyhtiöiden massiivisesta katoamisesta konkurssien ja fuusioiden seurauksena pitävät mahdollisimman vähän paikkansa, ja meillä säilyy vapaus valita kullekin mieleinen lentoyhtiö laajasta joukosta :peukkuy

Vaan eipä hyvältä näytä
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/07/13437&sort=true
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/08/13480&sort=true

Myös Finnair tulee seuraavan 15 v. aikana olemaan mukana lentoyhtiöiden fuusioissa?

Finnair on kelpo yhtiö, joka Aasian liikenteen osalta on kuulemma jo EU'n 3. suurin. Kasvu on tosin ollut jo niin hurjaa, että se kantaa vähän veroakin, eikä kasvua voi pistää yksin palvelun piikkiin 8)
Kovan kysynnän takia esim. Hong Kong'in lentoja lisätään, samoin Bangkokin, joten yhteydet Australiaankin on edelleen kohenemassa.

Mutta kenellä lento Finskillä ottaa liikaa hermoon, ilman muuta vaihtoehtoinen reitti peliin. Esim. Hong Kongista Lontoon kautta Helsinkiin. Takaan että on erilainen kokemus 8)

Lainaus käyttäjältä: sanni - elokuu 01, 2008, 21:06
Tuli kylla saman tason palvelua eteen muuallakin Suomessa, siis maan pinnalla, eli ehka maassa maan tavalla jne.
:pepsodent :pepsodent :pepsodent

sanni

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - elokuu 01, 2008, 23:52

Finnair on kelpo yhtiö, joka Aasian liikenteen osalta on kuulemma jo EU'n 3. suurin. Kasvu on tosin ollut jo niin hurjaa, että se kantaa vähän veroakin, eikä kasvua voi pistää yksin palvelun piikkiin 8)
Kovan kysynnän takia esim. Hong Kong'in lentoja lisätään, samoin Bangkokin, joten yhteydet Australiaankin on edelleen kohenemassa.

Mutta kenellä lento Finskillä ottaa liikaa hermoon, ilman muuta vaihtoehtoinen reitti peliin. Esim. Hong Kongista Lontoon kautta Helsinkiin. Takaan että on erilainen kokemus 8)

Hei, ei Finnairin reitissa mitaan vikaa ole, mahdollisimman pian sinne olis tarkoitus paasta, jos pikkuvaen kanssa matkustamme ja mahdollisimman vahin valilaskuin. Palvelussa vain olisi korjaamista. Enka siis odota mitaan 'erikoiskasittelya' itselleni. Ihan asiakaspalvelun perusasiat nayttivat olevan hukassa suurimalla osalla henkilokunnasta, mika matkustajalle on aika surkeeta. Ja nayttivat kovin stressaantuneilta ja 'kypsilta' nuo lentoemannat myos. Onkohan juuri tuon kasvun seurausta ja minka liekaan muunkin, eikos siella ollut kaikenlaista keskustelua palkkatasosta ja edullisemmasta ulkomaisesta tyovoimasta jne vahan aikaa sitten?

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: sanni - elokuu 02, 2008, 11:03
eikos siella ollut kaikenlaista keskustelua palkkatasosta ja edullisemmasta ulkomaisesta tyovoimasta jne vahan aikaa sitten?

Joku vk sitten oli pieni kärhämä korealaisten lentoemäntien palkoista, mutta sopimukseen lopulta päästiin.
Finnair'illa on Aasian reiteillä ko kohdemaan kieltä äidinkielenään puhuvia lentoemäntiä, ja Soul'in reitti avattiin tänä kesänä.
Ja Honkkarin reitillä löytyy siis kiinaa (Kantonin murretta?) äidinkielenään puhuvaa
lentohenkilökuntaa.
Liekö tuo omalla äidinkielellä palveleminen vai mikä herkistänyt japanilaiset antamaan
noinkin hyvää palautetta Finskin palveluista.
http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=1172749620.html

Ja saksastakin pisteitä
http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=1169121288.html

