Hait

Aloittaja Elaine, huhtikuu 13, 2005, 23:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sara&Pete

Mielenkiinnolla lukenut näitä "haitarinoita" ...itellä ei kyllä kammoa ole..ainakaan vielä. :eye:
Hämähäkit ovatkin sitten kohdallani eri asia. Tuli vaan mieleen että tuossa männä viikolla katsoin itse juuri tuon Open Water:n ja oli joo aika ahdistava.. hitsi, nuo extrat jäi kattomatta. Pitänee hakea leffa kirjastosta uudestaan ja tsekata ne.

Vinkiksi muuten että Open Water 2:n ilmestyy ainakin Suomessa videovuokraamoihin viikolla 4 nimellä Deadly Sea (Open Water 2: Adrift)... jos josku halunee katsoa.

R?yh?

Kiitos vinkistä Sara, välttelen siis molempia kyseisiä leffoja... :o Olen yrittänyt pitää oman hai/käärme/ötökkäkammon kurissa välttelemällä kaikkia näitä aiheita. Vaikka psykologit ehkä sanookin, että pelkonsa pitää kohdata, olen ajatellut pitää näihin kaikkiin välimatkaa niin kauan kuin se on vielä mahdollista. :D

Lapset tietty kyselee näistä ja yritän vastata pokkana, että kyllä siellä voi ihan rauhassa uida. Jätän vielä kertomatta tässä vaiheessa, että äiti sitten vilkuilee rannalta käsin, että näkyykö hain eviä. Tosi urheeta...lapset vaan hain syötiksi! :hahhaa

Merja

Vaaralliset hait on vahan niinkuin karhut Suomessa. Kun menet metsaan tietyilla alueilla, on vaara tormata luonnon villielaimiin. Harva on kuitenkaan ikina nahnyt niita oikeesti.

Pitaa vaan uida kirkkaissa vesissa, paivasaikaan, ilman avohaavoja jne niin on kylla aikamoisen turvassa. Me valtellaan paikkoja, joissa on sanottu olevan paljon aggressiivisia lajeja kuten bullsharkeja, mutta muuten uidaan siella missa muutkin. Ribsit ja muut huonot olosuhteet ovat paljon vaarallisempia, juuri viime viikolla hukkui Gold Coastilla 2 uimaria.

Ja kannattaa muistaa etta kun tanne tulee, liikenne on oikeasti kaikkein vaarallisin asia taalla - ainakin aluksi...

Merja

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja Merja aggressiivisia lajeja kuten bullsharkeja

Se on suomeksi härkähai

LainaaRibsit ja muut huonot olosuhteet ovat paljon vaarallisempia

Juu, kyljysten ja muiden lihojen grillaaminen rannoilla varmasti houkuttelee haitakin paikalle. Pitäisi kieltää moinen puuha kokonaan :D


LainaaJa kannattaa muistaa etta kun tanne tulee, liikenne on oikeasti kaikkein vaarallisin asia taalla - ainakin aluksi...

Tuoreempiakin tilastoja varmaan löytyy, mutta tämän artikkelin mukaan 1980-luvulla Australiassa haiden uhrina kuoli keskimäärin yksi ihminen vuodessa kun taas liikenteessä kuoli vajaat 3000 ihmistä.  

Samasta lähteestä löytyy tieto, että jokaista haiden tappamaa ihmistä kohden ihminen on tappanut haita 23 miljoonan kilon edestä kaupallisella hainpyynnillä ja suojaverkkoja laittamalla tai jopa huvikalastuksella. Varsin epäreiluja lukuja haiden kannalta.

RUU

LainaaAlkuperäinen postittaja Räyhä
Lapset tietty kyselee näistä ja yritän vastata pokkana, että kyllä siellä voi ihan rauhassa uida.

Eihan siella meressa kukaan ui, vaan siella pulikoidaan, pompitaan, surf/body/skim lautaillaan, jne. Viela on nakematta se, joka vetaa siella 500 m kroolauslenkkia ulos merelle & takaisin tai edes rannan suuntaisesti. Uiminen onnistuu paremmin vahan rauhallisemmissa olosuhteissa ja pienemmassa aallokossa.
Ihmiset ovat kapealla, valvotulla uima-alueella ehka 50 m sateella rannasta ja kun vakea on kymmenia tai enemmankin, ei siina mitaan suuria kisatreeneja vedeta...

