Kissan ruoka

Aloittaja noora-, helmikuu 06, 2012, 01:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

noora-

Terve! Kovasti haaveilen joskus Australiaan muutosta (jos nyt ensin pääsisi siellä edes käymään) ja kaksi rakasta kissaani tulisivat ehdottomasti mukaan. Mietin vain että mistä ja millaista kissanruokaa siellä on tarjolla? Panostan kissojen ruokintaan ja hyvinvointiin täysillä joten suomessakaan en kelpuuta marketin viljamössöjä. Löytyykö Australiasta esim. Feline Porta, Miamor, Grau, Terra Felis nimisiä ruokia ja millä hinnoin? Suomessa tilaan kissojen ruuat, hiekat yms. nettikaupasta nimeltä Zooplus mutta se ei toimita Australiaan.

Mesi

Eläinkaupoista saa ihan samoja ruokia (Hillsit yms) ja hinnat oli 2009 ihan samoissa kuin Suomessa. Itsekin olen harmitellut, ettei Zooplus kuljeta sinne. Oiskohan siellä mitään vastaavaa?

Kauppojen pakastealtaista löytyi eläimille omat edullisemmat lihat, jos raakaa haluaa tarjota.

noora-

Onko raaka liha millaisissa hinnoissa? Verrattuna vaikka Kennelrehuun? http://www.kennelrehu.fi/hinnastot.html
Täytyy varmaankin pistää adressi Zooplussalle  ;)
Eläinkaupasta ostettuna ruoka tulee kyllä aika paljon kalliimmaksi,harmillista harmillista.

RUU

Marketista löytyy Whiskas-purkkeja hintaan $4 /kg, heidän herkkujaan tuplahinnalla, Purina $6/kg. Nettikauppoja on pilvin pimein, ja niissä hinnat $10 /kg tienoilla, merkkeinä Advance, Eukanuba, Hills, IAMS, Royal Canin, ja mitä niitä onkaan.
Kyllä täältä ruokaa saa hienommallekin dieetille...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

fatamorgana

Suomalainen tuttuni (kasvattaa rotukissoja) kokkailee kissoille aina ruuat itse, eli ostaa lihat ja keittaa/paistaa ne, joskus kai syovat raakaakin. Kuten Mesi sanoi, taalla on marketissa oma kylma-allas lemmikkien raakalihoille, niita kai itse kokkaillaan tarpeen mukaan. Liha on Aussilassa yleisesti ottaen halvempaa kuin Suomessa: esim. 500g laadukasta naudanpaistijauhelihaa n.$6-7 eli 4-5e, ja erisorttisia tasokkaita grillipihveja loytyy helposti 500g jopa alle kympilla. Lemmikkien lihahintoja en ole tarkkaillut mutta oletan olevan tuota halvempaa.

MH

Mun mielestä eläinruokateollisuus on suuri vitsi, ihmetyttää miten ne on saaneet järkevät ihmiset koukutettua niin ettei muka eläimille kelpaa kun joku tietyn valmistajan ruoka jne. Mitähän eälimet söi ennen kun ei ollut tätä teollisuuden alaa ja loppuun parit hymiöt ettei kellään mene herne nokkaan.  :pepsodent :pepsodent :pepsodent

Fatamorgana: noi on varmaan Perthin hintoja, täällä Brisbanessa saa 500g paistijauheliahaa 3$ eli 6$/kg

noora-

RC ja Whiskas on ainakin sen luokan viljamössöjä että niitä en syötä kissoilleni, Hill's ja Iams melkeen yhtä hyviä.

Barffaus on tulevaisuuden suunnitelma mutta tällä hetkellä en usko että oma tietämys riittää eli silkkaa lihaa ja sisäelimiä en haluaisi syöttää.
Mainitsemani merkkien ruuista on ainakin osa sellaisia joita kissani pääsääntöisesti syövät joten siksi ne mainitsin. Ei ole kyse siitä että kelpaisi vain tietty valmistaja, on mulla muitakin kriteereitä.
Lihaa noi kissaelukat on luonnossa vetänyt ja siksi en haluakkaan syöttää viljapainotteisia ruokia vaan juuri niitä missä sitä lihaa on mahd. paljon.
Bisnes on bisnestä mutta itse en ole mainonnan orja vaan tuijotan tuoteselosteita.