Vähän off-topic, mutta maailman ehkä tunnetuin lentoyhtiöiden rankkaaja Skytrax pistää asteikolla 1...5 tähteä Finskin 3 tähden kerhoon, kuten myös esim. SAS, KLM ja Blue1.
Tälläkin foorumilla ankarasti parjattu BA on 4 tähden kerhossa, kuten myös Thai ja Qantas, ja yksikään eurooppalainen lentoyhtiö ei ole BA'ta korkeammassa kategoriassa.
Toisaalta 5 tähden kerhossa on (vain kotimaanlentoja tekevä?) Kingfisher, vaikka sitä ei ole kaikilta osin syynätty lainkaan, joten ehkä en kuitenkaan ota tätä rankkaajaa kauhean vakavasti 8)
http://www.airlinequality.com/index.htm

Vaan eiköhän tämä aihe ole ruodittu jo perinpohjin. Lentoreitit Helsingistä Hong kong'in kautta erinäisiin Australian kohteisiin on reitteinä hyviksi havaittu :peukkuy, mutta Finskin matkustamohenkilökunnan palvelualttius ei saa läheskään kaikilta reittiä käyttäneiltä kiitosta ???

jounij

Hyvä yhteenveto, Haagalainen! En silti malta olla täydentämättä omalta osaltani, että tuo Kingfisher oli todellakin kokeilemisen arvoinen lentoyhtiö. Lensin sillä Intiassa jonkun pätkän - olisiko ollut Goalta Bangaloreen. Alun turvaohjevideoiden yhteydessä yhtiön omistaja "Intian Richard Branson" Vijay Mallya lähetti myös oman "tervehdyksensä" matkustajille. Tässä puheessa hän sanoi mm. antaneensa henkilökunnalle ohjeeksi kohdella jokaista matkustajaa samoin kuin he kohtelisivat häntä itseään (vai olikohan se "kuin hänen omassa kodissaan olevia vieraita"?). Henkilökunta oli ilmeisesti ottanut ohjeen omakseen. Lisäksi matkustaminen niissä miellyttävimmissä talousluokan istuimissa, joissa olen koskaan istunut, oli melkeinpä kotinojatuolissa istumiseen rinnastettava kokemus.


Kehuu
Jouni
Canberra

Ella

Mä olen nyt menossa HKI-HKG-SYD Finnairilla ja Cathaylla myös tolla 1,5h vaihdolla, tuli vaa mieleen että meneekö ne kamat suoraan Helsingistä Sydneyhin, että niitä ei tarvii enää rueta siellä Hong Kongissa raahaamaan uudelleen sinne nauhalle? Oon ihan newbie tälläsis pitkän matkustuksen jutuissa, forgive me  :D

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: Ella - elokuu 06, 2008, 05:19
Mä olen nyt menossa HKI-HKG-SYD Finnairilla ja Cathaylla myös tolla 1,5h vaihdolla, tuli vaa mieleen että meneekö ne kamat suoraan Helsingistä Sydneyhin

Meneehän ne 8)

Zara

Helou,
Lensin itse HKI-HKG-MEL reitin viimeksi 5 paivaa sitten, joten tuoretta kokemusta on.
Finnairin lento Hesasta HongKongiin lahti noin tunnin myohassa joten vaihtoaikaa HKG:ssa
jai noin 50min. Kuten muutama onkin jo kertonut, kenttahenkilokunta oli vastassa ja ohjasi
oikealle portille. Eli ehdittiin hyvin seka me etta meidan tavarat (jotka siis menivat suoraan
tsekattuna Tampereelta Melbourneen).

On hyva huomioida, etta kasimatkatavaroiden lapivalaisun ohella Hong Kongista Australiaan
(ja Amerikkaan) matkustavilla on viela edessaan uusi turvatarkastus. Eli kaikkien kasimatkatavarat
tsekataan manuaalisesti juuri ennen lentokoneeseen nousemista (eli senkin jalkeen, kun on
antanut jo portilla boarding passin henkilokunnan skannattavaksi). Tama hidasti ainakin meilla
hieman koneen lahtoa HKG:sta.