Ja sita vartenhan rantavahdit ovat, etta vaijyvat meidan maakrapujen puolesta merenelavia. On niita rantoja suljettukin haiden vuoksi, joten jos ranta on auki niin veteen vaan.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Aikis

Jos on kuntouinti vielä näkemättä niin sitten kannattaa reissata alas vaikkapa Cronullaan, jossa veteraanit vetelivät aika syvällä rannan suuntaisesi ainakin tuon 500m...Kyllä siinä riitti suomineidolla hämmästelemistä ja kauhistelemista...

sanna77

Hei, on täällä Melbournessakin haita:

"Swimmers were evacuated from Phillip Island's northern beaches, south-east of Melbourne, after a six metre shark was spotted from a boat ramp.

A Victoria Police spokeswoman said beach-goers were told to leave the sea at Cowes and neighbouring beaches along the island's north coast late this afternoon.

Water police were patrolling coastal waters, urging tourists to leave the beaches.

The shark sighting was confirmed near the Anderson Street boat ramp and kiosk at Cowes."

Sulhasen veljeä oli rannikkopoliisi varoitellut tossa toissa viikolla että ovat nähneet isompia haita seudulla että kannattaa olla varovainen kun lähtee sukeltemaan...:o

Reijo

LainaaAlkuperäinen postittaja sanna77
"Swimmers were evacuated from Phillip Island's northern beaches, south-east of Melbourne, after a six metre shark was spotted from a boat ramp.

Ei haitannut meikäläistä ollenkaan, tuli mentyä uimaan perjantai yönä ja launtai päivänä...eikä ollut havaintoakaan siitä haista, jos nyt ei pientä näykkäystä varpaista oteta lukuun.

:roue
Reijo

Jaaks

LainaaAn abalone diver has survived having his head bitten by a white pointer shark that attacked him off the New South Wales coast today by poking it in the eyes.

Man escapes from shark's throat

eevis

Dees - We will bloody bounce back!!!


Timo

Aiheeseen liittyvä kuullunymmärtämistehtävä, joka voisi olla vaikka osana kansalaisuustestiä.

Tässä juttu mp3-tiedostona

Ja meille, jotka emme ymmärtäneet ainakaan kaikkea,  tekstinä.

Tarinan opetus?   Ota tarpeeksi vodkaa niin ei haitkaan pelota... eikun siis: älä ole idiotti!



eevis

Heh, hyvä tarina. Eli siis jos hait pelottaa, ota viinaa. Okei. Mutta mikäs sen herrasmiehen aksentissa, selkeästihän tuo oli artikuloitu. SA:laiseksi siis. Ainakin victorialaisesta. ::) :D

Pakko nyppiä rupea, tilastoja Australian haihyökkäyksistä... hmm koskahan nuo "rauhoittelevat tilastot" (i.e. hyökkäyksen riski on pieni) alkaa rauhoittamaan?  ::)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Timo

Jaa, vai helppoa Eevis. No, tässä sitten sulle lisätehtävä. Käännä seuraava runo austlaariaksi.

Lainaa
Tekstinäyte:

HAI

Laiturilla illalla haitari soi.
Haita se harmitti. Haita risoi.

Myrkkyä on hain haimassa annos.
Säilykepurkissa haimassa-annos...

Väärään paikkaanko eilen hairahti
riutalta lähetetty, vakuutettu hairahti?

Olisiko suuremmin haitaksi
jos tilattaisiin haitaksi?

Miksi siis karille hai karautti?
Kirjoita!
Osoite: Haikara, (45410) UTTI

----
Juice Leskinen - Räkä ja Roiskis  Kirjayhtymä 1992 - ISBN 951-26-3737-X


arixmel

kylla jotkut osaa sanansailaa heiluttaa, ::) ::),mutta mutta,,asiaan itselle tuli ihan yllatyksena (ei kaytannon vaan tv:n kautta :)) Brisbane riverissa olevat Hait, tiesin kylla Gold Coastin kanaaleissa olevista, mutta etta tuossa niin ruskean nakoisessa joessammekin olisi elamaa? toissapaivanako se oli kun 9 kanavan extrassa oli juttua joen puhdistumisesta ja enemman ja enemman kalojen paluusta siihen,,ja samalla kuinka usein siita pyydystetaan Hai kaloja

http://www.abc.net.au/catalyst/stories/s903678.htm

ja on ne jotakin paassyt puraisemaankin (sormeen???),,puolen metrin Murray yabbiet tekee tommoista jalkea)
http://www.qt.com.au/localnews/storydisplay.cfm?thesection=localnews&storyid=3626342


ja tassa tarina kuinka ne hait kay joen laheisella laukka radalla syomassa hevosia

http://www.qt.com.au/localnews/storydisplay.cfm?thesection=localnews&storyid=3628807


yllattavaa myoskin on havaita kuinka pitkalle ylavirtaan ne uivat (60 km?)

onkohan kukaan koskaan nahnyt Yarrassa haita?
brb
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

eevis

Timo  :D

En kyllä osaa enkä uskalla mestarin tuotantoa alkaa sörkkiä, loistava runo, kiitos!  :D :D

arixmel  :D

Ei, kukaan EI ole nähnyt niitä Yarrassa eikä näe. Piste.