Sorkkis

Itselläni ei kissoja ole, mutta koira löytyy ja 50/50-ruokinnalla mennään, sillä itsekään en ole tyytyväinen näihin kuivaruokaviljamössöihin. Canidae (http://www.canidae.com.au/) on kuitenkin merkeistä sellainen, että siihen kallistuisin, jos pelkkää kuivaa syöttäisin. Näiltä löytyy kissanruokaakin. Taste of the Wild on toinen mukiinmenevä, vaikka peruna/bataatti on mielestäni kuivaruoassa ihan turhaa.. Jollainhan se nappula tosin on kasaan sidottava.

Itse syötän kuitenkin reilusti raakaa, Adelaidessa lemmikkitasoinen naudan jauheliha n. $2/kilo. Kana vielä halvempaa. Sisäelimiäkin löytyy hyvin ihan ruokakaupoista (munuaisia, maksaa, kieliä, sydämiä, jopa aivoihin olen törmännyt).

Kissallahan lihapitoisuus on vielä tärkeämpää kuin koiralla, mutta ajattelisin niin, että jos suurimmaksi osaksi syöttää raakaa, ei kuivamuonan proteiineilla ole niin suurta painoarvoa, kuin pelkällä kuivaruoalla syötettäessä. Välttelisin kuitenkin kaikenmaailman täyteaineita (maissit, viljat ym. turha mössö), mutta näinollen hiukan köyhempikin nappula kelpaa. Huono puoli tuossa Canidaessa on kyllä hinta, kissahan ei tietysti yhtä paljon syö kuin aktiivinen, keskikokoinen koira, mutta kyllä minun mielestä hinta on laatuun nähden (joka on mielestäni kyllä ihan tyydyttävä) liian korkea.

Orijenia ei taideta täällä enää myydäkään. Sekin ihan hyvä, tosin kallista, ihan niinkuin kaikki muutkin brändit.

edit: Ja juu, itsekin kierrän suosiolla Eukanubat, RC:t, Hill'sit ja Advancet kaukaa. Vaikka niitä nyt eläinlääkäreissä yms. "vakuuttavissa" paikoissa hienoin mainospuhein myydään.

noora-

Meillä ei kyllä syödä kuivaruokaa juuri ollenkaan, muutaman nappulan saavat sillointällöin herkuksi. Barffaus on tosiaan sellainen "sitten joskus"- juttu kun vähän pitäisi olla sitä tietoa ettei ole kissat ihan puutetilassa. Raakaa syödään jonkin verran eli hyvä että sitä saa vieläpä hyvään hintaan. Mutta niitä märkäruokia kaipaisin kovasti. Täytyy vissiin varata oma kontti kissanruuille  :D

iluvatar

Silloin kun asuttiin kisun kanssan Australiassa niin ostin kaupasta kengurun lihaa. Sitä on vähän erikokoisissa rasioissa mutta sitä sai hyvin sellaisena  kissalle sopivana annoskokona mitä me sille annettiin. Ihan raakalihaa ja erittäin ekologista ja terveellistä kissalle. Harmittaa pirusti ku Suomesta ei saa :D

jounij

Itselläni ei ole kissoja ollut, mutta voin todistaa kengurunlihan sopivuutta tällä tositarinalla:

Eräät entiset naapurimme pyysivät meitä kerran kahden kissansa syöttäjäksi lomansa ajaksi. He olivat varanneet pakastimeensa reilun määrän kengurua valmiina annoksina. (Siihen aikaan kengurua ei saanut esim. Colesilta, vaan piti jostain erikoiskaupasta ostaa.)

Kissoja ruokkimaan mennessämme kissoista, jotka pystyivät vapaasti kulkemaan sisään ja ulos, ei koskaan näkynyt jälkeäkään. Mutta heti pakastimen oven narahdettua kuului sellainen jytinä, kuin olisi kaksi norsua juossut sisään. Kova maukuminen ja kehrääminen kävi jaloissa koko ajan kissojen odotellessa lihan sulamista pakastimessa. Näillä kissoilla oli pitkä ja nähtävästi hyvin onnellinen elämä.


Muistelee
Jouni
Canberra