Itse kauhulla odottelin, miten huonot Finnairin lennot ovat, mutta itseasiassa paljon huonommat
olivat Cathayn lennot. Finnairilla oli uusi (kesakuussa kayttoon otettu) Airbus A340-300E, jossa mm.
jalkatilat, entertainment unit, screenit jne. paremmat kuin Cathaylla. Finnairilla oli myos hyva palvelu
ja hyva ruoka. Eli tasta lahtien, jos vaan voin, aion kylla lentaa Finnairilla, kun tata ennen olen sita
pyrkinyt varta vasten valttamaan. Parasta kuitenkin oli se etta tama reitti lyhensi matkustusaikaamme
(ovelta ovelle) noin 10tuntia!!!


Ella

Kiitos Haagalainen!

Toinen asia joka mulle tuli mieleen kun luin tuota "Tuliaisia suomesta" topiccia, jos ostan siis Helsinki-Vantaan taxfreestä suklaata tai muuta karkkia/kamaa, mahtaako sen kanssa tulla jotain ongelmaa Hong Kongin turvatarkastuksessa? :-X

jounij

Karkeista ei tule ongelmaa Hong Kongissa. Nestemäisistä tuliaisista kylläkin, ellei niitä ole pakattu ruumaan menevään pakaasiin.


Viime kuussa saman reitin lentänyt
Jouni
Canberra

pinkus

Meille kylla sanottiin vuoden alussa etta Helsingin tax freesta ostetut nesteet saa Hong Kongin kautta tuoda, kunhan ei ole vaihtoa Australiassa. Tarkistimme taman tuolloin kahdesta tax free myymalasta ja hyvin tulivat nesteet sinetoityyn pussiin pakattuna lapi. Sydneyssa kun oli valilasku niin eivat olisi paastaneet enaa lapi Helsingista tai Hong Kongista tuotuja nesteita Melbourneen. Nama tiedot loytynevat googlaamallakin jonkun viranomaisen sivulta ja joku korjannee jos olen vaarassa :)

Laittoivat muuten myos vodkasuklaat varmuuden vuoksi muoviin, en olisi itse niita alynnyt edes nesteiksi laskea!

usia

Bankokista Sydneyhin lennolle (heinakuu) ei saanut tuoda mitaan nesteita (siis yli 100ml) - ei lentokentan tax-free myymaloiden sinetoidyissa pusseissakaan. Sinne jai ihmisilta mm hinnakkaitakin viskipulloja seka kosmetiikkaa/hajuvesia  :confuse

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: usia - elokuu 07, 2008, 20:48
Bankokista Sydneyhin lennolle (heinakuu) ei saanut tuoda mitaan nesteita (siis yli 100ml) - ei lentokentan tax-free myymaloiden sinetoidyissa pusseissakaan. Sinne jai ihmisilta mm hinnakkaitakin viskipulloja seka kosmetiikkaa/hajuvesia  :confuse

"Some airlines travelling out of Thailand and South Africa have imposed a complete ban on duty free liquids, aerosols and gels for flights to Australia. It is advised that you contact your airline to see if this will apply to you."

http://www.infrastructure.gov.au/transport/security/aviation/LAG/duty.aspx


Renee86

Oon nyt tosi kiinnostunut tästä reitistä ja kovasti kiinnostais myös, onko kukaan jäänyt Hong Kongiin tutustumaan pariksi yöksi lentojen välillä? Eikös se ole mahdollista? Mua kiinnostaisi muutama yö viettää tutustuen Hong Kongiin, vois sitten sanoa, että on sielläkin käyny :)

nim.merk. Muutama Wong Kar-Wain leffa töllätty :)

Merja

Mina olin lasten kanssa siella 2 yota juuri pari kk sitten ja se on ehdottomasti tutustumisen arvoinen :peukkuy