Mutta kyllä on cool jamppa tuo Craig Franklin, eihän sitä yllätä mikään:

sormitapaus: "University of Queensland professor Craig Franklin, who had studied Brisbane River bull sharks for the past four years, said he was not surprised to hear of a man being attacked."

hevostapaus: "University of Queensland professor Craig Franklin, who has studied Brisbane River bull sharks for four years, said he was not surprised by the attack."

Joo... mutta auttaiskohan mun pelkoja osallistua noihin UQ:n uhrimenoihin, kuulostaa kivalta: "...But after being kept alive for ten days [the bull sharks are] sacrificed, in order to compare ..."  ::)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Lomalainen

S33.47.16.82 ja E151.17.22.51


Google Earthissa näkyy hai aivan Sydneyn rannassa (North Steyne) surffaajien keskellä. Siinä kohdassa jossa on eniten aaltoja. Yksi surffaaja parikymmentä metriä yläpuolella ja kaksi surffaajaa saman verran alemmas ja rantaan päin.

jounij

Niinpä näytti olevan. Minun Google Earthini ei tosin ymmärtänyt noita ylläolevia koordinaatteja sellaisenaan. Olen asettanut Google Earthini näyttämään koordinaatit desimaaleina. Hai löytyy syöttämällä samalla tavalla säädetyn Google Earthin hakukenttään nämä koordinaatit:
-33.788014 151.289588


Auttaa
Jouni
Canberra

Lomalainen

Kiitti Jouni. Tässä saattaisi näkyä keihäsrausku, myöskin aivan rannassa, Bondi Beach:  lat=-33.8935574776, lon=151.275305935

Silppu

http://www.abc.net.au/news/stories/2008/04/08/2210548.htm

Ikävä juttu. Mutta onneksi kovin harvinaista. Yhden hainpoikasen olen nähnyt kuolleena ja rantautuneena uimarannalle Caloundrassa ja kerran olen kuullut haihälytyksen äänen. Se on sellainen korkea tasainen ääni, ja silloin kannattaa poistua vedestä pikimmiten.

jossuv

-Jossu

lissu

Hai puri teinin kuoliaaksi Australiassa

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200804087490184_ul.shtml

valokuva liitteessä on vielä kuin suoraan tappajahai elokuvasta :( surullista

Minä olen kanssa miettinyt tuota haifobiaa...kyllähän ne kylmäväreitä saa aikaan pelkästään jo ajatuksen tasolla. Muinoin olin Irlannin eteläkärjessä sukellusreissulla ja firma, josta laitteet vuokrasimme, oli vastaavanlaisia valokuvia valkohaista...upeita kuvia, mutta piti oikein sukellusoppaalta kysyä että olenko minä menossa samaan veteen missä tämä kaverikin (osoittaen upeasti hyppäävää valtavaa haita). Kyllä kyllä hymyili opas ja sinne veteen sitten vaan mentiin. Totesin vaan että minkäs sille sitten voi jos se hai tulee ja puree, huono tuuri siinä sitten käy. Onneksi meitä oli useampikin sukeltaja ja asiantunteva opas mukana, joka neuvoi parhaansa mukaan panikoivia haikammoisia.

Mutta toisaalta, Australiassa niitä taitaa olla hieman enemmän kuin Irlannin vesissä ;) joten kuten joku jo totesikin, minä en häiritse heitä, niin he eivät häiritse minua...

jounij

Juuri kuulemieni tv-uutisten mukaan tämänpäiväistä turmaa edellinen kuolemaan johtanut haihyökkäys New South Walesissa tapahtui vuonna 1994 - eli noin 14 vuotta sitten. Muissa osavaltioissa vastaavia onnettomuuksia on sattunut tälläkin välin - mututuntumalla arvioiden koko Australiassa kuolee keskimäärin yksi henkilö vuodessa haihyökkäykseen. Ei siis kuitenkaan ole valtavasta riskistä kysymys, vaikkei se näitä uhreiksi joutuneita saatika heidän omaisiaan lohduta yhtään.


