Sairaanhoitajat hoi!

Aloittaja sToked, helmikuu 03, 2012, 21:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sToked

Tämä kaikille Australiassa työskenteleville (mieluiten päivystyspolilla) sairaanhoitajille!

Olen törmännyt kauheesti semmoseen että Suomessa opiskelleet ja työskennelleet hoitsut jotka ovat lähteneet Ausseihin työn perässä ovat pettyneet työkuvaan ja vastuun määrään Australian sairaalamaailmassa. Ymmärtääkseni Aussi-systeemi on hyvin samantyyppinen kuin se mitä käytetään Englannissa ja sairaanhoitajalla todellakin on huomattavasti vähemmän vastuuta ja vähemmän saa tehdä itsenäisesti ilman lääkärin kirjallista määräystä. Itse koin Englannin sairaalamaailman, varsinkin opiskelijan silmin, lähinnä alkeelliseksi ja juridiseksi sekamelskaksi. Tuntui että tärkein asia koko potilaan hoitamisessa on se että kaikki merkataan mahdollisimman tarkasti jotta ns. suojelisi itseään mahdollisilta lakiongelmilta. Sähköisestä potilasjärjestelmästä ei ollut tietoakaan ja kaikki lääkitykset ja toimeenpiteet täytyi aina tuplatarkistaa lääkärin kautta ennen kuin lähti niitä tekemään.

Itse olen Suomessa vilkkaalla päivystyspolikliniikalla töissä ja seurassani on nyt muutaman viikon häärännyt eräs britti-vaihtooppilas joka on hämmästellyt meidän touhuamme ja kertonut mitenkä Englannissa ei saisi ikipäivinä tehdä semmosia asioita mitä me sairaanhoitajat täällä Suomessa tehdään. Tässä alkaa pikkuhiljaa vähän jänskättämään että mitä se touhu siellä Australiassa on, kun olen lukenut että systeemi vastaa hyvinkin paljolti sitä mikä Englannissa.

Onkos dunderin lukijoiden seassa yhtäkään sairaanhoitajaa joka voisi vähän valaista mua Aussien nykytilanteesta? Eihän se nyt mikään kauhea yhtälö ole kun miettii vähempi vastuu+isompi palkka, mut itseäni se nyt lähinnä tulee motivoimaan jatko-opintoja kohti jos näin oikeasti on. Muutenkin olis mahtavaa saada vähän kuvaa et mitä se sairaalamaailma siellä oikeasti on! Ei oo kun ravintolakokemusta Ausseista ja kerran taisin käydä ommeltavana jossai rantakliinikalla et kaikki kelpaa! :) Omassa tähtäimessä lymyilee tällä hetkellä ainakin uusi Gold Coast University Hospitali joka valmistuu vuoden lopulla. Et siellä sit törmäillään ;)

feril

Hmm.. Onhan taa Aussilan sairaalasysteemi Suomea jaljessa monessa, mutta ei mulla kylla henk.koht ole ikava esim. sahkoisen kirjaamisen sotkuja ja HUS:n superkankeita ohjelmistoja... Paperitoiden maara on isompi kuin Suomessa, mutta ei taalla lekurien suhteen mitaan tuplatarkastuksia harrasteta. IV-laakkeet valmistetaan/tarkastetaan kahden hoitajan toimesta, ja huumelaakkeet samoin. Vuodeosastoilla on asian suhteen tiukempaa, meilla toimenpideosastolla riittaa suullinen maarays ihan niinkuin Suomessakin riitti, ja lopussa sitten lasketaan paljon on annettu ja tasmaahan, noiden huumelaakkeiden kanssa taalla ollaan tarkempia.

Maan tapa tuntuu olevan, etta jos et ole jotain kurssia kaynyt ja osaamistasi todistanut, niin sun ei oleteta asiaa osaavan tai tekevan.. kanylointi, katetrointi, hoitoelvytys.. mutta toisaalta, kursseja on tarjolla tyonantajan puolesta paljon, ja niiden jalkeen saa tehda ihan siina missa Suomessakin. En nyt kauheaksi vaivaksi koe tuikkasta muutamaa kanyylia tai katetria valvonnan alla, jos silla saadaan tasapaistettya hyvin kansainvalista ja sekalaista hoitajakantaa ja sen osaamista. Lisaksi jokaiseen asiaan on hoitopolku tai protokolla miten homma hoidetaan, ja ne paperit on ajantasalla, niita kun seuraa niin onnistuu talon tavoilla toimiminen vieraassakin paikassa. Tein ensimmaiset 6 kk taalla lansirannikolla keikkahommia ympariinsa ja tuli nahtya monta sairaalaa ja tapaa..

Hygieniakaytannot on ehka se mun suurin itkun aihe henk.kohtasesti. Ja kiroan tata briteilta perittya kasienpesuhysteriaa paivittain hinkatessani kasiani viiden minuutin jodipesulla, sen kasidesin sijaan... :nuttu:  Kokolattiamatto eristyshuoneessa ei ole mikaan tavaton naky.

En ma koe, etta tekisin vahemman tai olisin ammatillisesti vahemman haasteellisessa duunissa taalla, mutta toki se riippuu paikasta. Vuodeosastolla olo oli jaiden polttelua, mutta niin se olis ollu Suomessakin ;) Paivystykseen kun paasin, tuli kotoisa olo, mutta sitten kaansin kelkkani ympari hyvan tarjouksen perassa ja hyppasin kardiologian maailmaan. Paha vertailla, kun hadin tuskin kaynyt Meikun sydanlabrassa sisalla, etta miten siella pallolaajennukset hoituu ja mika olisi tyonkuva..

Palkka on iso bonus, samoin tyonantajan yleisesti terveempi asenne hoitajiaan kohtaan. Ekaa kertaa tuntuu, etta ylempaakin tasoa kiinnostaa mita meille osastolla kuuluu.

Oletko sa nyt siis valmis sh vai viela koulunpenkilla? Jatkokouluttautumassa mihin? Se kannattaa muistaa, etta ihan vastavalmistunut sh on ekan vuoden taalla about alinta pohjasakkaa ja tyot pitaa erikseen anoa new grad-ohjelmista (ainakin WA:ssa), paikalliset ku valmistuu hoitajiksi vailla tyokokemusta ja kaks peukaloa keskella vasenta kammenta. Hyvin ne kylla siita petraa ;)


sToked

Jep, hygienian kans tuskin moni maa on samalla tasolla kun Suomessa mutta niillä mennään mitä on. Toisaalta joskushan sitä kuulee et Suomessa ollaan liian hygienista ja varovaista mut sairaalamaailmassa siitä tuskin on haittaa. Ite oon viime vuoden Huhtikuussa valmistunut ja muutamassa työpaikassa ollut - tällä hetkellä LKS päivystyspolilla ja toivon et sais jatkaa samassa ympäristössä myös Aussien puolella.

Jatkoista lähinnä tarkoitan Nurse Practitioner-tutkintoa, johon törmäsin ensimmäistä kertaa jo Englannissa ollessani, Suomessa ollaan vasta piloottivaiheilla ja sekin "kliininen asiantuntija" nimike on vasta nimike tasolle eikä sille löydy vielä oikeeta duunia. Nuo Aussien ohjelmat tosin vaatii sen 3-5vuoden kokemuksen juuri siltä alalta mille sen Practitioner kurssin halua käydä et ei se ihan vielä ajankohtaista ole. Haastatteluissa se on kuitenkin hyvä mainita kun esimiehellä on myös suuri vaikutus et pääseekö sitä opiskelemaan.