Hotellit ovat kohtuuhintaisia (YMCA ihan keskustassa ja hyvatasoinen), hintataso on halpa ja siella riittaa nahtavaa vaikka kuinka. The Peak, Ladies Market, puistot, "Symphony of Lights", Harbour ja veneilykierros, iso Buddha Lantaulla ymym. Tassa yksi hyva sivu ja googlettamalla loytyy vaikka mita
http://www.discoverhongkong.com/eng/index.jsp

Siella kaikki ymmartavat englantia ja useimmat puhuvatkin, joten se on turistille helppo paikka. Kannattaa asua Kowloonissa harbourin vieressa, siita paasee joka paikkaan metrolla.

jounij

Samoin minä olin siellä heinäkuussa kolme päivää ja kaksi yötä. Kannattaa tosiaan hankkia hotelli, joka on lähellä juna/metro-asemaa (= MTR) tai ainakin sellaisesta paikasta, josta menee jatkuva sukkulabussi MTR-assalle. Lentokentältä sitten kannattaa - jos maassa on 3 päivää - ostaa ainoastaan turisteille myytävä MTR-passi, joka sisältää sekä meno-paluun Airport Express -junaa käyttäen kaupunkiin ja lisäksi rajattoman käyttöoikeuden muihin metroihin kolmen päivän aikana. Tällainen lippu maksoi nyt HK$300, ja siitä sai vieläpä HK$50 takaisin palauttaessaan lippuna toimivan RFID-kortin takaisin ostopaikkaan pois lähtiessään.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että lentokentällä tuli hemmo tarjoamaan minulle taksikyyditystä hotelliini ja aloitti hintakeskustelun HK$300:sta pudottaen sen heti HK$250:een, kun en ollut kiinnostunut. Otin siis junan hotellia lähimmälle asemalle ja asemalta taksin hotelliini, josta maksoin muistaakseni HK$25 (ehkä noin 3 kilometrin matka). Hotellin ja lähimmän MTR-aseman välisestä sukkulabussista maksoin HK$3.80 / sivu. Eli edullista oli.

Nähtävyyksistä:

HK:n Disneyland on melko pieni verrattuna floridalaiseen serkkuunsa, mutta hyvin siellä sai kuusi tuntia kulumaan.

Itse kaupungissa pakollisia nähtävyyksiä ovat ainakin Hong Kong Park ja Victoria Peak, jonne vuoren rinnettä jyrkästi kiipeävä raiutiovaunu lähtee aivan tuon Hong Kong Parkin -vierestä. Ostospaikkana minulle suositeltiin Stanley Marketsia, mutta en tullut siellä kuitenkaan käyneeksi, koska matkalaukkuihini ei olisi enää mahtunut mitään Suomen tuliaisten lisäksi.


Suosittelee
Jouni
Canberra

sanni

Lainaus käyttäjältä: Zara - elokuu 06, 2008, 13:43

Itse kauhulla odottelin, miten huonot Finnairin lennot ovat, mutta itseasiassa paljon huonommat
olivat Cathayn lennot. Finnairilla oli uusi (kesakuussa kayttoon otettu) Airbus A340-300E, jossa mm.
jalkatilat, entertainment unit, screenit jne. paremmat kuin Cathaylla. Finnairilla oli myos hyva palvelu
ja hyva ruoka. Eli tasta lahtien, jos vaan voin, aion kylla lentaa Finnairilla, kun tata ennen olen sita
pyrkinyt varta vasten valttamaan. Parasta kuitenkin oli se etta tama reitti lyhensi matkustusaikaamme
(ovelta ovelle) noin 10tuntia!!!



Hurraa! Meidan lennolla toukokuun lopussa puolet koneen screeneista ei edes toiminut! Onneksi olin niiden onnekkaiden joukossa, jotka pystyivat jotain leffoja tihrustamaan sen kymmenen tunnin lennon aikana, muuten ei olis ollut kivaa :(

Ja ihana kuulla, etta palvelukin oli nyt sitten hyvaa. Toivottavasti sama jatkuu ja kaikilla lennoilla. Mina ainakin valitin virallisesti noista huonoista kokemuksista ja varmasti niita valituksia on tullut muiltakin huonoa palvelua saaneilta, oli se sen verran raikeata ja kuulin muidenkin siita puhuvan lennon aikana. Olisi mukava uskoa, etta niihin reagoidaan. Go Finnair!