Tilastoi
Jouni
Canberra

Haagalainen


Renee86


Mä yhdyn kyl seuraavaan herraan, mitä haihin tulee  :pepsodent http://www.youtube.com/watch?v=jzt4ycP6iMw

jounij

Lainaus käyttäjältä: The Australian (ylläolevasta linkistä)
"If you take the average fatalities over the last 10, 20, 50 and 100 years, the average is 1.2 deaths per year," Mr West said.

Olipa lähellä totuutta tuo minun 17 vuoden ajalta mututuntumalla laatimani tilasto!


Itseään kehaisee
Jouni
Canberra

Leokatti

Harvinaistahan se on, mutta ei sen arvonnan voitto paljon ilahduta siinä vaiheessa, kun pääsee tilastoihin numerona mukaan... :confuse
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jossuv

Hei onko teillä viisaammilla tietoa siitä että miten lähelle rantaa hait sitten tulevat?

Eli jos en ui rannasta 50m kauemmas merelle päin niin olenko ainakin melkeen turvassa?

Jossakin leffoissa nähnyt että hai nappaa lapsen ihan rannasta ihmisten keskeltä, tapahtuuko näin siis oikeassakin elämässä?  8)

Mä en lähe kovin kauas rannasta jo niitten merivirtausten takia... miten muuten lähellä rantaa niitä menee? No varmaan riippuu ihan paikasta mutta yleisesti?


Hai-pelkääjä
-Jossu

Leokatti

Yksi tilastoihin päässyt tapaus sattui 30 cm:n syvyisessä rantavedessä... Ei siis kuolemaanjohtanut tapaus, mutta meniköhän siinä jalka??

Ja jos RIP on merivirtaus, niin se ei kulje rannansuuntaisesti vaan rannasta merelle päin.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

MH

Tänään sattui Coolangattassa greenmount beachilla tapaus jossa nuorimies seisoi vyötärön syvyisessä vedessä. Selvisi pienillä vahingoilla.

Jukka

Kun aikoinani olin Frazer Island niin aamulla intiaani kukkulalle kiivettyäni näin kun yks hai ui rannan suuntaisesti n.20 m rannasta. Se errottui hyvin ja oli sen verran suuri että todennäkoisesti oli tiikerihai.

Sukeltaessa olen nähnyt paljon haita mutten onneks koskaan tiikerihaita.

Jukka

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: MHTänään sattui Coolangattassa greenmount beachilla tapaus...

Teen attacked by barracuda on Gold Coast  todennäköisimmin ei siis hai.

jossuv

Eli hait tulevat lähelle rantaa  :(

En ole turvassa vedessä vaikka olisin rannassa  :o

Ja merivirtauksiakin pitää varoa.   :-X

Eli siis rohkeutta vaan peliin ja peloille kyytiä koska mereen on pakko päästä  8)

-Jossu

Silppu

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - huhtikuu 17, 2008, 21:07
Yksi tilastoihin päässyt tapaus sattui 30 cm:n syvyisessä rantavedessä... Ei siis kuolemaanjohtanut tapaus, mutta meniköhän siinä jalka??

Muistan ainakin samanlaisen tapahtuman, ellei juuri tästä tilastosta ole kyse. Olin tapahtuman aikaan vedessä n. kilometrin päässä toisella rannalla. Tapahtui Caloundrassa Golden Beach:illä pari vuotta sitten, sillä seurauksella että kaikki biitsit suljettiin lähistöllä. Ei mennyt jalka tältä henkilöltä, mutta taisi pari tikkiä tulla.

Vaikka näitä tapauksia onkin olemassa, niin todennäköisyys tulla hain syömäksi on kyllä silti todella pieni. Vielä kun ui vain valvotuilla rannoilla silloin kun on paljon muitakin uimassa. On kovin epätodennäköistä että hai tulisi haiverkoista ja muista varoitusmekanismeista huolimatta juuri kyseiselle rannalle, ja vieläpä sattuisi puraisemaan juuri sinua kymmenien muiden uimareiden joukosta.

jossuv

Ne haiverkot kuulostaa hyvälle. Pysyn siis rannoilla missä on muutakin porukkaa.