Mut innolla ootan et miten se työ siellä lähtee käyntiin, kunhan eka pääsis siitä rekisteröintihommasta hyvin läpi. Mitä kaikkee siihen muuten kuulu? Ymmärtääkseni se kannattaa hoitaa vasta sit kun on fyysisesti Ausseissa ja saa paikanpäältä kaikki hoidettua. Täältä riittää varmasti se tärkein eli viisumi, sit se criminal rikos ei-oo-rekisteriä-ote minkä täältä saa ;) ja koululta ja valviralta enkunkieliset todistukset. Ittellä varmasti auttaa se et on Suomessa opiskellut Englanniksi tän SH-koulun. Mitäs muuta?

Jotain blogia mä luin jossa käytiin näitä läpi - taitaa mahdollisesti olla sinun kirjoittama? Hyviä näkökulmia toi esiin ja mielenkiinnolla luen lisää. Nyt työt kutsuu, täytyy kysellä lisää kun mieleen tulee kysymyksiä.

Riku


feril

Taitaapi olla mun blogi, ainakin pidan moista ja muistaakseni kommenttilootassa jotain jo kyselitkin. Jep, NP vaatii pari vuotta rivihommia, ja sit sen jatkokoulutuksen. En oo siita sen tarkemmin ottanut itse selvaa, kun omat jatkosuunnitelmat on muualla, sit joskus.

Rekisterointiin kaikki todistukset englanniksi oikeiksi todistettuina kopioina, Valviran todistus piti lahettaa suoraan Valvirasta AHPRA:an ja ymmartaakseni IELTS:n kielikoe on pakollinen kaikille overseas-hoitsuille, kun jopa brittihoitsut sen tekee. Paikallinen rikoscheck, suomalaista ei vaadittu kuin mun tyolupaa varten muistaakseni.. Ja sit pari luonnetodistusta taisi olla myos, mutta naa kaytannot muuttui juuri 2010 syksylla mun hakemuksen jalkeen, ja nyt saattaa joutua todistelemaan osaamistaan enemman kun Suomi ei oo enaa samassa listassa brittilan kanssa koulutuksen yhdenmukaisuudesta.

Ma tein taalla pari kk paivystysjuttuja, mutta nyhraan nyt onnellisena instrumenttien ja vaijereiden parissa, ED hommat on ainakin taalla lannessa aika kiireisia, kuormitusaste kova ja toi typera 4 hr rule tekee kaikesta todella kiireista ja pikaista, pokat pitais siis saada neljassa tunnissa systeemin lapi ja osastolle/kotiin. Kiirepaivina C/D luokkaan triagessa heitetyille ihan mahdoton tavoite, jos mitaan labraa pitais ottaa tms. Lansseilla ei oo x-koodeja kaytossa, joten ovista pukkaa sisaan silmatulehduksia ja kodittomia ja kaikkea silta valilta, kun mitaan ei oikein jateta kuljettamatta.

armas

Millainen on sairaanhoitajan koulutus Australiassa? Asun Rotsissa ja täällä kaikki ruotsalaiset sairaanhoitajat ovat paremmin koulutettuja kuin suomalaiset.Täällä esimerkiksi anestesiaerikoissairaanhoitaja saa erikoistumisaikana palkkaa, joka kestää 2 vuotta, missä työpaikka tavallaan kouluttaa itselleen työntekijän. Työpaikka valitsee hakijoista parhaan, jota alkaa kouluttamaan. Jos työpaikkaa ei löydy, erikoistuminen tyssää siihen paikkaan. Anestesiasairaanhoitajan työnkuva on itsenäisempi, samoin tehosairaanhoitajan työ, missä molemmissa sairaanhoitaja tekee toimenpiteitä, joita suomalainen lääkäri tekee, kuten keskuslaskimokanyloinnit, arteriakanylien laitot jne.

Millä lailla työpaikat suhtautuvat ikääntyneisiin työntekijöihin? Euroopassa on vaikeata saada työtä, jos on täyttänyt 40-vuotta ja viisikymppinen on jo auttamatta liian vanha. Pariisissa ei oteta 40-vuotiaita, vaan sanotaan suoraan, ettei kelpaa. Espanjassa samoin. Espanja on sulkenut ovensa maahanmuutolta kokonaan. ketään ei oteta.

Onko Australiassa pulaa sairaanhoitajista? Sitten siellä on muuttunut palkkaus tänä vuonna. Ilmeisesti joillakin alueilla naisvaltaisten alojen palkkoja nostettiin huimasti, entä sairaanhoitajan palkka: jäikö jälkeen? Mikä on sairaanhoitajan vuosipalkka/mikä euroissa?

Nurse practitioner on minusta sellainen työ, missä saa laskuttaa potilaalta oman palkkion? Näin ainakin jenkeissä, missä NP on muistaakseni korkein taso. Onko Australiassa monenlaisia tasoja ja miten ne menevät.

Millä lailla työn saaminen tapahtuu? Tuo paperisota oli jollakin tavalla sekavan oloista ja viisumeja erilaisia, en saanut niistä selvää kuvaa. Rekisteröinti tapahtui aluksi vuosittain ja siihen vaadittiin aluksi pysyvä osoite. Italiassa poliisi tuli kotiin tarkistamaan laillisuuden ja kysymään henkilöpaperit. Entä Australiassa?

Leikkaussalikäytännöt vaihtelevat kovasti. Tuo leikkaussalihoitajan käsienpesu jodilla vaikuti aataminaikaiselta. Jodi kai sen takia, ettei sille juuri ole allergioita. En ole koskaan törmännyt sellaisen IHONpesussa. Muunlaisia jodiallergioita kai on.

Löytyy edelleen kirurgeja, jotka hankaavat harjalla käsiensä ihoa. Se ei ole tavatonta.

Millä lailla instrumenttihoitaja ja anestesiahoitajan työt eroavat suomalaisesta?

Italiassa oli kova työtahti ja potilailla oli lyhyt heräämöaika ja moni meni suoraan leikkaussalista vuodeosastolle.

Itse arvostan kaikenlaisia töitä. En arvota työtä sen mukaan, missä tekee, koska jokainen työpanos on arvokas. Vanhustenhoitokin on arvokasta työtä, mitä Suomessa laiminlyödään ja hoidetaan erittäin huonosti. Samaa on Ruotsissa.

Onko Australiassa samapalkkaus vai meneekö palkkaus työpisteen vaativuuden mukaan? Saako siellä bonuksia eli palkanlisiä kuten joissakin suomalaisissa yksityisklinikoissa?


feril

Huhh, paljon kysymyksia..