Heidi

Mina yritin paasta Hong Kongin kautta Suomeen viime vuoden toukokuussa, vaan en saanut enaa lippuja haluamalleni ajankohdalle, vaikka olinkin mielestani aika hyvissa ajoin liikkeella. Muistaakseni Finnairilla oli silloin joku tarjouskampanja menossa ja vaikka olin paivamaarienkin suhteen hyvin joustava en vain saanut paikkoja. Mina ja lapset, jotka olivat silloin 3v. ja 1,5 v., lensimme Singaporen ja Amsterdamin kautta. Lentoyhtioina muistaakseni Qantas, Singapore Airlines ja Finnair. Taytyy sanoa, etten ehka enaa ryhtyisi moiseen puuhaan, kaksi koneenvaihtoa odotteluineen yksin kahden vilkkaan lapsen kanssa, huh huh. Ei kaynyt edes mielessakaan viettaa yota missaan valilla, se vasta olisikin ollut hankalaa, mutta ehdottomasti kannattaa, jos matkassa on kaksi aikuista. Ehkapa mekin sitten ensi kerralla lahdemme koko perhe yhdessa ja vietamme sitten muutaman paivan Hong Kongissa, joka kuulostaa ihan tutustumisen arvoiselta paikalta!  :)

chilifinn

Tässä tuoreeltaan Helsingistä Ausseihin lentäneenä sanoisin että minusta sekä Finnair että Cathay olivat hyviä yhtiöitä. Meille sattui upouusi hieno Finskin airbus kone ja vanhemmannmallinen Cathayn kone, jossa monitoritkaan eivtä näyttäneet karttaa. Onneksi leffat näkyivät. Henkilökunta oli ystävällistä molemmissa koneissa. Käsinojista olen samaa mieltä kuin Leokatti. otti päähän kun ei käsinojaa (kummassakaan) koneessa saanut ylös asti. Hong Kongin kenttää kehuisin kovasti. Se on valtavan iso, mutta toimiva ja selkeä. Siellä on paljon kenttähenkilökuntaa ja lisäksi isoja opastekylttejä.

Itse olen lentänyt väliä yhden rauhallisen lapsen kanssa. Aiemmat reissut kun lapsi oli alle 1 v ja molemmat vanhemmat olivat mukana ja nyt viimeisin tuli lennettyä yksin leikki-ikäisen kanssa. Koskaan ei ole ollut pysähdystä vaan ollaan menty tauoitta perille. Meille se on sopinut hyvin. Ollaan aina juteltu että mihin ollaan menossa ja lapsi on jaksanut olla uskomattoman reipas. Voi olla että vilkkaan/vilkkaiden lasten kanssa pysähdys on hyväksi. Siihen vain sitten kuluu jonkin verran matkapäiviä ja on oma rasituksensa raijata tavaroita ja asettua hotelliin. Oma lapseni reagoi jonkin verran kaikkiin paikanvaihdoksiin joten on ollut kiva mennä aina kerralla perille sinne mihin on menossa. Aion kyllä vielä joskus pysähtyä Hong Kongissa. Se vaikuttaa mielenkiintoiselta kaupungilta.

sanni

Vinkki: Travelling with Kids'n seuraavassa numerossa on Hong Kong guide. Meilla oli viime vuoden versio mukana reisulla touko-kesakuussa ja suosittelen lampimasti. Hyvia vinkkeja lapsiperheille ja karttoja ja kattaa kaikki saaret. Me oltiin menomatkalla ihan donw townissa ja sitten paluumatkalla Lantau-saarella. Molemmat kokemukset loistavia ja hyvin erilaisia. Hong Kongissa riittaa nahtavaa ja tekemista tykkasi sitten modernista hi-tech kaupunkielosta tai sitten rentouttavasta kylameiningista. Ja Macaullekin paasee helposti day tripille, jos tekee mieli kasinoihin!