Olin mielessäni haaveillut aamu-uinnista meressä, mutta taitaa jäädä haaveiluks ku suomenki järvissä joskus pelottaa uiskennella yksin aamuisin.  :)
-Jossu

hardflip

Lainaus käyttäjältä: jossuv - huhtikuu 17, 2008, 22:10
Ne haiverkot kuulostaa hyvälle. Pysyn siis rannoilla missä on muutakin porukkaa.

Olin mielessäni haaveillut aamu-uinnista meressä, mutta taitaa jäädä haaveiluks ku suomenki järvissä joskus pelottaa uiskennella yksin aamuisin.  :)

Hauen syomaksi tuleminen on kuitenkin pieni paha siihen nahden mita hai saa aikaan.

Aamu-uinnit on kylla vaivattomin suorittaa altaassa jos sellainen talossa on. Itse olen harkinnut uimahyppaamista 9. kerroksesta kun allas on suht suoraan parvekkeen alla. Tuntuu kuitenkin silta, etta minulta puuttuu pelkokerroin kromosomi joten menen hissilla.

Ainakin paikallisten mukaan noilla yleisilla rannoilla kylla uskaltaa uida ihan rauhassa.
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

RUU

Lainaus käyttäjältä: jossuv - huhtikuu 17, 2008, 22:10
Ne haiverkot kuulostaa hyvälle. Pysyn siis rannoilla missä on muutakin porukkaa.
Olin mielessäni haaveillut aamu-uinnista meressä, mutta taitaa jäädä haaveiluks ku suomenki järvissä joskus pelottaa uiskennella yksin aamuisin.  :)
Yleisesti ottaen riski on suurempi silloin kun on a) hämärää koska se on haiden ruoka-aikaa, ja b) sameassa vedessä koska hai saattaa sekoittaa sinut normaalin ruokavalionsa kanssa. Kun olet päiväaikaan liikkeellä kirkkaassa vedessä niin selustasta on jo paljon turvattu. Kun vielä olet valvotulla rannalla ja seuraat mahdollisia rantavahtien ohjeita niin aika huoleti saat olla.

Merivirtaukset puolestaan ovat salakavala juttu. Niin kauan kun sinulla on jalat pohjassa, ne pystyy ennakoimaan sillä imu on sen verran voimakas että sen huomaa selvästi jo ennenkuin ehtii varsinaiseen virtaukseen mukaan. Sitten tietenkin, jos on uimassa, laudalla, tms. liikkeellä niin samanlainen vertailukohta puuttuu.
Tässäkin pätee taas kehoitus valvotun rannan käytöstä. Jos rannalla tiedetään olevan virtauksia, liput pystytetään niiden mukaisesti turvallisempaan paikkaan.

Minulle ainakin suurin riski ovat olleet isot aallot. Jos esim bodyboardatessa ei pääsekään vauhtiin niin aalto heittää ihan kevyesti meikäläisen pohjaan ennenkuin 'oho' kerkeän sanomaan. Jos ranta on matala, tulee pohjakosketuksia eivätkä ne ole aina ihan helliä.

RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: jossuv - huhtikuu 17, 2008, 21:53
Eli hait tulevat lähelle rantaa  :(

Hait pysyvät sentään vedessä, mutta tappajavalas hakee sapuskaa maaltakin.

http://www.abc.net.au/news/stories/2008/04/17/2219576.htm
http://fi.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=1542261

Tappajavalaita esiintyy myös Australian vesillä, mutta en ole nähnyt yhtään uutista, että ne olisi luonnossa ihmisiä hätyytelleet.

arixmel

 ihan turvallista jos ei mene taman syvemmalle :pepsodent
sorry oli ihan pakko laittaa kun tuli vastaan  >:D
[img=http://www.notsoboringlife.com/wp-content/uploads/2007/04/p010.jpg]http://pelkka kuva[/img]

jaaha osaa tuota kuvaa liittaa no tassa linkki:
http://www.notsoboringlife.com/wp-content/uploads/2007/04/p010.jpg


artikkeli miten sita voi kokeilla itse on taalla


xcv
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

MH

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - huhtikuu 17, 2008, 21:51
Lainaus käyttäjältä: MHTänään sattui Coolangattassa greenmount beachilla tapaus...

Teen attacked by barracuda on Gold Coast  todennäköisimmin ei siis hai.


Juu, näinhän se myöhemmin uutisissa tarkentui.

jossuv

Huh. Meressä taitaa olla niin paljo vaaroja ettei kaikkee pysty ees tajuamaan. Mites ne meri/vesi (mitkä lie) käärmeet? Millasia ne on ja miten ne käyttäytyy?
-Jossu