Paikallinen sh-koulutus on todella teoreettinen ja yliopistopohjainen. Viimeisena vuotena on hieman harjoitteluita, mutta valmistuessaan paikalliset on suurimmilta osin vailla kadentaitoja, eivatka ole saaneet tyoskennella sh:na opintojen aikana. Koulusta riippuen kai vaihtelee, mutta meidan pari new grad hoitajaa kertoili, ettei opintoihin mm. kuulu ekg:n osalta kuin perus sinusrytmi, kanylointia ei treenata jne.. Toisaalta teoriatieto jostain molekyylitasolle menevasta munuaistoiminnasta on hallussa mittavien esseiden jalkeen... Eka vuosi paikallisilla kuluu siis grad programeissa, saavat palkkaa ja ovat osaston vahvuudessa mukana, mutta aluksi kevyemmalla potilasmaaralla ja pakollisia study day:ta on aina valilla. Kylla ne siita sitten petraa. Ja toisaalta, taalla on tosi paljon CN:ia, Clinical Nurseja joka osaston vahvuudessa, eli vanhempia hoitajia joilla on velvollisuus auttaa ja opettaa, paivavuoroissa Staff Development Nurse oli monella osastolla ilman omia pokia ihan vaan opettamassa jne. Eli apua irtoaa paremmin kuin Suomessa.

Tarjolla on paljon post grad-kursseja tehohoitoon, anestesiaan, kardiologiaan jne, mutta ei taalla hoitajat kylla keskuslaskimokatikoita laita! Eika kylla mulla oo henk.koht tarvettakaan moisia temppuja lahtea treenailemaan, vastuu on sitten pieleen mennessa aika kova, ja taalla mennaan enemman ja enemman jenkkityyliin noissa vastuuasioissa. Nurse Practionerit hoitaa etenkin syrjakylilla paljon itsenaisesti, kaupungeissa lahinna paivystyksissa hoitaa kasittaakseni sita D-luokan triagesumaa pois alta.

Kokemuslisa kertyy vuosittain ekat 9 vuotta, ja jos CN:ksi ylenee, paasee eri palkkaluokille taas. Itse oon enemman pohtinut nyt noita Cardiac tech-jatkovaihtoehtoja, joihin sydanlabrat jatkokouluttaisi sh:ta. Vanhempia tyontekijoita nakyy paljon, taalla on jatkuva sh-pula ja meillakin muutama +65 tyyppi tekee yhta/kahta paivaa viikossa. Etenkin jos on mitaan erikoisosaamista, on tyontekijan markkinat, teki hommia sit suoraan sairaalalle tai keikkafirmalle.

Sh:n palkka on ihan kelpo keskitasoa jopa nain noviisina, vaikka etenkin taalla lannessa vertailukohtia sumentaa noi kaivosalan sikamaiset liksat. Mun vuosipalkka on $57 000, siita voipi laskea vertailua suomalaiselle vastaavalle. On enemman, etenkin kun elakemaksuja ei rosvota palkkasummasta.. ;)

Tyonsaanti tapahtuu hakemalla ;) Joko niin, etta tyonantaja sponssaa tyoviisumin ja sita kautta saat sitten maara-aikasen sopparin, tai haet itse ensin jonkun viisumin ja haet sitten duunia. Rekisterointi on se eka paperisodan vaihe, AHPRA:n sivuja kannattaa siis katsella. Vuosittain pitaa uusia /vahvistaa tuo reksiterointi, aika arsyttavaa.

Noista instrumentti/anehoitajan roolin eroavaisuuksista on paha menna sanomaan, kun en oo Suomessa ollut leikkurissa duunissa, kokemusta tasan 5 viikon aneharjottelusta.. :D Meilla ei esim. oo erillista ane-hoitajaa, vaan instrumentoinnit hoitaa yks (scrub), vastaava (scout) hoitaa kiertavan hoitajan hommat, sedatoinnit jne, ja Cardiac Tech on sitten valvomossa tarkkailemassa vitaaleja ja etenki sita ekg:ta. Jos mennaan ihan yleisanestesiaan, niin sitten tulee leikkurista ane-tiimi ja hoitaa itse kaiken siihen liittyvan.

Meilla ei oo kaytossa  osavaltion talossa mitaan  bonareita, mutta palkka kylla muodostuu ihan riittavaksi peruspalkasta, paivystyslisista ja salary packaging-systeemista. Vanhuspuolella on sit alemmat palkat, yksityissairaaloissa perinteisesti huonommat palkat ja edut.

lyta

Me ferilin kanssa tunnetaankin toisemme. :D Tunnistat varmasti meikalaisen myos.

Ma voinkin kertoa anestesiahommista taalla WA:ssa. Tylsaa, tylsaa, tylsaa... Suomessa varsin itsenaiseen tyoskentelyyn tottuneena on ollut vaikeaa hyvaksya anehoitajan toimenkuvaa. Kaytannossa homma on pakettien avaamista ja niin sanotusti setting up tyyppista toimintaa. Toki sitten kun on tilanne paalla anestesialaakarit odottavat hoitajan osaavan asiansa. Itsenaisesti ei kuitenkaan saa tehda minkaanlaisia paatoksia ja valitusta saa kuunnella paivat pitkat milloin mistakin pikkuasiasta, kuten silmien teippaamisesta jne.  :nuttu: Toki tyo on aika ajoin antoisaakin riippuen paljolti anestesialaakarista ja listasta. Teen keikkaa ihan vain siita syysta, etta paasen eri sairaaloihin eika minun tarvitse tehda duunia vain yhdessa paikassa. Anehommien lisaksi teen keikkaa myos heraamoissa ja siita tykkaankin paljon enemman, koska toimenkuva vastaa aika pitkalti Suomen heraamohommia. Vastuu on tosin mielestani pienempi ja koskaan ei ole enempaa kuin kaksi potilasta kerrallaan. Heraamohommat on ehka jopa organisoitu taalla paremmin koska sairaanhoitajia on enemman ja yksi hoitaja huolehtii hanelle maaritellyista kahdesta bay:sta (eli potilaspaikasta), joihin heraamon coordinator ohjaa leikkurista saapuvat potilaat. Koko homma on yleensa todella hyvin organisoitu.

Tosiaan olen tyoskennellyt ainoastaan yksityisissa sairaaloissa eli en tieda millaista homma on julkisella puolella. Jos ikina hommaan vakiduunin niin varmaan haluaisin sellaisen julkisesta sairaalasta koska se puoli kiinnostaa kovasti.