Kaitlin

Juuri eilen saavuimme HKI-Heathrow-HongKong-Brisbane reittiä tänne toiselle puolelle palloa ja vaihdot oli noin Lontoo 6h ja HongKong noin 4,5h. Meille se sopi hyvin sillä saimme jaloitella (sekä mies että minä olemme pitkiä joten mihinkään koneista ei mahtunut kunnolla istumaan :() ja lapset saivat rauhassa levittää lelunsa ja leikkiä lattialla lentokentällä. Lennot meni lähinnä sitten syödessä ja sen jälkeen olikin aina "yö" ja nukkumaanmeno aika. Hyvin nukkuivat kaikki muut paitsi aikuiset :/

Kummassakin oli minusta huonosti tilaa ja jotain leikkijuttuja toivat lapsille, mutta se ei varsinkaan Cathay:n kohdalla paljon hyvitä sitä että meillä ei ollut sellaista paikkaa jossa olisi saanut vauvalle kopan :( joten sylissä jouduttiin vuorotellen pitämään pienintä. Jälkimmäisellä lennolla oli vieressä pariskunta yhden lapsen kanssa neljän penkin rivissä ja "koppapaikalla" joku nuori kundi joka sai varmasti loistavasti nukuttua koko reitin toisin kuin minä joka kokonaisuudessani ehkä sen 3-4h sain yhteensä nukuttua jos sitäkään :( No tuollehan sinäänsä ei voi mitään, mutta olisihan nuo paikat voinut vähän paremmin valkata heidän järjestelmänsä (oma vika ehkä kun teimme online check-inin kuvitellen että se nopeuttaisi jotain vaikka todellisuudessa se vain otti summan mutikassa jotkut paikat emmekä olleet edes vierekkäin siis)

Palvelu oli ainakin Cathaylla hyvää ja ystävällistä. Finnairista en muista oli niin lyhyt loppujen lopuksi se pätkä. Lontoon turvatarkastus oli suorastaan naurettava. Varautukaa ottamaan kenkiä myöten suunnilleen kaikki pois. Myös lastenruoat tuntui olevan ongelma. Varautukaa avaamaan purkit ja maistamaan niitä. Sit vaan äkkiä syöttämään jottei kerkee mennä pilalle :(( HongKongin kenttä oli pienempi. Lyhyellä vaihdollakin olis kerennyt, mutta Lontoossa vähintään kolme tuntia mielummin neljä olisi ollut sopiva. 6h vaihtokin meni tosi nopeesti loppujen lopuksi. HongKongin vaihdossa ei ollut ihmeitä. Aika suurpiirteisiä olivat turvatarkastuksessa verrattuna Lontooseen. Brissyssä taas kaikki meni oikein hienosti ja jonot oli suht lyhyet ja tarkastukset tehtiin nopeasti. Pistimme declare listaan kaikki mitä arvelimme että voisi olla ongelma ja nopeasti vilkaisivat että jahas salmiakkia jne eikä ne olleet mitenkään ongelma. Ei myöskään mun Aarikat (puuta) :D

No joo viestistä tuli mitä tuli ja on varmaan kirjoitusvirheitäkin :) vieläkin kun väsyttää kovasti joten täytyy lähteä nukkumaan. Meidän lapset oli 7kk, 3v ja 5v. Kyllä se matka raskas on ei siitä mihinkään pääse, mutta kun varaa lapsille jotain mieluisaa tekemistä (me ostettiin lahjat jotka sai vasta koneessa) niin hyvin se aika menee. Aikaero oli kyllä raastavan tuntuinen eilen. Tänään jo hiukan parempi ainakin aikuisilla. Lapsilla tuntuu enemmän vaikuttavan.

Kati ja koko klaani Brisbanesta nykyään :)

Renee86

Soitin Kilroylle ja saisin nyt lennot 1560€ ja sit siihen se peruutusturva ni se olis n.1650€... pysähtyisin Hong Kongissa 4 yöksi... tuskinpa mistään halvemmalla lähtee?  ???

nii siis lennän Brisbaneen, enkä Sydneyyn :)