Mahdollisuutta mihinkään viisumiin?

Aloittaja Kenpachi, marraskuu 10, 2012, 08:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kenpachi

Moro, ja anteeksi uuden aiheen tunkeminen, mutta mun tilanne on sen verran erikoinen ettei valmista vastausta löydy sitten millään. Tavoitteena olisi siis muuttaa pysyvästi Australiaan mielellään jo ensi vuonna, mutta viisumiasiat pistää pään ihan pyörälle enkä tiedä onko mulla mahiksia saada yhtään mitään viisumia (turistiviisumia lukuunottamatta). Olen siis 19-vuotias suomalainen, ei mitään muuta koulutusta kuin peruskoulu + kymppiluokka ja työkokemuksena vain 9 kuukautta postiekstraajana. Rahatilanne on käytännössä surkea ja elän Kelan asumistuella. Ei ole varaa opiskella Australiassa, eli hakisin suoraan töitä. Working holiday -viisumi olisi tietääkseni mahdollinen, mutta se loppuu aikanaan ja mun tavoite olisi jäädä sinne pysyvästi ja saada kansalaisuuskin.

Mitä mahdollisuuksia mulla siis olisi, vai onko yhtään mitään? Auttaako se Working holiday jotenkin "pysyvän" viisumin saamisessa? Oisin tosi kiitollinen jos joku pystyisi vastaamaan mun kysymyksiin.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

b9leto00

Hommaat working holiday viisumin ja toivot, että heti maahan saavuttuasi löydät töitä. Australia on mahtava maa, mutta täällä on kaikki todella kallista. Syöminen on tuplasti kalliimaa kuin Suomessa. Tottakai sulla on mahdollisuus tähän viisumiin ellei sulta löydy rikosrekisteriä. Jos löytyy niin et pääse maahan kuin turistiviisumilla. Jos työskentelet vähintään 88pv farmeilla tai seuduilla, jotka oikeuttavat toiseen working holiday viisumiin niin suosittelen sitä. Näin voit olla ainakin 2 vuotta maassa. Tosin edellyttää heti töiden saamista maahan saavuttuasi.

RUU

Kuten b9leto00 totesikin, mahdollisuuksia on - teoriassa. Teknisesti tuo viisumipuoli on yleisesti ottaen mahdollinen: WH-viisumin aikana työskennelläsi sinulla on mahdollisuus vakuuttaa joku työnantaja jostain sellainesta erityistaidosta tai -piirteestä, jota työpaikalla tarvitaan pysyvästi, ja sinut kannattaa ehdottomasti pitää eli sponsoroida pidempiaikainen väliaikainen työviisumi (ns. 457-viisumi). Sen jälkeen on mahdollisuus koittaa pysyvää viisumia (permanent residency, PR) ja sitä kautta kansalaisuus.

Mutta asiassa on kaksi isoa haastetta, jotka sinun pitää selvittää jotta homma onnistuisi: koulutus ja työkokemus.
WH-viisumin kanssa on kohtalaisen helppo saada tilapäistöitä (casual), mutta jos työnantajalla on varaa valita, mieluiten tietenkin ottavat homman jo osaavan. Sinun työkokemuksesi taitaa olla aika kapealla alalla ja lyhytaikainen, joten kannattaa varautua siihen, että työtä löytyy aika valikoivasti ja sen saamiseen voi mennä aikaa.

Toinen haaste on tuo koulutus. Se tulee vastaan etenkin pidempiaikasta viisumia hakiessa, sillä työnantajan sponsoroimien viisumien edellytyksenä on mm. koulutus / työkokemus. Samoin pysyvän viisuminen saaminen edellyttää riittävää koulutusta.

Kannattaa ehkä koittaa kerätä vararahastoa sen verran että selviät täällä muutaman kuukauden ilman töitä (jos niin on käydäkseen). Tulet WH:n kanssa katsomaan, onko Australia todellakin oikea maa sinulle. Palaat sitten Suomeen hankkimaan sopivan koulutuksen, jonka jälkeen unelman toteuttaminen alkaakin olla paljon realistisempaa.

Valmista vastausta täällä tuskin on aiemmin vielä tarjottukaan, sillä se on lyhyesti sanottuna: tie pysyvään asumiseen Australiassa ilman koulutusta ja reilua työkokemusta on aika toivoton. Oikeastaan mahdoton tällä hetkellä muille kuin Afganistanin vähemmistökansoille ja Afrikan sarven sotia paenneille, t.s. humanitaarisille pakolaisille.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Hoyryjyra

spouse, aviopuolison hakuun heti kun paaset australiaan. jos kavisi flaksi viisumin kanssa myohemmin ;)

Kenpachi

Haha, naimisiinmeno kyllä helpottaisi tätä huomattavasti! :D Katotaan jos onnistaisi Working holidayn aikana.

Mutta mites, jos onnistuisin keräämään lukukausimaksurahat kasaan, pääsisinkö Australiaan opiskelemaan? Vai vaaditaanko sellaiseenkin viisumiin jotain aiempaa koulutusta tai työkokemusta? Tietenkin Suomessa pääsisin aina opiskelemaan, mutta hätähousu kun olen, niin ensisijainen toive olisi muuttaa niin nopeasti kuin on mahdollista...
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

vuokko

eipä tuo aviopuoliso auta mitään tänäpäivänä enää. vuosi haettu minulle tänne viisumia ,mies suomalainen ollu tääl 40v ja molempien kansalainen mutta viisumia ei ole alettu viel ees käsitellä(tieto 3 viikon takaa). Sanoivat kun paperit vietiin että on sama onko aviossa vai asuu vain yhdessä ,koska itämaan ihmeet on pilannu ostamalla aviopuolison itelleen nyt sitä ei uskota enää. Oleskeluluvan saanti on vielä meillä ainakin pimennossa. Mies on työssä ja ei ole rikosrekisteriä ja on viel luvannu elättää minut :D  Viisumia hakiessa oli maksettava hakemus maksu 2964 dollaria ,että nyt vaan odotellaan ,täällä ei ole mikään itsestään selvää ainakaan mun mielestä.

heltomel

Oletko valmis maksamaan opiskelusta, riippuen koulutusalasta ja opintojen tasosta, 5000 - 35000 AUD per vuosi? Tämä on siis pelkkä lukukausimaksu ja siihen sitten muut opiskelukulut ja elämisen kulut päälle.

Ota ihmeessä mielummin kaikki irti suomalaisesta ilmaisesta koulutusjärjestelmästä ja etene Australia haaveissasi muiden aiemmin esittämien vaihtoehtojen perusteella.

Lisätietoja opiskelusta Australiassa löytyy täältä: http://www.studyinaustralia.gov.au/en ja lukukausimaksuista täältä http://www.studyinaustralia.gov.au/en/Study-Costs/Fees