bugs

Hei,

En ole taalla aikaisemmin ollutkaan ja piti heti omaa kantaa tuoda esiin kanssa :)
Eli olen 35v sairaanhoitaja Melbournesta, tanne paadyin monen mutkan kautta 9 vuotta sitten.
Olen ollut Suomessa, UK:ssa ja Irlannissa sairaanhoitajan hommissa ja kylla mielestani asiat parhaiten taalla ovat, kokemukseni on paa asiassa ensiavusta vaikka nyt teenkin tutkimushoitajan hommia.
Kuten tuossa aiemmin tulikin ilmi niin ainakin taalla Victoriassa vastuuta on ihan niin paljon kuin haluaa, itseaan voi kouluttaa tekemaan eri asioita ja tyonantajat ovat siita tosi innoissaan, critical care course teholla ja ensiavussa tyoskenteleville on myos hyva ja potilaat mita saa hoitaa hyvinkin erilaisia. leikkurista en tieda kun siella en ole koskaan ollut. Ja tosiaan jos viela enempi vastuuta haluaa niin juuri tyo nurse practitioner antaa oikeudet kirjoittaa laakkeita ja tilata tiettyja tutkimuksia ja enemman itsenaista tyota tiimin sisalla. Siina on monia aloja mihin voi myos erikoistua. Itse olen kokenut taalla ollessa etta on aikamoinen runsauden pula erilaisista mielenkiintoisista toista, mita vain keikka tyosta toimisto tyohon ja management hommiin kannustetaan heti kun on kokemusta. Se mika suomessa jai mieleen oli etta kyllahan me siella tehtiin vaikka mita mutta kenen vastuu oikeasti oli? Laakareiden luvalla heidan tunnuksia me kaytettiin tutkimusten tilaamiseen jne, eli kenen vastuulla kaikki lopulta oli. Taalla on mielestani selvempaa missa mennaan ja kenen vastuulla mikakin on. Siita tosin on 10 v kun Suomessa olin etta kyllahan asiat muuttuu!  :) Silloin ainakin hirveasti 'peiteltiin' jos sattui esim vaarat laakkeet potilaalle, ei sita mihinkaan rekisteroity, katsottiin vain ettei niista ollut haittaa ja vaaraa. Sisatauti osastolla juoksin opiskelijana kahden muun hoitajan kanssa 30 potilaan valia eika laadusta ollut tietoakaan kun paa asia etta tarkeimmat hommat tuli jotenkin tehtya. Taalla on yhdella hoitajalla 4 potilasta normaali osastoilla. Tosin siitahan juuri keskustellaan etta saadaan pitaa tama ratio. Triage systeemi ei paivystyksessa ollut ollenkaan, en tieda miten tana paivana.
Toinen asia on tuo palkka, kiinnostaisi kovasti paljonko Suomessa on hoitajan palkat nykyaan? Taallahan saa viela noita vero helpotuksia salary packaging kautta, esim n 60 000 palkasta voi helposti saada verottomana reilun kolmanneksen. Itse teen toita 3 paivaa viikossa ja se sopii hyvin pienten lasten kanssa, on aikaa olla kotona mutta paasee valilla toihin 'ihmisten ilmoille', palkkani on n. 55 000 vuodessa tuosta kolmesta paivasta mutta jos yhdistaa keikkaa (mista saa 25% enemman) ja osa aika tyon verohelpotuksineen niin taysiaikaisesta tyosta voi saada lahemmas 100 000 vuodessa kokemuksesta riippuen. Itsellani on 11 % lisa kun olen ainoa hoitaja osastolla eli vastuulisa, meilla tosin eri meininki kun on terveita vapaaehtoisia laaketutkimusissa. Ensiapuun on ikava mutta odotan etta nuo lapset vahan kasvavat etta on energiaa taas vaativampaankin tyohon.
Siita on tosiaan aikaa kun tanne tulin ja silloin oli joka osavaltiossa erikseen rekisterointi, nythan kaikki on aphran kautta. Olihan siina jonkin verran taas paperi sotaa kun eivat olleet varmoja miten suhtautua Suomen koulutukseen mutta koska minulla oli jo UK:n ja Irlannin rekisterointi se auttoi, kielikoettakaan ei tarvinnut sen takia tehda. Hassua sinansa etta niita arvostettiin enemman vaikka suomen koulutus parempi. Koulutuksesta puheen ollen niin ihan patevia nuo nuoret hoitajat taalla tuntuvat olevan, poikkeuksia on toki aina mutta moni tapaamani hoitaja on muutaman vuoden kokemuksella edennyt jo pitkalle, siita tuo grad year on hyva etta kaikki saavat kaytannon kokemusta vuoden valvonnan alla ja siinahan sita parhaiten oppii ja se on siis normi koulutuksen paalle.
Vastuusta viela sen verran etta jos enempi viela haluaa kannattaa menna pienemmille paikkakunille, itse olin reilun vuoden sellaisessa sairaalassa missa oli ensi avussa 1 hoitaja kerrallaan 'international laakarin kanssa' eli laakari jolla ei ollut lupaa itsenaisesti tyoskennella Australiassa ennen kuin lapaisee kokeen, olihan muutakin henkilokuntaa jos tarvitsi mutta talla kokoonpanolla siella paivystettiin, ovesta tuli ihan mita vain sisalle kun oltiin maanviljelys alueella, autonlavalla tajuttomana jne. Tylsaa ei ollut! :)

Tulihan tuota tekstia..

sToked

Mahtavaa! Tuleehan sitä tekstiä!

Olen ite just alottelemassa rekisteröintiprosessia täältä Suomesta käsin - soittelin Profcolle ja vähän kyselin ja ne neuvo et pitäs asap alottaa tuo homma koska siel ausseissa on tällä hetkellä hullut jonot noissa rekisteröinneissä. Ei näköjään mee ihan ninku Suomessa et lähettää paperit Valviralle ja saa muutamassa päivässä alottaa duunit. Kauankos teillä on suurinpiirtein mennyt tossa registration hommassa? Ensikontaktista siihen että saa alottaa duunit? Tässä olis tällä hetkellä semmone tilanne et kesäkuun 1. päivä laskeudutaan Brisbaneen ja sit pitäs alkaa pikkuhiljaa töitä ettimään Gold Coastilta. Jos jostain syystä rekisteröinnissä meneekin kauemmin ja olis pakko saada jotain duunia, niin onko mitään hoitotyötä mahdollista tehdä ilman sitä AHPRA:n lupalappua? Kaippa sitä vois jotain vanhainkotimeininkiä tehdä ennenkun oman suunnan hommia löytää.

Näyttäs vähän siltä et ainakin South East QLD panostaa noihin uusiin sairaalahankkeisiin; GCUH valmistuu jouluks ja SunnyCoastille samanlainen muutaman vuoden päästä. Ittellä tuli ainaki heti semmone fiilis et ois pakko yrittää siihen upouuteen sairaalaan ku oisha se ny aikamoine once in a lifetime mahis päästä ite muovailemaan omaa työpaikkaa ja sen käytäntöjä. Ei olis sitä vanhaa hoitajaa sillä "aina ennenki tehty tällä tavalla"-mentaliteettilla ja sais ite hoksailla et mikä kannattaa tehä ja miten.

Bugs: eipä tuo palkkaus täällä vieläkään mitään herkkua ole, ainakin lapissa se on se 2290e/kk + lisät minus sit verot. Tuli tuosta sun 3viikkovuoron esimerkistä mieleen kysymys et mitenkä siellä säädellään noita työpäivän pituuksia? Onko siellä mahdollista tehdä esim pelkästään pitkää vuoroa just sen muutaman viikossa et saa tunnit täyteen vai tuleeko työntekijää-suojelevat lait vastaan ninku täälä Suomessa. Kolmeen viikkoon saa sen yhden 14h päivän laittaa ja muuten pitää olla pelkästään sitä perus 8h päivää. Olin briteissä joskus harjottelussa ja siellä ainaki ensiavussa jengi teki tosi paljon pelkkää pitkää et sai enemmä vapaita. Ittelle tuommone sopis paljo paremmin - vielä ku sitä energiaa ja työintoa riittää. Helposti vois sen kolme 14h päivää tehä viikossa ja pitä loput sit vapaata.

Eipä muuta tällä kertaa.




bugs

Mulla tuo 3 vuoroa tarkoittaa 22.8h per viikko, meilla on vahan eri saadokset kun ei kuuluta sen anf saadosten piiriin ja meilla kylla silloin talloin voi tehda pitkaa vuoroa mutta ei ne siita hirmuisesti tykkaa kun kyllahan se jaksamiseen hieman vaikuttaa.
Irlannissa meilla ensiavussa oli pelkastaan pitkia vuoroja ja oli siina hyvat ja huonot puolensa. Vapaat oli kivoja mutta kylla sita oli poikki joka vuoron jalkeen ja 2 oli ihan maksimi mita pystyi putkeen tekemaan.
Taalla en ole nahnyt etta osastolla tuplia tekisivat paitsi jos joku soittaa itsensa sairaaksi ja pitaa korvata vuoro. Nuo casual bank nurset joskus tekee tuplaa niin etta on aamun jollain osastolla ja sitten iltavuoron toisella.
Tarkemmista saadoksista kannattaa ottaa yhteytta siihen anf unioniin, niilta saa kaikki lakisaadokset eri osavaltioista.
Mun kokemuksesta taalla on ollut aika nuorta porukkaa toissa sairaaloissa, vanhemmat on ylemmissa management hommissa eli aika hyvin kaikkia uusia ehdotuksia otetaan vastaan ja kuunnellaan. Koko ajan yritetaan kehittaa ja muuttaa parempaan. Ja kuten aikaisemmin mainitsin niin lisa kouluttautumista suositaan kovasti ja tyonantaja usein maksaa kurssit mita saa tyoajalla tehda.
Paperitoihin mulla meni vissiin pari kuukautta mutta siita on tosiaan se 9 vuotta aikaa, en tieda kuin se nykyaan toimii. Ei taalla hirveesti taida suomalaisia hoitajia olla Australiassa? Itse en tieda kuin pari lahihoitajaa taalla melbournessa. Olisi kiva tavata suomihoitajia taalla! :) Olisiko kukaan innostunut vaikka vuosittaisesta tapaamisesta jossain pain Australiaa?

feril

Mulla meni aikaa paperitoihin n. 3,5 kk. Elokuun 2010 puolivalissa jatin hakemuksen, lokakuun alussa maksu oli veloitettu Visalta, ja sit lokakuun puolivalissa tuli ilmotus, etta kasittely on enaa paikallista criminal checkia ja osoitetta vaille. Saavuin maahan lokakuun vika, ja marraskuun toisella viikolla oli hoidettuna niin asunto, criminal check (kesti 4 tyopaivaa) kuin rekisterointikin ja takana kaksi tyohaastista ja eka duuni (kaameeta kuraa, mut niin se menee jos ei oo paikallisia suosittelijoita ja melko tuore sh). Koko homma hoidettuna ilman agentteja tai rekryfirmoja.

Puolisen vuotta yhteensa karvistelin hommissa mitka ei ollu oma juttu, mutta oli pakko a)saada rahaa ja b)paikallisia suosittelijoita ja tama kannatti, paasi kiipeamaan vanhainkodista keikkafirman listoille sairaaloihin, ja siella perusosasto-duunista paivystykseen jne. Heinakuussa 2011 sain sittem sattumankauppaa mahdollisuuden nayttaa osaamiseni ihan kunnolla ja sain nykyisen duunini ja tyonantajan sponssaaman viisumin, joka toivottavasti vaihtuu vuoden loppupuolella PR:ksi.

lyta

Mulla taisi pari vuotta sitten rekisterointiin menna hieman yli pari kuukautta. Suomesta hankin etukateen ainoastaan tarvittavat paperit ja taalla marssittuani paperinivaskan kanssa entiselle Nurses and Midwives Board of WA:n toimistolle sain kuulla, etta yksi paperi puuttui. Vaikka jouduin hankkimaan puuttuvan paperin Suomesta niin silti homma eteni todella nopeasti nain jalkikateen ajateltuna. Mielestani ei kannata kayttaa rekryfirmoja tai agentteja, mutta tottakai jos itsesta tama tuntuu paremmalta vaihtoehdolta niin miksipa ei. Tyota kylla riittaa jos kokemusta loytyy ja Suomen tyonantajia voi kayttaa referencena kun hakee taalla duunia. Itse en ollut tajunnut etta taalla tosiaan reference on suullinen ja jouduin soittamaan entiselle pomolle Suomeen ja varoittamaan, etta saat ihan varmasti kohta puhelun jossa kysellaan etta minkalainen tyontekija oikein olin.  :o

sToked: Leikkurissa ja heraamoissa voi ainakin tehda 10 tunnin paivia ja sitten tietenkin saa mukavasti ylimaaraisia vapaita. Voisin kuvitella, etta osastoillakin saa pitkia paivia tehda. En tosin tieda kun en ole niilla tyoskennellyt. 12 tunnin kohdalla tulee vissiin penalties voimaan ja palkka kasvaa eli varmaan siksi niita ei taalla suosita. Muistaakseni kun tyoskentelin full time niin meilla oli kylla joku raja kuinka paljon ylimaaraisia tunteja sai tehda kahden viikon rosterissa. Nain keikkaillessa saa tehda toita niin paljon kuin jaksaa, Ainakaan viela keikkafirma ei ole kertaakaan sanonut mitaan jos olen tehnut liikaa duunia. :D

Palkasta viela puheenollen niin HUSin palkka oli pari vuotta sitten anestesiasairaanhoitajalla 14.01 euroa/tunti. Ihan olemattoman pieni kun vertaa nykyiseen keikkahoitsun palkkaani, joka on 50 $/tunti aamuvuorossa ja 58$/tunti iltavuorossa.


viivi80

Hei,

Olen lähihoitaja (mielenterveys-ja päihde) mutta työkokemus lähinnä vanhusten hoidosta.  Onko teillä käsitystä onko pulaa hotiajista? Siis et mahtaisko olla töitä tarjolla?


viivi80

Toi on vaan harhaanjohtava mainos, jossa on väärä sana valinta..

Joskus aikasemmin tonne otin yhteyttä. Pitää kuulemma olla sairaanhoitaja.

viivi80

Hei,

Olenko oikeassa jos sanon että lähihoitaja on sama kuin enrolled nurse? Alotus tapahtuisi ehkä kuitenkin PCA:na? kuinkahan vaikeeta olis sitten saada enrolled nursen tutkinto? kävisköhän se jotenkin näytön avulla vai olisko pakko käydä toi tutkinto ihan koulun penkillä?
Mä kun töissä kuitenkin otan verikokeita, pistän injektioita, hoidan haavoja ja huolehdin lääkehoidosta ns. perushoidon lisäksi. Toki se on erilainen tilanne sit jos ausseihin lähtis.

bugs

Moi,

Division 2 nurse on meilla lahihoitaja, pca:na on hyva aloittaa ja varsinkin vanhushoitopuolella on kova pula. Katso www.seek.com.au, jonkun keikka firman kautta saattaa loytya kanssa jotain.
Meilla on taalla Melbournessa toita jos ottaa yhteytta www.nucleusnetwork.com.au, tehdaan laaketutkimuksia ja jos on yhtaan terveydenhuolto tai tiedealan tutkintoa ja on halukas ottamaan verinaytteita ja ekg:ta ym niin on casual toita. Oma tyoviisumi pitaisi kylla olla. Voi tulla myos vapaaehtoiseksi ottamaan osaa tutkimuksiin ja siita maksetaan ihan ok korvaus.
Sponsori viisumejakin saa mutta keikka firmat voi ehka auttaa siina enemman.
Toivottavasti auttaa vahan.

bugs

niin piti viela sanoa etta siihen AHPRAan kannattaa ottaa yhteytta siina etta miten saa rekisteroinnin taalla, ne osaa sanoa mita papereita tarvitsee ja riittaako kaydyt kurssit vai mita pitaa tehda lisaa. eli www.ahpra.gov.au

feril

Joo, Victoriassa Division 2, ja ainakin taalla WA:ssa (ja ymmartaakseni kaikkialla muuallakin) se olis sitten Enrolled Nurse. Kannataa hakea myos Assistant in Nursing-nimikkeella, ainakin ex-duunipaikassani Sydneyssa oltiin tuolla nimikkeella vanhainkodissa. Kaytannossa sh hoiti laakkeet, haavanhoidot ja kirjaamiset ja AiN:t perushoidon.

sToked

Moro!

Kyllä odottavan aika on pitkä! Rekisteröityminen ei tunni edistyvän ei sitten yhtään - lisälappuja piti tilailla Suomesta ja nyt kun vihdoinkin sai laput toimistolle niin case officer on saikulla :D 18.4 lähti visalta rahat eli kohta 3kk mennyt koko prosessissa. Suomalaisista työtodistuksista puuttui ns letterheadi eli se sairaalan logo ja yhteystiedot. Olis kyl pitäny Suomessa jo hoksata et saattaa tuntemattomalle näyttää aika suspectilta wordillä tulostettu lappu jossa jonkun nimmari. Onneks ei ollu vaikee saada semmonen aikaseks ja nyt on kaikki (toivottavasti) case officerin työpöydällä!

Kyselin samalla kun soittelin AHPRA:n ihmisille siitä et oisko ollut helpompaa hakea rekiteröintiä ilman minkäänlaisia työlappuja ja pitkän taivuttelun jälkeen virkailija sanoi että teoriassa olisi ollut. Homma kun hidastui juuri näiden työtodistusten uskottavuuteen ja virallisuuteen. Pelkällä koulutodistuksella ja selosteilla plus IELTS tuloksilla olis homma ollut huomattavasti helpompaa.

Eipä tässä auta kun jatkaa odottamista!

feril

AHPRA on niiiiiiin ihme pulju, ettei mitaan rajaa. Itsenainen virasto, joka ei oo tulosvastuussa oikein kenellekaan, eika kukaan nain muutaman vuoden toiminnan jalkeenkaan tunnu ottavan vastuuta mistaan. Ihmiset jaa just kuukausien saikuille ja lomille ja tiedonsaanti on minimaalista. Mun sh-kaverin rekisterointi oli kuukausia jaissa, kun paperit oli hukkuneet Brisbanen toimiston poydille, eika Sydneyn mammat saaneet aikaiseksi etsittya niita, saati suostuneet antamaan yhteystietoja, mista vois itse lahtea niita etsimaan. Useamman reissun paikanpaalle ja parit hepulit se vaati, ennenku sai puhnron, mita kautta sai itse selvitettya. Ja sit muka puuttui taas kursseja ja suorituksia, ja vasta ku saatiin taottua sille case officerille, etta sen kollega oli hyvaksynyt mut 1,5 kk aiemmin tismalleen yhtenevalla todistuksella aussie-sh:ksi. :nuttu:

sToked

Huh.

Kohta 4kk mennyt jo mun hakemuksessa ja vihdoinkin alkaa näkyä valoa tunnelin päässä. AHPRA antoi päivämäärän, jolloin joku kansainvälisten hakijoiden tarkastus-raati kokoontuu ja kattoo mun hakemuksen vielä kerran läpi. Olettaisin et tästä ei enää kauaa mene et saan aloittaa työt. Aikamoinen prosessi kyl ollut, erinäisten syiden takia hakemus meni sivuun ainakin kuukaudeksi ja tuntui että mikään lappu ei riitä. Ainakin työtodistukset yms ois kannattanut jättää suosiolla pois ja antaa vain tarvittavat eli koulu + ielts. EHKÄ olisin jo töissä, mut turha sitä enää ehkitellä. Onhan täällä muutakin duunia tarjolla; keittiössä on ravattu ja nyt raksahommissa. Kyllä aussit ihmettelee kun vihdoinkin pääsen takas sairaalamaailmaan et kuka tää yli-innokas vipeltäjä on ja miks se on niin fiiliksissä sairaanhoitajan hommista :D Mut kyllä tämä ulkomaalaisen sairaanhoitajan rooli on hankala, ei pysty ees kuvittelemaan millasta on yrittää saada Valvira antamaan rekisteröinnin (toivottavasti hankalampaa!) :D

feril

Huhhuh, tsemia. Toisaalta AHPRA:n umpibyrokraattinen paperisotku on hyva johdatus paikalliseen sairaalamaailmaan.. pilkunviilausta, kankeita proseduureja ja iso kasa paperitoita ;)

Silti en vaihtais takas Suomeen ja HUS:n leipiin!

sToked

Onneks älys kuitenki hommata varsinaiset työjutut kondikseen vaikkei rekisteröinti tunnukaan etenevän yhtään. Sain paikallisen nursing agencyn kans asiat kutakuinkin valmiiks et enää ei puutu kun se ahpran reksiteröintinumero. Suomalaiset työtodistukset ja suosittelijat auttoivat kuitenkin sen verran et ei tarvii ihan pohjalta aloittaa, kuulemma päästävät suoraan päivystyspolille. Mut uskon sit ku astun. Jotenkin tuntuu et siinäkin saattaa jokin lappu tai pätevyys puuttua. Eihän sitä tiiä!

feril

Voisin lonkalta heittaa, etta sulta vaaditaan/puuttuu HALS (hoitoelvytys), naytot triagesta, ventilaattorin kaytosta, kanyloinnista, katetroinnista, (nenan kaivamisesta, etc.. :) ), eli  joka hemmetin asiaan pitaa siis saada Virallinen patevyys. Se agency jolle ite tein hommia, on muuttanu ainaki toiminnan nyt niin, etta pitaa kayda palkatta antamassa triage-naytot ennen polikeikkoja ja hoitaa toi HALS omalla kustannuksella (useimmat polille keikkailevat hoitaa sen oman duuninsa kautta kun ovat jo jossain akuuttipaikassa anyway).

Onneksi noihin helpompiin ei montaa nayttokertaa tartte, mutta allekirjotuksia saa silti metsastaa..

sToked

Kyllä tää AHPRA on vaa ihmeellinen virasto! 21.8 Oli se "reference groupin" kokoontuminen jossa nyt sit ehkä päätettiin et antaaks ne mulle sitä rekisteröintii, mut tällä groupilla on nyt sit 30 päivää aikaa ilmottaa mulle et mitä ne siellä jutteli. Case officeriki vaa sano et ne muistiinpanot siellä oottelee et joku pistää ne sähköseen muotoon ja ilmottaa case officerille joka voi sit ilmottaa mulle - kun kerkee. Kohta 5kk mennyt koko prosessissa, ei kyl enää riitä ymmärrys et mikä siel oikein maksaa. Olikos teillä samanlaista reference grouppia kun te teittä omaa rekisteröintiä. AHPRAlta sanottiin et se on joku aika uusi konsepti kun on ollut kaikenlaista valehoitaja-skandaalia yms mut rajansa kaikella. Pahintahan tässä on se et ei tiedä mikä päätös sieltä tulee, en vaan ymmärrä miksi ne eivät sitä rekisteröintiä antaisi kun kaikki tarvittavat on jo aikoja sit annettu enkä enempää pystyisi edes tarjoamaan (koulu+ielts+työtodistukset+100p id+valvira+viisumi)


feril

Noilla AHPRA:n naisilla on oikeesti liikaa aikaa kasissaan!  :nuttu:
Ei tosiaan ollu mitaan tollasta vaivaa, mutta mulla kavi ajoituksen kanssa hyva tuuri kesalla 2010, kun AHPRA oli vasta heinakuussa perustettu. Silloin parin kk:n ajan kelpasi minka vaan osavaltion entisen nursing boardin paasyvaatimukset ja homma meni lapi parissa kuukaudessa.

Pahimmillaanhan ne kai voi pakottaa sut jollekin refresher/bridging-kurssille, joita ainakin intialaiset joutuu tekemaan. Pari viikkoa koulua ja muutama kk palkatonta tyoharjottelua, taysin jarjeton konsepti EU-kelposelle sh:lle, mutta minkas teet.. Mulla oli entisessa keikkapaikassa yks tallanen duunikaveri, ja se oli koko sen pari kk ohjaajansa valvovan silman alla, siis kirjaimellisesti koko ajan, ei samaan tyyliin ku Suomessa loppuvaiheen harjotteluissa, joissa lahinna raportoi ohjaajalle, mita seuraavaks tekisi..

sToked

Yep, toivottavasti ei ny enää vaatisi mitään ylimäärästä todistelua tai kurssittelua vaan sais lapun kätee ja työt alotettua. Onhan tämä ihan ok systeemi et saa AIN vuoroja tehdä odotellessa, mutta ei niitäkään kauheasti ole tullut vastaan ja onhan sen homma ny vähän "erilaista". Tuleepahan kouluaikojen ekat harjottelut taas mieleen :) Mutta osaapahan nyt ainaki varotella muita tulevia et mitä se prosessi todellisuudessa on. Varmaan 100 puhelua ja 50 sähköpostia viisaampana edelleenkin neuvotaan vain odottelemaan - kyllä se sieltä vielä tulee se vastaus. Puuh.

sToked

Moro!

AHPRAN kans pelleily senkun jatkuu. Nyt ne sit ilmotti niinku feril varottelitkin et on tullu uus kaytanto et KAIKKI ulkomaalaiset hoitajat joutuis kaymaa tan bridging kurssin ellei oo siita tietysta porukasta maista jotka ei sita joudu tekemaan. Yli 5kk nyt vanannu et kuulis jotain sielta, varmaan 24h puhunu niitte kans puhelimessa ja nyt ne sit kertoo ekaa kertaa tammosesta kurssista. Paras lisa meijan keskusteluun oli se et "ai nii Queenslandissa ei ole semmosta koulua joka bridging kurssia tarjois ni joudut sit muuttaa Sydneyyn ja maksaa sen $12 000 mita se kurssi maksaa"

Nyt voi rehellisesti sanoo et hermot meni. Ne kyl viela pitaa huomenna tai ylihuomenna jonkun hatakokouksen jossa mietitaa et voidaanko mun tapauksessa vaatia sita kurssia ku ei oo missaa vaiheessa ollu puhetta, vaikka oon niille 100x kertonu et alkaa vaha olee jo kiire et tassahan loppuu saastot (tai no miinuksellahan tas jo mennaan). En tajuu miten ne pistaa Suomalaisen tutkinnon samalle viivalle kun esim filippiinilaisten tai intialaisten. Jos EU direktiivin 36 mika ny onkaan tayttaminen kelpaa jenkeissa ja briteissa ja jokapuolella EU:ta ni luulis et se meinais taallakin jotain.

Nyt vaan jokaikine sormi ja varvas ristiin et tulis kerranki jotain positiivista uutista sielta suunnalta loppuviikkoa kohden. Kuitenki koko lapsuuden taalla viettany ja lahteny lukemaa sairaanhoitajaks just Aussit mielessa et tanne sit lopulta paatyis. Kai sita pitaa ottaa johonki A current affairiin yhteys :D goddamit.

RUU

Lainaus käyttäjältä: sToked - lokakuu 02, 2012, 18:04
Jos EU direktiivin 36 mika ny onkaan tayttaminen kelpaa jenkeissa ja briteissa ja jokapuolella EU:ta ni luulis et se meinais taallakin jotain.
Saatoit tuossa ehkä mainita jotain kokeilemisen arvoista. Jos saat selvitettyä 1) minkä maiden tutkinnot hyväksytään täällä helpommin tai ilman tuota Bridging-opiskelua, ja 2) miten sinun tutkintoosi suhtaudutaan noissa maissa, saat ehkä puhuttua itsesi parempaan asemaan.

Jutun juoni on se, että jos tutkintosi hyväksytään suoraan pätevyydeksi jossain sellaisessa maassa, jonka Australia tunnustaa päteväksi, vetoa siihen, että koulutuksesi & taitosi ovat sillä tasolla, kuin ko. maassa lähtökohtaisesti, joten sinua voidaan verrata sieltä tuleviin ammattilaisiin.

Oletusarvoisesti täällä ollaan tosi nurkkakuntaisia, mutta samalla säännöt monesti antavat harkintavaraa ja kannattaa koittaa iskeä siihen harmaalle alueelle mahdollisimman vakuuttavin ja pitävin perusteluin, ja antaa sitten virkailijoiden päätyä siihen oikeaan vastaukseen. Niissä arpajaisissa saattaa joskus voittaakin...  :coolh
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

feril

Oh no sToked, kuulostaa tosi paskalta tilanteelta! Ma kans aikanani ihmettelin, miten EU-direktiivit tayttavia hoitajia voidaan luokitella noin eri lokeroihin, vaikka eihan Aussilan AHPRA toisaalta ole tilivelvollinen EU-pykalien suhteen.. Mutta jos pystyt osoittamaan, etta sun tutkinto kelpaa esim. Britteihin sellaisenaan, niin siina vois olla sTokedin mentava porsaanreika? ;)

Mutta helpoksi eivat oo tehneet tata ulkomaalaisten, patevien hoitajien toihin hakeutumista!

Silppu

Oliko se niin, että jos on ollut töissä Briteissä 3 kk hoitsuna, niin ei tarvitse rekisteröitymistä Ausseihin. Jos näin on, niin voi tulla halvemmaksi matkustaa Englantiin kuin maksaa opiskelusta Sydneyssä tollaisia summia.

bugs

Hei,

Kylla kaikki rekisteroitymisen tarvitsevat paikalliselta viranomaiselta Australiassa mutta esim. omalla kohdallani koska olin ollut UK:ssa ja Irlannissa toissa ja oli paikalliset rekisteroinnit sielta prosessi sujui helpommin eika esim englanninkielen testia tarvinnut tehda. Yksityiskohtaisia tietoja koulun kursseista he silti vaativat mutta mitaan extra kursseja ei tarvinnut tehda. Tama tosin oli yli 10 vuotta sitten ja ennen tata uutta jarjestelmaa mutta saattaa hyvinkin toimia vielakin.

Mielummin olisi varmaan palkallisessa tyossa jossain 6kk kuin maksaa suuret maarat kurssista?
En tieda mika hoitajan tyollistymistilanne esim. briteissa nykyaan on kun ovat leikanneet hoitajien paikkoja todella paljon mutta taalla Ausseissa ainakin toita on niin paljon kuin vain jaksaa tehda. Suurkaupungeissa tietenkin mutta maaseudulla on myos pulaa. Kannattaa ottaa yhteytta myos suoraan sairaalaan, he saattavat olla halukkaita auttamaan prosessissa jos saavat hyvan tyontekijan maaratyksi aikaa?

Autan mielellani jos on kysymyksia.

sToked

Nonni.

Nyt sielta sit tuli se maili mita pelkasin. Kurssia vaativat ja aika ihmeellisin perustein:

1) You do not hold a NMBA approved nursing qualification
2) Your Bachelor in Health Care degree alone is not comparable in content to the nationally agreed minimal educational standard (mita ne oikein taalla sit opiskelee?!)
3) You have had no clinical exp outside Finland and have not completed a nursing registration exam in another recognised jurisdiction.

Eli noilla evailla pistavat maksamaan $13000 ja nakojaan sit muuttamaan kaupungista toiseen sen kurssin perassa. Aika kohtuuttomalta kuulostaa kun koko 6kk odottelun aikana ei ole edes varoitettu tammosen kurssin olemassaolosta, saati sitten siita et voi olla et joudun semmoisen tekemaan. Jos tommonen tieto olis ollu jo tanne lahtiessa, olis kurssi jo kayty. Nyt ei auta kun pistaa valitusta menemaan ja vaatia uusintakasittelya. Ihmettelen kyl tuota kakkos-kohtaa et Suomessa (ENGLANNINkielella kayty) sh-koulutus ei olisi taalla tarpeeksi uskottava ja etta silla ei saa paikallista rekisterointia. Tan uuden saadoksen mukaan kaikki joutuu jatkossa tuon kurssin suorittamaan jos haluavat tanne muuttaa toihin.

Hankalaks menee. Mietin et varmaan saisin ainakin EEN rekisteroitymisen lapi et pitasko semmosena ruveta duunia tekemaan et sais tuon 13000 kasaan.  Mut jos siinakin on sama 6kk odottelu ja mahdollinen kielteinen vastaus edessa niin en tiia mita duunia sita taalla sit tekis. Ei muuta kun Wooliesille hakemusta vetamaan :(

Silppu

Toinen vaihtoehto saattaisi olla jatkaa opiskelua täällä maisteriohjelmassa. Silloinhan  yliopiston on arvioitava tutkintosi täkäläisin ehdoin (maisteriohjelmaan pääsyn edellytyksenä on täkäläinen tai vastaava Bachelor in Health Care). Sen jälkeen niiden on pakko hyväksyä tutkintosi. Tiedä vaikka innostuisit lukemaan itsesi maisteriksi asti. :) Se saattaisi olla järkevämpää kuin sijoittaa 13,000 AUD jo olemassa olevaan tutkintoon.

Savonian

Toi APHRAn vaatima kurssi ei siis ole tutkinto vaan olemassa olevan tutkinnon päivittäminen australialaiselle tasolle. Kesto vaihtelee osallistujasta riippuen kuudesta kuuteen kuukauteen, johon sisältyy aika paljon palkatonta työharjoittelua.

Silppu

Lainaus käyttäjältä: Savonian - lokakuu 15, 2012, 16:33
Toi APHRAn vaatima kurssi ei siis ole tutkinto vaan olemassa olevan tutkinnon päivittäminen australialaiselle tasolle.
Kirjoitinkohan jotenkin epäselvästi? Sijoittamisella olemassa olevaan tutkintoon tarkoitin nimenomaan sen päivitystä aussivastaavaksi. Yliopistot päivittävät ulkomaiset tutkinnot aussivastaavaksi omia tarkoituksiaan varten (=jatkotutkinto). Tämä päivitysprosessi voi olla APHRAa kevyempi, varsinkin jos kyseisellä yliopistolla on kokemusta ja/tai vaihtosopimuksia suomalaisten/ EU sairaanhoito-oppilaitosten kanssa, ja siten tuntevat suomalaisen koulutuksen tason. Voisin olettaa rekisteröitymisen olevan helpompaa jos täkäläinen yliopisto on jo hyväksynyt sen paikallista tutkintoa vastaavaksi.

sToked

Jep, ei tassa enaa tieda mita tekisi kun nain hankalaks pistivat hommat. Tuota koulun jatkamishommaa ma olinki miettinyt jo entuudestaan, mut se olis ollu tyon ohella jos ton rekisteroinnin olis saanut. Jos yliopisto hyvaksyis mun patevyyden ja ottais mut opiskelemaan, niin ei se taida viela tarkoittaa sita etta AHPRAn olisi tehtava samoin. Pitas saada varmuus asiasta ennenku rupee kouluun hakemaan. Oon pistamassa QCATiin valitusta menemaan tosta noitten kasittelytavasta joten kattoo nyt saako silla mitaan aikaseks, jos vaikka sais hakemuksen uudelleen arvioon ja sais ne kertomaan et mika siina suomalaisessa tutkinnossa sitten mattaa.

Asiaa kysellessani virkailija vaan vastasi ettei niiden tarvitse mulle mitaan kertoa, etta paneeli on paatoksen tehnyt ja silla selva. Kyselin myos et miks case officeri ei ole missaan vaiheessa maininnut mitaan bridging kurssin mahdollisuudesta niin siihenkin vastasivat ettei hanen tyokuvaan kuulu tommosten selittely et se keraa vaan tarvittavat tiedot ja pistaa eteenpain. Aika epainhimilliselta se tuntuu, varsinkin kun viestiteltiin viikottain ja tein hyvin selvaksi et rahat eivat riita loputtomiin ja etta rekisterointi olisi saatava asap. Tahan tuli joka kerta sama rauhoitteleva vastaus et "kyl se sielta tulee, nyt pitaa vain odotella".




Savonian

Mua alkaa pelottaa miten mun käy (jos ja kun se IELTS...) Toisaalta, kahden viikon liksa osastosihteerinä napsahti tänään tilille, kyllä sillä taas pärjää vallan mainiosti seuraavaan palkkapäivään saakka.
Toivottavasti siinä on vaan joku väärinkäsitys tai palkokasveja nenässä-päivä taustalla.

Nurse Tuuli


Hei täällä apua tarvitseva!

Olen Suomessa kouluttautunut ja töitä tehnyt sairaanhoitaja ja kiinnostunut töistä Ausseissa, toiveena Melbourne tai Brisbane.
Asun tällähetkellä Indonesiassa ja työt "lähempänä kotia" kiinnostaisivat. Nyt siis Suomi-visiitillä ja IELTS parin viikon päästä ja olen nyt kerännyt tarvittavia papereita kasaan APHRAa varten. Paljon kysymyksiä herännyt ja olisi kiva kuulla kokeneiden mielipiteitä!

Kannattaisiko aloittaa hakuprosessi täältä Suomesta Profcon kautta vai hakea työtä itsenäisesti?
Olen lueskellut täältä, että prosessi olisi ollut sujuvampi, jos ei mukaan lisäisi työtodistuksia joiden vahvistamisessa menee vain aikaa, pitääkö paikkansa? Eli koulupaprut ja IELTS vain?
Tarkoittaako  pätevyystodistus APHRA:n hakuprosessiin liitettävää CV:tä vai onko se erillinen paperi?
Minkälaisiä kokemuksia keikkafirmoista ja onko niitä mahdollista saada sponsoriksi?
Mikä olisi paras keino lähestyä työnhakumielessä yksityisiä sairaaloita?
Kaikki vinkit hakuprosessiin ja työnsaantiin liittyen otetaan kiitollisuudella vastaan :D